F1-Uutisia 2022

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Monaco olisi kyllä yhtä kaaosta tuolla systeemillä. Viihdyttävääkin toisaalta.

Peräpään tallien on kuitenkin joskus mahdollista onnistua aika-ajoissa, varsinkin joidenkin kärkinimien epäonnistuessa. Lisäksi kärkitallien on helppoa ottaa vaikka joka kisaa uusi moottori, koska he ovat jo perällä. Rankut menettävät silloin merkityksensä.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Kaikki hyötysivät käännetystä TOP10 järjestyksestä. Tällä kaudella autojen voimasuhteet ovat vaihdelleet kisasta toiseen, melkeinpä jokaisella tallilla on mahdollisuus sijoittua P10 sijalle sprintissä.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5719
Minä taas luulen että tätä vastustavat nimenomaan kärkitallit. Jämätallit ovat siellä perällä joka tapauksessa, käännetty järjestys kärjessä saattaisi sentään aiheuttaa joskus jotain kolareita mitkä olisivat heidän edukseen. Kärkitallit taas vastustavat viimeiseen asti kaikkea mikä saattaisi siirtää heidät edes hetkellisesti pois sieltä kärjestä.
Kärkitallit vastustavat ihan kaikkea mutta heidän mielipiteillään ei saisi olla mitään väliä.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2853
Onpas tulossa kevyt ensi kausi: 24 normikisaa ja siihen 6 sprinttiä päälle.

Mitä seuraavaksi? No, eilen luin Twiitin (Tobi Grüner) että keskustelua on käyty seuraavista asioista shown parantamiseksi:
- DRS sallittaisiin heti kierroksella 1
- enemmän turva-autoa virtuaalisen turva-auton sijasta
- toinen aika-ajo sprinttiviikonlopuille

Suunta näyttää olevan se että showta yritetään kasvattaa kaikin keinoin.

Itse en tykkää nykysuunnasta, mutta mielipiteeni tuskin kiinnostaa ketään.
Nämä kuulostaa kyllä melkein täysin päinvastaiselta kuin mitä itse kaipaisi. Drs:stäkin oli kai alunperin tavoite pikkuhiljaa päästä eroon, mutta tuo nyt menee taas ihan tosieen suuntaan.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6252
Hieman epäsovinnainen lähde mutta menkööt. F1-sarjassa mietitään virtuaalisesta turva-autosta luopumista ja palaamista täysin perinteisen turva-auton varaan. Osana muutosta turva-auton käyttöön liittyviä protokollia suoraviivaistettaisiin, jotta aktiivinen kisa saataisiin takaisin päälle mahdollisimman nopeasti.

https://scuderiafans.com/formula-1-plans-to-remove-virtual-safety-car-vsc-completely
VSC toimii täydellisesti siihen mihin se tarkoitettiin. Vaikka turva-autoa kuinka suoraviivaistetaan, niin tämä johtaa väkisin siihen, että 30 sekunnin rojun raivaamisen takia ajellaan vähintään 5 minuuttia turva-auton takana. (n)
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5732

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4391
Hieman epäsovinnainen lähde mutta menkööt. F1-sarjassa mietitään virtuaalisesta turva-autosta luopumista ja palaamista täysin perinteisen turva-auton varaan. Osana muutosta turva-auton käyttöön liittyviä protokollia suoraviivaistettaisiin, jotta aktiivinen kisa saataisiin takaisin päälle mahdollisimman nopeasti.

https://scuderiafans.com/formula-1-plans-to-remove-virtual-safety-car-vsc-completely
Sääntöön pitää ehdottomasti lisätä pykälä että kun kisasta on jäljellä vähemmän kuin 20% turva-auto tilanteessa kisa keskeytetään aina punaisella lipulla ja kisa aloitetaan uusintalähdöllä..
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1633
Hieman epäsovinnainen lähde mutta menkööt. F1-sarjassa mietitään virtuaalisesta turva-autosta luopumista ja palaamista täysin perinteisen turva-auton varaan. Osana muutosta turva-auton käyttöön liittyviä protokollia suoraviivaistettaisiin, jotta aktiivinen kisa saataisiin takaisin päälle mahdollisimman nopeasti.

