F1-Uutisia 2018

Hakseli90

Kohti uusia pettymyksiä
Liittynyt
29.12.2010
Viestit
317
Sijainti
Turku
Sergio Marchionne on jättänyt tehtävänsä Ferrarilla rajusti heikentyneen terveydentilan takia. John Elkann ja Mike Manley jakavat toistaiseksi hänen tehtävänsä Ferrarilla.
https://www.autosport.com/f1/news/137559/ferrari-announces-marchionne-exit-due-to-health

Ferrari announces Sergio Marchionne exit due to poor health

By Jonathan Noble

Published on Saturday July 21st 2018

Sergio Marchionne has left his role as Fiat and Ferrari CEO with immediate effect, as unexpected complications from shoulder surgery have left him unable to return to work.

After a day of speculation that Marchionne's successors would be appointed, a statement from Fiat confirmed the Italian's health had deteriorated enough for immediate action to be taken.

A statement said: "Fiat Chrysler Automobiles N.V. communicates with profound sorrow that during the course of this week unexpected complications arose while Mr Marchionne was recovering from surgery and that these have worsened significantly in recent hours.


"As a consequence, Mr Marchionne will be unable to return to work."

As a result of the unexpected developments, the Fiat board elected to fast track a succession plan that was originally being put in place for the end of this year when Marchionne was due to step down.

A proposal has been put forward for Mike Manley, head of the Jeep company, to be proposed as the new Fiat CEO at the next shareholder's meeting.

In the meantime, Manley has been given full authority to act with all the powers of the CEO in Marchionne's absence.

At Ferrari, Fiat heir John Elkann has been named as the new chairman and the Maranello company has it has said he will propose to shareholders that former Philip Morris chairman Louis Carey Camilleri becomes the new CEO.

Camilleri has already been given the powers to ensure the company's operations continue until he has been formally appointed to the role.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7632
Mersulla ollaan huolestuneita Ferrarin uuden moottorin suorituskyvystä. Ilmeisesti se on jo selvästi Mersua tehokkaampi.

Mercedes losing five tenths to Ferrari on the straights - Wolff

Mercedes Formula 1 boss Toto Wolff says his team was losing as much as half a second to Ferrari on the straights during qualifying for the German Grand Prix.

Ferrari has shown impressive pace since its latest power unit upgrade was introduced in Canada, and the consistent good form of customer teams Haas and Sauber has provided further evidence of the step that has been made.

The Scuderia's championship leader Sebastian Vettel took pole in Germany, nearly three tenths ahead of Mercedes driver Valtteri Bottas.

“I’ve heard Christian [Horner, Red Bull team boss] complaining the last four years about straightline speed, so I don’t want to go there!” said Wolff when asked about Ferrari’s advantage.

“But as a matter of fact it’s where we lost out today. They have a great power unit, a huge performance.

“We were looking good through all kinds of corners, but we’re not able to match their straightline performance.

"Valtteri was exceptional in the third sector, this is why we were close to pole position. We just have to look at things and try to improve.”
https://www.motorsport.com/f1/news/mercedes-ferrari-half-second-straightline-gap-wolff-1062491/
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4522
Moottoriherruuden valtikka on vaihtunut ja koska konseptia ei kesken kauden voi muuttaa (tupla-akut Mersuun) tämä kausi mennään Ferrarin johdolla. Tässä taitaa olla myös Ferrarien tykkilähtöjen salaisuus. Tänään nähdään kuinka Kimi loikkaa 3. ruudusta Mersuun verrattuna.
 

Racecardriver

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
354
Jotenkin tuntuu uskomattomalta että vielä alkukaudesta tehokkaimpana pidetty mersun PU olisi yhtäkkiä puoli sekuntia jäljessä. Ehkä kyse on ennemminkin aerodynaamisesta tehokkuudesta, eli mahdollisimman suuresta downforcesta mutta matalasta ilmanvastuksesta. Mersulla (kuten RedBullilla) downforcea on mutta se myös syö huippunopeutta (ja toki myös kiihtyvyyttä kovissa nopeuksissa).

