F1-Uutisia 2022

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
3140
Otmar asian ytimessä. Osaaminen kunniaan ja pelkällä rahalla pärjääminen pois.
”Seitsemän tallia jättävät todennäköisesti osallistumatta viimeisiin kisoihin” – Useilla talleilla haasteita budjettikaton kanssa
Eetu Lehtonen 25.05.2022 17:45

Red Bullin tallipäällikkö Christian Horner lataa karun arvion kuluvan kauden budjettikaton vaikutuksista.
Red Bull -päällikön mukaan tallit joutuvat jättämään loppukaudesta osakilpailuja väliin, mikäli 140 miljoonan dollarin budjettikattoa ei jollain keinoilla pystytä kiertämään tai korottamaan.
– Seitsemän tallia joutuvat todennäköisesti jättämään kauden neljä viimeistä kisaa ajamatta mahtuakseen kulukattoon tänä vuonna, paukuttaa Horner BBC:n haastattelussa.
– Kyse ei ole pelkästään suurista talleista, vaan keskikastin tiimeistä, jotka todella painivat inflaation vaikutuksien kanssa.

Horner sanoo, että koronapandemian vaikutuksesta nousseiden hintojen takia FIA:n on keksittävä asiaan ratkaisu, jotta tallit eivät joudu jättämään kisoja väliin ja lomauttamaan henkilökuntaansa pysyäkseen sallituissa rajoissa.
Kulisseissa käydään kovaa keskustelua budjettikaton toimivuudesta, etenkin jos suurin osa talleista sen tänä vuonna ylittävät.

– Energiakustannukset, asumiskulut, ja muut maksut ovat kasvaneet räjähdysmäisesti, eikä F1-sarja ole poikkeus. Rahditkin ovat jo nelinkertaistuneet ja se on jotakin sellaista, mitä emme voi kontrolloida, jatkaa Red Bull -pomo.
Kaikki tallit eivät ole samoilla linjoilla
Viime kuussa Alfa Romeon, Alpinen, Haasin sekä Williamsin kerrotaan olleen vastaan ehdotusta, jossa talleille oltaisiin suotu inflaation vaikutuksiin pieniä helpotuksia. Alpinen tallipäällikkö Otmar Szafnauer kommentoi asiaa sanomalla, että kaikkien tallien olisi pitänyt varautua tilanteeseen.
– Asetimme budjettimme ajoissa ja me osasimme haistella tilannetta etukäteen. Inflaatio ei pelottanut pelkästään meitä, mutta jos me pystymme siihen, pystyvät muutkin. En ole puoltamassa kulukaton nostamista, sanoo Alpine-pomo.
– Jos rahtikulut nousevat 2,5-3,5 miljoonaa ja auton kehitysbudjetti on 20 miljoonaa, niin etkö muka pysty tiputtamaan kehitysbudjettiasi 17 miljoonaan? Kyllä pystyt.
– Se rajoittaa kehitystyötä, mutta onhan se helpompaa mennä rahasäkin kanssa ruikuttamaan FIA:lle, että budjettikattoa on nostettava, jotta kehitystyö pysyy samana, paukuttaa Szafnauer.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2048
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Ongelma onkin usein siinä, että se osaaminen maksaa. Se joka osaa tehdä hommansa, osaa myös hinnoitella itsensä. Tällaisia henkilöitä kun on tallissa riittävä määrä pärjätäkseen, niin palkkakustannukset ovat helposti Otmarin tallin kuljetuskustannuksia suuremmat.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1162
Ongelma onkin usein siinä, että se osaaminen maksaa. Se joka osaa tehdä hommansa, osaa myös hinnoitella itsensä. Tällaisia henkilöitä kun on tallissa riittävä määrä pärjätäkseen, niin palkkakustannukset ovat helposti Otmarin tallin kuljetuskustannuksia suuremmat.
Mutta budjettikatto on tiedossa kaikilla talleilla. Jos eivät ole osanneet neuvotella palkkoja sellaiseksi että mahtuvat budjettiin, niin kyse on johdon huonoudesta, eikä siitä varsinkaan pidä palkita kasvattamalla kulukattoa. Jos talli on tarjonnut palkkaa jota eivät pysty maksamaan, niin ei FIA:n silloin pidä tulla avuksi. Itse ovat mokanneet.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
3140
Ongelma onkin usein siinä, että se osaaminen maksaa. Se joka osaa tehdä hommansa, osaa myös hinnoitella itsensä. Tällaisia henkilöitä kun on tallissa riittävä määrä pärjätäkseen, niin palkkakustannukset ovat helposti Otmarin tallin kuljetuskustannuksia suuremmat.
Niin. On taitamattomuutta sovittaa kulunsa budjettiin. En minäkään reissaa ulkomaille, vaikka mieli tekisi, kun kaupassa pitää etsiä niitä oranssilappuisia tuotteita.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
3140
Mutta budjettikatto on tiedossa kaikilla talleilla. Jos eivät ole osanneet neuvotella palkkoja sellaiseksi että mahtuvat budjettiin, niin kyse on johdon huonoudesta, eikä siitä varsinkaan pidä palkita kasvattamalla kulukattoa. Jos talli on tarjonnut palkkaa jota eivät pysty maksamaan, niin ei FIA:n silloin pidä tulla avuksi. Itse ovat mokanneet.
No juuripa näin.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
4474
Enpä tiedä, oliko budjettikattoon sitten tarve ottaa "asumiskulujakin" jne. mukaan. Tällaisille arkisille juokseville kuluille olisi voitu laskea jokin kiinteä summa ja laskea budjettikattoa samalla summalla alemmas. Tämän jälkeen tallit saisivat polttaa asumiseen ja kahvinkeittoon niin paljon rahaa kuin haluavat eikä se aiheuttaisi ongelmia varsinaisille kisatoiminnoille. Kai tuollakin sitten voisi toisaalta kiertää budjettikattoa, jos lupaa Neweylle linnan jostain Lontoon keskustasta ja puolittaa sillä palkkashekin...

