F1-Uutisia 2023

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5714
Jännä että Bottas saanut heikomman arvion kuin Zhou. Mielestäni kuitenkin useammin edellä kuin perässä tuloksissa.
Ainahan näissä on naamakerrointa mukana. Harvoin keskikastin saati häntäpään tallin kuljettajaa rankataan ykköseksi, jos edes kärkikolmikkoon. Mahtaisiko Norriskaan olla noin korkealla ellei McLaren olisi juuri pari kisaa takaperin tehnyt isoa hyppäystä.
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
3671
Ainahan näissä on naamakerrointa mukana. Harvoin keskikastin saati häntäpään tallin kuljettajaa rankataan ykköseksi, jos edes kärkikolmikkoon. Mahtaisiko Norriskaan olla noin korkealla ellei McLaren olisi juuri pari kisaa takaperin tehnyt isoa hyppäystä.
Kauden alkupuoliskon Aramco rankingeissa Alboni oli neljäntenä. Ihan noin korkealle en sentään häntä rankkaisi jämätallista huolimatta. Keskitason kuski kuitenkin.

POWER RANKINGS: How our judges score the drivers heading into the F1 summer break | Formula 1®
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9336
Välillä on noita tapauksia joissa kuski menestyy näennäisesti hyvin, mutta sitten jossain toisessa tallissa tai toista kuskia vastaan jäädäänkin pahasti jalkoihin. Samalla voi miettiä että olisiko sitten autolla pitänyt menestyä vieläkin paremmin.

Esimerkeiksi käy vaikka Perez Racing Pointilla 2020, Ivan Capelli Marchilla 1988 ja kenties jopa Kimi Lotuksella 2012-13.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6249
Esimerkeiksi käy vaikka Perez Racing Pointilla 2020, Ivan Capelli Marchilla 1988 ja kenties jopa Kimi Lotuksella 2012-13.
Perezin muutamasta hyvästä kisasta loppupuolella kautta 2020 alkanut hype lähti aivan käsistä. Monella unohtui nopeasti, miten Lance Stroll oli kauden ensimmäisen puoliskon se parempi Racing Point -kuski.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6407
Tost kertoo tässä jotain asiasta.
ATllä on maksimimäärä palikoita emotallilta tällä hetkellä, kun on laatikko, jousitusta ja hydrauliikkaa. Loput pitää suunnitella itse ja jopa tuulitunneliaika täytyy olla eri aikaan emotallin kanssa.

https://www.google.com/amp/s/racingnews365.com/why-alphatauris-car-is-no-longer-a-replica-of-red-bulls/amp

Tässä.lisää aiheesta

https://the-race.com/formula-1/why-one-of-red-bulls-f1-teams-is-much-slower-than-the-other/#:~:text=AlphaTauri therefore must design its,take these from Red Bull.
Niin edelleenkin siis tarkoitan sitä, että missä menee vanhan kaluston rajat?

Siis juu NYKYHETKESSÄ ei saa käyttää kuin tietty määrä toisen tiimin osia jos ostaa niitä, mutta miten vanhoja autoja saa käyttää kokonaisuutena? Formuloissa on ajettu ennenkin toisten vanhoille rungoilla uutena tiiminä jne.

Olisiko se raja 2 kautta tms niin tarkottaisi, että Alpha voisi ostaa 2022 kauden Red Bullin? Joka on varmaan aika iso askel nykyiseen.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4273
Rubens Barrichello kertoo ajastaan Ferrarilla. Aina ei miestä otettu tiimin palavereihin mukaan.

Mielestäni erikoista toimintaa tiimiltä tämä, kun kuitenkin haetaan myös tiimille menestystä merkkimestaruus mielessä. Silloinhan täytyy kummankin kuljettajan suoriutua mahdollisimman hyvin.

Itse välillä pohtinut, että miten Michael Schumacher pystyi saavuttamaan sellaisen aseman tiimissä, että tiimin toinen kuljettaja ei saanut lukea telemetriaa Schumacherin autosta, mutta Schumacher sai tiimikaverin autosta (Johnny Herbertin kertomaa Benetton- vuosista), ja Ferrarilla sitten niin, että Barrichello ei saanut aina olla mukana kokouksissa.

En itse usko, että Häkkisen Mika esimerkiksi olisi toiminut vastaavasti.

