F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

azai

Pornokeisari
Liittynyt
15.10.2004
Viestit
1448
Sijainti
Affalterbach
patriot sanoi:
Kuinkas tuo nykyisin taas menee? Käsittääkseni automaattinen lähtöjärjestelmä kiellettiin jossain vaiheessa, mutta sallittiinko se taas kun luistonesto teki paluun? Ens kaudeksi se varmaan taas kielletään, kun luistonesto menee pannaan..
Virallisestihan se on kielletty, mutta elektroniikkaan on kätevä upottaa kaikenlaisia ohjelmia joita FIA ei pysty monimutkaisuuden takia tarkkailemaan.
Tosin tästäkin ohjelmien kätkemisestä päästään irti, kun FIA tuo yhtenäiset Microsoftin ohjelmistoilla tehdyt standardi ECU:t.
 

TMK

Well-known member
Liittynyt
6.6.2007
Viestit
388
Oberfeldwebel sanoi:
Luulen, että tuo sisältää totuuden. Ruikuttamiseltahan tuo toki kuulostaa, sanoi sen sitten Alonso tai Kimi.

Hieman kuitenkin yllättää jos pitää paikkaansa, tiesivätkö McLarenilla että Hamilton on nuin kova, vai mikä on syynä suosia häntä? Nythän jokainen ymmärtää miksi häneen panostetaan (jos McLaren jompaan kumpaan panostaa), mutta Alonson sanojen mukaan alusta asti on näin toimittu. Aika yllättävää, piti paikkaansa tai ei..

EDIT: yks syyhän saattaa olla se, että McLaren halusi varmistaa että Lewis yllättää (ja tätä kautta Ron) tulokkaana kaikki, kun Hamiltonilta ei julkisesti niin hirveästi odotettu. Ikään kuin McLaren saa kaiken positiivisen uutisen puoleensa.

Tai sitten Dennis huomasi, ettei Alonso ole niin kova kuin Kimi ja päätti tukea potentiaalia omaavaa kuljettajaa.
Eikö Ron Dennis ennen kauden alkua sanonut että Alonso on tallissamme selvä ykköskuski ja Hamilton kakkonen.
 

DaSilva

In Memories
Liittynyt
17.1.2007
Viestit
593
Sijainti
Madonna di Campiglio
http://www.iltalehti.fi/formulat/200706136231259_fo.shtml

"F1-talli McLarenin johtaja Ron Dennis kiistää väitteet, joiden mukaan brittitalli suosii brittiläistä tulokasajajaa Lewis Hamiltonia maailmanmestari Fernando Alonson kustannuksella."

:alppu:

Roni ei valehtele, Alonso valehtelee. Selvä homma.. "En mä ruikuta, mutta ku toi toinen saa aina paremman auton!" Valittiko Kimi kun keskeytti koko ajan että olisi saanut huonomman auton.. Ei?
 
Viimeksi muokattu:

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
TMK sanoi:
Eikö Ron Dennis ennen kauden alkua sanonut että Alonso on tallissamme selvä ykköskuski ja Hamilton kakkonen.
Näin minäkin muistelen ja Hamilton sanoi samaa.
MTV3 sanoi:
Hamilton lähtee haastamaan Alonson
15.01.2007

McLarenilla F1-uransa aloittava Lewis Hamilton lähtee tulokaskauteensa luottavaisena. Englantilaisen Hamiltonin päämääränä on oppia tallitoveriltaan Fernando Alonsolta mahdollisimman paljon.

- Haluan tehdä tallin puolesta varmaa työtä ja oppia Fernandolta niin paljon kuin mahdollista. Uskon hänen antavan tallille paljon, 22-vuotias Hamilton totesi McLarenin uuden auton esittelytilaisuudessa.

Hamilton ei kuitenkaan lähde nöyristelemään kaksinkertaisen maailmanmestarin tallitoverina.

- Olen kova kilpailemaan. Haluan aina haastaa parhaat ja lyödä parhaat.

- Nyt olen parhaan kuljettajan rinnalla, joten pystyn vertaamaan itseäni häneen, ottaa oppia kaikesta siitä mitä hän tekee ja yrittää lopulta jossain vaiheessa päihittää hänet, Hamilton jatkoi.

Hallitseva GP2-mestari Hamilton uskoo Alonson olevan kauden alussa McLaren-kuljettajista vahvempi.

- Olen realistinen. Alonso on kaksinkertainen maailmanmestari, hän tuntee radat ja formula 1 -auton, Hamilton muistutti.

- On parempi hyväksyä, että hän on ykköskuski ja mittatikku minulle. Minun täytyy tehdä töitä eron kuromiseksi kiinni, hän jatkoi.

- Kukapa tietää, vaikka ero olisikin ensimmäisessä kisassa paljon pienempi kuin kaikki odottavat, Hamilton lisäsi.
 

