F1-Uutisia 2020

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
2635
Mielenkiintoista kyllä seurata, että mikä on Maxin talli 2022

Kiinnostaisikohan Alonson tallikaveruus Alpinella tai sitten Macci, minkäköhänlaiset sopparit on Ricciardolla ja Norrisilla?
Eiköhän se RBllä aja sopimuksen mukaisesti. Vaikea nähdä että moottori vaihtuisi huonommaksi, kunhan ei Ferraria ota ykköstalliin.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8332
Sijainti
Vantaa
Ei ykköset taida antaa enää vastinetta sijoitetulle rahalle.. Paljon järkevämpää on sijoittaa siviiliautoiluun, jossa uudet tekniikat moottori ja voimansiirtopuolella ovat olleet kovasti esillä.
Siellä ne kehittymismahdollisuudet ja raha on.
Mercedes käyttää lehtitietojen mukaan alle 100 miljoonaa euroa (olisiko ollut 60-70 miljoonaa euroa) Mercedesin F1-talliin. Väittäisin, että halvin markkinointialusta maailmanlaajuisesti. Aika paljon pitää syytää myös muuhun mainontaan, jos tavoitetaan sama määrä ihmisiä. Mercedes on tehdastalleista ainut, jolla on selkeät pääsponsorit ja iso liuta tukijoita, siltikin talli on hyvää mainosta Mersulle.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5103
Mercedes käyttää lehtitietojen mukaan alle 100 miljoonaa euroa (olisiko ollut 60-70 miljoonaa euroa) Mercedesin F1-talliin. Väittäisin, että halvin markkinointialusta maailmanlaajuisesti. Aika paljon pitää syytää myös muuhun mainontaan, jos tavoitetaan sama määrä ihmisiä. Mercedes on tehdastalleista ainut, jolla on selkeät pääsponsorit ja iso liuta tukijoita, siltikin talli on hyvää mainosta Mersulle.
Siis käyttää paljon enemmän rahaa mutta F1-sarjan maksama rahapotti kattaa suurimman osan. Eli jos talli alkaisi hävitä Ferrarin tapaan, niin tuottavuus laskisi reilusti. Mutta tämähän ei toki enää ole vaarana, koska ensi kaudella on jo budjettikatto käytössä ja rahanjako menee uusiksi.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8332
Sijainti
Vantaa
Siis käyttää paljon enemmän rahaa mutta F1-sarjan maksama rahapotti kattaa suurimman osan. Eli jos talli alkaisi hävitä Ferrarin tapaan, niin tuottavuus laskisi reilusti. Mutta tämähän ei toki enää ole vaarana, koska ensi kaudella on jo budjettikatto käytössä ja rahanjako menee uusiksi.
No onhan siellä todella isoa rahapotti muualtakin. Tuskin Petronasin logot ihan viiden miljoonan arvoiset vain on. Budjetti ja emoyhtiön käyttämä rahamäärä eivät ole sama asia. Budjetti koostuu Mersun laittamasta rahasta, F1-tuloista ja yhteistyökumppaneiden tuloista. Mersun laittama potti oli juurikin tuo 60 miltsiä tai siihen haarukkaan oleva lukema.

EDIT: Puhuin täysin palturia. Summa olikin vain 30 miltsiä. Emoyhtiö on maksanut 50miljonaa euroa (tätä summaa ilmeisesti muistelin), mutta emoyhtiö on saantu palautuksia, jolloin summa on noin 30 miljoonaa euroa. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mercedes-paljasti-huimat-talouslukemansa-f1-mestaruuksien-hinta-30-miljoonaa-euroa/7917800

Kaikki vielä ihmettelevät, kuinka Mersun pitäisi myydä talli. Ei tuollaisella sijoituksella kannata edes harkita tallin myyntiä. Hirveä näkyvyys 30miljonaan euron sijoituksella.
 
Viimeksi muokattu:

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1290
No onhan siellä todella isoa rahapotti muualtakin. Tuskin Petronasin logot ihan viiden miljoonan arvoiset vain on. Budjetti ja emoyhtiön käyttämä rahamäärä eivät ole sama asia. Budjetti koostuu Mersun laittamasta rahasta, F1-tuloista ja yhteistyökumppaneiden tuloista. Mersun laittama potti oli juurikin tuo 60 miltsiä tai siihen haarukkaan oleva lukema.

