F1-Uutisia 2022

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
5720
FIA ei ole ikinä tykännyt tulosten sorkkimisesta jälkikäteen. Fernando Alonso on edelleen 2008 Singaporen GP:n voittaja. Hamilton olisi edelleen vuoden 2007 mestari, jos olisi osannut ajaa varikolle Kiinassa. Ihan huuhaata kaikki puheet siitä, että mestaruus Verstappenilta oltaisiin viemässä. Mutta tuntuva rangaistuksen tulee silti olla.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
3933
Kyllähän muissakin lajeissa kilpailijaa rankaistaan laittomista laitteista. Mäkihypyssä liian iso puku tai ylipitkät sukset, niin tulokset mitätöidään. Pyöräilyssä liian kevyellä pyörällä ajanut diskataan. Samalla tavalla mielestäni laittomalla tavalla kehitetty F1 -autokin vertautuu, vaikka kyse on hieman eri asiasta, auto on periaattessa laillinen, mutta kehitetty sääntöjä rikkoen. Kuski on saanut epäreilua etua siitä, ja siksi myös kuskia pitää rankaista.

F1 on tietty lähempänä viihdettä (tai oikeastaan bisnestä) kuin urheilua, ollut sitä jo Ecclestonen ajoista lähtien, joten en minäkään usko että Red Bull tai Verstappen mestaruuden menettävät, mutta olen sitä mieltä että urheilullisesti se olisi ainoa oikea ratkaisu. Sääntöjä rikkomalla saavutettu mestaruus pitäisi poistaa sekä tallilta että kuskilta, koska molemmat ovat siitä hyötyneet.
Mäkihypyssäkään ei ole tallipisteitä, että sikäli myöskin eri asia moottoriurheiluun. Ei kai mäkihypyssäkään ole koskaan vuosi jälkikäteen diskattu väärien varusteiden takia ja kyllähän tässä on hyppääjälläkin yleensä ollut käryä että nyt taidetaan käyttää lainvastaisia varusteita. Kyllähän liian kevyestä autosta myöskin rangaistaan, mutta ei vuosi jälkikäteen. Kyllä mestaruuksia moottoriurheilussa riistetään, mutta vain silloin kun kuskilla on ollut sormet pelissä esim Senna-Prost ja se tehtiin piakkoin kauden päätöksestä eikä vuosi jälkikäteen. Nyt on kyseessä talousasia missä kuskeilla ei ole mitään osaa eikä arpaa. Tässä on vikaa myös FIA:lla että ovat niin myöhään liikkeellä näillä kulukattojen seurannalla.

Mitäs mieltä olet jos nyt Verstappenilta otetaan mestaruus pois ja vuoden päästä tulee taas tilinpäätökset ja käy JÄLLEEN ilmi että Red Bull ei ole pysynyt budjetissa niin se tarkoittaisi JÄLLEEN Verstappenin mestaruuden viemistä ja Leclercin kruunaamista mestariksi. Yhtäkkiä Verstappenilla ei olisikaan yhtään mestaruutta vaikka dominoi sarjaa. F1-sarjastahan tulisi kabinettisarja jossa mestaruudet selvitetään kabinetissa eikä radalla. Jokainen nyt varmasti tajuaa että tälläiseen ei voida lähteä ja olisi aivan naurettavaa, joka tekisi niin kovaa mainehaittaa että ei mitään järkeä. Unohtakaa ne mäkihypyt ja dopingit, tämä on moottoriurheilua jossa voidaan määrätä maaliintulojärjestyskin tallimääräyksillä mikä on epäurheilullista. Esimerkkejä pitäisi hakea moottoriurheilusta.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1303
Mäkihypyssäkään ei ole tallipisteitä, että sikäli myöskin eri asia moottoriurheiluun. Ei kai mäkihypyssäkään ole koskaan vuosi jälkikäteen diskattu väärien varusteiden takia ja kyllähän tässä on hyppääjälläkin yleensä ollut käryä että nyt taidetaan käyttää lainvastaisia varusteita. Kyllähän liian kevyestä autosta myöskin rangaistaan, mutta ei vuosi jälkikäteen. Kyllä mestaruuksia moottoriurheilussa riistetään, mutta vain silloin kun kuskilla on ollut sormet pelissä esim Senna-Prost ja se tehtiin piakkoin kauden päätöksestä eikä vuosi jälkikäteen. Nyt on kyseessä talousasia missä kuskeilla ei ole mitään osaa eikä arpaa. Tässä on vikaa myös FIA:lla että ovat niin myöhään liikkeellä näillä kulukattojen seurannalla.
On tämä hieman eri asia, ihan totta. Mutta silti, vaikka kuskeilla ei olekaan osuutta huijaamiseen, ovat he siitä silti hyötyneet. Mikäli kuskeja ei rankaistaisi, niin kuskien mestaruuden voittamiseen kannattaisi kaikkien rikkoa kulukattoa. Samaa mieltä FIA:n ongelmasta.

