F1-Uutisia 2023

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
713
Miten budjettikatto antaa mahdollisuuden kehittää kahta eri autoa, kun toisilla se ei meina riittää edes yhteen?
Ei se annakaan. Ainakaan kahta eri autoa, yhdelle kaudelle. Jälkimmäisestä tulisi täysi raakile. Siksi Mersukaan ei tätä voi tehdä.

Vaihtoehtona on toki tehdä raaka kompromissi, muokkaamalla jo luotua autoa erilaiseksi, muttei kokonaisuutta pystytä mitenkään muuttamaan budjetinrajoissa. Esimerkiksi olisi helppoa muotoilla uusi mootorikate suuremmaksi kuin aiempi, mutta sisällön uudelleen sijoittelu ei suuressa mittakaavassa liene mahdollista. Ymmärrettävästi tällä ei saavutettaisi lähimainkaan toivottua suorituskyvyn paranemista, tai ainakin siinä olisi todella rajusti parannettavaa myöhemmin. Eli kyllä perinteiset ponttoonit saa Mersuun loihdittua kuluvallekin kaudelle, mutta en usko sen pelkästään riittävän.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5665
Miten budjettikatto antaa mahdollisuuden kehittää kahta eri autoa, kun toisilla se ei meina riittää edes yhteen?
Toton puheista voi olla päättelevinään, että välttämättä tälle kaudelle ei tule mitään uutta autoa. Mersullahan oli jo putkessa isohko päivityspaketti ilmeisesti ensimmäisiin Euroopan-kisoihin. Enivei, kyllähän noita päivityksiä useimmat tallit tekevät liukuhihnalta, että jos Mersu laittaa kaikki munat yhteen koriin ja tekee kerralla ison rysäyksen ja päättää päivitykset siihen, niin ihan hyvin se varmasti voisi onnistua. Onko siinä sitten mitään järkeä, kun samalla se tarkoittaisi sitä, että tällä nykyisellä mallilla pitää kituuttaa puoli kautta ilman mitään uutta palaa?
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4375
Mersulle plan B käyttöön välittömästi, eivät tuo Imolaan aiottua pakettia koska se olisi tuonut vain 0.3 s/kierroksella etua joka ei riitä missään nimessä kärkikamppailuun koska muutkin kehittyvät. Totola kysyttiin kisan jälkeen Imola paketista ja Toto totesi että paketin pitää olla paljon radikaalimpi jotta pääsevat paikoille missä haluavat olla, eli paln B ja uusi konsepti kokonaan. Zero-konsepti tullaan kuoppaamaan.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2809
^Ei se Totokaan toki varmaan ihan kaikkia kortteja julkisuudessa paljasta että ehkä pienen suola-annoksen kera nuo. Voi pitää paikkansa tai olla pitämättä.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6392
Nämä rajoituksetkin tietenkin on vähän niin ja näin. Oletettavasti Neweyn kaltaisen neron porukka keksii ja luo kerrasta hyviä ratkaisuja jotka testataan tunnelissa ja toimii kerrasta eli tarviiko aikaa edes niin paljon? Jos karkeasti verrataan, että joku Haasin dallaran porukka voi pukata paskapökälettä tuulitunneliin kottikärry kaupalla eikä se siitä miksikään muutu vaikka kuinka pyörittää.

Toki karkea esimerkki, mutta voisi luulla myös että ne asiat vaikuttaa kuka on luomassa kehitystä.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1411
En löytänyt joko oli täällä:
Mersun pomo kertoo ainakin Maikkarin tekstitv:ssä, että RB on kulkee 10mm matalammalla kuin muut (tai ainakin AMG).
Jos tuo pitää paikkansaa, tuohan on aivan järjettömän paljon. Tuollainen lisää imua todella paljon verrattuna korkeammalla kulkevaan, etu.
Kaikkihan hauluavat paljon downforcea. Kun se tehtdään siivillä, samalla saadaan "palkintona" julmetusti ilmanvastusta. Jos downforcesta voidaan tehdä enemmän maaimulla, ei siipien tarvitse olla niin isot, tai sitten kokonais downforce on suurempi.
joko auto kulkee suorilla kovempaa (pienemmät siivet) tai mutkissa kovempaa (suurempi kokonais df). Eli aina voittaa.
 

Ratahans

Well-known member
Liittynyt
8.5.2001
Viestit
840
Harmi kilpailun kannalta, mutta näyttäisi ettei Red Bull edes ottanut autostaan kaikkea irti. Peres pääsee jatkossakin lähelle muttei edelle. Ylivoimaa ei kannata myöskään näyttää, muutoin alkaa sääntönikkarit etsimään Red Bull autoista kiellettäviä ominaisuuksia.

