F1-Uutisia 2022

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5719
Näinköhän menettää Verstappen viine vuoden tittelin, koska päätös viipyy?
No ei menetä kun sitä ei mukamas sarjan maine kestäisi. Minkähän ihmeen takia tämän budjettikaton kanssa piti lähteä ns. soitellen sotaan. Rangaistusasteikkoa ei mietitty etukäteen ollenkaan ja nyt ollaan kusessa sen kanssa, että jotenkin pitäisi rankaista huijaamalla mestaruuden varastanutta tallia kuitenkaan muuttamatta MM-tuloksia – ja samalla rangaistuksen pitäisi silti olla niin kova, ettei se yllytä muita talleja huijaamaan heti perään samalla tavalla.

Taitaa budjettikatto kuolla ihan vain sen takia, ettei FIA uskalla jakaa rangaistuksia sen rikkomisesta.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5719
Monet ovat ehdottaneet budjettikaton rikkomisesta esimerkiksi sellaista rangaistusta, että kyseisen tallin kohdalla budjettikattoa laskettaisiin jonkin verran alemmas. Tässä piilee kuitenkin sellainen ongelma, että jos Red Bullin budjettikattoa tälle vuodelle alennetaan vasta nyt kauden loppuvaiheessa, niin RB ei välttämättä voi mitenkään välttää budjettinsa ylittämistä uudestaan. Toisaalta budjettikaton laskeminen vasta seuraavalle kaudelle (2023) olisi myöskin erittäin outoa, koska silloin talli välttäisi konkreettisen rangaistuksen kokonaan tämän vuoden osalta – ja osittain myös ensi kauden osalta, sillä ensi kauden autoa on jo kehitetty tämän kauden budjetista.

Jos ajatellaan että huijaamalla Red Bull sai tälle kaudelle ylivoimaisen auton ja että ylivoimaisuus periytyy aika usein myös seuraavalle kaudelle, niin jostain budjettisankiosta, joka alkaa purra tuloksiin vasta ensi kauden lopulla, ei välttämättä koituisi mitään konkreettista rangaistusta Red Bullille. Talli saattaa olla varmistanut jo ensi kaudenkin mestaruuden ennen kuin sen tarvitsee alkaa pihtailla päivitysosien suhteen.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2853
Tuo viime kauden mestaruuden vieminen olisi vielä sinänsä niin helppo ratkaisu, kun sillä nyt saisi samalla korjattua muutenkin viimeisen kisan masinointien myötä väärään osoitteeseen menneen mestaruuden. Ja samalla sellainen rankku että ei varmasti ylittyisi katto sen jälkeen enää yhdelläkään tallilla.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5719
Tuo viime kauden mestaruuden vieminen olisi vielä sinänsä niin helppo ratkaisu, kun sillä nyt saisi samalla korjattua muutenkin viimeisen kisan masinointien myötä väärään osoitteeseen menneen mestaruuden. Ja samalla sellainen rankku että ei varmasti ylittyisi katto sen jälkeen enää yhdelläkään tallilla.
Jos Mersu on tosissaan väittäessään, että puolen miljoonan dollarin lisäpanostuksella se olisi saanut sekunnin kymmenyksien parannuksen suorituskykyyn, niin mikäli Red Bull selviää tästä nyt mitättömillä rankuilla, niin voi todellakin käydä niin, että ensi kaudella paukkuu budjettikatto vähän useammallakin tallilla.