On myös nurinkurista, että Horner kitisee, että ne tallit, joilla on liikaa rahaa, eivät pääse osallistumaan kisoihin, koska eivät saa kuluttaa vieläkin enemmän. Sillä ei ole mitään väliä, että ne loput kolme tallia, joilla on liian vähän rahaa, ovat luultavasti siihen mennessä jo konkurssissa eivätkä osallistu mihinkään kisaan enää ikinä.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2048
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Mutta budjettikatto on tiedossa kaikilla talleilla. Jos eivät ole osanneet neuvotella palkkoja sellaiseksi että mahtuvat budjettiin, niin kyse on johdon huonoudesta, eikä siitä varsinkaan pidä palkita kasvattamalla kulukattoa. Jos talli on tarjonnut palkkaa jota eivät pysty maksamaan, niin ei FIA:n silloin pidä tulla avuksi. Itse ovat mokanneet.
Niin, tottahan toki esim. sinä olet valmis laskemaan palkkaasi murto-osaan yhteisen edun nimissä. Kaikki eivät ole samanlaisia hyväntekijöitä ja pitävät kiinni saavutetuista eduista.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2048
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Niin. On taitamattomuutta sovittaa kulunsa budjettiin. En minäkään reissaa ulkomaille, vaikka mieli tekisi, kun kaupassa pitää etsiä niitä oranssilappuisia tuotteita.
Nyt ei ole kyse värikkäistä alennuslapuista. Jos talouden kanssa on tiukkaa, niin neuvottele vaikka sähkön siirtomaksusi pienemmäksi. Jos et osaa neuvotella kuluja budjettiin mahtuvaksi, niin kyse on vain sun talouden hoidon johdon huonoudesta.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
3140
Nyt ei ole kyse värikkäistä alennuslapuista. Jos talouden kanssa on tiukkaa, niin neuvottele vaikka sähkön siirtomaksusi pienemmäksi. Jos et osaa neuvotella kuluja budjettiin mahtuvaksi, niin kyse on vain sun talouden hoidon johdon huonoudesta.
😂👍
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1756
Sijainti
Vyborg
On kyllä mennyt formuloiden kustannukset ihan hurjaksi viime vuosina kun nykyään ajetaan 22-23 kisaa kalenterissa vuodessa ympäri maailmaa ja sitten erikseen huipputallien kuskit tienaavat älyttömiä määriä fyrkkoja kaudessa. Ei ole ihme että pikku talleilla rupee olemaan taloudellisesti tiukkaa, koska pitää reissata kisasta toiseen kauden aikana.Mikä itsessään antaa haastetta talleille koska kun pitää maksaa matkat,kulut,palkat työntekijöille. Ilman sponsoreiden tukea olisi moni pikku talli jo mennyttä.
Budjettikato on kieltämättä suuri haaste sarjan keskikasti talleille.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
5392
Ongelma tais olla myös nelinkertaistuneet rahtihinnat maailmantilanteen myötä. Varmasti myös polttoaineiden hinnat vaikuttaa. Sinällään kyse ei ole neuvottelutaidoista edes jos hinnat pomppaa 4 kertaisiksi yhtäkkiä.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
3978
Ongelma tais olla myös nelinkertaistuneet rahtihinnat maailmantilanteen myötä. Varmasti myös polttoaineiden hinnat vaikuttaa. Sinällään kyse ei ole neuvottelutaidoista edes jos hinnat pomppaa 4 kertaisiksi yhtäkkiä.
Mun mielestä sarjan järjestävä organisaatio hoitaa rahdit juuri synergia etujen takia, ns. "kimppakyytejä". Tällä ei pitäisi olla merkitystä tallien kustannksiin.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
7799
Sijainti
Vantaa
Niin, tottahan toki esim. sinä olet valmis laskemaan palkkaasi murto-osaan yhteisen edun nimissä. Kaikki eivät ole samanlaisia hyväntekijöitä ja pitävät kiinni saavutetuista eduista.
Silloin lomautetaan jos ei ole varaa pitää henkilöitä talossa. Samoin kehitystyötä voi vähentää tai tehostaa. Normaalia liiketoimintaa.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2048
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Silloin lomautetaan jos ei ole varaa pitää henkilöitä talossa. Samoin kehitystyötä voi vähentää tai tehostaa. Normaalia liiketoimintaa.
F1-tallin pyörittäminen on kaikkea muuta kuin normaalia liiketoimintaa. Normaalissa yrityksessä tarkoitus on vain tehdä rahaa, mutta F1-tallissa rahaa tulee ovista ja ikkunoista sponsoreiden tarjoamana, mutta sitä ei saa nykyään käyttää tai ainakaan sen käytöstä ei saa jäädä kiinni.