DaSilva

In Memories
Liittynyt
17.1.2007
Viestit
593
Sijainti
Madonna di Campiglio
Eipä Hamilton ainakaan tuossa luvannut olevansa kakkoskuski, päinvastoin. Uskomatonta kuinka nopeasti hän toteuttikaan uhkauksensa..
 

Mikkoz84

Schufosi
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
1197
azai sanoi:
En mä jaksa uskoa että se Kimin syytä olisi. Nuo järjestelmät on niin automatisoituja, ettei siinä kuskilla ole vaikutusta kuin napin painamisessa. Ehkä McLarenilla on vain selkeästi parempi lähtöjärjestelmä. Renault päihitti myös viime vuonna Ferrareita lähdössä.
No minkä takia Massa sitten lähtee pääsääntöisesti paremmin? Oli sitten puhdas tai likainen puoli niin Kimi on lähtenyt tällä kaudella todella huonosti.
 

DaSilva

In Memories
Liittynyt
17.1.2007
Viestit
593
Sijainti
Madonna di Campiglio
Mikkoz84 sanoi:
No minkä takia Massa sitten lähtee pääsääntöisesti paremmin? Oli sitten puhdas tai likainen puoli niin Kimi on lähtenyt tällä kaudella todella huonosti.
Massa on ajanut muutaman kisan enemmän autolla? ;)

Jos autot jossain eroaa niin starttisysteemeissä + muuan Schumikin oli heikko lähtijä..
 

Mikkoz84

Schufosi
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
1197
DaSilva sanoi:
Massa on ajanut muutaman kisan enemmän autolla? ;)

Jos autot jossain eroaa niin starttisysteemeissä + muuan Schumikin oli heikko lähtijä..
Jaa a eikai Ferrarilla nyt niin vaikea ole lähteä, että Kimillä olisi muka jotenkin liian vähän kokemusta siitä...tai no mistä sitä koskaan tietää, mutta kuullostaa aika kaukaa haetulta.

Enpä kyllä muista, että Schumi olisi lähdöissä hävinnyt paikkojaan kovinkaan useasti, päinvastoin yleensä paranti asemiaan.
 
Viimeksi muokattu:

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4218
DaSilva sanoi:
Massa on ajanut muutaman kisan enemmän autolla? ;)

Jos autot jossain eroaa niin starttisysteemeissä + muuan Schumikin oli heikko lähtijä..
Luuletko ettei Kimi ole kerennyt tässä tämän vuoden aikana Ferrarin resursseilla harjoittelemaan lähtöjä? Massa on tasan samalla autolla ottanut lähdössä sijoja tällä kaudella.

Ja itse en kyllä muista Schumin monesti noin pahasti ottaneensa lähdöissä takkiin kuin Kimin. Ihme provoilua, taasen kerran...
 

TMK

Well-known member
Liittynyt
6.6.2007
Viestit
388
Eiköhän se Kimi saada viivalta Massan tasoiseksi lähtijäksi vielä kauden mittaan,ja minkä Kimi lähtösuoran kiihdytyksessä häviää niin ekassa mutkassa ottaa takaisin(tosin ei kanadassa).Muistuu mieleen aikaisemmat kisat viime kaudella kuinka monta sijoitusta Kimi pystyi ekassa mutkassa noukkimaan.Niitä kaipaisi lisää.
 

Wictor

Active member
Liittynyt
25.5.2006
Viestit
40
Device sanoi:
Kimin on tehtävä jotain starteilleen hän on ollut alku kaudesta selvästi heikoin starttaaja kärkipäästä.
Voisiko syynä olla vain kylmemmät renkaat ja siten huonompi pito kuin muilla kärkipään kuskeilla. Kimi "lämmittää" renkaitaan selvästi vähemmän ennen lähtöä ja SC:n takaa lähdettäessä, jos vertaa esim. Alonsoon ja Massaan.
 

TMK

Well-known member
Liittynyt
6.6.2007
Viestit
388
Wictor sanoi:
Voisiko syynä olla vain kylmemmät renkaat ja siten huonompi pito kuin muilla kärkipään kuskeilla. Kimi "lämmittää" renkaitaan selvästi vähemmän ennen lähtöä ja SC:n takaa lähdettäessä, jos vertaa esim. Alonsoon ja Massaan.
Voihan se olla mutta luulisi Kimin kokemuksella jo tietävän oikean lämpötilan ja eiköhän tallikin siitä huomauttaisi radiolla.
 

TMK

Well-known member
Liittynyt
6.6.2007
Viestit
388
Ja sanokaa vielä joku että Massa on saanut vuoden enemmän aikaa harjoitella lämmittämään renkaita Ferrarilla kuin Kimi:ahem:
 

Astraali

Well-known member
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
1874
Sijainti
Elefanttien hautausmaa
Uskoakseni Räikkösen huono menestys johtuu insinööreistä jotka olivat Schumacherin jatkamisen puolella ja Räikkösen tuloa vastaan. Uskon, että nämä kyseiset raatajat yrittävät sabotoida Räikkösen ajamista saadakseen Schumacherin takaisin rattiin. Kimi olisi oikeasti kumulatiivista laskutapaa käyttäen ja bensamääriä tutkien tasaveroisella kalustolla Massaa karvan päälle puolisekuntia nopeampi per kierros jos hänelle annettaisiin mahdollisuus. Tosiasiahan on, että Kimi Räikkönen on kiistattomasti maailman nopein formulakuljettaja.