Pistevähennykset ovat kylläpä melkein se ainoa tapa rankaista huijareita sellaisella tavalla, joka ei ole kuolinisku köyhälle tallille mutta joka ei myöskään salli isojen tallien kuitata omia rikkeitään pelkällä rahalla. Ja nimenomaan pisteitä pitäisi vähentää siltä kaudelta, jolloin budjettikattoa on rikottu tai ihan vähintään tämän kauden osalta. Toki Red Bull selviäisi silloin läpsyllä ranteille, koska sillä on niin huikea etumatka kummassakin MM-sarjassa. Sille nyt ei oikein voi mitään, koska rangaistuksen pitää olla kuitenkin neutraali sillä tavalla, ettei sitä tarkoituksella määrätä ylisuureksi vain koska muuten se ei tietyssä poikkeustapauksessa "tuntuisi missään".
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Tuossa SJ:n katkeran itkuisessa vuodatuksessa paistaa läpi vain viha ja inho Red Bullia kohtaan. Esimerkiksi Ferrari yritti varastaa molemmat mestaruudet huijaamalla ja rikkomalla sääntöjä ja onnistuikin viemään valmistajien tittelin. Nykyään eikä tietenkään pitkiin aikoihin asiasta ole puhuttu juuri mitään. Toisin sanoen asian on suurin osa ihmisistä unohtaneet, kuten on kaikki muutkin huijaamalla varastetut mestaruudet. Näin tulee käymään tässäkin tapauksessa aikojen saatossa. Sinänsä ei mitään uutta auringon alla. Sääntörikkomus mikä sääntörikkomus. Ei eroa mitenkään muiden tallien tekemistä sääntörikkomuksista.

Mitä tuohon SJ:n vuodatukseen puolen millin tuomasta sekunnin kymmenyksen edusta suorituskykyyn tulee, niin sanon ja väitän sen olevan sitä vanhan mummon pierua eli 99 prosenttisesti paskaa. Kilpa-autoilussa pätee hyvin laki, jossa tietyn tason jälkeen aina vaan pienemmät ajan parannukset vaativat aina vaan suuremman panostuksen. Kaikki kärkitallit ovat tuon rajan ylittäneet aikoja sitten. Kaikki helpot keinot nopeuden lisäämiseksi on jo tehty. Puolella millillä kovin paljoa saa aikaiseksi.
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3436
Sijainti
F1-fanikatsomo
Tuo viime kauden mestaruuden vieminen olisi vielä sinänsä niin helppo ratkaisu, kun sillä nyt saisi samalla korjattua muutenkin viimeisen kisan masinointien myötä väärään osoitteeseen menneen mestaruuden. Ja samalla sellainen rankku että ei varmasti ylittyisi katto sen jälkeen enää yhdelläkään tallilla.
Jos haetaan menneisyydestä yhtymäkohtia, niin huomattavan paljon räikeämmissä McLaren spygatessa v.2007 kuljettajat saivat pitää pisteensä mutta tallille tuli sanktioita ja menettivät tallipisteet
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5732
Jos haetaan menneisyydestä yhtymäkohtia, niin huomattavan paljon räikeämmissä McLaren spygatessa v.2007 kuljettajat saivat pitää pisteensä mutta tallille tuli sanktioita ja menettivät tallipisteet
Luin että McLarenin spytatessa.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1367
Minä en kyllä edelleenkään ymmärrä sitä, että miten huijaamalla saadun mestaruuden poisotto veisi uskottavuuden, mutta huijaamalla saadun mestaruuden pitäminen ei.

Yhtälailla vastenmielistä oli se Ferrarin laittoman moottorin lakaiseminen maton alle.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6407
On totta, että ehkä moraalikompassin mukaan mestaruuden pois ottaminen olisi oikein, mutta sitä on turha jankuttaa. Niin ei tule tapahtumaan. se on 100% varma.

Enemmän on mielenkiintoista nähdä mitkä tulee oleen muut sanktiot.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2853
Minä en kyllä edelleenkään ymmärrä sitä, että miten huijaamalla saadun mestaruuden poisotto veisi uskottavuuden, mutta huijaamalla saadun mestaruuden pitäminen ei.

