F1-Uutisia 2021

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5285
EI v****. politikointi alkoi...!
Ei ole koskaan edes loppunut. Viime vuonna DAS, tänä vuonna tämä.

Eihän näissä ole oikea eikä väärää. Red Bull menee teknisestä tarkastuksesta läpi, kuten nuo muutkin tallit, mutta tuo koko takasiipijärjestelmän liikkuminen on taas vastoin noita liikkuvia aerodynaamisia osia määrittävää sääntöä.
No jos sitten katsotaan kamerakuvaa esim. Ferrarin etusiivestä, niin siinä elementit kovassa vauhdissa painautuu toisiinsa kiinni. Silloinhan sekin on sotii tuota sääntöä vastaan.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5285
Siipi taipuu alas pääsuoralla ja nousee takaisin pääsuoran jarrutuksessa, kuten jousi. Katsoin kllipun kolmesti, ettei ko. ole fake video.
Siinä taipuu koko hässäkkä päätylevyineen. Ei pelkästään siiven elementit, jota aiemmin tarkkailtiin.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5285
Nyt Vasseur avautuu...

– Olen hieman vihainen sääntömuutoksesta. Se ei ole reilua, koska F1-insinöörien tehtävä on suunnitella osia, jotka ovat sääntöjen mukaisia. Jos muuttaa sääntöjä kesken kauden, sitä on suunniteltava uudet osat. Se on vitsi, että osa talleista sanoo, ettei se vaikuta mihinkään. Se vaikuttaa kaikkiin, Alfa Romeon tallipäällikkö Frederic Vasseur tylyttää RacingNews365:n mukaan.
Vasseurin mielestä talli on toiminut koko ajan sääntöjen puitteissa.
– Emme ole yhtään viisaampia kuin muut. Kaikki ovat pysyneet rajojen sisällä, ja nyt FIA on päättänyt muuttaa niitä rajoja.
/QUOTE]
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kimi-raikkosen-pomo-raivostui-fia-n-siipiuudistuksesta-se-on-vitsi/8147692#gs.1bnvkq
Tosin kyseessä ei ole Alfan tallipäällikkö, vaan Kimin pomo. Kiitos Maikkari taas kerran. :rolleyes:
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5583
Eihän näissä ole oikea eikä väärää. Red Bull menee teknisestä tarkastuksesta läpi, kuten nuo muutkin tallit, mutta tuo koko takasiipijärjestelmän liikkuminen on taas vastoin noita liikkuvia aerodynaamisia osia määrittävää sääntöä.
Ei se ole sen enempää sääntöjä vastaan kuin jos siihen laittaisi gigatonnin painon päälle ja sitten itkisi, että perhana se koko siipihän räjähti päreiksi, ei ole turvallinen!!1 Tallit suunnittelevat autonsa FIA:n mittausmenetelmien mukaisesti ja silloin on vastuutonta muuttaa näitä mittauksia ilman painavaa syytä. Ja kuten itsekin sanoit, niin muutkin siivekkeet taipuvat ja elävät vauhdissa eikä FIA ole toistaiseksi itkemässä niistä. Vain takasiipi on otettu "erikoistarkasteluun" nyt. Miksi? Entäs kun Mersu itkee parin viikon päästä etusiivistä, niin aletaanko niitäkin syynätä tarkemmin? (Ei itke kun Mersun omakin etusiipi kuulemma flexaa.)

Myös Kimi Räikkösen pomolla on oikein hyvä argumentti, nimittäin se että on hullua ensin tuoda lajiin tällainen melko tiukka kulukatto ja sen jälkeen aiheuttaa tahallisesti talleille merkittäviä kustannuksia kiristämällä merkityksettömiä kriteerejä eri komponenteille.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4138
F1-historia on huijauksia täynnä 🤔
Oikeastaan kaikessa huippu-urheilussa lähestulkoon pyritään venyttämään sääntöjä ja menemään sääntöjen rajamaille. Etsimään niitä ns. "Porsaanreikiä".