EDIT: Puhuin täysin palturia. Summa olikin vain 30 miltsiä. Emoyhtiö on maksanut 50miljonaa euroa (tätä summaa ilmeisesti muistelin), mutta emoyhtiö on saantu palautuksia, jolloin summa on noin 30 miljoonaa euroa. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mercedes-paljasti-huimat-talouslukemansa-f1-mestaruuksien-hinta-30-miljoonaa-euroa/7917800

Kaikki vielä ihmettelevät, kuinka Mersun pitäisi myydä talli. Ei tuollaisella sijoituksella kannata edes harkita tallin myyntiä. Hirveä näkyvyys 30miljonaan euron sijoituksella.
Tuossa vain jätetään sanomatta mikä oli tuon Applied Sciencen menot. Myöskään moottoriosaston menoista ja tuloista ei puhuta mitään. Tai muista konserin yhtiöistä jotka tuottavat palveluita F1 -tallille, mitä niitä ikinä onkaan. Tuo emoyhtiön 30 miljoonaa euroa ei kerro vielä mitään.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8332
Sijainti
Vantaa
Tuossa vain jätetään sanomatta mikä oli tuon Applied Sciencen menot. Myöskään moottoriosaston menoista ja tuloista ei puhuta mitään. Tai muista konserin yhtiöistä jotka tuottavat palveluita F1 -tallille, mitä niitä ikinä onkaan. Tuo emoyhtiön 30 miljoonaa euroa ei kerro vielä mitään.
Eihän niistä toki kaikkea selviä ja on koukeroitakin tehty tarkoituksen mukaisesti. Kuluja ja tuloja on vaikea sanoa tarkkaan. Eikös tuo AS ole osa tuota yhtiötä ja kuuluu tuloksen alle.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
4566
Minkäs verran tuloja Mersu saa voimayksikkö yms järjestelmien myynnistä muille talleille?
 

Ratahans

Well-known member
Liittynyt
8.5.2001
Viestit
840
Mercedes käyttää lehtitietojen mukaan alle 100 miljoonaa euroa (olisiko ollut 60-70 miljoonaa euroa) Mercedesin F1-talliin. Väittäisin, että halvin markkinointialusta maailmanlaajuisesti. Aika paljon pitää syytää myös muuhun mainontaan, jos tavoitetaan sama määrä ihmisiä. Mercedes on tehdastalleista ainut, jolla on selkeät pääsponsorit ja iso liuta tukijoita, siltikin talli on hyvää mainosta Mersulle.
Hyvin ovat kyllä buisineksen hoitaneet. Mercedes on luonnolisesti joutunut tuohon kasvuun satsaamaan. Muistelen, että olisivat käyttäneet lähes miljardi euroa hybridi voimalinjan kehitykseen. Mercedes ja talli on myös nykyään merkittävä vallankäyttäjä.

Minkähänlainen Concorde tallien tuli tehtyä. Vallankäytäjät Ferrari ja Mercedes yrittää varmasti torpata kaikki heille epäedulliset muutokset. Toisekseen Ferrari on jo voimlinjansa kanssa aika heikossa hapessa. Hondan tilalle tuleva uusi mahdollinen toimija tarvitsisi vapaat kädet kehittää uusi mylly kisaan mukaan.

Kilpailullisesti F1 kyllä näivettyy, se on varma. Onko muilla edes lyhyellä aikavälillä (1-2v) mahdollista päästä Mercedesin voimalinjan tasolle?
 

Corvair

Well-known member
Liittynyt
10.10.2016
Viestit
879

Vihreä lippu

Well-known member
Liittynyt
9.10.2019
Viestit
752
https://www.suomif1.com/2020/10/tallipomo-myontaa-hondan-lahto-muutti-tilannetta-f1-jatti-saattaa-jattaa-kuninkuusluokan/
Kahden tallin pyörittäminen asiakas moottorein ei oikein houkuttele?

Ja mitä kaikkea siihen moottorin ympärille pitää ostaa ja mitkä palikat Red Bull tekee itse tai teettää toisaalla?
Red Bullin tallina päästävä tehdastallin asemaan. Moottori toimittajan hierarkiassa. Joten ei ihme että Renault asiakkuus ei houkuttele. Eikä Mersu tai Ferrari ala toimittamaan moottoreitaan Red Bullille. Enemmän pitäisi F1 sarjassa olla moottori toimittajia mitä nykyisellään ja Hondan lähdön jälkeen on.
Red Bull joutuu vähän tyhjän päälle kun Honda vetäytyy.
 
Ylös