En tiedä montako ylimääräistä henkilöä f1-tallissa on töissä, jotka voisi lomauttaa. Ehkä ne ovat Bullilla vaikkapa Perezin varikkohenkilökunta? Tai kuorma-autojen kuljettajat? Siivoojathan aina ovat firmoissa turhia ja niiden puutteen huomaa vasta kun niitä ei ole. Vaarana lisäksi on, että kun Helmut ensin hyvää hyvyyttään lomauttaa jonkun avainhenkilön (enkä tarkoita avainsuutaria), niin sepäs ottaa ja menee muualle töihin. Pahimmassa tapauksessa Mersulle. Pois ei voi laittaa, mutta palkkaa ei saa maksaa. Kas siinä pulma.

Meillähän ei ole tarkempaa tietoa miten rahanjako suoritetaan tai miten kuluja kierrätetään. Tämän pitäisi olla F1-sarja eikä mikään näin säästän kuluja ja jaan kustannuksia parhaiten -sarja
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
3140
F1-tallin pyörittäminen on kaikkea muuta kuin normaalia liiketoimintaa. Normaalissa yrityksessä tarkoitus on vain tehdä rahaa, mutta F1-tallissa rahaa tulee ovista ja ikkunoista sponsoreiden tarjoamana, mutta sitä ei saa nykyään käyttää tai ainakaan sen käytöstä ei saa jäädä kiinni.

En tiedä montako ylimääräistä henkilöä f1-tallissa on töissä, jotka voisi lomauttaa. Ehkä ne ovat Bullilla vaikkapa Perezin varikkohenkilökunta? Tai kuorma-autojen kuljettajat? Siivoojathan aina ovat firmoissa turhia ja niiden puutteen huomaa vasta kun niitä ei ole. Vaarana lisäksi on, että kun Helmut ensin hyvää hyvyyttään lomauttaa jonkun avainhenkilön (enkä tarkoita avainsuutaria), niin sepäs ottaa ja menee muualle töihin. Pahimmassa tapauksessa Mersulle. Pois ei voi laittaa, mutta palkkaa ei saa maksaa. Kas siinä pulma.

