F1-Uutisia 2022

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
1595
No jos tuolla kopioinnilla saa auton kulkemaan vaikka 0,3 sekuntia Red Bullia hitaammin per kierros, niin kyllähän siinäkin jää aikamoinen määrä tiimejä taakse ja melkoinen kehitysaskel vaikka nyt voitosta ei tapeltaisikaan. Toki se että saako tuon auton kulkemaan kovaa on toinen juttu, pinkki Mersu taisi ainakin hetken kulkea ihan mallikkaasti.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
1453
Sijainti
EP
Hö? No tottakai siinä on järkeä, jos se on nopein tie nousta peräpäästä ylöspäin. Onko se jossain säännöissä kielletty? Ainahan ykkösissä on kopioitu sitä parasta. Siitähän voi oppia jotain uutta joka kantaa myös tulevina vuosina. Nyt vain tilanne onkin se, että pelkkä ulkokuoren kopioiminen ei riitä, kun pohjalevy muodostaa suuren osan ilmavirtojen hallinnasta.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
1453
Sijainti
EP
No jos tuolla kopioinnilla saa auton kulkemaan vaikka 0,3 sekuntia Red Bullia hitaammin per kierros, niin kyllähän siinäkin jää aikamoinen määrä tiimejä taakse ja melkoinen kehitysaskel vaikka nyt voitosta ei tapeltaisikaan. Toki se että saako tuon auton kulkemaan kovaa on toinen juttu, pinkki Mersu taisi ainakin hetken kulkea ihan mallikkaasti.
Jos ei oteta muiden nyt tulleita päivityksiä ja vaikutuksia huomioon, niin 0,3 sekkaa hitaampi kierrosaika Verstappenin Red Bullista tarkoittaa kisan kolmanneksi nopeinta autoa, joka tappelee sijoituksista hitaamman Ferrarin ja Red Bullin kanssa. 0,3 sekkaa hitaampi kuin hitaampi Red Bull tarkoittaa silti nopeampaa autoa kuin Mersu tai Alfa eli kolmanneksi paras talli. Aika hyvin kopioitu, jos toiseksi tai kolmanneksi huonoimmasta hypätään kolmanneksi parhaaksi. Ei mun mielestä ollenkaan huono taktiikka.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3528
Kopioinnissa on se huono puoli, että ei välttämättä tiedetä, miten mahdollisia ongelmia ratkaistaan.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
1595
Ei sitä välttämättä tiedetä muutenkaan. Jos nyt on mahdollisuus yrittää lähteä jatkokehittämään joko omasta konseptista, jolla ollaan jonon hännillä tai muiden suunnittelemasta, jolla ollaan lähellä kärkeä, niin onhan tuo suht selkeä valinta. Ei sillä, en tuosta meiningistä tykkää itsekään, mutta jos tuo jälleen toimii, niin varmasti tulee yleistymään entisestään muidenkin tiimien kohdalla.
 

BJohnson

Well-known member
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
2402
Tämäpä. Kyllähän se noinki onnistuu, mutta kuten sanoit pääsee lähelle, mutta ei koskaan niin lähelle että voisi voitoista kamppailla koska se tiimi mitä kopioitu on aina askeleen edellä kehityksessä. En silleen ymmärrä tätä logiikkaa et mikä järki kopioida?
Nopea keino keksiä edes jotain. Jos oma konsepti on todettu huonoksi.
 

BJohnson

Well-known member
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
2402
Hö? No tottakai siinä on järkeä, jos se on nopein tie nousta peräpäästä ylöspäin. Onko se jossain säännöissä kielletty? Ainahan ykkösissä on kopioitu sitä parasta. Siitähän voi oppia jotain uutta joka kantaa myös tulevina vuosina. Nyt vain tilanne onkin se, että pelkkä ulkokuoren kopioiminen ei riitä, kun pohjalevy muodostaa suuren osan ilmavirtojen hallinnasta.
Red Bullin pohja on näkynyt monessa kuvassa.
 

Alfaukko

Voorumnaattori
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
902
Hyvin ja verrattain nopeasti ne tuon kopiointihommansa ainakin näyttäisi hoitavan, propsit siitä. Oma konsepti oli susi, niin on kai tuossa mahdollisuus että kulkeekin ainakin merkittävästi paremmin kuin aiemmin.
Ei tuo nyt ihan yks yhteen kopiolta näytä, tai sitten kuvakulmat valehtelee. Ponttoonin etuosaa ei kuitenkaan ole kopioitu. Katteet vain. Tuskin kovin paljon ainakaan turvarakenteita on muokattu, tiedä sitten jäähdyttimien sijoittelusta katteiden alla.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
7532
Sijainti
Vantaa
Tämäpä. Kyllähän se noinki onnistuu, mutta kuten sanoit pääsee lähelle, mutta ei koskaan niin lähelle että voisi voitoista kamppailla koska se tiimi mitä kopioitu on aina askeleen edellä kehityksessä. En silleen ymmärrä tätä logiikkaa et mikä järki kopioida?
Vai onnistuuko? Veikkaan kyllä, että Racing Pointin Mersu-kopioinnin taustalla oli muutakin kuin pelkät digitaaliset kuvat. Nyt on otettu pelkästään valokuvista kopioimalla, joten voi mennä päin seinää koko homma.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
7532
Sijainti
Vantaa
No kuka oikeasti uskoo, että Aston Martin kulkee yks kaks 0.3s hitaammin kuin RB! Haas on myöskin Ferrarin kopiota muistuttava ja tietotaito vielä Maranellosta eikä auto ole lähellekään Ferraria nopeudessa. Samoin Sauber oli aikanaan Ferraria muistuttava, mutta hitaampi. Ligier Benettonia yms. Kyllä siellä monet muut asiat ratkaisevat kuin pelkkä auton yksittäiset ulkomuodot.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
2075
Aston Martin kopiointikohun keskellä.


 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
2075
Taitaa miltein kaikki tiimit saada päivityksiä Barcelonaan. Myös Alfa Romeo.

 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
4211
No kuka oikeasti uskoo, että Aston Martin kulkee yks kaks 0.3s hitaammin kuin RB! Haas on myöskin Ferrarin kopiota muistuttava ja tietotaito vielä Maranellosta eikä auto ole lähellekään Ferraria nopeudessa. Samoin Sauber oli aikanaan Ferraria muistuttava, mutta hitaampi. Ligier Benettonia yms. Kyllä siellä monet muut asiat ratkaisevat kuin pelkkä auton yksittäiset ulkomuodot.
Ligierin tapaus on kyllä erilainen. Benettonin tuolloinen tallipäällikkö Briatore halusi eroon Fordin alitehoisista moottoreista, mutta ainoa tapa saada paremmat koneet oli ostaa Ligier ja siirtää heidän Renault-diilinsä Benettonille. Samalla Briatore sitten muilutti Benettonin auton piirustukset Ligierille. Kyllähän Ligier saavutti pari podiumia vaikka autoon oli ängetty ihan eri moottorit.
 
Viimeksi muokattu:

hippi

Well-known heppy kat
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2603
Scott Mitchell selittää The Race -sivuston YouTube-kanavalla miksi FIA pitää Aston Martinin Red Bullia jäljittelevää autoa sääntöjen mukaisena: youtube.com
 

BJohnson

Well-known member
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
2402
Käytetäänköhän turboa aikaista enemmän sähköllä? Ennenhän käytetty turboviiveen poistamiseksi. Mun hataran käsityksen mukaan turbo pyörii ”täysillä” koko ajan. Joko pakokaasulla tai sähköllä.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
1453
Sijainti
EP
Käytetäänköhän turboa aikaista enemmän sähköllä? Ennenhän käytetty turboviiveen poistamiseksi. Mun hataran käsityksen mukaan turbo pyörii ”täysillä” koko ajan. Joko pakokaasulla tai sähköllä.
Mitäs järkeä sitä on koko ajan pyörittää? Eiköhän se edelleen lataa jarrutustilanteessa, kun tehoa ei tarvita ja sitten pyöräytetään sähköllä vauhtiin eli poistetaan se viive. Turbon rikkoutumista saattaa aiheuttaa myös suuremmat pyörimisnopeudet, jolla tehoa on saatu lisää.
 

BJohnson

Well-known member
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
2402
Mitäs järkeä sitä on koko ajan pyörittää? Eiköhän se edelleen lataa jarrutustilanteessa, kun tehoa ei tarvita ja sitten pyöräytetään sähköllä vauhtiin eli poistetaan se viive. Turbon rikkoutumista saattaa aiheuttaa myös suuremmat pyörimisnopeudet, jolla tehoa on saatu lisää.
Ei koko ajan sähköllä, mutta aggressiivisemmin? Muutenhan turbo pyörii pakokaasuilla MGU-H ottaa tehon turbon akselista. Sikäli hämäävä nimi ettei sillä ole lämmön kanssa oikeastaan mitään tekemistä.
 
Ylös