F1-Uutisia 2023

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5644
"Vanhoina hyvinä aikoina" tallin sai kasaan ostamalla käytetyn F1-auton jostain romikselta ja ilmestymällä paikalle. Siinä on pieni vivahde-ero nykyaikaan, jolloin puhutaan että uusien tulokkaiden pitäisi maksaa vähintään 200 miljoonan euron osallistumismaksu ja että sitäkin pitäisi nostaa jonnekin puolen miljardin tuntumaan...
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9310
Heikiompien tallien taso alkoi laskea siinä vaiheessa kun ei tarvinnut murehtia kisaan pääsystä. Esimerkiksi autojen määrähuippuvuotena 1989 kisaan päästettiin 26 autoa ja kaikki olivat aina 107% sisällä, kuten myös ainakin yksi karsiutuja jokaisena viikonloppu. Välillä jopa esikarsinnoissakin ajettiin sen verran kovaa kyytiä, että niillä ajoilla olisi päästy kisaan mukaan, vaikka matka oli tyssännyt todellisuudessa jo siihen.

Kaudella 1995, kun kaikki mukana olleet päästettiin kisaan, 107% säännöllä Pacificin kuljettajista Gachot ja Montermini olisivat päässeet kahdesti kisaan. Gachot Brasiliassa, Montermini Portugalissa sekä molemmat Kanadassa. Fortin kuljettaja olisi nähty kisassa vain kerran, Roberto Moreno pääsi 107% sisään Australiassa.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1970
Sijainti
Vyborg
No eipähän noi erot ollut sen pienempiä 80-luvulla ja 90-luvun alulla huipputallien ja pikkutallien välillä. Ajatelkaa yhdessä vaiheessa oli esikarsinnat jotta ihan häntäpään talleista pääsi osallistumaan jatkoon mukaan, silloin taisi olla yli 30 autoa mukana jos oikein muistan asiaa. Ei ne asiat ollut ennen vanhaan sen helpommin kuin nykyään talleilla.
Kyllönenhän ihmetteli 107% sääntöä 96-97 taisi sanoa tyyliin miksi juuri 107 lukema eikä muuta satasta selostamassa.
Harmi että Porsche ei tule kaudeksi 2026 suurten moottori sääntömuutosten aikana, olisi ollut kiva nähdä Porschea nykyajan formuloissa mukana.
 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
4978
Sijainti
Vantaa
Moottorisäännöissä pitäis ottaa pari askelta taaksepäin. Kolmelitraiset veekympit takaisin. Kyllä niissä oli tehoa ihan riittävästi. 2005 Honda toi kotikisaan 1000 heppaisen version. Noita kun olisi nyt parikymmentä vuotta vielä kehitetty, niin tehoa olisi nyt ihan mukavat määrät.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5389
Moottorisäännöissä pitäis ottaa pari askelta taaksepäin. Kolmelitraiset veekympit takaisin. Kyllä niissä oli tehoa ihan riittävästi. 2005 Honda toi kotikisaan 1000 heppaisen version. Noita kun olisi nyt parikymmentä vuotta vielä kehitetty, niin tehoa olisi nyt ihan mukavat määrät.
Ja rumpujarrut sekä poistetaan turvavyöt.

Minä en ymmärrä näitä jotka haluaa kehittyneimän tekniikan sarjaan vanhaa tekniikkaa. Eikä tuolla olisi autotehtaitakaan mukana, jos ei olisi hybriditekniikkaa.
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4218
Felipe Massa ei pidä Pereziä ja Sainziq kuljettajina, jotka voisivat urallaan voittaa mestaruuden.

Omasta mielestäni Perez ja Sainz ovat aikalailla juuri Massan veroisia rattimiehiä.

https://sportti.com/uutinen.asp?CAT=1-1&ID=483670
En usko minäkään, elleivät pääsisi tallikavereiksi johonkin ylivoimaiseen autoon (=tätä ei tule tapahtumaan, tämä vain teoreettinen toteamus).

Väittäisin lisäksi, että kyllä ennen sitä 2009 onnettomuutta edeltävä Massa napsun verran Pereziä/Saintzia kovempi tasoltaan.
 