No ovat menestyksensä ansainneet. Kulutkaton ottaminen käyttöön samaan aikaa isojen sääntömuutosten kanssa iso virhe. Etumatkaa ei saada kiinni edes normaalissa muutamassa vuodessa. Mieleen muistuu kun Häkkisen aikana ferrari oli eka kisoissa pahasti mäkkiä jäljessä. Shumi tais kiertää maranellossa yötäpäivää, jolloin pääsivät loppukaudesta edes lähelle.

2026 taisi olla jotain isomapaa muutosta moottoriin, yms....

Mersedes on kyllä pettymys. Menestysvuosia taisi tulla vain liikaa ja avainhenkilöt hakeutuneet (aika paljon on tainnut lähteä) muihin talleihin uusia uraputkia hakemaan.
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3428
Sijainti
F1-fanikatsomo
Näinhän se on, todelliset vaikutukset tulevat esiin vasata kauden loppupuolella ja ensikauden auton kehityksessä.
Aiemmin tiimeillä oli pari eri kehitystiimiä, toinen keskittyi kuluvan kauden auton kehitykseen ja toinen seuraavan kauden autoon. Tottahan toki aivovuotoa tapahtui näiden ryhmien välillä eli ei ollut suljettua, mutta pointti että auton kehitysprosessi on pitkä taival. Osaksi myös testataan konsepteja sieltä harmaalta alueelta ja toivotaan että sitä ei tilkitä kausien välissä.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4375
Coulthard äimistelee Wolfin reaktiota Bahrainin jälkeen. Auto on ollut elossa kuusi päivää ja Toto on jo hylkäämässä konseptia. Raju potku suunnittelutiimille. David Coulthard äimistelee Toto Wolffin päätöstä (iltalehti.fi)

Kolmen kymmenyksen updatella pystyisi kyllä taistelemaan Aston Martinia ja Ferraria vastaan, mutta ei Red Bullia.
Ei auttaisi koska muutkin tallit kehittyy vähintää saman verran Imolaan mennessä... tarvitaan radikaalimpia ratkaisua joka tekee kaudesta erittäin mielenkiintoisen. Nouseeko Mersu vai ei...

Tuleeko sieltä 4. Red Bull? 😁
 

Ratahans

Well-known member
Liittynyt
8.5.2001
Viestit
840
Ei kyllä haittais vaikka kaikki näyttäs pääpiireittän voittavalta konseptilta. Vois jopa säännöissä olla, että voittava konsepti joutus avaamaan suunnittelufilosofiaa kauden jälkeen. Eivät ainakaan montavuotta keikkus yksin kärjessä. Vaikka änäri tyyliin, heikommalle eka "varausvuoro" ;)
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
3570
Ei auttaisi koska muutkin tallit kehittyy vähintää saman verran Imolaan mennessä... tarvitaan radikaalimpia ratkaisua joka tekee kaudesta erittäin mielenkiintoisen. Nouseeko Mersu vai ei...

Tuleeko sieltä 4. Red Bull? 😁
Luulen että sieltä tulee hätäinen kopio, ja talli sukeltaa entisestään. Juuri ennen kauden alkua sanoivat, etteivät vaihda konseptia, kun se tarkoittaisi kahta tai kolmea askelta taaksepäin. Tämä kausi on jo menetetty, mutta mikä on paras lyhyen aikavälin ratkaisu ensi kautta ajatellen?
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4250
Siinä kohtaa, kun Mese on muuttanut systeemejään, niin niiden täytyy alkaa opettelemaan uuden systeemin mukaista autoa. Ne on joka tapauksessa lähes vuoden muita jäljessä ja jos eivät pian saa uutta versiota kehiin, niin menee ensi vuosikin siihen opetteluun. Toki voi käydä kuten AMlle, että auto on laakista erittäin hyvä, mutta harvemminhan niin käy.
Painanee luultavasti paljon vaakakupissa, eikä uusia ponttooneja oteta käyttöön kovin helposti, vaan yritetään viimeiseen asti saada zero toimimaan
 
Viimeksi muokattu:

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6392
Huhumylly jauhaa kovana, että Hamilton olisi katselemassa töitä muualta. Toki itse en usko että on, mutta mihin voisi edes mennä?

Ferrari? Ferrari joutuisi kenkkäämään Sainzin pois. Leclercistä ei kannata luopua. Vaikea nähdä toteutuvan. Sainz Leclerc on kuitenkin hyvin toimiva kaksikko ja Lewiksen hintalappu on liian iso. Ellei sitten tee "Selänteet2006" ja tule try outilla muodollisella summalla.

Aston. Onnea siihen et Lancelle kenkää. Ei tule tapahtuun. Alonsoa ei kannata korvata. Ei ole hyötyä.

Red Bull. Ei siitä se enempää. Ei tule tässä universumissa tapahtumaan.

Eipä taida muita kortteja olla kuin teoreettinen Ferrari kortti joka on epätodennäköistä.
 
Ylös