Mäkihypyssä on usein keskustelunaiheena ollut hyppääjien puvut, ja yleisurheilussa käytetään usein suoritusta parantavia troppeja jne.

Kaikessa, missä iso raha liikkuu, on valitettavasti usein näin.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9375
Sijainti
Helsinki
Oikeastaan kaikessa huippu-urheilussa lähestulkoon pyritään venyttämään sääntöjä ja menemään sääntöjen rajamaille. Etsimään niitä ns. "Porsaanreikiä".

Mäkihypyssä on usein keskustelunaiheena ollut hyppääjien puvut, ja yleisurheilussa käytetään usein suoritusta parantavia troppeja jne.

Kaikessa, missä iso raha liikkuu, on valitettavasti usein näin.
Kilpauinnissa uitiin nopeita aikoja vartalonmyötäisillä nk. kumipuvuilla. Yleisurheiluun on tullut mukaan suorituksia parantavia tossuja.
Kukapa unohtaisi Vainio -84 käryn tai Lahti 2001:n

Kilpapyöräily:


Sori Ot:sta.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1347
Musta lajin olemukseen kuuluu tällainen sääntöjen porsaanreikien etsiminen ja hyödyntäminen. F1:iin ei kuulu teknisten sääntöjen hengen noudattaminen, ainoastaan kirjaimen. Kaikki tekevät näin ja se yleisesti hyväksyttyä. Lajin henkeen kuuluu myös kilpailijoiden vakoileminen ja mahdollisista epäselvyyksistä Fialle kantelu. Kaikki tekevät myös näin. F1 on myös huipputekniikan välistä kilpailua, joten eroaa siitä vaikka mäkihypystä, jossa noin teoriassa hyppääjät kisaavat yhtenevällä varustuksella. Lisäksi esim. doping on säännöissä kielletty, ja siitä kiinnijääminen tuottaa kilpailukiellon.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9375
Sijainti
Helsinki
Musta lajin olemukseen kuuluu tällainen sääntöjen porsaanreikien etsiminen ja hyödyntäminen. F1:iin ei kuulu teknisten sääntöjen hengen noudattaminen, ainoastaan kirjaimen. Kaikki tekevät näin ja se yleisesti hyväksyttyä. Lajin henkeen kuuluu myös kilpailijoiden vakoileminen ja mahdollisista epäselvyyksistä Fialle kantelu. Kaikki tekevät myös näin. F1 on myös huipputekniikan välistä kilpailua, joten eroaa siitä vaikka mäkihypystä, jossa noin teoriassa hyppääjät kisaavat yhtenevällä varustuksella. Lisäksi esim. doping on säännöissä kielletty, ja siitä kiinnijääminen tuottaa kilpailukiellon.
Tätä se on ollut 40 vuoden ajan. 70-luvun lopulle saakka yksityistallit saivat ostaa isoilta vanhoja autoja.

Historian kuuluisimmat sääntöjen hyödyntämiset:
1978: Lotus 78 (Maaefekti)
1992: Wiiliams FW 14/B (Tekniset apuvälineet)
1994: Benetton (Laiton luistonesto)
1998: Mclaren (Kolmas poljin), Hyötyi urarenkaista
2009: Brawn (Tupladiffusori), Käytännössä Honda
2014: Mercedes (V6 Turbohybridi), Neljän moottoriversion kehitys ennen kautta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14650
Tätä se on ollut 40 vuoden ajan. 70-luvun lopulle saakka yksityistallit saivat ostaa isoilta vanhoja autoja.

Historian kuuluisimmat sääntöjen hyödyntämiset:
1978: Lotus 78 (Maaefekti)
1992: Wiiliams FW 14/B (Tekniset apuvälineet)
1994: Benetton (Laiton luistonesto)
1998: Mclaren (Kolmas poljin), Hyötyi urarenkaista
2009: Brawn (Tupladiffusori), Käytännössä Honda
2014: Mercedes (V6 Turbohybridi), Neljän moottoriversion kehitys ennen kautta.
Itse asiassa vuoteen 1980 asti sai olla nk. Pienyksityistalleilla ostoautoja.