HuRa

New member
Liittynyt
3.3.2023
Viestit
4
En usko minäkään, elleivät pääsisi tallikavereiksi johonkin ylivoimaiseen autoon (=tätä ei tule tapahtumaan, tämä vain teoreettinen toteamus).

Väittäisin lisäksi, että kyllä ennen sitä 2009 onnettomuutta edeltävä Massa napsun verran Pereziä/Saintzia kovempi tasoltaan.
Ei löydy uskoa täältäkään. Massaa pidän myös parempana kuljettajana. Taisteli sentään mestaruudesta vaikkei voittanutkaan. En usko että Perez tai Sainz tulee ikinä olemaan taistelussa enää kauden lopussa mukana.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
En usko minäkään, elleivät pääsisi tallikavereiksi johonkin ylivoimaiseen autoon (=tätä ei tule tapahtumaan, tämä vain teoreettinen toteamus).

Väittäisin lisäksi, että kyllä ennen sitä 2009 onnettomuutta edeltävä Massa napsun verran Pereziä/Saintzia kovempi tasoltaan.
Mielipide kysymys lähinnä, mutta mä sanoisin kyllä Sainzin olevan kokonaisuutena parempi kuin Perez. Massakin oli hyvä kun sille päälle sattui ja kaikki osui kohdalleen. Ei mikään terävin kärki kuitenkaan. Sainzin kortteja ei mun mielestä ole katsottu vielä läpi asti, mutta Lerkin vautiin hän ei tunnu yltävän kuin satunnaisesti. En kuitenkaan ehkä väittäisi häntä ainakaan Massaa hitaammaksi. Mieluummin samaan koriin laittaisin.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5031
Mielipide kysymys lähinnä, mutta mä sanoisin kyllä Sainzin olevan kokonaisuutena parempi kuin Perez. Massakin oli hyvä kun sille päälle sattui ja kaikki osui kohdalleen. Ei mikään terävin kärki kuitenkaan. Sainzin kortteja ei mun mielestä ole katsottu vielä läpi asti, mutta Lerkin vautiin hän ei tunnu yltävän kuin satunnaisesti. En kuitenkaan ehkä väittäisi häntä ainakaan Massaa hitaammaksi. Mieluummin samaan koriin.
Sainz ei pärjää vauhdissa Leclercille, Perez ei Verstappenille, joten annettakoon tästä Perezille enemmän anteeksi. Sen lisäksi Sainz on huomattavasti virheherkempi kuin Perez. Vaakakuppi kallistuisi Perezin paremmuuteen.

Jos Massaan vertaa niin hänhän sentään taisteli mestaruudesta kalkkiviivoille asti tasavahvaa Mclarenia vastaan. Sainzin sipuli on vielä testaamatta enkä kyllä löisi rahaa sen puolesta että juuri Sainz taistelisi mestaruudesta eikä Leclerc.
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
3456
En usko minäkään, elleivät pääsisi tallikavereiksi johonkin ylivoimaiseen autoon (=tätä ei tule tapahtumaan, tämä vain teoreettinen toteamus).

Väittäisin lisäksi, että kyllä ennen sitä 2009 onnettomuutta edeltävä Massa napsun verran Pereziä/Saintzia kovempi tasoltaan.
En sanoisi että onnettomuus muutti Massaa paljoakaan. Ainoa ero, että ennen onnettomuutta hänestä yritettiin tehdä ykköskuskia, ja onnettomuuden jälkeen hänen rooli oli kakkonen. Ja Alonso oli muutenkin kovempi vastus kuin Kimi. Massa oli sellainen kuski, joka 2008 pääsi parhaaseen autoon ykköskuskina, mutta ei silti voittanut mestaruutta. Vähän sama kuin Perez hävisi viime kaudella kuskien kakkossijan. Kelpo keskikastin kuskeja, mutta mestarillinen ote puuttuu tekemisestä. Liian paljon ohikisoja. Sainzista jotkut odottivat enemmän, mutta hänkään ei ole oikein näyttänyt mitään. Tasaisen varma vain.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Sainz ei pärjää vauhdissa Leclercille, Perez ei Verstappenille, joten annettakoon tästä Perezille enemmän anteeksi. Sen lisäksi Sainz on huomattavasti virheherkempi kuin Perez. Vaakakuppi kallistuisi Perezin paremmuuteen.

