F1-Uutisia 2019

  • Viestiketjun aloittaja hila
  • Aloituspäivämäärä

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4401
Onhan tuo Haasin sulaminen kauden mittaan ollut jotain käsittämätöntä, vanhaa saagaa jatketaan jälleen eikä kehitystä (muihin verrattuna) tapahdu juuri yhtään. Ja sitten ne kisataktiikat...:wall:
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5747
Totuus lienee, että ei ollut varaa mainostaa ja odoteltiin mahd. parasta tekosyytä irrottautua. "Red Bullin voittaminen".. ei hele.. :D
Minulla ainakin oli kauden alla seurantalistassa se asia, että kumpi näistä kahdesta huuhaasponsorista poistuu ensin: ROKiT vai Rich Energy. Ilmeisesti vastaus on nyt saatu. En oikein uskonut siihen, että näillä firmoilla olisi oikeasti (velka)rahaa maksaa F1-tallin pääsponsorin statuksesta.

Nythän brittiläinen oikeusistuin on myös määrännyt Rich Energyn julkaisemaan luvut mm. siitä, paljonko se maksaa Haas-tallille rahaa ja kuinka monta tölkkiä energiajuomaa se on myynyt ja mitä se on sillä tienannut. Nämä luvut luultavasti tulevat päättämään firman toiminnan joka tapauksessa, koska liiketoiminta ei ole voinut olla kestävällä pohjalla.

Todennäköisesti viime kauden väreillä ajetaan jatkossa.
Todennäköisesti ei. Säännöt kieltävät merkittävät muutokset värityksessä kesken kilpakauden. Siihen vaadittaneen kaikkien muiden tallien yksimielinen suostumus. Tosin tässä tapauksessa voi olla sarjan maineen kannalta edullista sallia tallin vaihtaa väritystään. Onhan tuo Lotukselta varastettu livery muutenkin häpeällisen huono kopio mutta sitten kun siihen vielä assosioituu tällainen sponssikupla...
 
Viimeksi muokattu:

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5747
Red Bull on nyt antanut ehkä ensimmäisen julkisen varoituksen Gaslylle, että tulosten on parannuttava "tai muuten". Talli on myös määrännyt Gaslyn käyttämään Verstappenin säätöjä pohjana, jota hän saa muokata vain hieman sovittaakseen säädöt omalle ajotyylilleen. Olen aiemmin uskonut siihen, että Gasly saisi ajaa vähintään lähes koko kauden ehkä viimeisiä 4-5 kisaa vaille, mutta nyt alkaa näyttää siltä, että armon aikaa on jäljellä paljon vähemmän. Oma veikkaukseni on, että vaihto tapahtuu joko ns. kesälomaa edeltävässä kisassa tai 1-2 kisaa lomalta paluun jälkeen; toisin sanoen joko Unkarissa tai Monzassa/Singaporessa. Vaihtoehto 1) vaikuttaa siksi loogiselta, että hän saisi kokea henkisen romahduksen ja sen jälkeen aikaa toipua siitä kesätauon aikana. Vaihtoehto 2) antaisi hänelle enemmän aikaa näyttää kykynsä sekä kesätauon ajan ladata akkuja.

Red Bull motorsport advisor Helmut Marko has described Gasly's form as "not satisfactory" and explained that as part of the attempt to turn things around the 23-year-old is now not allowed to deviate significantly from Verstappen's set-up.

"Gasly has not yet met our expectations, we are now trying to help him," Marko told Autosport.

"We are now changing many things, adapting and helping him, but now Gasly has to deliver. He was always looking for the mistake in the car, in the chassis. We checked it, there was nothing."
Pidinkin viikko, pari sitten STR-pomon tekemää julkituloa jonkinlaisena pohjustuksena sille, että Kvyat tulee saamaan ylennyksen RBR:lle. Tuolloin Toro Rossoa luotsaava Tost sanoi, ettei Kvyatin nostaminen takaisin emotalliin olisi mikään arvovaltatappio, koska Kvyat on löytänyt taas ajohalut ja että hän on erittäin nopea kujettaja.
 
Viimeksi muokattu:

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Kaiken maailman syväkurkut taas ajamassa Valtteria mersulta muualle.
 