Yhtälailla vastenmielistä oli se Ferrarin laittoman moottorin lakaiseminen maton alle.
Tämäpä näin. Ihan vaikka ottamatta kantaa siihen pitäisikö ne mestaruudet viedä pois vai ei niin sotii kyllä ihan täysin omaa ajattelua vastaan ja tuntuu että viime aikoina yleistynyt tämä ajattelu että tuloksia ei saisi sörkkiä jälkeen päin. Saat tehdä "mitä vaan" kunhan voitat, oli sitten yksittäinen kisa tai mestaruus ja rangaistukset jätetään antamatta tai sovelletaan sellainen että tulokset ei muutu.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5719
Moottoriurheilussa on liian isot rahat pelissä liian pienellä porukalla. Yleisurheilun puolella huijareilta viedään käryn käydessä mitalit ja pokaalit ja palkintorahatkin vaikka kymmenen vuoden viiveellä.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4323
Tähän liittyen Marko muuten sanoi vähän aikaa sitten, että ei ole tilanteesta huolissaan, koska FIAlla ei ole tapana rankaista niin, että sillä on vaikutusta mihinkään. Ehkä selittää myös tapahtunutta hieman.
Ihan mielenkiintoista myös nähdä, että miten tän vuoden budjetin kanssa käy, kun RB on kehittänyt tänäkin vuonna autoa selkeästi muita enemmän. Esim uusi kevyempi runko siinä kohtaa, kun muilla alko pienemmillä kehityksellä olemaan jo rahat aika finaalissa.
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3436
Sijainti
F1-fanikatsomo
Tähän liittyen Marko muuten sanoi vähän aikaa sitten, että ei ole tilanteesta huolissaan, koska FIAlla ei ole tapana rankaista niin, että sillä on vaikutusta mihinkään. Ehkä selittää myös tapahtunutta hieman.
Ihan mielenkiintoista myös nähdä, että miten tän vuoden budjetin kanssa käy, kun RB on kehittänyt tänäkin vuonna autoa selkeästi muita enemmän. Esim uusi kevyempi runko siinä kohtaa, kun muilla alko pienemmillä kehityksellä olemaan jo rahat aika finaalissa.
Tulee vaan mieleen että miten nuo tallit ovat organisoineet tehtäviä. Jos kaikki porukka on esim RBR F1 alaisuudessa opexia ei kikkailla kulujen joustavuudella, mutta otetaan hypoteesi jossa suunnittelu onkin Advanced Technologyssa ja siltä vain ostetaan palveluna kulu onkin tällöin capexia, samoin jos talli tehnyt diilin että ”ostaa” kauden aikana molemmille kuskeille 4 monokokkia hintaan n$ myös Advanced Tehnologylta joka ne rakentaa ja suunnittelee.
Miten tälläisessä tilanteessa budjettikatto toimii kun kiinteät kulut on eri organisaatiossa joka vain myy palveluaan kilpatallille?
Onhan tuollainen aika peiteltyä kulua, mutta jos tekee huonon diilin niin ei se ole siltä ostajalta pois
Kukaan ei siis ole missään esittänyt faktana tätä, mutta tuli vain itselle mieleen kun monissa firmoissa jotka kehittää tulevaisuuden asioista Business on vahvasti - merkkistä ja kulut katetaan toisaalla konsernissa
 

rölligölli

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
255
No ei menetä kun sitä ei mukamas sarjan maine kestäisi. Minkähän ihmeen takia tämän budjettikaton kanssa piti lähteä ns. soitellen sotaan. Rangaistusasteikkoa ei mietitty etukäteen ollenkaan ja nyt ollaan kusessa sen kanssa, että jotenkin pitäisi rankaista huijaamalla mestaruuden varastanutta tallia kuitenkaan muuttamatta MM-tuloksia – ja samalla rangaistuksen pitäisi silti olla niin kova, ettei se yllytä muita talleja huijaamaan heti perään samalla tavalla.