Jos Massaan vertaa niin hänhän sentään taisteli mestaruudesta kalkkiviivoille asti tasavahvaa Mclarenia vastaan. Sainzin sipuli on vielä testaamatta enkä kyllä löisi rahaa sen puolesta että juuri Sainz taistelisi mestaruudesta eikä Leclerc.
Sainz on tehnyt toki virheitä, mutta osasyy niistä lankeaa varmasti paineen alla tehtyihin suorituksiin pystyäkseen laittamaan Lerkille kampoihin. Perezin latu alkaisi levenemään huomattavasti, jos hän väkipakolla yrittäisi pysyä Verstappenin vauhdissa.

Jos veikkaisin, niin minä kyllä laittaisi en Sainzin mestaruuden puolesta pennejäni likoon myöskään, ainakaan tasavertaisessa tilanteessa. Ainoastaan siinä tapauksessa, että Lerkille sattuisi sarja epäonnea ja talli olisi olosuhteiden pakosta laitettava munat Sainzin kouraan, siis tarkoitan koriin. Sainzin ja Perezin saaminen samaan talliin tai autoon olisi kyllä mielenkiintoista nähdä. Kumpi pääsisi siinä väännössä päälle ja olisi oikeasti se dominoivampi osapuoli. :unsure:
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4192
En sanoisi että onnettomuus muutti Massaa paljoakaan. Ainoa ero, että ennen onnettomuutta hänestä yritettiin tehdä ykköskuskia, ja onnettomuuden jälkeen hänen rooli oli kakkonen. Ja Alonso oli muutenkin kovempi vastus kuin Kimi. Massa oli sellainen kuski, joka 2008 pääsi parhaaseen autoon ykköskuskina, mutta ei silti voittanut mestaruutta. Vähän sama kuin Perez hävisi viime kaudella kuskien kakkossijan. Kelpo keskikastin kuskeja, mutta mestarillinen ote puuttuu tekemisestä. Liian paljon ohikisoja. Sainzista jotkut odottivat enemmän, mutta hänkään ei ole oikein näyttänyt mitään. Tasaisen varma vain.
Eikö Massa menettänyt näkökykyä/syvyysnäön(?) sen kallonmurtuman seurauksena? Luultavasti se on jotain vienyt myös vauhdista.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6382
En sanoisi että onnettomuus muutti Massaa paljoakaan. Ainoa ero, että ennen onnettomuutta hänestä yritettiin tehdä ykköskuskia, ja onnettomuuden jälkeen hänen rooli oli kakkonen. Ja Alonso oli muutenkin kovempi vastus kuin Kimi. Massa oli sellainen kuski, joka 2008 pääsi parhaaseen autoon ykköskuskina, mutta ei silti voittanut mestaruutta. Vähän sama kuin Perez hävisi viime kaudella kuskien kakkossijan. Kelpo keskikastin kuskeja, mutta mestarillinen ote puuttuu tekemisestä. Liian paljon ohikisoja. Sainzista jotkut odottivat enemmän, mutta hänkään ei ole oikein näyttänyt mitään. Tasaisen varma vain.
Sainzin ongelma on sama kuin Bottaksen, Perezin, Coulthardin ja Massan.

Ajoittain ovat porukan nopeimpia ja hienoja kisoja mahtunut mukaan kaikille, mutta pitkässä juoksussa tulee liikaa ohikisoja ja typeriä virheitä ja mestaruus karkaa.
 
Viimeksi muokattu:

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1394
Sainzin ongelma on sama kuin Bottaksen, Perezin, Coulthardin ja Massan.

Ajoittain ovat porukan nopeimpia ja hienoja kisoja mahtunut mukaan kaikille, mutta pitkässä juoksussa tulee liikaa ohikisoja ja typeriä virheitä ja mestaruus karkaa.
Niinpä. Auto ei aina ole täydellinen, on vaikka epämääräinen peräpää sillä kertaa. Mestarikuski ajaa sen mitä sillä pysytyy ilman, että lähtee lapasesta, ehkä napsun jopa alle. Voittoa ei tule, mutta eipä nollaa pojoakaan, mitä kaikki peliin ja ulosajo saisi aikaan. Tasaisuus, niinpä.
 
Ylös