F1-Uutisia 2016

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Mut lienee totuus, ettei oikein Räikkösellä ollut varaa pyytää huimia palkkasummia kun suoritukset ovat olleet mitä on.
Palkka ei ole aina suoraan suhteessa ajosuorituksiin. Siihen vaikuttaa monia muukin asia. Maksetaanhan Fernandollekin kymmeniä miljoonia kaudesta vaikkei tulosta viime vuonna tullutkaan.
 

ohjeah

Well-known member
Liittynyt
8.3.2009
Viestit
1203
Palkka ei ole aina suoraan suhteessa ajosuorituksiin. Siihen vaikuttaa monia muukin asia. Maksetaanhan Fernandollekin kymmeniä miljoonia kaudesta vaikkei tulosta viime vuonna tullutkaan.
Alonsolla oli McLaren-sopimusta neuvotellessa alla himpun verran kovemmat näytöt kuin Räikkösellä viimeisintä Ferrari-jatkoaan sopiessa. Useampi kova kausi Ferrarin ratissa vs kaksi kautta hidasta sähläystä Ferrarin ratissa.

Varmasti palkkaan vaikuttaa muutkin asiat kuin ajamisen taso, mutta ei pelkästään niiden hyvin myyvien fanikamojen yms. ansiosta kyllä kellekään kymmeniä miljoonia makseta..
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5717
Palkka ei ole aina suoraan suhteessa ajosuorituksiin. Siihen vaikuttaa monia muukin asia. Maksetaanhan Fernandollekin kymmeniä miljoonia kaudesta vaikkei tulosta viime vuonna tullutkaan.
Alonson sopimus perustuu siihen aikaan, kun hän oli Ferrari-vuosinaan maailman paras kuljettaja.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5717
Eipä ne Bottaan siirtokorvaukset ja vakavat neuvottelutkaan ole kuin huhuja. Vahvoja tosin.
Eivät ole huhuja. Bottas ja hänen managerinsakin ovat vahvistaneet ne, ja muistaakseni Ferrarin puoleltakin joku pomo vahvisti ne.
 

tieri

Banned
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
571
Eivät ole huhuja. Bottas ja hänen managerinsakin ovat vahvistaneet ne, ja muistaakseni Ferrarin puoleltakin joku pomo vahvisti ne.
Ai summinineen kaikkineen? Oisko linkkiä tähän?
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5717
http://adn.gpupdate.net/news/279540.jpg

Jaa tommosta pääsuojusta ne suunnittelee autoihin? Toihan tulee suoraan näköetäisyydelle. :doubtful:
Lisäksi tarjonnee vähiten päänsuojaa kaikista pöydällä olleista malleista. Parasta mihin FIA pystyy.

Sennan surmaksi kävi aikoinaan kypärän läpi iskenyt pyörän ripustuksen kärki, mutta mitenkähän hyvin tuollaisen rinkulan säpäleet sitten porautuvat kypärän lävitse? Ja olisiko tuollainen toiminut esimerkiksi Bianchin tapauksessa?
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7581
Lisäksi tarjonnee vähiten päänsuojaa kaikista pöydällä olleista malleista. Parasta mihin FIA pystyy.

Sennan surmaksi kävi aikoinaan kypärän läpi iskenyt pyörän ripustuksen kärki, mutta mitenkähän hyvin tuollaisen rinkulan säpäleet sitten porautuvat kypärän lävitse? Ja olisiko tuollainen toiminut esimerkiksi Bianchin tapauksessa?
Riippuu mitä materiaalia ja kuinka hyvin se on rungossa kiinni. Mutta eipä noita tarvi virtuaalisen safety carin säilyessä työkoneen kestäviksi tehdäkkään.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1367
Riippuu mitä materiaalia ja kuinka hyvin se on rungossa kiinni. Mutta eipä noita tarvi virtuaalisen safety carin säilyessä työkoneen kestäviksi tehdäkkään.
Tässä tapauksessa edelleen ihmetyttää, että miksi työkoneisiin ei vain laiteta alleajosuojaa?
 