Mitäs mieltä olet jos nyt Verstappenilta otetaan mestaruus pois ja vuoden päästä tulee taas tilinpäätökset ja käy JÄLLEEN ilmi että Red Bull ei ole pysynyt budjetissa niin se tarkoittaisi JÄLLEEN Verstappenin mestaruuden viemistä ja Leclercin kruunaamista mestariksi. Yhtäkkiä Verstappenilla ei olisikaan yhtään mestaruutta vaikka dominoi sarjaa. F1-sarjastahan tulisi kabinettisarja jossa mestaruudet selvitetään kabinetissa eikä radalla. Jokainen nyt varmasti tajuaa että tälläiseen ei voida lähteä ja olisi aivan naurettavaa, joka tekisi niin kovaa mainehaittaa että ei mitään järkeä.
Olen sitä mieltä että myös silloin pitäisi ottaa pois. Koska mikäli ei oteta pois, niin mestaruudet on ratkaistu pankkiholvissa eikä radalla. Mikäli Red Bullilta ja Verstappenilta otetaan kaksi mestaruutta pois, niin se on Red Bullin vika ja ongelma, ei FIA:n. Minä olen henkilökohtaisesti sitä mieltä että siihen voitaisiin, ja pitäisi lähteä. Enemmän mainehaittaa mielestäni tulee siitä että huijaamalla saavutettuja mestaruuksia ei viedä pois.

Sen minkä FIA kusi tässä(kin) asiassa, oli että kuunteli isoja talleja eikä laittanut mitään rangaistusta budjettikaton ylityksestä. Selvät rangaistukset kirjattuna, niin tätäkään pelleilyä ei olisi. Mutta ei, piti taas kuunnella säännöissä isoja talleja joiden omaan etuun sopii budjettikaton rikkominen.
 
Viimeksi muokattu:

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
3933
On tämä hieman eri asia, ihan totta. Mutta silti, vaikka kuskeilla ei olekaan osuutta huijaamiseen, ovat he siitä silti hyötyneet. Mikäli kuskeja ei rankaistaisi, niin kuskien mestaruuden voittamiseen kannattaisi kaikkien rikkoa kulukattoa. Samaa mieltä FIA:n ongelmasta.



Olen sitä mieltä että myös silloin pitäisi ottaa pois. Koska mikäli ei oteta pois, niin mestaruudet on ratkaistu pankkiholvissa eikä radalla. Mikäli Red Bullilta ja Verstappenilta otetaan kaksi mestaruutta pois, niin se on Red Bullin vika ja ongelma, ei FIA:n. Minä olen henkilökohtaisesti sitä mieltä että siihen voitaisiin, ja pitäisi lähteä. Enemmän mainehaittaa mielestäni tulee siitä että huijaamalla saavutettuja mestaruuksia ei viedä pois.

