F1-Uutisia 2023

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5399
Näkikö kukaan sitä postausta vertailusta eri autojen DRS:n toimimisesta? Pitää yrittää etsiä se. Mielenkiintoiset oli tulokset.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4199
Näkikö kukaan sitä postausta vertailusta eri autojen DRS:n toimimisesta? Pitää yrittää etsiä se. Mielenkiintoiset oli tulokset.
Muutamiin kisaketjuihin taisin laittaa niitä kyseisiä kisoja koskevia, mutta en muista yhtään, että mihin.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2777
Ihmeen korkealla Perez on rankattu niin muiden kuskien kuin tiimipomojenkin puolesta. Ei pitäisi kyllä tuollaisen kauden jälkeen olla mitään asiaa top10:een.
 

Corvair

Well-known member
Liittynyt
10.10.2016
Viestit
900
Alpinelta ei varmaan annettu kovin korkeita pisteitä Piastrille :D
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
3464
Ihmeen korkealla Perez on rankattu niin muiden kuskien kuin tiimipomojenkin puolesta. Ei pitäisi kyllä tuollaisen kauden jälkeen olla mitään asiaa top10:een.
Ehkä ne sitä mm. 2 sijaa arvostavat kuitenkin. Kun lievästi parhaalla autolla sen sijan ajaa.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2777
Ehkä ne sitä mm. 2 sijaa arvostavat kuitenkin. Kun lievästi parhaalla autolla sen sijan ajaa.
Niin en tiedä. Ei jaksa alkaa tarkistamaan, mutta sellainen muistikuva että ei esim Bottasta mersuvuosinaan noissa kovin korkealle noteerattu vaikka suoritustaso oli sentään ihan eri luokkaa.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6154
Niin en tiedä. Ei jaksa alkaa tarkistamaan, mutta sellainen muistikuva että ei esim Bottasta mersuvuosinaan noissa kovin korkealle noteerattu vaikka suoritustaso oli sentään ihan eri luokkaa.
Tuossa näkyy nämä tallipäällikköjen rankingit 2008 alkaen. Bottaksen sijoitukset Mersu-vuosina 10, 8, 4, 9, 9.

20231229_180727.jpg
 

Corvair

Well-known member
Liittynyt
10.10.2016
Viestit
900
Ehkä ne sitä mm. 2 sijaa arvostavat kuitenkin. Kun lievästi parhaalla autolla sen sijan ajaa.
En ymmärrä mistä tämä näkemys Red Bullista "lievästi parhaana" autona tulee. Olihan se kauden mittaan keskimäärin selvästi paras auto. Jos nyt ei ihan pahimman Mersu-dominoinnin tasolla, niin keskimäärin selvästi koko ajan muita edellä. Ei se Verstappenkaan mikään taikuri ole, että hän saisi lietsottua autonsa yli sen fysikaalisten rajojen, vaan lähinnä Perez epäonnistui ihan alkukautta lukuunottamatta täysin. Väitän, että erityisesti kisamitassa tuo auto oli omaa luokkaansa ja huomattavan tasainen, siinä missä lähimmät kilpailijat jojoilivat ja veivät vuorotellen toisiltaan pisteitä.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5044
En ymmärrä mistä tämä näkemys Red Bullista "lievästi parhaana" autona tulee. Olihan se kauden mittaan keskimäärin selvästi paras auto. Jos nyt ei ihan pahimman Mersu-dominoinnin tasolla, niin keskimäärin selvästi koko ajan muita edellä. Ei se Verstappenkaan mikään taikuri ole, että hän saisi lietsottua autonsa yli sen fysikaalisten rajojen, vaan lähinnä Perez epäonnistui ihan alkukautta lukuunottamatta täysin. Väitän, että erityisesti kisamitassa tuo auto oli omaa luokkaansa ja huomattavan tasainen, siinä missä lähimmät kilpailijat jojoilivat ja veivät vuorotellen toisiltaan pisteitä.
Minusta viime kaudesta pitäisi puhua ennen kaikkea Verstappenin ylivoimana eikä Red Bullin ylivoimana. Red Bull olisi voittanut valmistajien sarjan yksinkin Verstappenilla 166pts kaulalla, pelkällä Perezillä talli olisi sijoittunut viidenneksi.

