Renault iskee uusin siivin
Turun Sanomat
PAOLO FILISETTI
Erittäin vaativien ja analyyttisten tutkimusten jälkeen Renault pystyi viimein kauden viidenteen Grand Prix -kilpailuun Monacoon parantamaan merkittävästi pitoa R27-autojensa etupäässä ja terävöittämään sen käyttäytymistä mutkissa.
Italiassa ansio on kirjattu Giancarlo Fisichellalle. Totuus kuitenkin lienee kummankin kuljettajan ja insinööriportaan tinkittämättömässä aherruksessa ongelman poistamiseksi.
Vertailutestissä ennen Monacoa havaittiin, että vuoden 2006 etusiipi verrattuna alkukaudella käytettyyn antoi enemmän pitoa ja vankensi etupään ohjautuvuutta.
Siivekkeen keskiosan lusikkamuoto oli vanhassa versiossa jyrkempi kuin radikaalisti syvemmässä uudessa. Itse asiassa sellaisella profiililla hallitaan paremmin ilmavirtausten ohjautumista auton alle, mikä lisää yleisesti aerodynaamista balanssia.
Tämän vuoden siiveke toimi päinvastaisesti, jakoi liikaa tätä virtausannostusta eikä syöttänyt riittävästi ilmaa auton alle. Tämä heikensi pohjan ilmanohjaimen tehokkuutta, jolloin auton balanssi kärsi.
Renault rakensi uuden etusiiven, jota kuljettajat käyttivät Monacon aika-ajosta lähtien. Kanadassa se on käytössä heti harjoituksista lähtien, jolloin auton säätäminen kisaa varten helpottuu oleellisesti.
Pohjois-Amerikan kilpakiertueen jälkeen on odotettavissa erittäin kiinnostavaa kehitystä R27-auton aeropakettiin monilla eri osa-alueilla. Niillä Renault kaventaa varmuudella eroa kärkeen ja ainakin haastaa BMW Sauberit.
Kirjoittaja on italialainen F1-teknologian asiantuntija