F1-Uutisia 2022

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1290
Valkoihoisen kutsuminen neekeriksi voi olla ehkä jokin rasismin kubistinen muoto mutta silloinkin sanaa on selvästi käytetty ihan eri merkityksessä kuin siinä perimmäisessään. Hyvin vaikea tuota on vääntää rasismiksi kuin vetämällä itkupotkuraivarit ja kuvittelemalla voittaneensa "väittelyn" vastapuolen vetäydyttyä takavasemmalle nauramaan.
Jos sinusta rasistisen termin käyttäminen toisen ihmisen halventamiseen ja haukkumiseen ei ole rasistista, niin kannattaisi vähän miettiä tarkemmin. Ei se tietenkään sitä valkoihoista kohtaan rasistista ole, mutta käyttämällä neekeriä haukkumasanana, niin siinä silloin selvästi implikoidaan neekerin olevan jotain huonoa, ei sitä muuten haukkumasanana käyttäisi. Ja kun mietitään mitä ryhmää on perinteisesti tuolla nimityksellä kutsuttu, niin siitä löydät sen rasismin.
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
2635
Miten niin perätöntä? Ihan ilmiselvä juttuhan tuo oli.

Se, että onko potkut liioiteltu seuraus tuosta on tietenkin oma asiansa, mutta ei tuosta mitenkään perätöntä saa, Vips käytti sanaa loukkaavana ilmaisuna vastustajasta. Tästä ei ole mitään epäselvyyttä.
Minä en oikein ymmärrä tätä n-sanasta vouhotusta. Se on loukkaus siinä missä muutkin loukkaukset. Huonoa käytöstä, muttei mikään tappo. Sellainen joka paniikissa alkaa antamaan potkuja, on se oikea piilorasisti.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5103
Jos sinusta rasistisen termin käyttäminen toisen ihmisen halventamiseen ja haukkumiseen ei ole rasistista, niin kannattaisi vähän miettiä tarkemmin.
Ilman kontekstia kaikki sanat ovat vain kirjainyhdistelmiä. Se on alkeellinen argumentaatiovirhe, jos väittää, että koska sanan yleisin käyttötarkoitus on syvästi rasistinen, niin kaikki käyttötarkoitukset ovat automaattisesti yhtä rasistisia. Jos luet sanan neekeri sanakirjasta, niin siinä asiayhteydessä sanan käyttö ei ole rasismia. Nyt on löydetty yksi neutraali käyttötapaus, joten induktiota soveltamalla voimme todeta, että muitakin ei-rasistisia käyttötarkoituksia on varmasti olemassa.

Minua ei myöskään kiinnosta juurikaan se, että onko jokin ilmaisu ns. rasistinen tai "homovastainen" tai jotain muuta diibadaabaa. Kaikki loukkaukset ovat loukkauksia. Minua ainakin loukkaa ihan yhtä paljon (vähän), kutsuttiinpa minua homoksi tai neekeriksi tai apinaksi tai idiootiksi ilman mitään selvää johdonmukaista syytä. Menisin jopa niin pitkälle, että jos ainoa tarkoitus on saada ruskea mies suuttumaan, niin voisin ihan hyvin kutsua häntä neekeriksi. Ei se millään muotoa tarkoita, että ajattelisin jotenkin ruskeiden ihmisten olevan vähempiarvoisia. Rasismi ei ole tyhjiä sanoja vaan tekoja ja ajatuksia.

Jüri Vipsin rikos tässä tapauksessa oli sanoa kielletty sana ääneen. Mitään konkreettista loukkaamistarkoitusta ei ole ollut. Kirjarovio.
 
Viimeksi muokattu:

