F1-Uutisia 2022

Kagg

Well-known member
Liittynyt
19.8.2012
Viestit
687
Varmasti totta....Eclestonehan sanoi (tietysti huumorilla), että jokaiselle moottoriradalle pitäis rakentaa kastelujärjestelmä ja rata kastella, nii saatais parempia kisoja.
Olis kyllä huikeeta nykyään. Ennen kisaa rata teatraalisesti kastellaan ja tätä ihastellaan TV:n välityksellä. Lämmittelykierroksella todetaan radan olevan liian märkä, joten kisa startataan turva-auton perästä. Muutaman turva-auto kierroksen jälkeen lyödään punaiset liput ja siirrytään varikolle odottelemaan itse kasteleman radan kuivumista, jotta voidaan ajaa turvallisesti maaliin.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
4634
Miten nuo budjettikatot yms. vaikuttaa Audin toimintaan ennen 2026?
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1930
Sijainti
Vyborg
https://www.sportti.com/uutinen.asp?CAT=1-1&ID=475433Tässä Sportti.comin juttua Audin liittymisestä Formuloihin 2026.
Audi kertoi aiemmin elokuussa, että se tulee mukaan F1-luokkaan, kun uudet määräykset astuvat voimaan vuonna 2026. Tuolloin autojen voimantuotto on entistä enemmän sähkön varassa ja polttoaine on 100-prosenttisesti ympäristöä säästävää.
En tiedä miten hyvin Audi-Sauber yhteistyö tulee pelittämään 2026. Mutta tulee olemaan mielenkiintoista nähdä Audia formula kuviossa mukana.
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
2675
Miten nuo budjettikatot yms. vaikuttaa Audin toimintaan ennen 2026?
Tuskin mitenkään? Onko muut moottorivalmistajat budjettikaton piirissä, vai tuleeko moottorit budjetin ulkopuolelta, koska osalla moottoritoimittajista on useita talleja varustettavana?
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
4634
Audi voisi tulla mukaan V10-moottoreilla niin olisi tässäkin uutisessa jotain mielenkiintoista.
Miksi ihmeessä haluat kivikautista tekniikkaa ykkösiin? Sano nyt vielä äänen takia, niin kusen housuun. Pistä luurit päähän ja kuuntele jotain sirkkeliä samalla kun katsot kisaa vähän nopetettuna..
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Miksi ihmeessä haluat kivikautista tekniikkaa ykkösiin? Sano nyt vielä äänen takia, niin kusen housuun. Pistä luurit päähän ja kuuntele jotain sirkkeliä samalla kun katsot kisaa vähän nopetettuna..
Voit ihan vapaasti kusta housuun ja varmaan niin usein teetkin, mutta osalle ihmisistä, myös minulle, äänet ovat erittäin iso osa moottoriurheilua. Varsinkin siis paikan päällä seurattuna. Ja hajut myös.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
4634
Voit ihan vapaasti kusta housuun ja varmaan niin usein teetkin, mutta osalle ihmisistä, myös minulle, äänet ovat erittäin iso osa moottoriurheilua. Varsinkin siis paikan päällä seurattuna. Ja hajut myös.
Paskat. Olen kokenut V12 moottorista alkaen koneet nykyisiin livenä. Mikään ei ole niin nautinnollista kuin nykymoottorit. Kuultavissa moottori, mutta myös lukkiutuneet renkaat tai vaihdelaatikon pauke. Ja yleisön reaktiot sekä kuulutukset.
 

Marussia

Well-known member
Liittynyt
7.1.2014
Viestit
745
Paskat. Olen kokenut V12 moottorista alkaen koneet nykyisiin livenä. Mikään ei ole niin nautinnollista kuin nykymoottorit. Kuultavissa moottori, mutta myös lukkiutuneet renkaat tai vaihdelaatikon pauke. Ja yleisön reaktiot sekä kuulutukset.
On kyllä todella mielenkiintoista kun nuo asiat kuulee :D

Nykyautoistahan ei enää ekan mutkan jälkeen kuule pihaustakaan, ennen kuin ovat taas ihan kohdalla, tunnelmaa ei ole yhtään. Ja tästä asiasta on 99% maailman f1-faneista samaa mieltä, turha edes väittää vastaan.

Nykyautot on isoja, painavia, hiljaisia ja tylsiä kiskoilla menijöitä.
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
2717
Sijainti
F1-fanikatsomo
Power uniteista kun tuli puhe, niin tällä kaudella tallit ovat käyttäneet aika paljon PU komponentteja kuin viime kaudella.
Eihän niihin tullut isoja muutoksia vai?
Tässä vaiheessa kautta kun ollaa 2 kisaa perässä viime kauden kilpailumäärästä, niin kaikkia muita osia on vaihdettu enemmän kuin viime kaudella paitsi pakosarjoja

yksikköICETCMGU-HMGU-KESCEEX
käytetty (ka)4,54,254,153,852,552,85,6
Muutos+12 %+11 %+8 %+23 %+4 %+9 %-14 %

CE = Internal Combustion Engine (max. 3 without penalty)
TC = Turbo Charger (max. 3 without penalty)
MGU-H = Motor Generator Unit Heat (max. 3 without penalty)
MGU-K = Motor Generator Unit Kinetic (max. 3 without penalty)
ES = Energy Store (max. 2 without penalty)
CE = Control Electronics (max. 2 without penalty)
EX = Engine Exhaust system (max. 8 without penalty)
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
4634
Power uniteista kun tuli puhe, niin tällä kaudella tallit ovat käyttäneet aika paljon PU komponentteja kuin viime kaudella.
Eihän niihin tullut isoja muutoksia vai?
Tässä vaiheessa kautta kun ollaa 2 kisaa perässä viime kauden kilpailumäärästä, niin kaikkia muita osia on vaihdettu enemmän kuin viime kaudella paitsi pakosarjoja

yksikköICETCMGU-HMGU-KESCEEX
käytetty (ka)4,54,254,153,852,552,85,6
Muutos+12 %+11 %+8 %+23 %+4 %+9 %-14 %