Ne molemmat kiellettiin kun Concorde-sopimus tuli voimaan vuonna 1981.

Toki hyvin harvoja yrityksiä oli myös vuoden 1981 aikana tai sen jälkeen, mutta hyvin vähän ja eivät päässeet kisoihin yrityksen päättyessä kieltoon.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4344
Ei viime vuonna DAS:iakaan kielletty kesken kauden, miksi tähän puututtiin nyt? MIKSI? Kerrankin kausi tarjoaa katsojille muutakuin Mersun dominointia 7 vuoteen niin heti ollaan tappamassa kipailua kun Mersu ei johdakkaan kisaa lähdöstä maaliin. Missä on FIA:n munat? Olisivat vain ilmoittaneet että näillä mennään (koska KAIKKI käyttää tätä porsaanreikää hyväkseen) ja säännöt muuttuvat ensikauden alusta, piste! Aivan kuten viimevuonna DAS:n kanssa.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5285
Ei se ole sen enempää sääntöjä vastaan kuin jos siihen laittaisi gigatonnin painon päälle ja sitten itkisi, että perhana se koko siipihän räjähti päreiksi, ei ole turvallinen!!1 Tallit suunnittelevat autonsa FIA:n mittausmenetelmien mukaisesti ja silloin on vastuutonta muuttaa näitä mittauksia ilman painavaa syytä. Ja kuten itsekin sanoit, niin muutkin siivekkeet taipuvat ja elävät vauhdissa eikä FIA ole toistaiseksi itkemässä niistä. Vain takasiipi on otettu "erikoistarkasteluun" nyt. Miksi? Entäs kun Mersu itkee parin viikon päästä etusiivistä, niin aletaanko niitäkin syynätä tarkemmin? (Ei itke kun Mersun omakin etusiipi kuulemma flexaa.)

Myös Kimi Räikkösen pomolla on oikein hyvä argumentti, nimittäin se että on hullua ensin tuoda lajiin tällainen melko tiukka kulukatto ja sen jälkeen aiheuttaa tahallisesti talleille merkittäviä kustannuksia kiristämällä merkityksettömiä kriteerejä eri komponenteille.
Näin se on. Säännöt muuttuu kesken kautta. Vaan ei ole eka kerta. Joku siitä hyötyy ja joku kärsii. Taitaa Hamiltonilla/Mersulla olla aika paljon valtaa.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5285
Musta lajin olemukseen kuuluu tällainen sääntöjen porsaanreikien etsiminen ja hyödyntäminen. F1:iin ei kuulu teknisten sääntöjen hengen noudattaminen, ainoastaan kirjaimen. Kaikki tekevät näin ja se yleisesti hyväksyttyä.
Tästä samaa mieltä. Mutta se itku heti FIAlle, kun toinen on ollut fiksumpi, on aikasen ärsyttävää.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1966
Sijainti
Vyborg
Kyllä Wolff ja Mercedeksen politikointi on tuhoamassa formulat tällä menolla.
Kun pitää kieltää kilpailijoiden keksinnöt kesken kauden, koska vain sen takia että varmistetaan mestaruudet etukäteen, vaikka mitään uhkaa ei olisikaan tulossa muilta talleilta.
Ja kun on selvää että voittavat kuitenkin jokatapauksessa, niin tuntuu että Wolff ei todellakaan välitä kisojen ja mestaruustaistelun tylsyydestä, vaikka itse tietää että lajin fanit eivät pidä heidän dominoimisestaan vaan haluavat kunnon mestaruustaistelua!
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6068
Kyllä Wolff ja Mercedeksen politikointi on tuhoamassa formulat tällä menolla.
Kun pitää kieltää kilpailijoiden keksinnöt kesken kauden, koska vain sen takia että varmistetaan mestaruudet etukäteen, vaikka mitään uhkaa ei olisikaan tulossa muilta talleilta.
Ja kun on selvää että voittavat kuitenkin jokatapauksessa, niin tuntuu että Wolff ei todellakaan välitä kisojen ja mestaruustaistelun tylsyydestä, vaikka itse tietää että lajin fanit eivät pidä heidän dominoimisestaan vaan haluavat kunnon mestaruustaistelua!
Minkäs Wolff/Mersu/Hamilton sille mahtaa että ovat vaan niin paljon parempia kuin kaikki muut. Tuskin siitä heitä voi syyttää. F1 on bisnestä Wolffille ja Mersulle, miksi ihmeessä heitä kiinnostaisi, mitä muut heidän dominoinnista ajattelevat.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
3983
Ei viime vuonna DAS:iakaan kielletty kesken kauden, miksi tähän puututtiin nyt? MIKSI? Kerrankin kausi tarjoaa katsojille muutakuin Mersun dominointia 7 vuoteen niin heti ollaan tappamassa kipailua kun Mersu ei johdakkaan kisaa lähdöstä maaliin. Missä on FIA:n munat? Olisivat vain ilmoittaneet että näillä mennään (koska KAIKKI käyttää tätä porsaanreikää hyväkseen) ja säännöt muuttuvat ensikauden alusta, piste! Aivan kuten viimevuonna DAS:n kanssa.
DAS oli hyväksytetty tarkasti etukäteen, mutta luultavasti nämä laskevat siivet eivät ole. Vaikea nähdä, että olisi, koska on aero-osa, joka ei saa muuttua kesken ajon.
 

