F1-Uutisia 2022

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1394
TAG Heuereita edelleen valmistetaan.
juu, ja on uumoiltu, että tuo TAG jäisi pois jossakin vaiheessa. Eli kellot olisivat sillä alkuperäisellä nimellä, Heuer tulevaisuudessa. Muistaakseni joku tuolla nimellä oleva uusi malli jo olisi olemasssakin.
T:nimim TAg Heuer Aquaracerin omistaja:)

Audi vrs Prosche:
En jaksamillään uskoa, että perustettaisiin KAKSI erillistä tehdasta tuota varten. Tuotantomärät on niin naurettavan pieniä, että tulisi järjettömän kalliiksi tuollainen.
Olen melko varma, että projekti aloitetaan noilla "Hondan papereilla" ja edelleen kehitetään sitä. Sitten brändätään venttiilikopat kahdella eri tavalla.
 
  • Like
Reaktiot: jjx

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Kahden yhtiön voimin moottorin kehittämisessä on se etu, että voidaan jakaa testidataa parhaan konseptin löytämiseksi. Eihän sitä ekaa versiota kannata jakaa keskenään vaan se paras.
 
  • Like
Reaktiot: jjx

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Kahden yhtiön voimin moottorin kehittämisessä on se etu, että voidaan jakaa testidataa parhaan konseptin löytämiseksi. Eihän sitä ekaa versiota kannata jakaa keskenään vaan se paras.
Ei testidataa voida jakaa! Ne kilpailee toisiansa vastaan, eikä kilpailimisella F1:ssa ole mitään tekemistä " järjen kanssa", kaikki osaaminen laitetaan kiinni projektiin ja katsotaan kuinka pärjätään muita vastaan.

Kysymys on markkinoinnista, ajatus että Audi ja VW tekisi yhteisiä mainoksia vain siksi että koska autot on samoja eri keulamerkillä on absudia!

Muistakaa säännöt kieltävät datan jakamisen tallien kesken!
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1568
Olisi aika nurinkurinen tilanne, että Porchen, tai Audin joka kuuluu VWlle, nimen alla ajettaisiin Hondan kehittämällä motilla.
Se olisi karmea imagotappio, mutta jos esim Wag tekee moottorit samoilla piirustuksilla tai niihin perustuen tai evoluutio version Hondan koneista, niin Honda perintö saadaan häivytettyä. Riippuu paljon siitä onko Red Bullilla immateriaalioikeudet Hondan koneisiin, en tarkkaan tiedä sitä. Eikä pidä unohtaa, että MB amg on myös entinen Honda F1. koko talli, tietty Honda yhteydet on taitavasti häivytetty, eikä vanhaa Hondaa tainnut olla paljoakaan jäljellä muutakun inssit....
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1568
Pitää muistaa, että moottorit menee uusiksi 2026 ja siihen on monta vuotta vielä aikaa, niin en usko että hirveästi "hondan" perinnöstä on jälkeä enään.

Sinällään mitään ei tarvi vuotaa jos Porsche ja Audi kuuluu samaan konserniin. Porsche omistaa red bullista puolet siinä vaiheessa, niin omaisuutta voidaan siirrellä kyllä.
Moottorithan yksikertaistuvat paljon, joten ehkä uuden moottorin rakentaminen nollasta on helpompaa kuin ennen, joten tuskin tullan näkemään Hondan kaltaista kipuilua. RB:n moottoripuolen inssit tietty osaa hyödyntää kokemusta Hondan koneista, että vältetään pahimmat sudenkuopat. Tiedonsiirtoa pystytään Audin ja Porschen välillä tekemään, mutta ehkä imagosyistä tehtävä katseita piilossa, ettei tule mielleyhtymää, että Audin kone on uudelleen brändätty RB, koska se olisi imagolle haitallista.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Ei testidataa voida jakaa! Ne kilpailee toisiansa vastaan, eikä kilpailimisella F1:ssa ole mitään tekemistä " järjen kanssa", kaikki osaaminen laitetaan kiinni projektiin ja katsotaan kuinka pärjätään muita vastaan.

Kysymys on markkinoinnista, ajatus että Audi ja VW tekisi yhteisiä mainoksia vain siksi että koska autot on samoja eri keulamerkillä on absudia!