Meillähän ei ole tarkempaa tietoa miten rahanjako suoritetaan tai miten kuluja kierrätetään. Tämän pitäisi olla F1-sarja eikä mikään näin säästän kuluja ja jaan kustannuksia parhaiten -sarja
Onhan autoakin koskien sääntöjä olemassa. Miksi rahamäärä mitenkään poikkeaa tästä?
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1162
Niin, tottahan toki esim. sinä olet valmis laskemaan palkkaasi murto-osaan yhteisen edun nimissä. Kaikki eivät ole samanlaisia hyväntekijöitä ja pitävät kiinni saavutetuista eduista.
En tietenkään ole. Eikä F1 -tallinkaan työntekijöiden tietenkään pidä. Jos firma on budjetoinut yli, niin se on firman ongelma, ei työntekijöiden. Säästävät sitten jostain muusta.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1162
Vaarana lisäksi on, että kun Helmut ensin hyvää hyvyyttään lomauttaa jonkun avainhenkilön (enkä tarkoita avainsuutaria), niin sepäs ottaa ja menee muualle töihin. Pahimmassa tapauksessa Mersulle.
Tämän jälkeen ehkä jatkossa osaavat budjetoida paremmin.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1756
Sijainti
Vyborg
Aikoinaan 20 vuotta sitten Toyota-tallilla oli sarjan suurin budjetti, josta piti tulla sarjan sarjan huipputalli. Mutta eipä sillä budjetilla irronnut muutamia palkintosijoja ja paalupaikkoja luukunottamatta mestaruuksia,voittoja 2002-2009 aikavälillä.
Toyotan tapaus on hyvä esimerkki että vaikka olisikin suuri budjetti firmalla lajissa mukana niin ei se takaa aina menestystä. Vaan pitää olla oikeat insinöörit,suunnittelijat,henkilökunta, hankkeessa mukana ja tietenkin tarpeeksi resurssia voittaakseen säännöllisesti mestaruuksia formuloissa. Kuten esim Red Bull tai Mercedes.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2048
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Mutta budjettikatto on tiedossa kaikilla talleilla. Jos eivät ole osanneet neuvotella palkkoja sellaiseksi että mahtuvat budjettiin, niin kyse on johdon huonoudesta, eikä siitä varsinkaan pidä palkita kasvattamalla kulukattoa. Jos talli on tarjonnut palkkaa jota eivät pysty maksamaan, niin ei FIA:n silloin pidä tulla avuksi. Itse ovat mokanneet.
En tietenkään ole. Eikä F1 -tallinkaan työntekijöiden tietenkään pidä. Jos firma on budjetoinut yli, niin se on firman ongelma, ei työntekijöiden. Säästävät sitten jostain muusta.
Aiemmin olit sitä mieltä, että se on johdon huonoutta, kun eivät osaa neuvotella palkkoja paremmin kulukattoon sopivaksi ja nyt olet sitä mieltä, ettei työntekijöiden tarvitsekaan osallistua neuvotteluihin palkoista. Miten se nyt oikein sitten on? Jos työntekijöille on sovittu palkat jo kauan ennen kulukattoa, niin ne ovat silloin kovat, jos neuvotteluvaraa ei ole. Ja kuten todettua, osaaminen maksaa noissa piireissä. Ei Red Bull turhaan ole kärkitalli. Siellä on parhaat suunnittelijat töissä ja budjetista on käytetty suuri osa siihen. Tulostakin näyttää tuottavan toisin kuin eräillä.

Sillehän ei voi mitään jos osa talleista on laskenut budjettinsa enemmän rajoille kuin toiset. Hulluahan se on jättää rahaa käyttämättä. Ei se ainakaan autoa nopeammaksi tee. Nykyinen maailman tilanne on vain nostanut kustannuksia, joita ei ole osattu laskea sentin tarkkaan budjettiin.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2048
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Onhan autoakin koskien sääntöjä olemassa. Miksi rahamäärä mitenkään poikkeaa tästä?
Auton sääntöjen mukaisuuden todentaminen mittalaitteilla on lasten leikkiä verrattuna rahamäärän mittamiseen. Maailmassa tehdään niin paljon kirjanpitorikoksia, ettei me edes tajuta sitä ja mikä estää niitä tapahtumasta F1-piireissä.

Kun joku ei kuitenkaan ymmärrä sarkasmia, niin todettakoon, ettei formuloiden sääntöjen mukaisuuden todentaminen ole ollut historian valossa helppoa ja sääntöjä venytetään aina kun voidaan. Sääntöjen rajamailla oleminen kuuluu lajiin ja se avaa tietä uusille keksinnöille, mutta suoranaiset huijaukset ovat ärsyttäviä. Silti niitäkin on ollut ja varmaan vain murto-osa on saatu paljatettua. Miltä sitten kuulostaa huijaus rahamääräsäännöissä?
 
Ylös