On melko selvää että Red Bull on sen verran konstikas auto (överisti yliohjaava) joka sopii ainoastaan Verstappenin räpylään, koska Perez taisteli niin aika-ajoissa kuin kisoissa pääasiassa muiden autojen seassa. Jos auto tosiaan olisi niin ylivoimainen niin sillä olisi helposti pommitettu 1-2 ruudut kisasta kisaan kuten Mersut aikoinaan. Vaikka Perezin sipuli oli sekaisin niin kyllä ylivoimaisella autolla pitäisi pystyä ajamaan säännöllisesti podiumille. Nyt podiumeja tuli 9 kpl kun jopa Alonso ajoi Aston Martinilla 8 kpl.

Perez otti paaluja 2 kpl kun taas Leclerc 5 kpl niin tämäkin kertoo ettei sillä Red Bullilla marssittu miten tahtoon muuta kuin yhden kuskin toimesta kisoissa. Mutta ei sitä kiistämistä ettei Red Bullin kärry olisi ollut paras, koska kokonaisuutena Red Bullin paketti oli loistava ihan luotettavuudesta asti vaikka raakanopeus ei ollutkaan sen vahvuus.
 
Viimeksi muokattu:

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4199
Jännästi Checon auto muuttui heti helpommin ajettavaksi aivan kauden lopussa, kun piti saada se P2 sija varmistettua. *sovittelee foliohattua*
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2777
En kyllä oikein tiedä mitä foliohatun aihetta tuossa olisi. Alkoi vaan umpisurkean vaiheen jälkeen ilmeisesti saamaan päätään taas edes jonkinlaiseen kuntoon. Eihän tuo nyt mitään eeppisiä suorituksia loppukaudestakaan esittänyt. Rb:llä nyt ylipäänsä olisi aika vähän aihetta alkaa Checoa sabotoimaan.
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3384
Sijainti
F1-fanikatsomo

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5044
Jännästi Checon auto muuttui heti helpommin ajettavaksi aivan kauden lopussa, kun piti saada se P2 sija varmistettua. *sovittelee foliohattua*
En vain keksi mitä talli olisi hyötynyt hiekottaessaan 70% Perezin kaudesta, kun oli jo kauden puolivälissä selvää kuka sen mestaruuden vie. Itse Perezin mukaan hän otti vasta Qatarin jälkeen itseään niskasta kiinni, painui simulaattoriin vaikeuksien keskellä ja loppukaudesta löysi järkeä asetuksiinsa. Samalla varmasti se sipulikin alkoi elpymään kun luottamus autoon löytyi enemmän.

Ei se loppukausi kuitenkaan mikään maaginen ollut, alkukauteen verrattuna melko kesy, mutta siinä vaiheessa paukut oli jo aikoja sitten siirretty seuraavaan kauteen joten muut olivat kirineet etumatkaa kiinni.

https://www.motorsport.com/f1/news/perez-opens-up-on-f1-2023-slump-i-cannot-be-this-bad-somethings-going-on/10554883/

Perez's breaking point was the Qatar Grand Prix during which he looked utterly lost and bereft of confidence and finished 10th, over 80 seconds behind Verstappen, who sealed the championship that Perez once coveted, with six rounds to spare.
While the alarm bells had been ringing for a while, Perez was so shell-shocked that he headed to the team's headquarters for three days of simulator work and brainstorming with his engineers on how to dig himself out of a hole that to him felt like the Mariana Trough.

When asked by Motorsport.com in a limited roundtable interview why Perez waited until after Qatar to take action and demand a brainstorming session, he replied: "Because Qatar was really the worst weekend I remember in a while, probably my worst weekend ever in the sport.

"It was such a bad weekend that I really felt like: 'I cannot be this bad, there's something that's going on'.

"When you have these back-to-back races, I feel like sometimes there is not enough time to really go through it all. So, I felt like we really had to take a bit of time to make sure that we understood which way we were going.

"Obviously, we had a deficit within the car setup that we were playing around [with] weekend by weekend and we were just not able to progress through it.

"But once we managed to get on top of that, we understood a lot of things that we were trying to compensate for. And that just basically meant that we were not just not doing things right.
 
Ylös