Kyllähän Schumacher Barrichelloa kovempi kuski on, joten olisi luullut, että Schumacherikin olisi halunnut Barrichellon menestyvän mahdollisimman hyvin. Radalla kuitenkin olisi Rubensin voittanut.

https://www.suomif1.com/2023/08/f1-legenda-rubens-barrichello-paljastaa-karun-totuuden-michael-schumacherista-he-vain-aloittivat-uuden-kokouksen-ilman-minua/
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Rubens Barrichello kertoo ajastaan Ferrarilla. Aina ei miestä otettu tiimin palavereihin mukaan.

Mielestäni erikoista toimintaa tiimiltä tämä, kun kuitenkin haetaan myös tiimille menestystä merkkimestaruus mielessä. Silloinhan täytyy kummankin kuljettajan suoriutua mahdollisimman hyvin.

Itse välillä pohtinut, että miten Michael Schumacher pystyi saavuttamaan sellaisen aseman tiimissä, että tiimin toinen kuljettaja ei saanut lukea telemetriaa Schumacherin autosta, mutta Schumacher sai tiimikaverin autosta (Johnny Herbertin kertomaa Benetton- vuosista), ja Ferrarilla sitten niin, että Barrichello ei saanut aina olla mukana kokouksissa.

En itse usko, että Häkkisen Mika esimerkiksi olisi toiminut vastaavasti.

Kyllähän Schumacher Barrichelloa kovempi kuski on, joten olisi luullut, että Schumacherikin olisi halunnut Barrichellon menestyvän mahdollisimman hyvin. Radalla kuitenkin olisi Rubensin voittanut.

https://www.suomif1.com/2023/08/f1-legenda-rubens-barrichello-paljastaa-karun-totuuden-michael-schumacherista-he-vain-aloittivat-uuden-kokouksen-ilman-minua/
Foliohattuilua. Eihän talli nyt sentään omia kuljettajiaan sabotoi, eihän..? Sellaista olen kuullut eräällä formuloihin keskittyvällä foorumilla eräiden puhuvan.
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
3671
Hyvin erikoiseen valoon saavat nämä paljastukset Schumacherin. Rubens oli vauhdillisesti kuitenkin jo melko lähellä Schumacheria, ainakin ajoittain, toisin kuin edelliset tallikaverit. Harmi ettei Schumi ole enää täällä kommentoimassa uraansa ja tempauksiaan. Likaisen pelin mestari herra oli.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6407
Marc Surer kertoilee, että Ferrarilla vallitsee pelon ilmapiiri, mikä tukahduttaa luovuuden tiimissä.

https://www.sportti.com/uutinen.asp?CAT=1-1&ID=492752
Tästähän muistaakseni Ossi Oikarinen puhui, että monesti kokouspöydissä on aika raaka tunnelma, kun jos tulosta ei tule niin potkuja jaetaan mielen määrin ja hetken mielijohteesta niin se tukehduttaa sitä luovuutta ongelmien ratkomista kun kukaan ei uskalla tehdä mitään.

Ikävä on toisaalta 1990 luvun lopun ja 2000 luvun alun Ferraria mikä toimi kuin kello. Taktiikat toimi ja suorittamine noli hyvää ja autot onnistuineita aina vuoteen 2008 asti.

En tiedä mitä silloin tehtiin Ferrarilla oikein, että hommat toimi. Todt oli tietenkin yksi suuri tekijä oli tietenkin Dream Team jossa pääsosissa:
Tuntemattomampi tai vähemmän puhuttu porukka:

En tiedä mitä tämä porukka teki erilla lailla, että tulosta tuli? Todt ainakin osasi Ferrarin sulkea kuplaan suojaan Italian medialta joka oli aika raaka. Jossain tätä aihetta sivuttiin, että lehdistön vaikutus pieneni ja tallia suojeltiin lehdistön jutuilta tietyllä tavalla. Brawn oli tietenkin taktiikkanero ja aika rauhallinen ja laskelmoiva.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4273
Tästähän muistaakseni Ossi Oikarinen puhui, että monesti kokouspöydissä on aika raaka tunnelma, kun jos tulosta ei tule niin potkuja jaetaan mielen määrin ja hetken mielijohteesta niin se tukehduttaa sitä luovuutta ongelmien ratkomista kun kukaan ei uskalla tehdä mitään.

Ikävä on toisaalta 1990 luvun lopun ja 2000 luvun alun Ferraria mikä toimi kuin kello. Taktiikat toimi ja suorittamine noli hyvää ja autot onnistuineita aina vuoteen 2008 asti.