Tai sitten tämä voimayksikkö versio millä Vettel ajaa on on sen 0,5-0,7s kierroksella nopeampi kuin Kimin edelleen käyttämä vanha versio :rolleyes:
 

Antti--91

Forza Schumi
Liittynyt
6.11.2009
Viestit
668
Sijainti
Turku
Tai sitten tämä voimayksikkö versio millä Vettel ajaa on on sen 0,5-0,7s kierroksella nopeampi kuin Kimin edelleen käyttämä vanha versio :rolleyes:
Hyvin tuntuu kulkevan myös Ferrarin asiakastiimeillä, joten älkää nyt vain sanoko että kaikilla muilla on uusi moottoriversio käytössä paitsi Räikkösellä :D
 

Ratahans

Well-known member
Liittynyt
8.5.2001
Viestit
840
Veikkaan PU:ta ja nimen omaan MGU-H:sta saatavaa lisäboostia. Oliko niin että tuota turbolta? tulevaa energiaa sai käyttää rajoittamatta? Ja kun se Ferrarilla menee eri akkuun saadaan se optimaalisesti hyödynnettyä?

Muistelen jossain manintaa, että etu tulisi hitaista mutkista lähdettäessä. Varsin loogista kun sähkömoottorista saadaan niin paljon parempi vääntö alhaisilla kieroksilla aikaiseksi. Kaikki Ferrarin moottorilla varustetut autot tuntuvat ottaneen melkoisen suorituskyky loikan. Saattaa, jopa kompensoida noissa häntäpään autoissa mekaanisen pidon puutteita?

Onkohan FIA:sta Ferrarille loikanneella kaverilla jotain tämän kanssa tekemistä. Mene ja tiedä

PS. Sääli Wiliamssia ja Maclarenia, jos vielä PU puolellakin jäävät kyydistä...
 
Viimeksi muokattu:

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8981
Sijainti
Vantaa
Moottoriherruuden valtikka on vaihtunut ja koska konseptia ei kesken kauden voi muuttaa (tupla-akut Mersuun) tämä kausi mennään Ferrarin johdolla. Tässä taitaa olla myös Ferrarien tykkilähtöjen salaisuus. Tänään nähdään kuinka Kimi loikkaa 3. ruudusta Mersuun verrattuna.
Silverstonessa tykkilähdön otti Bottas.
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4300
Sijainti
Maalla
Hyvin tuntuu kulkevan myös Ferrarin asiakastiimeillä, joten älkää nyt vain sanoko että kaikilla muilla on uusi moottoriversio käytössä paitsi Räikkösellä :D
Pakko kommentoida kun vastaus on kyllä.
Tosin Räikkösen kone ei taida olla puhdas Versio 1 jolla kausi aloitetiin. Joten kehitystä siihenkin ehkä saatiin, ehkä en tiedä. Mutta Kimin viimeisimmän koneenvaihdon jälkeen vasta tuli kone versio 2 käyttöön Ferrarilla ja sillä ajaa Vettel ja asiakastallin autot.
Seuraava kysymys on että saakohan Kimi seuraavaksi käyttöön jo kone versio 3:n. Tämä saattaa olla syynä että tähän kisaan Kimin konetta ei vielä vaihdettu. Versio 3 ei taida olla vielä valmis.
 
Viimeksi muokattu:

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9478
Tähän kisaan tuli kaikille kuudelle Ferrari-moottoriselle kuljettajalle uudet MGU-K:t käyttöön. Ehkä tuosta on saatu lisää hybriditehoa käyttöön.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8981
Sijainti
Vantaa
Sergio Marchionne on jättänyt tehtävänsä Ferrarilla rajusti heikentyneen terveydentilan takia. John Elkann ja Mike Manley jakavat toistaiseksi hänen tehtävänsä Ferrarilla.
https://www.autosport.com/f1/news/137559/ferrari-announces-marchionne-exit-due-to-health
Italiasta huhutaan, että Marchionne olisi koomassa. Sairastaisi myös tupakanpolton seuraksena tullutta keuhkosyöpää. Laitan linkin kunhan löydän lähteen tälle. Luin nopeasti uutisen puhelimella.