Taitaa budjettikatto kuolla ihan vain sen takia, ettei FIA uskalla jakaa rangaistuksia sen rikkomisesta.
se rankkut ois pitäny julkaista ennen viime kauden alkua jos moinen on olemassa eikä tartteis arpoa.
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3436
Sijainti
F1-fanikatsomo
Tuli näistä keskusteluista joissa vaaditaan rankkua budjettikaton ylittämisestä, että tietynlainen oikeudenmukainen rangaistus olisi tallipisteiden vähentäminen samassa suhteessa kuin budjetti oli ylitetty.
300pst potista 5% ylityksellä vähennys olisi 15pst jne
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1509
Tuli näistä keskusteluista joissa vaaditaan rankkua budjettikaton ylittämisestä, että tietynlainen oikeudenmukainen rangaistus olisi tallipisteiden vähentäminen samassa suhteessa kuin budjetti oli ylitetty.
300pst potista 5% ylityksellä vähennys olisi 15pst jne
Miksi vain tallipisteiden? Kuljettajien mestaruus on kuitenkin tärkeämpi ja arvokkaampi.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5270
Moottoriurheilussa on liian isot rahat pelissä liian pienellä porukalla. Yleisurheilun puolella huijareilta viedään käryn käydessä mitalit ja pokaalit ja palkintorahatkin vaikka kymmenen vuoden viiveellä.
Yleisurheilussa ja moottoriurheilussa se ero, että Verstappen ei ole kärynyt mistään. Siksi saa pitää mestaruutensakin.
Miksi vain tallipisteiden? Kuljettajien mestaruus on kuitenkin tärkeämpi ja arvokkaampi.
Ei ole ainakaan ollut puhetta että se olisi ollut Verstappen joka olisi vinguttanut firman Visaa ratkaisevasti yli. Tälläisiä vartenhan on juuri ne tallipisteet joihin voisi rangaistuksen kohdistaa. Tallipisteethän ovat olemassa vain rahanjakoa varten sijoitusten perusteella, kuskien mestaruus on sitten julkista näkyvyyttä ja kuskien kruunun jalokivi. Kauden 2007 toisintaa vaan ja Red Bullin tallipisteiden diskaus ja 2. sijan tuoman rahapalkkioiden takaisinmaksu. Eiköhän siinä tule jo tarpeeksi miljoonia kirvelemään eikä tulisi enää mieleen ylittää edes sentillä budjettia jatkossa.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5270
Minä en kyllä edelleenkään ymmärrä sitä, että miten huijaamalla saadun mestaruuden poisotto veisi uskottavuuden, mutta huijaamalla saadun mestaruuden pitäminen ei.

Yhtälailla vastenmielistä oli se Ferrarin laittoman moottorin lakaiseminen maton alle.
Viime kausi oli katsojamääriltään ennätysmäinen, kiitos Masin, Verstappenin ja Hamiltonin tasaisuuden ja skisman takia. Masi salli sääntöjen venyttämisen ja normaalia kovemmat otteet. Siksi Abu Dhabin kisaa seurasi maapallolla enemmän kuin Super Bowlia. Jos nyt vuosi jälkikäteen ruvetaan tuohon kauteen kajoamaan ja riistämään mestaruuksia niin laji kärsii niin kovat mainehaitat ja uskottavuuden menetyksen. Sitten lajille nauretaan että joka vuonna loppukaudesta jännätään tilinpäätöksiä josko mestari taas vaihtuisi kabinetissa. Lopettakaa moottoriurheilun vertaaminen yleisurheiluun tai muuhun dopingurheiluun jossa ei ole talleja, siellä on joka päiväistä riistää kultamitaleita. Moottoriurheilussa ei, siellä rikkeen pitää tehdä kuski eikä talli. Rangaistus pitää kohdistaa talliin ja esim tallipisteisiin jotka ovat olemassa vain rahanjakoa varten, joten sinne täsmäisku niin että tuntuu rahallisesti.

Ihan naurettavaa myös puheet miljoonien tuomasta pomminvarmasta suorituskyvyn parantamisesta kun Toyota ei pystynyt hirveellä rahamäärällä raapimaan edes yhtä voittoa.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1367
Kyllähän muissakin lajeissa kilpailijaa rankaistaan laittomista laitteista. Mäkihypyssä liian iso puku tai ylipitkät sukset, niin tulokset mitätöidään. Pyöräilyssä liian kevyellä pyörällä ajanut diskataan. Samalla tavalla mielestäni laittomalla tavalla kehitetty F1 -autokin vertautuu, vaikka kyse on hieman eri asiasta, auto on periaattessa laillinen, mutta kehitetty sääntöjä rikkoen. Kuski on saanut epäreilua etua siitä, ja siksi myös kuskia pitää rankaista.

F1 on tietty lähempänä viihdettä (tai oikeastaan bisnestä) kuin urheilua, ollut sitä jo Ecclestonen ajoista lähtien, joten en minäkään usko että Red Bull tai Verstappen mestaruuden menettävät, mutta olen sitä mieltä että urheilullisesti se olisi ainoa oikea ratkaisu. Sääntöjä rikkomalla saavutettu mestaruus pitäisi poistaa sekä tallilta että kuskilta, koska molemmat ovat siitä hyötyneet.
 
Ylös