En tiedä mitä silloin tehtiin Ferrarilla oikein, että hommat toimi. Todt oli tietenkin yksi suuri tekijä oli tietenkin Dream Team jossa pääsosissa:
Tuntemattomampi tai vähemmän puhuttu porukka:

En tiedä mitä tämä porukka teki erilla lailla, että tulosta tuli? Todt ainakin osasi Ferrarin sulkea kuplaan suojaan Italian medialta joka oli aika raaka. Jossain tätä aihetta sivuttiin, että lehdistön vaikutus pieneni ja tallia suojeltiin lehdistön jutuilta tietyllä tavalla. Brawn oli tietenkin taktiikkanero ja aika rauhallinen ja laskelmoiva.
Ja tietysti tiimi vielä rakennettiin Michael Schumacherin ympärille, ja Schumacherhan oli tuohon aikaan ehkä se paras kuski lajissa.

Olisiko sitten menestystä tullut näin paljon, jos Schumia ei olisi ollut tiimissä? Schumacher oli paitsi loistava kuljettaja, myös työntekijä, joka treenasi ja harjoitteli tinkimättömästi.

Jos kuljettajana olisi ollut vaikkapa Jacques Villeneuve, en usko noin hyvään menestykseen.

Schumacher oli iso osa Ferrarin Dream Teamia.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6407
Ja tietysti tiimi vielä rakennettiin Michael Schumacherin ympärille, ja Schumacherhan oli tuohon aikaan ehkä se paras kuski lajissa.

Olisiko sitten menestystä tullut näin paljon, jos Schumia ei olisi ollut tiimissä? Schumacher oli paitsi loistava kuljettaja, myös työntekijä, joka treenasi ja harjoitteli tinkimättömästi.

Jos kuljettajana olisi ollut vaikkapa Jacques Villeneuve, en usko noin hyvään menestykseen.

Schumacher oli iso osa Ferrarin Dream Teamia.
Totta. Tietty schumin rooli oli myös iso joka varmaan anto 110 prosenttia joka hetki tiimille ja oli kova tekeen töitä. Eniten itseä kuitenkin kiinnostaa tuo johtoporras. Todtin ja Brawnin on täytynyt olla aika rautaisia ja vaativia johtajia kun ovat saaneet homman toimimaan.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4389
Tästähän muistaakseni Ossi Oikarinen puhui, että monesti kokouspöydissä on aika raaka tunnelma, kun jos tulosta ei tule niin potkuja jaetaan mielen määrin ja hetken mielijohteesta niin se tukehduttaa sitä luovuutta ongelmien ratkomista kun kukaan ei uskalla tehdä mitään.

Ikävä on toisaalta 1990 luvun lopun ja 2000 luvun alun Ferraria mikä toimi kuin kello. Taktiikat toimi ja suorittamine noli hyvää ja autot onnistuineita aina vuoteen 2008 asti.

En tiedä mitä silloin tehtiin Ferrarilla oikein, että hommat toimi. Todt oli tietenkin yksi suuri tekijä oli tietenkin Dream Team jossa pääsosissa:
Tuntemattomampi tai vähemmän puhuttu porukka:

En tiedä mitä tämä porukka teki erilla lailla, että tulosta tuli? Todt ainakin osasi Ferrarin sulkea kuplaan suojaan Italian medialta joka oli aika raaka. Jossain tätä aihetta sivuttiin, että lehdistön vaikutus pieneni ja tallia suojeltiin lehdistön jutuilta tietyllä tavalla. Brawn oli tietenkin taktiikkanero ja aika rauhallinen ja laskelmoiva.
Tähän aikaa pääjejuna hääri muuan Montezemelo joka antoi työrauhan talliin, toisaalta tallilta ei juurikaan odotettu mitään koska oltiin rämmitty niin monta vuotta ilman merkittävää tulosta. Nyt tilanne on toinen, voittoja lähes joka kaudella ja mestaruus taistossa myös mukana monesti, kunnes droppi...
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5702
Tästähän muistaakseni Ossi Oikarinen puhui, että monesti kokouspöydissä on aika raaka tunnelma, kun jos tulosta ei tule niin potkuja jaetaan mielen määrin ja hetken mielijohteesta niin se tukehduttaa sitä luovuutta ongelmien ratkomista kun kukaan ei uskalla tehdä mitään.