T.K

Sähkö-ukkeli
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
3883
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
Juuh, ihan varmasti. :D
Ei ne työkoneet F1-sirkuksen mukana kierrä. Joka paikassa on omat järjestäjän hankkimana.
Ja voit vain kuvitella kuinka kallis sellainen alleajosuoja on joka estää F1-auton syöksymisen työkoneen alle, sen pitää olla vahva johtuen kovista nopeuksista.
Radan varrella on ~15 työkonetta odottelemassa joilla potentiaalisesti lähdetään hakemaan F1-autoa, joten aika iso rahasumma muodostuu kyseisestä operaatiosta.
Ylipäätään sillä suojataan vain kuljettajaa työkoneilta, kun tuo (ruma) häkkyrä ohjaamon päällä suojaa mm. irroneelta renkaalta ja mahdollisesti myös toisen auton päälle liukumiselta.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Ei ne työkoneet F1-sirkuksen mukana kierrä. Joka paikassa on omat järjestäjän hankkimana.
Ja voit vain kuvitella kuinka kallis sellainen alleajosuoja on joka estää F1-auton syöksymisen työkoneen alle, sen pitää olla vahva johtuen kovista nopeuksista.
En pysty, kerro toki lisää..

Radan varrella on ~15 työkonetta odottelemassa joilla potentiaalisesti lähdetään hakemaan F1-autoa, joten aika iso rahasumma muodostuu kyseisestä operaatiosta.
Ylipäätään sillä suojataan vain kuljettajaa työkoneilta, kun tuo (ruma) häkkyrä ohjaamon päällä suojaa mm. irroneelta renkaalta ja mahdollisesti myös toisen auton päälle liukumiselta.
On tuo häkkyrä vaan niin ruma, ettei mikään summa ole liian suuri ja tuon ehdotuksen malli peittäisi osan näkyvyydestä.

Jos on ihan pakko, niin sitten vaikka hävittäjistä tuttu kupu...

Ja jos pelottaa tai ei hyväksy riskiä, niin ei tarvii ajaa. Heh, tuskin kukaan tuon häkkyrän puuttumisen takia kieltäytyy.

Tai jospa laitetaan kaikille tällaiset autot, parantuisi turvallisuus aivan uudelle tasolle.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

T.K

Sähkö-ukkeli
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
3883
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
On tuo häkkyrä vaan niin ruma, ettei mikään summa ole liian suuri ja tuon ehdotuksen malli peittäisi osan näkyvyydestä.

Jos on ihan pakko, niin sitten vaikka hävittäjistä tuttu kupu...

Ja jos pelottaa tai ei hyväksy riskiä, niin ei tarvii ajaa. Heh, tuskin kukaan tuon häkkyrän puuttumisen takia kieltäytyy.

Tai jospa laitetaan kaikille tällaiset autot, parantuisi turvallisuus aivan uudelle tasolle.
Onhan tuo ihan järkyttävän ruoma ja hyödyllisyys on kyllä kyseenalainen asia.

Tässä vähän jahdataan turvallisuutta turhan paljon, mennäön hyssyttelyyn että kellekkään ei saisi sattua mitään.
Varmasti kuljettakatkaan eivät hyväksy tälläistä "suojaratkaisua" saati katsojat.

Aina kuitenkin löytyy jokin uusi ja luova tapa mikä voi surmata kuljettajan vaikka miten kehitettäisiin turvallisuutta.
Riskejä on aina, joskus vain ne pitää hyväksyä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Yleensäkin kovin outoa kun joku vaarallinen asia yritetään pakottaa turvalliseksi. Ei sitä moottoriurheilua ole pakko(tai edes pitäisi) harrastaa/seurata jos
vaara hirvittää niin kovin paljon. Kaunoluistelua vaan niille heikkomielisille.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Yleensäkin kovin outoa kun joku vaarallinen asia yritetään pakottaa turvalliseksi. Ei sitä moottoriurheilua ole pakko(tai edes pitäisi) harrastaa/seurata jos
vaara hirvittää niin kovin paljon. Kaunoluistelua vaan niille heikkomielisille.
Tästä samaa mieltä. Jos FIA hallinnoisi MotoGP:tä, niin varmaan siellä jo mietittäisiin jonkinlaisia apupyöriä kaatumisen estämiseksi. Vaikka mä usein kritisoin Monacoa, Singaporea yms. mikkihiiri-katuratoja, niin se hyvä puoli niissä on, että virheestä joutuu yleensä maksamaan vähän enemmänkin kuin asvaltoidulla Parabolican ulkomutkassa.