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5357
Alonson viimeinen oljenkorsi on Mersu ja kuinka Toto saa neuvoteltua Espajalaisen sponsorien kanssa megadiilin. 1+1 voisi olla tarjolla, mutta ykköskuskin asemaan ei varmasti saa. Tiedä häntä vaikkka olisi pönkittämässä business mielessä Toton kultapoikaa (asema ansaittu).
Hamilton ja Alonso taas samaan tiimiin, niinpä niin...
 
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5357
...eiköhän Alonson F1 ura ala olemaan taputeltu.
Sitä se on ollut 95% todennäköisyydellä kun jätti formulat viime kaudella. Näkisin Alonson tilanteen vähän samanlaisena kuin Kimin 2009 (tosin Alonso lopetti itse), miettii mitä sarjaa seuraavaksi tai löytyiskö sittenkin vielä joku hyvä talli tuurilla.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5747
No lopettihan se Kumpikin itse, kun halusi ennemmin lomailla Ferrarin maksamalla jätti palkalla kuin ajaa heikommin ehdoin kilpaa. Kysyntää olisi ollut ainakin McLarenilla.
 
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5357
No lopettihan se Kumpikin itse, kun halusi ennemmin lomailla Ferrarin maksamalla jätti palkalla kuin ajaa heikommin ehdoin kilpaa. Kysyntää olisi ollut ainakin McLarenilla.
Jos nyt pysytään ihan totuudessa. Ferrari ei antanut Kimille muuta vaihtoehtoa kuin eropaketin kun taas Alonsolla toisinpäin, Mclaren olisi halunnut jatkaa Alonson kanssa mutta päätti ripustaa hanskat naulaan. Kimi hinnoitteli itsensä oikeastaan tarkoituksella ulos Mclarenilta, koska muuten ei olisi saanut niin isoa eropakettia Ferrarilta.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Sitä se on ollut 95% todennäköisyydellä kun jätti formulat viime kaudella. Näkisin Alonson tilanteen vähän samanlaisena kuin Kimin 2009 (tosin Alonso lopetti itse), miettii mitä sarjaa seuraavaksi tai löytyiskö sittenkin vielä joku hyvä talli tuurilla.
Kimikin olisi saanut sopimuksen muualta, mutta otti mielummin makoisat erorahat ja mahkut ajaa rallia.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Lisäksi vielä sillä merkittävällä erolla, että Kimi palasi takaisin voittajaksi asti ja nauttii suurta suosiota. Maailman sivu moni on formuloista lähtenyt, mutta vain harvat ovat palanneet takaisin, voittajina. Alonsolta tämä on vielä näkemättä ja voipi olla ettei koskaan sellaista edes tulla näkemään.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5747
Jean Todt'kin alkaa viimein herätä siihen todellisuuteen, ettei nykyformulasta saa kiinnostavaa näytöstä ilman välitankkauksia. Hän ehdottaa nyt välitankkausten palauttamista kaudesta 2021 alkaen. Pienenä kuriositeettina edellinenkin välitankkauskielto kesti vuosikymmenen verran 1984–1994. Mikäli tankkauskielto kumottaisiin ehdotuksen mukaisesti, niin se olisi ollut tällä kertaa voimassa vuoden pidempään eli 11 kisakauden verran. Kuinka se sitten istutettaisiin nykyisiin sääntöihin ja ilmapiiriin, että bensaa saisi polttaa mahdollisimman vähän? Onko välitankkauksessa edes mitään järkeä, jos kisan aikana saa edelleen kuluttaa vain noin 100 kiloa bensaa. Ennen muinoin taidettiin tankata sen verran lisää yhdellä pitstopilla. Nyt varmaan taktiikan mukaan riittäisi 30–50 litraa. Muistaakseni vanhat tankkauskoneet syöttivät 9 l/s eli yksi tankkaus kestäisi sitten sellaiset 3–5 sekuntia ehkäpä.

Siinä Todt on aivan oikeassa, että autot ovat aivan liian painavia (ja isoja). Ja muutos bussin kokoisiin autoihin tapahtui juuri silloin, kun välitankkaus kiellettiin. Nykyään tosin tankin koko on paljon pienempi ja hybriditeknologia on ottanut vapautuneen tilan haltuunsa, joten aivan viime vuosikymmenen lopun kaltaisiin pieniin ja ketteriin formuloihin ei ole paluuta.
 