Ikävä on toisaalta 1990 luvun lopun ja 2000 luvun alun Ferraria mikä toimi kuin kello. Taktiikat toimi ja suorittamine noli hyvää ja autot onnistuineita aina vuoteen 2008 asti.

En tiedä mitä silloin tehtiin Ferrarilla oikein, että hommat toimi. Todt oli tietenkin yksi suuri tekijä oli tietenkin Dream Team jossa pääsosissa:
Tuntemattomampi tai vähemmän puhuttu porukka:

En tiedä mitä tämä porukka teki erilla lailla, että tulosta tuli? Todt ainakin osasi Ferrarin sulkea kuplaan suojaan Italian medialta joka oli aika raaka. Jossain tätä aihetta sivuttiin, että lehdistön vaikutus pieneni ja tallia suojeltiin lehdistön jutuilta tietyllä tavalla. Brawn oli tietenkin taktiikkanero ja aika rauhallinen ja laskelmoiva.
Luca Marmorini oli pitkälti moottorin takana.
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2537
Eikä toki unohdeta että tuolloin Schumin aikoina Ferrari kiersi Fioranoa ympäri 24/7 ja varmaan vähän ylikin. Siinä oli aikaa harjoitella hommaa jos toistakin ja saada autokin toimimaan siinä ohessa.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1418
Eikä toki unohdeta että tuolloin Schumin aikoina Ferrari kiersi Fioranoa ympäri 24/7 ja varmaan vähän ylikin. Siinä oli aikaa harjoitella hommaa jos toistakin ja saada autokin toimimaan siinä ohessa.
Juu, mutta ihan sitä samaa saivat muutkin tehdä...jos viitsivät.
Oma veikkaus on, että juuri tuo Schumin työmania oli se, joka sai tuon tallin menestymään. Sitten Todt ja kumppanit pitivät huolen, että hommia myös tehtiin eikä sinne päin.
Muistan jutun Ferrarin ensi testeistä Schumin kanssa: menivät radalle, jotta Michael sai tutustua autoon ja tiimiin. Hyvin meni ja sitten alkoi hieman sataa. Jengi alkoi kerätä kamppeita (johan sitä oli tiimiin ja autoon tutustuttu), mutta kuski ihmetteli, että mitäs ne nyt meinaa? Ei kun sadepyörää alle vaan ja jatketaan harjoituksia. Voin hyvin kuvitella, että tuo on ollut totta.
 

Kagg

Well-known member
Liittynyt
19.8.2012
Viestit
1032
Minkäs takia tuo Arrivabene sai potkut? Oli kuitenkin nostanut Ferrarin mestaruuskamppailuun mukaan kausille -17-18. Seuraavankin kauden auto oli vielä hyvä. -18 hävisivät taiston Hockenheimiin ja Vettelin virheeseen, jonka jälkeen Seb ei mielestäni koskaan palannut aiemmalle tasolleen. Arrivabene oli karismaattinen johtaja, jollaista Ferrari tarvitsee.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Juu, mutta ihan sitä samaa saivat muutkin tehdä...jos viitsivät.
Muilla talleilla ei kuitenkaan taida olla omaa moottorirataa tehtaan vieressä, joka on täysin omassa käytössä 24/7, aina silloin kun talli itse niin haluaa. Silloin kun Schumi tai 1B-kuljettaja ei radalla autoa ehtinyt testaamaan, niin joku testikuski hoiti hommat. Esim. kisaviikonloppuina vaikkapa.

Muutkin tallit saivat kyllä testata mielin määrin, mutta täysin samanlaista avointa mahdollisuutta radan käyttöön ei heillä kuitenkaan ollut. Kyllä siitä silloin aikoinaan kaikenlaista parran pärinää kuului.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6407
Minkäs takia tuo Arrivabene sai potkut? Oli kuitenkin nostanut Ferrarin mestaruuskamppailuun mukaan kausille -17-18. Seuraavankin kauden auto oli vielä hyvä. -18 hävisivät taiston Hockenheimiin ja Vettelin virheeseen, jonka jälkeen Seb ei mielestäni koskaan palannut aiemmalle tasolleen. Arrivabene oli karismaattinen johtaja, jollaista Ferrari tarvitsee.
Koska nykyFerrari. Dream Teamin aikaan ymmärrettiin että tarvitaan vuosia ja vaikka ollaan lähellä ei onnistu. Esim 97,98,99. Nykyään se on kaksi kautta ja jos ei tule kannua niin miehistö vaihtoon. Sinällään tyypillistä.
 
Ylös