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Minä olen SJ:n kanssa samoilla linjoilla. On se kumma, että sanaa saa käyttää lauluissa ilman, että laulaja saa heti perään tappouhkauksia. Tai miksi mustilla/ruskeilla ihmisillä on muka oikeus käyttää sanaa, mutta valkoisilla ei. Mitä jos valkoinen maalaa naamansa mustaksi kenkälankilla. Saako hän sitten samaa sanaa? Jos jokin sana on kiellettyjen listalla, niin kyllä sen sitten pitää olla todella kiellettyjen listalla. Kaikki muu on pelkkää sanan helinää ja kyseessä on lopulta vain haukkumasana muiden joukossa. Se että onko haukkumasanojen käyttö järkevää, on toinen asia, mutta ei kenenkään ihmisen elämää ole julkisesti lynkattu idiootiksi haukkumisen vuoksi.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Ei homous ole aate, eikä homoilla ole myöskään mitään yhteistä aatetta.
Kun tiettyjen ihmisten ja julkisen median käyttäytymistä tällä kuluneella viikolla katsoo, niin väkisinkin herää ajatus aatteesta mitä väkipakolla ajetaan sisään. Ihan tasapuolisuuden nimissä, niin milloin esim. vanhoillislestadiolaisille pidetään oma viikkonsa ja kulkueensa, johon pääministeri iloiten osallistuu?
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2339
Sinänsä näin suomalaisen - tai Vipsin tapauksessa virolaisen näkökulmasta tuo n-sana ja sen käyttö ei ehkä sisällä ihan samanlaista kaikua kuin esim. Amerikassa käytettynä. Tarkoitan siis sitä että täällä ei välttämättä osata edes ajatella mistä kaikki juontaa juurensa ja miten mustia ihmisiä sorretaan ja kohdellaan jossain muualla. Toki termi jo täälläkin on yleisesti mielletty rasistiseksi ja ihmisten pitäisi olla nykyään tietoisia asiasta, mutta silti jättäisin oven auki myös ihan sille sinisilmäisyydelle ettei joku välttämättä edes tajua miten tuon sanan käyttö voi joihinkin vaikuttaa.

Pitää varmaan hiljalleen miettiä myös oman foorumi-nickin vaihtoa neutraalimpaan suuntaan, näinä päivinä joku vielä syyttää kulttuurin omimisesta.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
4566
Minä olen SJ:n kanssa samoilla linjoilla. On se kumma, että sanaa saa käyttää lauluissa ilman, että laulaja saa heti perään tappouhkauksia. Tai miksi mustilla/ruskeilla ihmisillä on muka oikeus käyttää sanaa, mutta valkoisilla ei. Mitä jos valkoinen maalaa naamansa mustaksi kenkälankilla. Saako hän sitten samaa sanaa? Jos jokin sana on kiellettyjen listalla, niin kyllä sen sitten pitää olla todella kiellettyjen listalla. Kaikki muu on pelkkää sanan helinää ja kyseessä on lopulta vain haukkumasana muiden joukossa. Se että onko haukkumasanojen käyttö järkevää, on toinen asia, mutta ei kenenkään ihmisen elämää ole julkisesti lynkattu idiootiksi haukkumisen vuoksi.
Jos sä maalaat naamaa kenkälankilla, niin loukkaat alkuperäiskansaa (vrt. Saamelaiseksi pukeutumista) ja olet vähän myös tyhmä, sillä lankki irtoaa huonosti vrt. ihomaalit.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
4566
Kun tiettyjen ihmisten ja julkisen median käyttäytymistä tällä kuluneella viikolla katsoo, niin väkisinkin herää ajatus aatteesta mitä väkipakolla ajetaan sisään. Ihan tasapuolisuuden nimissä, niin milloin esim. vanhoillislestadiolaisille pidetään oma viikkonsa ja kulkueensa, johon pääministeri iloiten osallistuu?
Tuleeko siitä Ylellä oma ohjelma? Lessut voi katsoa läppäriltä tai kännykästä, kun TV on kielletty.
 