Sen minkä FIA kusi tässä(kin) asiassa, oli että kuunteli isoja talleja eikä laittanut mitään rangaistusta budjettikaton ylityksestä. Selvät rangaistukset kirjattuna, niin tätäkään pelleilyä ei olisi. Mutta ei, piti taas kuunnella säännöissä isoja talleja joiden omaan etuun sopii budjettikaton rikkominen.
Viime kauden mestaruus voitettiin radalla hyvän auton kanssa ja Verstappenin taidoilla. Ei Perezillä ollut samalla "laittomalla" autolla mitään saumoja mestaruuteen kuten ei tälläkään kaudella, joten painoarvo on enemmän Verstappenin taidoissa kuin autossa jolla ylitettiin marginaalisesti kulukatto.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
3933
FIA ei ole ikinä tykännyt tulosten sorkkimisesta jälkikäteen. Fernando Alonso on edelleen 2008 Singaporen GP:n voittaja. Hamilton olisi edelleen vuoden 2007 mestari, jos olisi osannut ajaa varikolle Kiinassa. Ihan huuhaata kaikki puheet siitä, että mestaruus Verstappenilta oltaisiin viemässä. Mutta tuntuva rangaistuksen tulee silti olla.
Tämä. Jos Alonson voittoa ei otettu pois edes tallin röyhkeästä manipuloinnista huolimatta niin kuskilta mestaruuden riistäminen vuosi jälkikäteen talouspäällikkön kikkailun/huolimattomuuden takia kuulostaa jo aika rajulta.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1366
Sen minkä FIA kusi tässä(kin) asiassa, oli että kuunteli isoja talleja eikä laittanut mitään rangaistusta budjettikaton ylityksestä. Selvät rangaistukset kirjattuna, niin tätäkään pelleilyä ei olisi. Mutta ei, piti taas kuunnella säännöissä isoja talleja joiden omaan etuun sopii budjettikaton rikkominen.
Heidän oli pakko kuunnella isoja talleja ja isot tallit tiesivät tämän, he eivät olisi muuten edes suostuneet koko kulukattoon, tai ääritapauksessa olisivat perustaneet kilpailevan sarjan. Kulukatto sopi Ferkulle erittäin hyvin juuri siksi, että he tiesivät miten sitä voi kiertää. Nyt kun yleisesti puhutaan verosuunnittelusta, niin voitaisiinko käyttää f1 ssä termiä kulukattosuunnittelu.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1366
Olisko hyvä kulukattorikko rangaistus lisäpainoja seuraavan kauden autoon.....ei taida olla??
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
3933
Heidän oli pakko kuunnella isoja talleja ja isot tallit tiesivät tämän, he eivät olisi muuten edes suostuneet koko kulukattoon, tai ääritapauksessa olisivat perustaneet kilpailevan sarjan. Kulukatto sopi Ferkulle erittäin hyvin juuri siksi, että he tiesivät miten sitä voi kiertää. Nyt kun yleisesti puhutaan verosuunnittelusta, niin voitaisiinko käyttää f1 ssä termiä kulukattosuunnittelu.
Varmasti muutkin tallit tätä suunnittelua harrastaa miten kuluja kierretään. Red Bull nyt oli huolimaton/jäi kiinni. Tuolla on niin tekopyhää porukkaa että ollaan aina huutelemassa kun valtakapula vaihtuu tai kun joku löytää porsaanreiän. Osaavathan skrakamiehetkin kiertää veroja veroparatiisien kautta. Tappokin vanhenee ajan kuluessa jolloin siitä ei voida enää syyttää. Alonson Singaporen voitostakin oli kulunut jo sen verran aikaa ennen paljastumista niin sekin rikos ns vanhentui. Maailma on täynnä epäoikeudenmukaisuuksia.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1303
Viime kauden mestaruus voitettiin radalla hyvän auton kanssa ja Verstappenin taidoilla. Ei Perezillä ollut samalla "laittomalla" autolla mitään saumoja mestaruuteen kuten ei tälläkään kaudella, joten painoarvo on enemmän Verstappenin taidoissa kuin autossa jolla ylitettiin marginaalisesti kulukatto.
Just tämän takia ne rangaistukset olisi pitänyt määritellä. Nyt mennään arvalla ja fiiliksellä.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1303
Heidän oli pakko kuunnella isoja talleja ja isot tallit tiesivät tämän, he eivät olisi muuten edes suostuneet koko kulukattoon, tai ääritapauksessa olisivat perustaneet kilpailevan sarjan. Kulukatto sopi Ferkulle erittäin hyvin juuri siksi, että he tiesivät miten sitä voi kiertää. Nyt kun yleisesti puhutaan verosuunnittelusta, niin voitaisiinko käyttää f1 ssä termiä kulukattosuunnittelu.
Minusta virhe tehdään siinä että talleille annetaan tuollainen valta. Tiimejä kannattaa kuunnella kun sääntöjä tehdään, mutta niiden ei pitäisi antaa tehdä päätöksiä siihen liittyen. Jos haluavat perustaa kilpailevan sarja, niin siitä vain. Ei varmasti tulisi onnistumaan, niin siksi toi bluffi kannattaisi FIA:n katsoa.
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
2788
Sijainti
F1-fanikatsomo
Otteita FIA cost gap säännöistä
8.10 A "Minor Overspend Breach" arises when:
(a) an F1 Team submits its Full Year Reporting Documentation and Relevant Costs reported therein exceed the Cost Cap by less than 5%; or
(b) following the review of an F1 Team’s Full Year Reporting Documentation (including, where applicable, the conclusion of any investigation undertaken by the Cost Cap Administration and/or the Independent Audit Firm appointed by the Cost Cap Administration), the F1 Team’s Relevant Costs have been determined to exceed the Cost Cap by less than 5%.
8.11 In the event the Cost Cap Adjudication Panel determines that an F1 Team has committed a Minor Overspend Breach, the Cost Cap Adjudication Panel may impose a Financial Penalty and/or any Minor Sporting Penalties.
Eli kun ylitys on tuo minor eli alle 5% voi rangaistus olla vain taloudellisia ja/tai pieniä urheilullisia sanktioita