Viimeksi muokattu:

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4401
Jean Todt'kin alkaa viimein herätä siihen todellisuuteen, ettei nykyformulasta saa kiinnostavaa näytöstä ilman välitankkauksia. Hän ehdottaa nyt välitankkausten palauttamista kaudesta 2021 alkaen. Pienenä kuriositeettina edellinenkin välitankkauskielto kesti vuosikymmenen verran 1984–1994. Mikäli tankkauskielto kumottaisiin ehdotuksen mukaisesti, niin se olisi ollut tällä kertaa voimassa vuoden pidempään eli 11 kisakauden verran. Kuinka se sitten istutettaisiin nykyisiin sääntöihin ja ilmapiiriin, että bensaa saisi polttaa mahdollisimman vähän? Onko välitankkauksessa edes mitään järkeä, jos kisan aikana saa edelleen kuluttaa vain noin 100 kiloa bensaa. Ennen muinoin taidettiin tankata sen verran lisää yhdellä pitstopilla. Nyt varmaan taktiikan mukaan riittäisi 30–50 litraa. Muistaakseni vanhat tankkauskoneet syöttivät 9 l/s eli yksi tankkaus kestäisi sitten sellaiset 3–5 sekuntia ehkäpä.

Siinä Todt on aivan oikeassa, että autot ovat aivan liian painavia (ja isoja). Ja muutos bussin kokoisiin autoihin tapahtui juuri silloin, kun välitankkaus kiellettiin. Nykyään tosin tankin koko on paljon pienempi ja hybriditeknologia on ottanut vapautuneen tilan haltuunsa, joten aivan viime vuosikymmenen lopun kaltaisiin pieniin ja ketteriin formuloihin ei ole paluuta.
Nykyinen mininipaino on 740 kiloajoten aika kaukana ollaan esim. 2004 sääntöjen 605 kilosta... eikä nykytekniikalla ja turvamääräyksillä tuohon ole mahdollista edes päästä. Tarvittaisiin ultarakevyet tuplaturvo V6 moottorit ilman akkuja ja muuta tähän liittyvää sälää.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5747
Vilkaisin tuossa, että ennen välitankkauksen kieltämistä F1-autoissa oli noin sata kiloa mahduttava bensatankki (kuten nytkin) eli välitankkauksen salliminen ei juurikaan vaikuttaisi auton fyysisiin mittoihin. Mercedes ehkä saisi sen kyttyränsä hiottua pois. Sen sijaan autojen painoon se vaikuttaisi jonkin verran, ettei kisaan startattaisi useimmiten 105 kiloa bensaa tankissa vaan ehkä 40-50 kiloa vähemmän. Tuskin tässä nyt millään turvamääräyksillä on vaikutusta asiaan. Mieleen muistuu se Ferrarin turbopanssarin keissi vuodelta 2014, kun puhuttiin kai kolmesta kilosta, kun Ferrari oli yrittänyt jättää turbon räjähtämiseltä suojaavan, pakollisen suojakilven pois autostaan.

edit: Itse asiassa minimipainoon ei lasketa bensa eli jos bensamäärissä olisi 50 kiloa eroa, niin se tulee täysimääräisesti laskea tuohon minimipainosta aiheutuvan eron päälle. Nykysäännöillä puhuttaisiin siis jopa 200 kilon erosta vuoden 2004 startteihin.
 
Viimeksi muokattu:

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Itse kannatan välitankkausta, mutta samalla myös tehokkaamman hybriditeknologian suosimista. Jos saat kerättyä muita enemmän energiaa talteen, niin voit myös käyttää sen.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5747
Eivätkös hybridit ole WEC-sarjassakin paljon hitaampia kuin autot ilman ekohömppää? LMP1-sarjassa FIA pakotti privatiimit jarruttelemaan keskellä suoraa, jotta ne eivät kulkisi Toyotan leluja kovempaa. Kyllä siinä hybridin rooli laskee merkittävästi, jos autoihin saa pumpata lisää bensaa. Nythän hybridejä tarvitaan vain raahaamaan autot ruutulipulle bensarajoitusten takia.
 
Ylös