https://scuderiafans.com/formula-1-plans-to-remove-virtual-safety-car-vsc-completely
Tällä vissiin haetaan Nascar tyylistä show elementtiä kisoihin, Nascarissahan on enemmän sääntö kun poikkeus, että turva-auto kasaa porukan usein ja aina kun on vähän kierroksia jäljellä, niin saadaan näyttävä maaliintulo. Vsc pois ja enemmän turva autoja radalle niin saadaan mahdollisimman jännittävä kisa. Tämä on jenkkien käsitys showsta. Joten metsään mennään tässäkin
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6407
VSC toimii täydellisesti siihen mihin se tarkoitettiin. Vaikka turva-autoa kuinka suoraviivaistetaan, niin tämä johtaa väkisin siihen, että 30 sekunnin rojun raivaamisen takia ajellaan vähintään 5 minuuttia turva-auton takana. (n)
Eniten pitäisi tehdä vaatimuksia ratahenkilökunnalle. Ihan käsittämättömän hidasta on romun siivoaminen. Auto tyyliin hyytyy aukon viereen radan varteen niin kestää 15 minuuttia raivata se pois vaikka se ei olis kuin työntää aukosta radan ulkopuolelle. Lisäksi koomisen näköstä kun osalla porukasta tuntuu olevan esim ratin kääntäminen ja auton työntäminen samaan aikaan ylivoimaisen vaikeaa. Milloin romut on jumissa aukoissa jne.

Monacossa homma toimii hienosti ja siellä on hyvin koulutettu väki. Muissa maissa hevonpaskaa alusta loppuun. Sit ajellaan 10 kierrosta turva-auton perässä kun joku pullukka ratamies ei saa haettua yhtä etusiipeä jostain metrin päästä kun ukko pyörii nurin maassa. Sitten luokattoman kauan kestää myös formuloiden puolelta jonon kerääminen kasaan. Arvotaan 3 kierrosta mitkä autot pääsee edelle. Miksei niitä voi heti vaan päästää ajamaan kierros kiinni ja letkan perälle.

Paljon olisi nopeudessa kehitettävää.
 
Viimeksi muokattu:

Kagg

Well-known member
Liittynyt
19.8.2012
Viestit
1033
Sääntöön pitää ehdottomasti lisätä pykälä että kun kisasta on jäljellä vähemmän kuin 20% turva-auto tilanteessa kisa keskeytetään aina punaisella lipulla ja kisa aloitetaan uusintalähdöllä..
Sitten pitäisi punaisen lipun sääntöjä muuttaa kun siellä on ne 10 minuutin varoajat yms. Tulisi aivan liikaa odottelua. Tuohon pitäisi kehittää uusi sääntö, että autot letkaan varikolle ja heti kun romut siivottu autot radalle ja lähtöruudukkoon. Lämppärikierroksen aikana haetaan oikeat paikat autoille.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1977
Sijainti
Vyborg
Eniten pitäisi tehdä vaatimuksia ratahenkilökunnalle. Ihan käsittämättömän hidasta on romun siivoaminen. Auto tyyliin hyytyy aukon viereen radan varteen niin kestää 15 minuuttia raivata se pois vaikka se ei olis kuin työntää aukosta radan ulkopuolelle. Lisäksi koomisen näköstä kun osalla porukasta tuntuu olevan esim ratin kääntäminen ja auton työntäminen samaan aikaan ylivoimaisen vaikeaa. Milloin romut on jumissa aukoissa jne.

Monacossa homma toimii hienosti ja siellä on hyvin koulutettu väki. Muissa maissa hevonpaskaa alusta loppuun. Sit ajellaan 10 kierrosta turva-auton perässä kun joku pullukka ratamies ei saa haettua yhtä etusiipeä jostain metrin päästä kun ukko pyörii nurin maassa. Sitten luokattoman kauan kestää myös formuloiden puolelta jonon kerääminen kasaan. Arvotaan 3 kierrosta mitkä autot pääsee edelle. Miksei niitä voi heti vaan päästää ajamaan kierros kiinni ja letkan perälle.