CE = Internal Combustion Engine (max. 3 without penalty)
TC = Turbo Charger (max. 3 without penalty)
MGU-H = Motor Generator Unit Heat (max. 3 without penalty)
MGU-K = Motor Generator Unit Kinetic (max. 3 without penalty)
ES = Energy Store (max. 2 without penalty)
CE = Control Electronics (max. 2 without penalty)
EX = Engine Exhaust system (max. 8 without penalty)
Varmaan suurin syy sille on, että Ferrarin moottoreita käyttävät tallit ovat varmaan tuplanneet käyttönsä viime vuoteen. Varsinkin polttis, turbo ja siinä oleva MGU-H kulutus on ollut kovaa.
 

Corvair

Well-known member
Liittynyt
10.10.2016
Viestit
879
Kaipa vähän kaikki moottoritehtaat on vetänyt ruuvia tiukemmalle (kuvaannollisesti) kun tiedossa on useamman vuoden pätkä jolloin motteihin saa tehdä ainoastaan luotettavuuteen liittyviä muutoksia.
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
2717
Sijainti
F1-fanikatsomo
Varmaan suurin syy sille on, että Ferrarin moottoreita käyttävät tallit ovat varmaan tuplanneet käyttönsä viime vuoteen. Varsinkin polttis, turbo ja siinä oleva MGU-H kulutus on ollut kovaa.
Alpine & Ferrari olleet kovimpia PU kuluttajia.
Mersu tallina 2 settiä vähemmän joka korrelloi Alpinen nousua, mutta Hondan myllyjä myös käytetty enemmän.
Mersun asiakastallit Aston ja Williams ovat käyttäneet vähiten myllyjä
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
2717
Sijainti
F1-fanikatsomo
On kyllä todella mielenkiintoista kun nuo asiat kuulee :D

Nykyautoistahan ei enää ekan mutkan jälkeen kuule pihaustakaan, ennen kuin ovat taas ihan kohdalla, tunnelmaa ei ole yhtään. Ja tästä asiasta on 99% maailman f1-faneista samaa mieltä, turha edes väittää vastaan.

Nykyautot on isoja, painavia, hiljaisia ja tylsiä kiskoilla menijöitä.
2026 moottori spekseissä tulossa muutoksia jotka nostaa äänitasoa. MGU-H lähtee pois, sekä polttoaineen kulutuksen mittaus muuttuu pois virtauksesta.
Enemmän asiaa videolla
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Paskat. Olen kokenut V12 moottorista alkaen koneet nykyisiin livenä. Mikään ei ole niin nautinnollista kuin nykymoottorit. Kuultavissa moottori, mutta myös lukkiutuneet renkaat tai vaihdelaatikon pauke. Ja yleisön reaktiot sekä kuulutukset.
No, itsehän en ole f1-kisassa koskaan paikan päällä käynyt ja livenä kuulemani oli täällä kotomaassa ja se oli v10 moottorinen. Tällä ei sinänsä ole oikeastaan mitään merkitystä, koska en edes puhunut varsinaisesti f1 auton äänistä. En itse asiassa edes pidä vinkuvista äänistä kuten kyykkypyörissä on. Pidän auton moottoreiden äänistä jotka pyörivät korkeintaan 10krpm tai vähän sen yli. Mutta mitä suotta asiasta väittelemään. Minulla on omat mielipiteeni ja sinulla omasi. Paskotaan tahoillamme housuun ja ollaan tyytyväisiä.
 

RaceDirector

Active member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
26
Nykyautot on isoja, painavia, hiljaisia ja tylsiä kiskoilla menijöitä.
Muistan yhä kuinka yllätyin vuosia sitten, kun huomasin nykyautojen olevan pituudeltaan ja leveydeltään samankokoisia Mersun Sprinterin kanssa... Autot pitäisi palauttaa merkittävästi pienemmiksi ja kevyemmiksi, sekä tuoda kilpailuihin välitankkaukset jossain muodossa takaisin. Kilpailujen sisälle tarvitaan sitä sprinttielementtiä, joka rasittaa enemmän tekniikkaa ja tekee ajamisesta virheherkempää.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
4634
No, itsehän en ole f1-kisassa koskaan paikan päällä käynyt ja livenä kuulemani oli täällä kotomaassa ja se oli v10 moottorinen. Tällä ei sinänsä ole oikeastaan mitään merkitystä, koska en edes puhunut varsinaisesti f1 auton äänistä. En itse asiassa edes pidä vinkuvista äänistä kuten kyykkypyörissä on. Pidän auton moottoreiden äänistä jotka pyörivät korkeintaan 10krpm tai vähän sen yli. Mutta mitä suotta asiasta väittelemään. Minulla on omat mielipiteeni ja sinulla omasi. Paskotaan tahoillamme housuun ja ollaan tyytyväisiä.
Tais ne v10 kiertää sen 19000 rpm. Oli kyllä korvia vihlovia vehkeitä.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1085
Onneksi mökää on saatu alemmas nykyisillä F1-autoilla. Lähtökohtaisesti kaikki ympäristölle koituva turha haitta mikä voidaan poistaa, kannattaa poistaa, jotta autojen kiertäminen ympyrää on jatkossakin hyväksyttävää.
 
Ylös