McLaardi

Well-known member
Liittynyt
24.4.2005
Viestit
405
Maxin ketjussa onboard videolla siipi pysyy mun mielestä ihan kuoseissa, mutta kiinnitys antaa myöten ja koko hökötys niia suorilla.
Eikös siinä koko takapää laske suoralla ja sitten jarrutuksessa nousee ylös. Ihan jousituksella järjestettävä asia.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1966
Sijainti
Vyborg
Minkäs Wolff/Mersu/Hamilton sille mahtaa että ovat vaan niin paljon parempia kuin kaikki muut. Tuskin siitä heitä voi syyttää. F1 on bisnestä Wolffille ja Mersulle, miksi ihmeessä heitä kiinnostaisi, mitä muut heidän dominoinnista ajattelevat.
En syytä Mercedestä siitä että ovat olleet ylivoimaisia ja voittaneet viime vuosina. Mutta ei ole siltikään reilua heidän politikoida muita talleja vastaan, vaikka ymmärrän että he haluavat voittaa mestaruuksia.

Ja mielestäni olisi Mercedeksellekin hyvä asia saada kunnon haastetta Red Bullilta ja muiltakin kärkitalleiltakin. Mikä vain motivoisi heitä enemmän voittamaan lisää mestaruuksia.
 

odetus

Well-known member
Liittynyt
18.10.2006
Viestit
1993
DAS oli hyväksytetty tarkasti etukäteen, mutta luultavasti nämä laskevat siivet eivät ole. Vaikea nähdä, että olisi, koska on aero-osa, joka ei saa muuttua kesken ajon.
Ja kuitenkin kaikkien siivet ovat läpäisseet kaikki tarkistukset. Tärkeintähän tässä on saada Hamiltonille myös Imolasta voitto, jotta tarina elää ja voi hyvin. Itsekin naureskelin tuota aikaisemmin mainittua Dasia ja miten sitä ei sitten yhdeltä tiimiltä kielletty, mutta puolta gridiä koskeva takasiiven muutos rynnitään läpi vaikka väkisin ja mahdollisimman nopeasti. Mersulla tiedetään kyllä itsekin, että tappavat koko lajin tällä toiminnalla.
 
Ylös