Paljon olisi nopeudessa kehitettävää.
Pitäisi FIA:n kouluttaa enemmän muiden ratojen ratahenkilöiden keräämään radassa olevia romun palasia nopeammin. Jotta esim kisan lopussa ei tarvitsisi turva-auton takana kuskien körötellä ennen kisan loppua.
Koko laji kärsii suuresta byrokratiasta. Viimeiset vuodet ovat säännöt mennyt hassuiksi rankkujen antamisen kohdalla ja kulukattoa on monet tallit kiertäneet kulukattoa kierolla tavalla ja kaiken lisäksi ensi kaudeksi on luvassa peräti 24 kisaa.
Liberty Media ja Netflix on vieneet lajia ihan outoon suuntaan viimeiset 5 vuotta, tekemällä siitä väkinäistä showta.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6407
Pitäisi FIA:n kouluttaa enemmän muiden ratojen ratahenkilöiden keräämään radassa olevia romun palasia nopeammin. Jotta esim kisan lopussa ei tarvitsisi turva-auton takana kuskien körötellä ennen kisan loppua.
Koko laji kärsii suuresta byrokratiasta. Viimeiset vuodet ovat säännöt mennyt hassuiksi rankkujen antamisen kohdalla ja kulukattoa on monet tallit kiertäneet kulukattoa kierolla tavalla ja kaiken lisäksi ensi kaudeksi on luvassa peräti 24 kisaa.
Liberty Media ja Netflix on vieneet lajia ihan outoon suuntaan viimeiset 5 vuotta, tekemällä siitä väkinäistä showta.
Sitten esim harjoituksissa tuhlataan turhaa rata-aikaa siihen kun turva-aidat on korjattu ja romut pois radalta niin silti otetaan joku 5 minsan varoaika ennen kuin sessio starttaa. Harjotuksissa kuitenkin kello käy vaikka on punaset liput.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5719
VSC toimii täydellisesti siihen mihin se tarkoitettiin. Vaikka turva-autoa kuinka suoraviivaistetaan, niin tämä johtaa väkisin siihen, että 30 sekunnin rojun raivaamisen takia ajellaan vähintään 5 minuuttia turva-auton takana. (n)
Kieltämättä aikana ennen VSC:tä turva-autoa yleensäkin käytettiin nykyistä vähemmän. Virtuaalisen turva-auton tarkoitus oli nimenomaan vastata siihen vaatimukseen, että lajista pitää tehdä turvallisempi jokaiselle osapuolelle silloin, kun ratahenkilökunnan täytyy jalkautua radalle ja erityisesti kun käytössä on myös raskaita työkulkuneuvoja. Aiemmin tällaisilla asioilla ei ollut niin väliä vaan useimmat kolaripaikat siivottiin pelkkien tuplakeltaisten alla.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9338
Monzassa turva-auto tuli ainakin liian myöhään radalle ihan alunperin, ja siksi kai kesti sekin ennen kuin Ricciardon autoa alettiin siirtämään. DR oli ihan Verstappenin perässä, kun auto jäi radan sivuun mutta silti turva-autoa ei laitettu radalle ennen kuin Verstappen oli jo hyvän matkaa seuraavalla kierroksella (turva-auto tuli Russellin eteen). Ja sitten ilmeisesti turva-auto jatkoi ajamista ja kesti taas tosi kauan, ennen kuin Verstappen sai sen kiinni. Verstappenia hidasti vielä se, kun piti ajaa delta-aikaa ja toki hän kävi vielä vaihtamassa pehmeät renkaat sitä ajatellen, että uusintalähtö tulisi. Siten kierroksella jääneitä kuskeja ei ehditty päästämään jonon ohi.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4297
Ylös