Löysin samaisen uutisen myös Iltasanomilta: https://www.is.fi/formula1/art-2000005765789.html
 
Viimeksi muokattu:

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4522
Sillyseason vauhdissa, Mersu ainoa joka vahvistanut kuljettajansa ensikaudelle. Mielenkiintoisia kuvioita, Strollin isä harkitsee käytännössäkonkurssitilassa olevan Force Indian ostoa, Grosjean tuskin jatkaa missään tallissa ensikaudella, Alonson lähtö muihin maisemiin koska voittavaa autoa ei ole hänelle tarjolla.

Vaikkeuksia ensikauden kuljettajapareista

Force India Stroll ja Ocon (Mersun tuella)
HAAS Magnussen ja Perez
Mclaren Sainz ja de Vries
Willians Sirotkin ja ?
Renault Hulkenberg ja Rowland
Sauber Giovinazzo ja Lelerc
Ferrari Vettel ja vielä yksi season Kimi
RedBull Verstappen ja Ricciardo
 

Corvair

Well-known member
Liittynyt
10.10.2016
Viestit
934
Sauber on noussut tällä kaudella niin vahvaksi ja toisaalta tallilla on vahva Ferrari-kytky (vahvempi kuin Haasillakin), niin voisi kuvitella että Sauber-paikkakin voisi kiinnostaa jotain keskikastin kuskeja etenkin jos ei nykyiseen talliin enää ensi kaudeksi jatkoa saa. Juuri jomman kumman Force-kuskin siirtyminen Sauberille on käynyt itselläkin mielessä, jos isäpappa Stroll ostaa Force Indian ja Strollille pitää raivata tilaa. Pereziähän joskus huhuiltiin Ferrarille, voisikohan häntä kiinnostaa moinen tulevaisuuden petaaminen... Oconillahan taisi tosiaan olla se mersu-yhteys tämän kannalta rasitteena.

Jotenkin uskoisin, että ellei Ericsson ala mitään nykylinjasta poikkeavaa esittämään, niin ei liene Sauberillakaan ole niin iso kynnys näyttää tälle ovea, kun tallin talous Alfa Romeo -diilin myötä on paremmissa kantimissa. Ja jos Leclerc nousee Ferrarille tai siirtyy Haasille, niin olisi jo kaksi paikkaa tallissa täytettävänä.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4522
Jos Stroll menee Indialle niin tavallaan ojasta allikkoon. Indian vauhti on laskenut viimekaudesta merkittävästi (raha ongelmien takia??) ja on nyt Williamsin, Mclarenin ja Toro Rosson kanssa peränpitäjiä kun Sauber otti mahtiloikan suorituskyvyssä moottoripäivityksen jälkeen. Williamsikin on ilmeisesti löytänyt ongelman syyn ja viikonloppuna Smedley totesi Skyn haastattelussa että nyt haetaan vain oikeaa ratkaisua, Saksassa kokeiltiin tilapäistä patenttia...


Sanon vaan että katsotaan kuinka pitkään miljardööri-isä jaksaa katsoa tätä leikkiä, maksusarjoissa homma vielä onnistui puhtaasti lompakolla mutta huipputallista et paikkaa ilman lahjoja osta millään...ja joita Lancelle ei valitettavasti ole moni lahjakkaampi nuori jäi ilman näyttöpaikkaa tai lopetti leikin kesken eriarvoisen kohtelun ja tallimääräysten takia Lancen ajaessa samassa tallissa!
 
Ylös