Muistakaa säännöt kieltävät datan jakamisen tallien kesken!
Kysymys on vain siitä milloin jakokielto heidän kohdallaan astuu voimaan. Ei moottoreita aleta kehittää vuoden 2026 alussa, kun pitäisi jo kilpaa ajaa. Kyllä ne koneet kehitetään tästä hetkestä eteenpäin ja kieltääkö mikään sääntö jakamasta tietoa Audin ja Porschen kesken mainittuun vuoteen asti?
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Moottorithan yksikertaistuvat paljon, joten ehkä uuden moottorin rakentaminen nollasta on helpompaa kuin ennen, joten tuskin tullan näkemään Hondan kaltaista kipuilua. RB:n moottoripuolen inssit tietty osaa hyödyntää kokemusta Hondan koneista, että vältetään pahimmat sudenkuopat. Tiedonsiirtoa pystytään Audin ja Porschen välillä tekemään, mutta ehkä imagosyistä tehtävä katseita piilossa, ettei tule mielleyhtymää, että Audin kone on uudelleen brändätty RB, koska se olisi imagolle haitallista.
Eikös polttomoottori pysy lähes muuttumattomana? Laturi/sähkömoottori turbon yhteydestä vain poistuu.

Aivan varmasti Porschen pojat aukaisevat RB:n moottorin ja tutkivat sen todella tarkkaan miten se on tehty ja mitä jännään se sisältää. Siis jos heillä edes on mahdollisuus päästä käsiksi mootoriin.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Enhän minä mitään tuollaista sanonutkaan.
Sinä sanoit:
Porsche ja Audi ovat ajaneet kilpaa toisiaan vastaan vuosikaudet mm. WEC- ja Formula E -sarjoissa.
Mä en oikein tiedä miten tuo pitää lukea, mutta minun mielestäni sinä selvästi tuossa sanot, että Porsche ja Audi ovat ajaneet kilpaa toisiaan vastaan vuosikaudet mm. WEC -sarjassa. Formula E- sarjasta en tiedä eikä kiinnostakaan, mutta WEC -sarjan kohdalla tuo ei pidä paikkaansa. Nämä kaksi tallia ehtivät ajamaan toisiaan vastaan vain kaudet 2014-2016, kunnes Audi lopetti. Jos nuo kolme kautta on sulle yhtä kuin vuosikaudet, niin sitten en voi mitään muuta kuin toivottaa hauskaa loppuelämää valitsemallasi tiellä.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1568
Eikös polttomoottori pysy lähes muuttumattomana? Laturi/sähkömoottori turbon yhteydestä vain poistuu.

Aivan varmasti Porschen pojat aukaisevat RB:n moottorin ja tutkivat sen todella tarkkaan miten se on tehty ja mitä jännään se sisältää. Siis jos heillä edes on mahdollisuus päästä käsiksi mootoriin.
'Porschen inssit' hääräilevä nyt parasta aikaa Hondan moottorin kimpussa yötä päivää, koska todennäköisesti suuri osa moto insseistä on entisiä Honda inssejä jotka ovat siirtyneet RB:n palkkalistoille ja tulevat luultavimmin siirtymään pian Porschen palkkalistoille. Näin siis veikkaan asian olevan. Näinhän nuo kuviot on ennenkin luultavimmin olleet. Nimi vaihtuu, samat ukot pysyvät.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1568
Kysymys on vain siitä milloin jakokielto heidän kohdallaan astuu voimaan. Ei moottoreita aleta kehittää vuoden 2026 alussa, kun pitäisi jo kilpaa ajaa. Kyllä ne koneet kehitetään tästä hetkestä eteenpäin ja kieltääkö mikään sääntö jakamasta tietoa Audin ja Porschen kesken mainittuun vuoteen asti?
Kun Haas tuli mukaan muistelisin että he huhujen mukaan tekivät tiivistä yhteistyötä Ferrarin kanssa joka oli sallittua tasan siihen asti kunnes Haas ilmoittautui ensimmäiseen kilpailuun ja mm Ferrari kiersi muistaakseni testirajoituksia Haasin avulla koska Haas oli silloin sarjan ulkopuolinen talli. Sen jälkeen datan jakaminen on kiellettyä kun ollaan sarjassa.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1394
'Porschen inssit' hääräilevä nyt parasta aikaa Hondan moottorin kimpussa yötä päivää, koska todennäköisesti suuri osa moto insseistä on entisiä Honda inssejä jotka ovat siirtyneet RB:n palkkalistoille ja tulevat luultavimmin siirtymään pian Porschen palkkalistoille. Näin siis veikkaan asian olevan. Näinhän nuo kuviot on ennenkin luultavimmin olleet. Nimi vaihtuu, samat ukot pysyvät.
Asia on juuri noin, paitsi ei kai ne nyt sentään ihan "yötä päivää..":cool:
Mitähän tekemistä MB:lläkään on moottorin kanssa, Ilmorin ukot ja akat ne myllyt kehittää ja niputtaa. Joo, haalarit on vaihtunut eri värisiin, mutta tuskin muuta on tapahtunut.
Totta helkutissa "Mercedeksen AMG osasto korkealla tietotaidollaan on kehittämässä bla bla" jargonia laitetaan maailmalle.
kehittikös Hondan myllyn ketkä? Ei kai vaan Mugen ole senkin takana, alunperin
 