Toi VSC (virtuaalinen turva-auto) toimii vaan aika hyvin. Ja on reilu siinä mielessä, ettei ajettu etumatka/asema kilpailussa häviä turviksen tuloon radalle.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Yleensäkin kovin outoa kun joku vaarallinen asia yritetään pakottaa turvalliseksi. Ei sitä moottoriurheilua ole pakko(tai edes pitäisi) harrastaa/seurata jos
vaara hirvittää niin kovin paljon. Kaunoluistelua vaan niille heikkomielisille.
Vaikka kuskit vaativat turvallisuuden parantamista, mikä on oikein, niin kyllä jokainen kuski on hyväksynyt ammattinsa vaaraat. Jos kilpa-ajaja alkaa pelkäämään, niin silloin ei pystyisi kyllä ajamaan metriäkään kilpaa.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Horner odottaa Toro Rosson vievän emotiimiä kauden alussa.

Red Bull -pomon tyly arvio - junioritalli alkuun nopeampi

Red Bull -tallin F1-autot häviävät nopeudessa junioritallinsa Toro Rosson ajokeille ainakin kauden 2016 alussa.

Näin uskoo Autosport-lehden haastattelema Red Bullin tallipäällikkö Christian Horner.

Hän perustaa näkemyksensä siihen, että Toro Rosso käyttää alkavalla kaudella Ferrarin viime kauden voimanlähdettä, kun taas Red Bull -autoja vauhdittaa Renault'n moottori.

- Vuoden alussa Toro Rosso on meitä nopeampi, mutta todennäköisesti ja toivottavasti asia muuttuu kauden edistyessä, Horner sanoi.

Renault palaa tehdastallina F1-sarjaan tänä vuonna. Horner uskoo, että tehdastalliksi paluu vie myös Renault'n voimanlähteen kehitystyötä ripeästi eteenpäin.

Red Bullin ja Renault'n yhteistyö oli ohdakkeista viime kaudella. Red Bull etsi uutta moottorintoimittajaa, muttei päässyt sopimukseen muiden valmistajien kanssa, ja jatkoi lopulta Renault'n kanssa.

STT
http://www.iltalehti.fi/formulat/2016021821139294_fo.shtml

(Joku lajiniilo voisi perustaa Red Bullista kausitoikin)
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
AutoSportilta listaus, mitä saa tiimiradiossa kertoa kisan aikana. http://www.autosport.com/news/report.php/id/120372

The following is a list of the permitted messages for 2016, with anything else regarded as a breach of article 20.1:

1. Indication of a critical problem with the car, e.g. puncture warning or damage.*
2. Indication of a problem with a competitor's car.*
3. Instruction to enter the pitlane in order to fix or retire the car.*
4. Marshalling information (yellow flag, red flag, race start aborted or other similar instructions or information from race control).*
5. Wet track, oil or debris in certain corners.*
6. Instructions to swap position with other drivers.*

* indicates these are the only messages that may be passed to the driver whilst he is in the car and on the track, from the time the car leaves the garage for the first time after the pit lane is open on the day of the race until the start of the race.

7. Acknowledgement that a driver message has been heard.
8. Lap or sector time detail.
9. Lap time detail of a competitor.
10. Gaps to a competitor during a practice session or race.
11. "Push hard", "push now", "you will be racing xx" or similar.
12. Helping with warning of traffic during a practice session or race.
13. Giving the gaps between cars in qualifying so as to better position the car for a clear lap.
14. Tyre choice at the next pitstop.
15. Number of laps a competitor has done on a set of tyres during a race.
16. Tyre specification of a competitor.
17. Information concerning a competitor's likely race strategy.
18. Safety car window.
19. Driving breaches by team driver or competitor, e.g. missing chicanes, running off track, time penalty will be applied etc.
20. Notification that DRS is enabled or disabled.
21. Dealing with a DRS system failure.
22. Change of front wing position at the next pitstop.
23. Oil transfer.
24. When to enter the pits.
25. Reminders to check for white lines, bollards, weighbridge lights when entering or leaving the pits.
26. Reminders about track limits.
27. Passing on messages from race control.
28. Information concerning damage to the car.
29. Number of laps remaining.
30. Test sequence information during practice sessions, e.g. aero-mapping.
31. Weather information.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös