F1-Uutisia 2022

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Oon kyllä 110 prosenttisesti drs-alueiden lyhentämisen kannalla. Paljon mieluummin katson vaikka sitä että joku on puoli kisaa jumissa toisen perässä kuin niitä "ohituksia" joissa pahimmillaan ollaan toisen edellä jo puolivälissä suoraa ja ehditään vielä palata optimiajolinjallekin ennen jarrutusta.
Ne kisat joissa ollaan puoli kisaa jumissa toisen perässä näkyvät youtubesta.

Mä en taasen voi ymmärtää mitä hienoa siinä jumittamisessa on? Eikö sitä ole aikoinaan katsottu jo monen vuoden ajan? Kärjessä oleva saa kruisailla yksikseen kolmen minuutin johtoon, kun nopeammat haastajat eivät millään pääse kakkosesta ohi. Kisan lopputulos on siis se mikä muodostui yhden varikkopysähdyksen jälkeen. Ennemmin o_O 🔫 kuin kattoa niin tylsää kisaa.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2809
Ne kisat joissa ollaan puoli kisaa jumissa toisen perässä näkyvät youtubesta.

Mä en taasen voi ymmärtää mitä hienoa siinä jumittamisessa on? Eikö sitä ole aikoinaan katsottu jo monen vuoden ajan? Kärjessä oleva saa kruisailla yksikseen kolmen minuutin johtoon, kun nopeammat haastajat eivät millään pääse kakkosesta ohi. Kisan lopputulos on siis se mikä muodostui yhden varikkopysähdyksen jälkeen. Ennemmin o_O kuin kattoa niin tylsää kisaa.
Nopeusjärjestyksen nyt saa selville jo aika-ajossa; kyllä itse tykkään siitä, että kisassa on hitaammallakin edes jonkinlainen mahdollisuus pitää nopeampaa takanaan ja puolustaa sijoitustaan. Enkä nyt siis tietenkään tarkoita, että optimitilanne olisi se, että ohi ei pääse ollenkaan, mutta liian pitkät drs-alueet aiheuttaa vaan noita irvokkaan näköisiä paikan vaihtoja, millä ei ole kilpa-ajon kanssa mitään tekemistä.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6392
Nopeusjärjestyksen nyt saa selville jo aika-ajossa; kyllä itse tykkään siitä, että kisassa on hitaammallakin edes jonkinlainen mahdollisuus pitää nopeampaa takanaan ja puolustaa sijoitustaan. Enkä nyt siis tietenkään tarkoita, että optimitilanne olisi se, että ohi ei pääse ollenkaan, mutta liian pitkät drs-alueet aiheuttaa vaan noita irvokkaan näköisiä paikan vaihtoja, millä ei ole kilpa-ajon kanssa mitään tekemistä.
Toisaalta leclercin ja verstappenin välillä nähtiin useasti että toinen veti ohi ja toinen heti seuraavalla kierroksella. Toki sitten lopulta nopeampi pääsi karkuun mut ei ollut kerrasta selvä. Puolensa ja puolensa asiassa.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4250
Toisaalta leclercin ja verstappenin välillä nähtiin useasti että toinen veti ohi ja toinen heti seuraavalla kierroksella. Toki sitten lopulta nopeampi pääsi karkuun mut ei ollut kerrasta selvä. Puolensa ja puolensa asiassa.
Oliko tilanteessa, jossa toinen jarrutti mahd myöhään ja teki silmät kiinni mutkaan syöksyn, jossa ei pysynytkään enää ajolinjalla, niin ohitettava pääsi paremmalta linjalta takaisin ohi?
Tälläiset on mielestäni oikeata kilpailua tappavia ohituksia ja aiheuttavat paljon jälkipuintia, kun ei pysytä radalla tai jää enää kilpailijalle tilaa. Eipä niitä varmaan enää poiskaan millään saa, kun nykyautot ovat mitä ovat. Metallilevyt takaisin jarruihin voisi tehdä jotain mielenkiintoa jarrutustilanteisiin.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6392
Oliko tilanteessa, jossa toinen jarrutti mahd myöhään ja teki silmät kiinni mutkaan syöksyn, jossa ei pysynytkään enää ajolinjalla, niin ohitettava pääsi paremmalta linjalta takaisin ohi?
Tälläiset on mielestäni oikeata kilpailua tappavia ohituksia ja aiheuttavat paljon jälkipuintia, kun ei pysytä radalla tai jää enää kilpailijalle tilaa. Eipä niitä varmaan enää poiskaan millään saa, kun nykyautot ovat mitä ovat.
Ei vaan siis meinasin että suoralla vaihtu jo puhtaasti asema ja toinen sai sitten DRS seukki kierroksella ja teki saman tempun ja kolmannea kierroksella sama kunnes yleensä Verstappeni sai paremman lähdön mutkasta ulos ja pysty ottaan sen verran etäisyyttä ettei toinen saa DRS. Näitä toistu jonku verran. Sinäns hauskaa katsottavaa.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1972
Sijainti
Vyborg
Ratakohtaisesti nämä tulisi käydä läpi. Ensimmäisenä tulee ainakin mieleen Spa ja Kemmelin suoran DRS. Väittäisin jopa että tuolla radalla ei DRS:ää tarvita ollenkaan.
Joo, nyt kun autoilla on helpompi seurata takana pitkillä suorilla kuten Kemmelissä jossa ei tarvitse DRS aluetta.
Katuradoilla kuten Monacossa ei ole väliä onko DRS käytössä vai ei koska on muutenkin vaikea ohittaa kyseisellä radalla entuudestaan radan profiilin takia.
Saas nähdä miten kauan DRS laitetta tullaan tulevaisuudessa käyttämään kilpureissa.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5665
Hyvä. Nythän näillä mielenilmauksilla alkaa vasta olla jotain väliä. Ei voi ihan mitä tahansa aivotonta paskaa suoltaa "poliittisena mielenilmauksena", ja kuljettajatkin joutuvat puntaroimaan arvojaan. Erityisesti Hamilton ja Vettel ovat kunnoustautuneet lobbaamalla milloin mitäkin propagandaa, mihin eivät ole välittäneet instagrammia syvemmälle perehtyä.