  • Like
Reaktiot: jjx

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5645
Nyt menee sekaisin taas ihan eri asiat. F1-auton suunnittelussa ei saa käyttää hyväksi toisen tallin dataa, mutta ei sellaista kieltoa ole moottoreille ollenkaan. Turha tässä kai on edes mainita, että eräs Red Bull on juuri tällä kaudella ostanut itselleen Hondan koneiden valmistuksen. Päin vastoin muutama vuosi sitten itse asiassa suunniteltiin sellaista, että vanhat moottorivalmistajat joutuisivat jakamaan tietojaan uusille valmistajille.
 
  • Like
Reaktiot: jjx

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Asia on juuri noin, paitsi ei kai ne nyt sentään ihan "yötä päivää..":cool:
Mitähän tekemistä MB:lläkään on moottorin kanssa, Ilmorin ukot ja akat ne myllyt kehittää ja niputtaa. Joo, haalarit on vaihtunut eri värisiin, mutta tuskin muuta on tapahtunut.
Totta helkutissa "Mercedeksen AMG osasto korkealla tietotaidollaan on kehittämässä bla bla" jargonia laitetaan maailmalle.
kehittikös Hondan myllyn ketkä? Ei kai vaan Mugen ole senkin takana, alunperin
MB:llä on hyvin paljon tekemistä f1 moottoreiden kanssa. On totta, että Mersu ei yksin moottoreita silloin 90-luvulla formuloihin tullessaan suunnitellut, vaan teki sen yhteistyössä ilmorin kanssa. Mersu kuitenkin osti itselleen ilmorin pajaa pala kerrallaan ja lopulta Paul Morganin kuoltua 2001 hankki koko Ilmor Engineering ltd:n itselleen. Pajasta tuli nimeltään Mercedes-Benz High Performance Engines Ltd. Myöhemmin toinen perustajista eli vielä elossa oleva Mario Illien osti Mersulta jonkun erikoisosaston itselleen ja nimesi sen uudelleen Ilmor Engineeriksi. Tällä uudella Ilmorilla ei ole enää mitään yhteistä mersun kanssa. Jos moottorin kehitystyön maksaa Mersu, niin silloin moottori on Mersu. Varsinkin kun ukkojen ja akkojen haalareissa lukee Mersu ja heidän palkan maksaa Mersu.

Jatketaas vielä. Hondan f1 moottorit kehitti Honda. Ei sinänsä kovin suuri yllätys. Hondan poistuttua maisemista 90-luvun alussa mottien kehitys siirtyi Mugenille. Sitä ennen Mugen oli vain tuunannut niitä siistejä civicejä. Oikeastaan koko 90-luvun moottorit kehitti Mugen, mutta ne perustuivat siihen Hondan alulle panemaan kompleksiin. Sitten kun Honda päätti palata takas ykkösiin, niin Mugen vetäytyi vuoden jälkeen hiljaa takavasemmalle ja jätti pelikentän vapaaksi Hondalle. Vaikka Mugen virittääkin Hondia ja on Hondan perustajan pojan alulle panema yritys, niin silti se on oma yhtiönsä ilman että Hondalla on siihen sananvaltaa.
 
Viimeksi muokattu:

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1568
Mitähän tekemistä MB:lläkään on moottorin kanssa, Ilmorin ukot ja akat ne myllyt kehittää ja niputtaa. Joo, haalarit on vaihtunut eri värisiin, mutta tuskin muuta on tapahtunut.
Totta helkutissa "Mercedeksen AMG osasto korkealla tietotaidollaan on kehittämässä bla bla" jargonia laitetaan maailmalle.
kehittikös Hondan myllyn ketkä? Ei kai vaan Mugen ole senkin takana, alunperin
Ilmor oli suhteellisen pieni valmistaja aluksi, mutta kun MB tuli isosti kuvioihin, niin oletettavasti budjetti moninkertaistui ja tuotekehitykseen satsattiin niin paljon rahaa kun tarve vaati ja mukaan luultavasti tuli Mesen inssejä niin paljon lisää kun tarve vaati, joten olis ehkä hieman väärin sanoa että Ilmorin koneet vaan brändättiin Mersuiksi. Kyllä MB ltä laitettiin parhaat inssit ilmorille kehittämään myllyjä.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1568
Jatketaas vielä. Hondan f1 moottorit kehitti Honda. Ei sinänsä kovin suuri yllätys. Hondan poistuttua maisemista 90-luvun alussa mottien kehitys siirtyi Mugenille. Sitä ennen Mugen oli vain tuunannut niitä siistejä civicejä. Oikeastaan koko 90-luvun moottorit kehitti Mugen, mutta ne perustuivat siihen Hondan alulle panemaan kompleksiin. Sitten kun Honda päätti palata takas ykkösiin, niin Mugen vetäytyi vuoden jälkeen hiljaa takavasemmalle ja jätti pelikentän vapaaksi Hondalle. Vaikka Mugen virittääkin Hondia ja on Hondan perustajan pojan alulle panema yritys, niin silti se on oma yhtiönsä ilman että Hondalla on siihen sananvaltaa.
....ja luulempa, että osa näistä Mugenin F1 koneen rakentajista oli vanhoja Hondan F1 motin rakentajia 80-luvulta ja kun Honda tuli takas Mäkin moottoriksi samojen Mugen ukkojen haalarit vain vaihtui Hondan vastaaviin. Ihan normaali kiertokulku missätahansa firmassa, helpompi siirtää tietotaitoa kun kouluttaa nollasta koko porukka yhdellä kertaa.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1394
....ja luulempa, että osa näistä Mugenin F1 koneen rakentajista oli vanhoja Hondan F1 motin rakentajia 80-luvulta ja kun Honda tuli takas Mäkin moottoriksi samojen Mugen ukkojen haalarit vain vaihtui Hondan vastaaviin. Ihan normaali kiertokulku missätahansa firmassa, helpompi siirtää tietotaitoa kun kouluttaa nollasta koko porukka yhdellä kertaa.
Juuri näin, sen verran pitää nussuttaa, että Mugen on ollut paljon muutakin kuin joskus "Civicien korisarjojen laminoija:)". Mugen oli kova sana myös F3- mottien kehittäjänä aikoinaan.
Eli, "German Engineering", nyt ainakin voidaan unohtaa MB:n moteista puhuttaessa:D Jataitaa Made In Japan- kin olla vähän niin ja näin. UK se vaan jyllä tällä saralla edelleen.
 
  • Like
Reaktiot: jjx

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1970
Sijainti
Vyborg
juu, ja on uumoiltu, että tuo TAG jäisi pois jossakin vaiheessa. Eli kellot olisivat sillä alkuperäisellä nimellä, Heuer tulevaisuudessa. Muistaakseni joku tuolla nimellä oleva uusi malli jo olisi olemasssakin.
T:nimim TAg Heuer Aquaracerin omistaja:)

Audi vrs Prosche:
En jaksamillään uskoa, että perustettaisiin KAKSI erillistä tehdasta tuota varten. Tuotantomärät on niin naurettavan pieniä, että tulisi järjettömän kalliiksi tuollainen.
Olen melko varma, että projekti aloitetaan noilla "Hondan papereilla" ja edelleen kehitetään sitä. Sitten brändätään venttiilikopat kahdella eri tavalla.
Olisi hölmöä perustaa kaksi erillistä tehdasta kun voi pärjätä yhdelläkin ihan mainioisti halvalla kahden sijaan tulee olemaan mielenkiintoista nähdä miten Audin yhteistyö Bullin kanssa tulee pelittämään 2026.
Tuohon TAG juttuun sen verran että kellot itse eivät tule muuttumaan radikaallisesti jatkossa mutta nimi vaan lyhenesi Heueriksi.
 
  • Like
Reaktiot: jjx

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9537
Sijainti
Helsinki
Olisi hölmöä perustaa kaksi erillistä tehdasta kun voi pärjätä yhdelläkin ihan mainioisti halvalla kahden sijaan tulee olemaan mielenkiintoista nähdä miten Audin yhteistyö Bullin kanssa tulee pelittämään 2026.
Tuohon TAG juttuun sen verran että kellot itse eivät tule muuttumaan radikaallisesti jatkossa mutta nimi vaan lyhenesi Heueriksi.
70-luvulla Ferrareiden autoissa komeili Heuein logo.
 
Ylös