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
2070
Homo ja neekeri on voimasanoja mitä käytetään Euroopassa, myös Suomessa ja Virossa, sotapelejä pelatessa tosi paljon. Ei ole mitään tekemistä homofobian tai rasismin kanssa. Mautonta kielenkäyttöä vain.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
4566
Homo ja neekeri on voimasanoja mitä käytetään Euroopassa, myös Suomessa ja Virossa, sotapelejä pelatessa tosi paljon. Ei ole mitään tekemistä homofobian tai rasismin kanssa. Mautonta kielenkäyttöä vain.
Eli ansaitusti mokomat hölmöt voi potkia huutin vittuun ihmisten ilmoilta.
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
2635
Tuleeko siitä Ylellä oma ohjelma? Lessut voi katsoa läppäriltä tai kännykästä, kun TV on kielletty.
Kyllä siellä olutta juodaan ja formuloita katsellaan telkkarista. Läppäriltä ja kännykältä muuten voi valita sitä sisältöä mitä haluaa katsoa eikä ole yhden syötetyn agendan armoilla.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5103
Toki termi jo täälläkin on yleisesti mielletty rasistiseksi ja ihmisten pitäisi olla nykyään tietoisia asiasta, mutta silti jättäisin oven auki myös ihan sille sinisilmäisyydelle ettei joku välttämättä edes tajua miten tuon sanan käyttö voi joihinkin vaikuttaa.
Loukkaantuminen ei automaattisesti tarkoita sitä, että joku olisi tehnyt jotakin väärin. Päin vastoin vika voi olla loukkaantujassa, kun on liian herkkähipiäinen.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
3780
Minä olen SJ:n kanssa samoilla linjoilla. On se kumma, että sanaa saa käyttää lauluissa ilman, että laulaja saa heti perään tappouhkauksia. Tai miksi mustilla/ruskeilla ihmisillä on muka oikeus käyttää sanaa, mutta valkoisilla ei. Mitä jos valkoinen maalaa naamansa mustaksi kenkälankilla. Saako hän sitten samaa sanaa? Jos jokin sana on kiellettyjen listalla, niin kyllä sen sitten pitää olla todella kiellettyjen listalla. Kaikki muu on pelkkää sanan helinää ja kyseessä on lopulta vain haukkumasana muiden joukossa. Se että onko haukkumasanojen käyttö järkevää, on toinen asia, mutta ei kenenkään ihmisen elämää ole julkisesti lynkattu idiootiksi haukkumisen vuoksi.
Ilmeisesti ennen oli ihan ok tehdä näin. Suomi suomalaisille jne. Siitä vaan persu kenkälankit naamalle ja nimittelemään tummaihoisia jos haluat palata yli 60 vuotta taaksepäin.
 
Viimeksi muokattu:

McLaardi

Well-known member
Liittynyt
24.4.2005
Viestit
405
Minä olen SJ:n kanssa samoilla linjoilla. On se kumma, että sanaa saa käyttää lauluissa ilman, että laulaja saa heti perään tappouhkauksia. Tai miksi mustilla/ruskeilla ihmisillä on muka oikeus käyttää sanaa, mutta valkoisilla ei.
Kaksoisstandardihan tuo on. Mallia ylen juontajasta...
https://aijaa.com/g0R5PW
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1461
Ilmeisesti ennen oli ihan ok tehdä näin. Suomi suomalaisille jne. Siitä vaan persu kenkälankit naamalle ja nimittelemään tummaihoisia jos haluat palata yli 60 vuotta taaksepäin.
Muuten ihan katsottava pätkä yhäkin kyseinen leffa kun tajuaa buildin ja punchlinen siitä mitä työhönsoveltumiskone oikeasti tarkoitti.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1921
Sijainti
Vyborg
Ilmeisesti ennen oli ihan ok tehdä näin. Suomi suomalaisille jne. Siitä vaan persu kenkälankit naamalle ja nimittelemään tummaihoisia jos haluat palata yli 60 vuotta taaksepäin.
Helppo tuota elokuvaa on moittia rasistisuudesta vuonna 2022, kun ajat olivat ihan erit kuin nyt.
Itse asiaan kuitenkin esim jos käyttää N sanaa huumori mielesssä kuten monet mustat keskenään tekevät niin silloin se ei ole loukkaavaa. Mutta jos käyttää halventavasti jotakin henkilöä kohtaan niin sitten se on eri juttu.
Kyllähän esim vammaiseksi haukkuminen on mielestäni aika loukkaavaa, kun ajattelee miten vaikeaa on kehitysvammaisen elämä on ja minua surettaa kehitysvammaisten syrjiminen koulussa ja työelämässä.
Toivottavasti tämä Vips,Piquet kohu laantuu pian.
 
Viimeksi muokattu:

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
2635
Rasismista kun täällä on puhe niin tuli mieleen yksi Verisuren mainos, jossa vartija on tummaihoinen, ja varas valkoihoinen. Toisin päin olis aika mahdoton ajatus ilmeisesti tänä päivänä.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
3780
Lisää marakatteja ryömii kolostaan mielipiteidensä kanssa. Tällä kertaa Bernie Ecclestone kertoo ylistävänsä Putinia. Tuota diktaattoria joka tappaa naisia, lapsia ja vainoaa homoja. Diktaattori diktaattorin tuntee.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
4566
Rasismista kun täällä on puhe niin tuli mieleen yksi Verisuren mainos, jossa vartija on tummaihoinen, ja varas valkoihoinen. Toisin päin olis aika mahdoton ajatus ilmeisesti tänä päivänä.
Vähän kuin mustalainen poliisina, tai hämäläinen nopeaälyisenä.
 
Ylös