Rangaistukset:
9. SANCTIONS FOR BREACH
9.1 The following sanctions may be imposed for breach of these Financial Regulations as set out
in Article 8:
(a) A "Financial Penalty", meaning a fine in an amount to be determined on a case by case basis.
(b) A "Minor Sporting Penalty", meaning one or more of the following:
(i) public reprimand;
(ii) deduction of Constructors' Championship points awarded for the Championship that took place within the Reporting Period of the breach;
(iii) deduction of Drivers' Championship points awarded for the Championship that took place within the Reporting Period of the breach;
(iv) suspension from one or more stages of a Competition or Competitions, excluding for the avoidance of doubt the race itself;
(v) limitations on ability to conduct aerodynamic or other Testing; and/or
(vi) reduction of the Cost Cap,
provided that the penalty specified in Article 9.1(b)(vi) shall only be applied with respect to the Full Year Reporting Period immediately following the date of the imposition of the sanction (and subsequent Full Year Reporting Periods, where applicable).
Eli noista sitten arvotaan sopiva. Vahvasti sitä mieltä että 9.1.b.iii ei ainakaan ole se jota tullaan käyttämään
Se että nämä tulee käsittelyyn tässä vaiheessa kautta, sulkee myös pois alakohdat iv, v ja vi koska niitä voidaan osoittaa vain kaudelle 2023, jos niitä käytettäisiin tälle kaudelle niin se voi olla automaatti joka kumuloi rangaistuksia vuosiksi eteenpäin ja tekee seuraavan kauden budjetin suunnittelun mahdottomaksi.
Todennäköisin skenaario on 9.1.(a), sekä 9.1.(b) kohdasta i ja/tai ii
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1934
Sijainti
Vyborg
Heidän oli pakko kuunnella isoja talleja ja isot tallit tiesivät tämän, he eivät olisi muuten edes suostuneet koko kulukattoon, tai ääritapauksessa olisivat perustaneet kilpailevan sarjan. Kulukatto sopi Ferkulle erittäin hyvin juuri siksi, että he tiesivät miten sitä voi kiertää. Nyt kun yleisesti puhutaan verosuunnittelusta, niin voitaisiinko käyttää f1 ssä termiä kulukattosuunnittelu.
Koko kulukatto on ihan ajan haaskausta kun kuitenkin isot tallit pystyvät resurseillaan kiertämään porsaanrenkien kautta koko kattoa ilman suuria rankkuja.
Ei FIA tule ottamaan Verstappenin 2021 mestaruutta vuotta myöhemmin vaikka mitä sääntöjä olisi rikkonut, eihän Alonson taannoista Singaporen voittoa otettu pois 2008 Piquetin kolarin järjestämän turva-auto tilanteesta. Jonka herra itse paljasti 2009 kesällä saatuaan potkut Renaultilta kesken kauden.
Onhan se varmasti epistä jonkun Haas-tallin kannalta että Red Bull voi ylittää kulukatto rajan helposti samalla kun itse joutuvat ihan pakosta nouduttaa kulukattoa taloudellisista syistä vedoten.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Esimerkkejä pitäisi hakea moottoriurheilusta.
Kävisikö esimerkistä Toyotan vuonna 1995 tekemä turbohuijaus? Siinä talli sai 12 kuukauden kilpailukiellon ja tallilta sekä kuljettajilta otettiin pisteet pois. Kilpailujen sijoituksia ei sen sijaan alettu muuttamaan jälkikäteen, vaikka rangaistus annettiin sentään vielä saman vuoden puolella.