Aidoimmillaan mielenosoittaminen on juuri silloin, kun se on kiellettyä. Enpä vaan usko, että kuljettajilla on munaa alkaa sooloilla. Vettelkin tykkäsi huudella puskista, mutta aina hän oli kiltisti paikalla tutti suussa, kun käsky kävi. Enpä silti sano niin, että kenenkään erityisesti pitäisikään alkaa osoittaa mieltään. Urheilu urheiluna, kunhan mihinkään tekopyhään "we race as one" -paskaan ei sitten lähdetä myöskään kattojärjestön taholta.
 
  • Like
Reaktiot: jjx

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
3570
Newey kritisoi formuloiden isoja ja painavia autoja:

Newey critical of F1: 'The sport has gone in the wrong direction' - GPblog

"I think it's a bit of a shame that Formula 1 has gone down this path, especially because right now there is a need and opportunity to do exactly the opposite," the Red Bull engineer says.

"It is clear that this wrong direction is the same one that the general car industry has taken recently: bigger and heavier cars and people's obsession with running on batteries or petrol. The biggest problem is the amount of energy needed to move the damn thing, regardless of where that energy comes from. It seems Formula 1's technical regulations don't understand that, because the big car manufacturers obviously don't want that," Newey ends.
 
  • Like
Reaktiot: jjx

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5534
Heh, Kevin osti Alonsolle Secret Santassa auton sivupeilin.😂
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5149
Tämä kielii lähinnä sitä, että formulat tulevat olemaan pysyvästi öljysheikkien takataskussa. Eiköhän muutaman vuoden päästä ajeta jo kymmenkunta kisaa arabimaissa.
Olisipa jollain tallilla munaa ajattaa Lähi-Idän kisoissa naiskuskia harkoissa. Siinä olisikin paha paikka FIAn puheenjohtajalla ja muilla Mohammedeilla.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5534
Aika hömelöä kyykistely, pyllistely ja ristiin tekeminen taruolennoille.
 
  • Like
Reaktiot: SJ
Ylös