Häkkisen salat julki
Turun Sanomat
HEIKKI KULTA
Mika Häkkinen on liki seitsemän vuoden ajan varjellut kuin kruununjalokiviä salaisuutta, miten torui Michael Schumacheria kuuluisan Belgian Grand Prix -kisan jälkeen elokuussa 2000.
Tuolloin Schumacher oli hilkulla kiilata ohitusta yrittäneen Häkkisen kohtalokkaasti ulos Span radan legendaarisesta Eau Rougen mutkasta. Kierrosta myöhemmin Häkkinen teki koko F1-historian komeimman ohituksen ja voitti tuon ikimuistoisen kilpailun.
Nyt Monacon GP-viikonloppuna belgialainen toimittajaryhmä palautti taas kerran Häkkisen tuttuun aiheeseen. Suoraan kysymykseen, mitä Mika sanoi Schumacherille, ei tullut vastausta.
Mutta sitten Häkkiseltä tivattiin, tekisikö hän itse samanlaisen vaarallisen liikkeen vastustajalleen kuin Schumacher teki hänelle.
- En, en voisi tehdä niin, en mitenkään. Minulle tärkeää on kunnioitus kilpailijoiden kesken. Kun ajaa F1:tä ja mittarissa on 300 kilometriä tunnissa, niin jos tekee jotain ilkeää toiselle, se on kuin yrittäisi tappaa hänet. Se ei ole oikein, Häkkinen totesi.
Noinko sanoit Schumacherille Span kisan jälkeen?
- Kyllä. Jotain siihen suuntaan, Häkkinen myönsi.
Toimittajaryhmä hieroi kämmeniään. Tulihan se sieltä!
- Minä halusin rajusti voittaa, Michael halusi rajusti voittaa. Se oli rajua kilpailua, eikä hän todellakaan ollut helpoin kaveri ohittaa, Häkkinen korosti.
.Schumacher jatkoi F1-uraansa viisi vuotta kauemmin kuin Häkkinen.
- Minulle oli yllätys, että Michael jatkoi niin pitkään. Olemme kaikki erilaisia ihmisiä. Minä väsyin matkustamaan ympäri maailman, kun saavutin tavoitteni - voitin kisoja ja mestaruudet 1998 ja 1999. Olisin voinut jatkaa pitkään, mutta kun alkaa ajatella lopettamista, on paras tehdä se heti.
- Michael on fantastinen talentti, mutta välillä hänkin ajautui vaikeuksiin. Michael lopetti hetkellä, jolloin ajoi yhä kaikkein korkeimmalla tasolla. Se oli varmasti hyvä hetki vetäytymiseen hänelle, Häkkinen arvioi.
Pahuutta ei vaadita
Häkkisen sydän sykkii tietysti yhä McLarenille. Hän ajoi yhden testipäivänkin marras-joulukuun vaihteessa Barcelonassa ja kilpailee Mercedeksen tähtenä DTM-sarjassa.
- Testistä oli puhetta Ron Dennisin kanssa. Päätimme yhdessä, että tehdään se. Testi oli fantastinen ja kiinnostava. Oli mukava tehdä töitä tiimin kanssa ja analysoida sitten, mitä saimme aikaan. Kierrosaikani ei ollut yllätys, kun en ollut ajanut viiteen vuoteen F1-autolla. Pidin vain hauskaa ja olin iloinen, kun pääsin itse ajamalla toteamaan sen potentiaalin, joka piili McLarenin valmistautumisessa tähän kauteen, Häkkinen selvitti.
Monacossa Häkkiseltä kysyttiin ennen kisaa, onko Lewis Hamilton liian mukava kaveri voittamaan F1-tasolla?
- Ei voittaakseen tarvitse olla paha. Kaikki, mitä voittamiseen vaaditaan, on pystyä motivoimaan omaa tiimiä kaikin tavoin rakentamaan maailman paras auto. Ei siihen pahuutta vaadita, Häkkinen vakuutti.
Julkaistu 1.6.2007 23:13:09 (Päivitetty 2.6.2007 11:20:18)