Tämä Toyotan keissi ei mene kuitenkaan minor kategoriaan sitten millään. Kyseessä oli tietoisesti tehty major-huijaus joka oli myös taidolla yritetty peittää. Kyseessä oli kuitenkin sen verran iso juttu, että Toyotan kaikki suoritukset siltä vuodelta pyyhittiin pois sekä Toyotalla ajaneiden suoritukset, vaikka FIA itsekin totesi, ettei kuskeilla ollut asiaan mitään osaa eikä arpaa.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
3933
Kävisikö esimerkistä Toyotan vuonna 1995 tekemä turbohuijaus? Siinä talli sai 12 kuukauden kilpailukiellon ja tallilta sekä kuljettajilta otettiin pisteet pois. Kilpailujen sijoituksia ei sen sijaan alettu muuttamaan jälkikäteen, vaikka rangaistus annettiin sentään vielä saman vuoden puolella.

Tämä Toyotan keissi ei mene kuitenkaan minor kategoriaan sitten millään. Kyseessä oli tietoisesti tehty major-huijaus joka oli myös taidolla yritetty peittää. Kyseessä oli kuitenkin sen verran iso juttu, että Toyotan kaikki suoritukset siltä vuodelta pyyhittiin pois sekä Toyotalla ajaneiden suoritukset, vaikka FIA itsekin totesi, ettei kuskeilla ollut asiaan mitään osaa eikä arpaa.
No tässä on sitten toinen ääripää ja häikäilemätön keissi verrattuna Red Bullin muutaman % ylikulutukseen, sitäkin uutta sääntöä ollaan ajamassa sisään. Itse pitäisin Ferrarin moottorihuijausta paljon pahempana rikkeenä kuin tätä Red Bullin sähläystä taloushallinnon kanssa, mutta niin vain katsottiin sekin täysin sormien läpi vaikka siitä oli todistettavasti tehohyötyä.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8494
Sijainti
Helsinki
Mäkihypyssäkään ei ole tallipisteitä, että sikäli myöskin eri asia moottoriurheiluun. Ei kai mäkihypyssäkään ole koskaan vuosi jälkikäteen diskattu väärien varusteiden takia ja kyllähän tässä on hyppääjälläkin yleensä ollut käryä että nyt taidetaan käyttää lainvastaisia varusteita. Kyllähän liian kevyestä autosta myöskin rangaistaan, mutta ei vuosi jälkikäteen. Kyllä mestaruuksia moottoriurheilussa riistetään, mutta vain silloin kun kuskilla on ollut sormet pelissä esim Senna-Prost ja se tehtiin piakkoin kauden päätöksestä eikä vuosi jälkikäteen. Nyt on kyseessä talousasia missä kuskeilla ei ole mitään osaa eikä arpaa. Tässä on vikaa myös FIA:lla että ovat niin myöhään liikkeellä näillä kulukattojen seurannalla.

Mitäs mieltä olet jos nyt Verstappenilta otetaan mestaruus pois ja vuoden päästä tulee taas tilinpäätökset ja käy JÄLLEEN ilmi että Red Bull ei ole pysynyt budjetissa niin se tarkoittaisi JÄLLEEN Verstappenin mestaruuden viemistä ja Leclercin kruunaamista mestariksi. Yhtäkkiä Verstappenilla ei olisikaan yhtään mestaruutta vaikka dominoi sarjaa. F1-sarjastahan tulisi kabinettisarja jossa mestaruudet selvitetään kabinetissa eikä radalla. Jokainen nyt varmasti tajuaa että tälläiseen ei voida lähteä ja olisi aivan naurettavaa, joka tekisi niin kovaa mainehaittaa että ei mitään järkeä. Unohtakaa ne mäkihypyt ja dopingit, tämä on moottoriurheilua jossa voidaan määrätä maaliintulojärjestyskin tallimääräyksillä mikä on epäurheilullista. Esimerkkejä pitäisi hakea moottoriurheilusta.
Onko kyse kausien 1989-90 Suzuka-kolarien tapauksesta? Kumpaa uhkasi mestaruuden menetys?
 
Ylös