Tämän päivän Ilta-Sanomista:
Tallipomo löi Scott Speediä
25.7.2007 06:54
Toro Rosson tallipäällikkö Franz Tost menetti täysin malttinsa Nürburgringin F1-kilpailussa, kun tallin kuljettajat Scott Speed ja Vitantonio Liuzzi ajoivat kaatosateessa ulos radalta jo kolmannella kierroksella. Tost iski nyrkillä Speediä.
- Hän oli raivoissaan ulosajostani, vaikka samassa paikassa lähes jokainen muukin Jenson Buttonin perässä ollut kuljettaja ajoi ulos. Mainitsin hänelle pieleen menneestä varikkokäynnistä, mutta hän syytti minua siitäkin, Speed kertoi Autosportin verkkolehdelle.
Sanaharkan jälkeen Speed lähti kävelemään kohti varikkopilttuuta.
- Tost otti minut kiinni ja iski nyrkillä keskelle selkää. Jokainen tallimme jäsen näki sen.
- Kun olin lähdössä pilttuusta pois, hän seurasi minua väliseinän taakse, jossa kukaan mekaanikoista ei nähnyt meitä. Hän alkoi repiä paidasta, töni minua edestakaisin ja työnsi seinää vasten. Sen jälkeen siirryin keskelle varikkotiloja ja kysyin, että haluaako hän lyödä minua kaikkien edessä, Speed selvitti.
Kun tilanne rauhoittui, Speed marssi tallin muiden johtajien puheille.
- Sanoin heille, että jos tallipäällikkö Tost vielä kerran koskee minuun, niin tyrmään hänet siihen paikkaan.
Speedin mukaan Tost pyyteli myöhemmin 15 minuutin ajan anteeksi häpeällistä käytöstään. Sveitsiläiselle Blick -lehdelle Tost sanoi, ettei tehnyt muuta kuin kosketti Speediä olkapäähän.
Eilen Speed oli matkalla Mugellon testeihin, mutta jenkkikuljettajan välit Tostiin ja tallin osaomistajaan Gerhard Bergeriin ovat niin pahasti poikki, että hänen osallistumisensa seuraavaan kilpailuun Unkarissa on hyvin epävarmaa.
IS / Janne Aittoniemi