Ja sit mä heräsin.
 

PekPoy

oik. yo.
Liittynyt
11.2.2001
Viestit
8173
Sijainti
Helsinki / f1racing.net / vasempaan kääntyvät mutk
Kuten yllä on sanottu, startissa kuljettaja ei tee mitään muuta kuin painaa nappia tms. Varsinaisen "aktiivisen" luistoneston käyttö on kielletty startissa, mutta (ja tämä on jossain ihan joltain viralliselta taholta selitetty muistaakseni viime jossain vuoden F1-lähetyksessä tjsp.[tarkka lähde, eikös]) "passiivinen" luistonesto ei. Eli talli saa etukäteen arvioida olosuhteet startissa ja siten tehdä ennalta ohjelman, jonka mukaan kytkin ja moottori toimivat lähtökiihdytyksessä.

Avain on siinä, että kytkimen ja moottorin toiminnan ohjaaminen eivät startissa saa perustua sillä hetkellä kerättävään dataan, kuten normaalissa TC- ja kielletyssä LC-systeemissä asia on/oli.

Hamiltonhan melko kuvailevasti vastasi: "I'll just release the lever" kun häneltä tivattiin aika-ajojen lehdistötilaisuudessa, miten aikoo toimia startissa.

Eihän Räikkösen lähtö viivalta sinänsä (muistaakseni?) tässä(kään) tapauksessa ollut mitenkään silmiähivelevän huono, vaan hän hankki itsensä melkoiseen pussiin ensimmäisissä mutkissa. Outoa olisikin jos toinen tallitoveruksista järjestään olisi starteissa heikompi, kun kuljettajan vaikutus startissa rajoittuu käytännössä vain reaktioaikaan.
 

TMK

Well-known member
Liittynyt
6.6.2007
Viestit
388
Astraali sanoi:
. Uskon, että nämä kyseiset raatajat yrittävät sabotoida Räikkösen ajamista saadakseen Schumacherin takaisin rattiin
.
Onkohan jo vähä liian kaukaa haettu tuo väite?En usko sabotointiin omassa tallissa ja niillä palkoilla mitä insinööritki saavat.
 

Tolerantti

Well-known member
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
4704
Mikkoz84 sanoi:
Enpä kyllä muista, että Schumi olisi lähdöissä hävinnyt paikkojaan kovinkaan useasti, päinvastoin yleensä paranti asemiaan.
Muistikuvaan perustuu minullakin, mutta Schumi tahi paremminkin Schumi/Ferrari yhdistelmä oli keskinkertainen lähtijä. Useimmiten piti paikkansa kyllä. Erityisesti on jäänyt mieleen hirvittävät peittely-yritykset jo lähtösuoralla. Pahimmillaan hän ei edes keskittynyt omaan lähtöönsä vaan peittämään pahinta vastustajaansa.

Renaultit olivat nopeita lähtijöitä. Sitten tulivat McLarenit ja näiden jälkeen Ferrari. Toki Ferrarillakin otettiin näyttäviä lähtöjä, jos joutuivat taaempaa starttaamaan.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Wictor sanoi:
Voisiko syynä olla vain kylmemmät renkaat ja siten huonompi pito kuin muilla kärkipään kuskeilla. Kimi "lämmittää" renkaitaan selvästi vähemmän ennen lähtöä ja SC:n takaa lähdettäessä, jos vertaa esim. Alonsoon ja Massaan.
Saman huomion olemme tehneet myös kotistudiossa. Kanadassa tosin sitten niillä myöhemmillä turva-autovisiiteillä lämmitti enämpi. Mutta ennen starttia todella vähän.

Seuratkaapa muutkin.:ahem:
 

mh_84

Well-known member
Liittynyt
13.5.2005
Viestit
930
azai sanoi:
Virallisestihan se on kielletty, mutta elektroniikkaan on kätevä upottaa kaikenlaisia ohjelmia joita FIA ei pysty monimutkaisuuden takia tarkkailemaan.
Tosin tästäkin ohjelmien kätkemisestä päästään irti, kun FIA tuo yhtenäiset Microsoftin ohjelmistoilla tehdyt standardi ECU:t.
Näinhän se menee. Ennen starttijärjestelmä oli erillinen luistonestosta. Käsittääkseni nykyään starttia varten luistonestoon ohjelmoidaan erilliset asetukset ja ties mitä. Mutta käytännössähän ne on starttijärjestelmiä joskin erilaisia kuin ennen.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös