BJohnson
Ukrainan aseistaja 🇺🇦
- Liittynyt
- 11.3.2020
- Viestit
- 5359
Otmar asian ytimessä. Osaaminen kunniaan ja pelkällä rahalla pärjääminen pois.
”Seitsemän tallia jättävät todennäköisesti osallistumatta viimeisiin kisoihin” – Useilla talleilla haasteita budjettikaton kanssa
Eetu Lehtonen 25.05.2022 17:45
Red Bullin tallipäällikkö Christian Horner lataa karun arvion kuluvan kauden budjettikaton vaikutuksista.
Red Bull -päällikön mukaan tallit joutuvat jättämään loppukaudesta osakilpailuja väliin, mikäli 140 miljoonan dollarin budjettikattoa ei jollain keinoilla pystytä kiertämään tai korottamaan.
– Seitsemän tallia joutuvat todennäköisesti jättämään kauden neljä viimeistä kisaa ajamatta mahtuakseen kulukattoon tänä vuonna, paukuttaa Horner BBC:n haastattelussa.
– Kyse ei ole pelkästään suurista talleista, vaan keskikastin tiimeistä, jotka todella painivat inflaation vaikutuksien kanssa.
Horner sanoo, että koronapandemian vaikutuksesta nousseiden hintojen takia FIA:n on keksittävä asiaan ratkaisu, jotta tallit eivät joudu jättämään kisoja väliin ja lomauttamaan henkilökuntaansa pysyäkseen sallituissa rajoissa.
Kulisseissa käydään kovaa keskustelua budjettikaton toimivuudesta, etenkin jos suurin osa talleista sen tänä vuonna ylittävät.
– Energiakustannukset, asumiskulut, ja muut maksut ovat kasvaneet räjähdysmäisesti, eikä F1-sarja ole poikkeus. Rahditkin ovat jo nelinkertaistuneet ja se on jotakin sellaista, mitä emme voi kontrolloida, jatkaa Red Bull -pomo.
Kaikki tallit eivät ole samoilla linjoilla
Viime kuussa Alfa Romeon, Alpinen, Haasin sekä Williamsin kerrotaan olleen vastaan ehdotusta, jossa talleille oltaisiin suotu inflaation vaikutuksiin pieniä helpotuksia. Alpinen tallipäällikkö Otmar Szafnauer kommentoi asiaa sanomalla, että kaikkien tallien olisi pitänyt varautua tilanteeseen.
– Asetimme budjettimme ajoissa ja me osasimme haistella tilannetta etukäteen. Inflaatio ei pelottanut pelkästään meitä, mutta jos me pystymme siihen, pystyvät muutkin. En ole puoltamassa kulukaton nostamista, sanoo Alpine-pomo.
– Jos rahtikulut nousevat 2,5-3,5 miljoonaa ja auton kehitysbudjetti on 20 miljoonaa, niin etkö muka pysty tiputtamaan kehitysbudjettiasi 17 miljoonaan? Kyllä pystyt.
– Se rajoittaa kehitystyötä, mutta onhan se helpompaa mennä rahasäkin kanssa ruikuttamaan FIA:lle, että budjettikattoa on nostettava, jotta kehitystyö pysyy samana, paukuttaa Szafnauer.