Tuntuu, että aika-ajouudistuksesta käytävä keskustelu on nyt perustunut pitkälti tunneperäiseen lyttäämiseen ja haukkumiseen. Koitettaisiinko seuraavaksi pohtia perustelluin argumentein hyviä ja huonoja puolia?
Ensinnäkin taustaideasta muuttaa aika-ajoa. Entisessä aika-ajoformaatissahan ei sinänsä ollut mitään vikaa. Tarkoitushan tässä varmasti on se, että aika-ajoon tulee enemmän muuttujia, mikä sekoittaa pakkaa ja yllätyksiä tapahtuu joka suuntaan. Todennäköisesti nyt nähdään siis yllätyksellisempiä lähtöruudukoita, jolloin saadaan kiinnostavampia kilpailuita. Kilpailujen yllätyksettömyyshän on isompi ongelma.
Kritiikkiä on nyt tullut siitä, että yhtäkkiä kello tiputtaa hitaimman pois ehkä kesken kierroksen. Onhan kuitenkin aina ennenkin kello mennyt jossakin kohtaa loppuun, ennen piti ehtiä aloittaa kierros ennen kellon loppumista, nyt se pitää ehtiä lopettaa ennen kellon loppumista. Eihän tämä nyt ole ihmeellinen asia? Tallien pitää vain laskea, milloin kierros pitää ehtiä aloittaa. Jos joku myöhästyy pari sekuntia, niin ihan omaan piikkin se menee eikä järjestelmän, kuten ennenkin.
Sitten on puhuttu järjestelmän sekavuudesta. Toki edellinen oli yksinkertaisempi, mutta tässä vain pyörii kaksi kelloa yhden sijaan. Koko session kello, ja kello seuraavaan tiputukseen. Ja aina kun tiputuskello menee loppuun, se alkaa käymään uudestaan seuraavan sijoituksen kohdalla. Toki tämä on tärkeää toteuttaa oikein TV-grafiikassa, mutta ei tämän nyt pitäisi mitään tähtitiedettä olla.
Yksi kritiikin aihe on hitaammat edessä ratkaisevilla nopeilla kierroksilla. Tämä elementtihän on ollut olemassa aina, mutta toki korostuu tässä formaatissa. Kuitenkin osion alussa on reilusti aikaa suorittaa se yksi kierros ja etsiä hyvä väli radalta. Sehän on olennainen taito sekä kuskilta että tiimiltä löytää radalta se hyvä paikka ajaa kierros. Ensimmäisen osion alussa on 7 minuuttia aikaa päästä 21 parhaan joukkoon, 10 minuuttia aikaa päästä 19 parhaan joukkoon ja 13 minuuttia aikaa päästä 17 parhaan joukkoon. Ja koko ajan autoja on radalla vähemmän. Eli kyllä sitä aikaa edelleen on ihan riittävästi, mutta ylimääräisiin virheisiin ei juuri ole varaa, mikä onkin tämän formaatin tarkoitus. Ennenhän sessioden lopussa oli siis enemmän autoja radalla kuin tässä formaatissa. Ja aina ennenkin nopeiden kierrosten jälkeen autot joutuvat jäähdyttelemään sen sisäänmenokierroksen, joten ei siinä ole mitään ihmeellistä että ne pudonneet autot ajavat hitaasti pois radalta.
Sen lisäksi, että halutaan luoda yllätyksen mahdollisuutta, halutaan että tapahtumaa on koko ajan. Entisessä mallissahan kaikki paransivat aina aikaansa session lopussa, joten viimeisen muutaman minuutin katsominen per sessio riitti. Jos voimasuhteet olivat jo tylsänselkeät valmiiksi, itsellä meni aika-ajojen katsominen monesti siihen, että viimeinen muutama minuuttia tuli katseltua, kun ei sessioiden alussa ollut nähtävää. Nyt tapahtumaa on aivan koko ajan ja jännitettävää riittää.
Tämä formaatti pitää nähdä käytännössä, että voi lopullista arviota antaa, mutta suurella mielenkiinnolla odotan.
Tuomariston pitää olla tarkkana estelyiden ja niistä rankaisemisen kanssa. Keltaiset liput ovat ongelma, mutta niin ne ovat olleet ennenkin. Nyt vain enenevässä määrin. Ei tässä siis mitään uusia elementtejä tule, vanhojen merkitys ja vaikutus vain korostuu. Tiimit joutuvat entistä tarkemmin ajoittamaan kierroksensa ja kuskien pitää onnistua jokaisella kierroksella.