F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

kessel

Well-known member
Liittynyt
13.1.2001
Viestit
1575
Sijainti
Tampere
Racemaster sanoi:
Muistaakseni F1 superlisenssi joskus vaati ajokortin??? Eli kortin lähtiessä lähti myös lisenssi... FIA taisi aikanaan kyllästyä 50-60 luvulla liikenteessä kuolleisiin moottori urheilutähtiin... Rallisahan siirtymätaipaleella liikenne rikkomuksesta tehty sakko johtaa käsittääkseni hylkäykseen???
Eipä tainnut lähteä aikoinaan lisenssi Montoyalta Williams-aikana kun Ranskassa pääsi lipsahtamaan reippaasti ylinopeuden puolelle. En tiedä mikä on käytäntö tuolla, että lähteekö kortti (siis myös muualla kuin Ranskassa myönnetyille korteille) - mutta ajokieltoa tuli Ranskan maaperällä muistaakseni pari kuukautta.
 

Banaani

In stereo where available
Liittynyt
29.3.2006
Viestit
5232
Sijainti
Manse
Jason Voorhees sanoi:
Tuleeko rallissa hylkäys jo ajaa ylinopeutta? :confused:
Ei mun tietääkseni ole ennenkään tullut. Joku vuosi sittenhän rallitähdet veteli ysitiellä ylinopeutta Jyväsrallin siirtymillä. Poliisi antoi tikettiä vaan FIA ei.

Jos muistan väärin, korjatkaa. :alppu:
 

Rip3

Well-known member
Liittynyt
25.12.2005
Viestit
611
Sijainti
Vaasa
Ajokortin puuttuminen estää ruotsalaiskuskin MM-rallin

Jason Voorhees sanoi:
Tuleeko rallissa hylkäys jo ajaa ylinopeutta? :confused:
Ainakin rallin puolella kortin puuttuminen aiheuttaa ongelmia. En osaa sanoa onko sääntö sama F1 puolella vaikka FIAn sarjoja ovatkin.

N-ryhmän voittoon Jyväskylässä tähdännyt 26-vuotias Andersson jäi kiinni ajettuaan ylinopeutta yli 30km/h kotikulmillaan. Suomessa Andersson ei voi kilpailla ilman ajokorttia. Ruotsalaiselta saattaa jäädä väliin myös 17.-19.8. ajettava Saksan MM-ralli.

- Katsomme mitä mahdollisuuksia on löytää ratkaisu Saksassa. Joissain maissa ajokorttia ei vaadita, mikäli kilpailu ajetaan suljetuilla teillä, sanoi Andersson Värmlands Folkblad -lehdelle.

Mikäli Andersson voi kilpailla Saksassa, täytyy hänen istuutua pelkääjän paikalle siirtymätaipaleilla ja luovuttaa ohjauspyörä kartturilleen Johan Anderssonille.

Andersson johtaa juniorien maailmanmestaruussarjaa.

http://www.mtv3.fi/urheilu/ralli/uutiset.shtml/arkistot/ralli/2007/07/548133
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Banaani sanoi:
Ei mun tietääkseni ole ennenkään tullut. Joku vuosi sittenhän rallitähdet veteli ysitiellä ylinopeutta Jyväsrallin siirtymillä. Poliisi antoi tikettiä vaan FIA ei.

Jos muistan väärin, korjatkaa. :alppu:
Se on kyllä aika vittumaista jos kytät antaa sakkoja ylinopeudesta, vaikka ajetaankin maailman NOPEIMMILLA ralliautoilla suljetuilla teillä, jonne kenelläkään sunnuntaiautoilijalla ei ole asiaa. :nope:
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Rip3 sanoi:
Ainakin rallin puolella kortin puuttuminen aiheuttaa ongelmia. En osaa sanoa onko sääntö sama F1 puolella vaikka FIAn sarjoja ovatkin.

N-ryhmän voittoon Jyväskylässä tähdännyt 26-vuotias Andersson jäi kiinni ajettuaan ylinopeutta yli 30km/h kotikulmillaan. Suomessa Andersson ei voi kilpailla ilman ajokorttia. Ruotsalaiselta saattaa jäädä väliin myös 17.-19.8. ajettava Saksan MM-ralli.

- Katsomme mitä mahdollisuuksia on löytää ratkaisu Saksassa. Joissain maissa ajokorttia ei vaadita, mikäli kilpailu ajetaan suljetuilla teillä, sanoi Andersson Värmlands Folkblad -lehdelle.

Mikäli Andersson voi kilpailla Saksassa, täytyy hänen istuutua pelkääjän paikalle siirtymätaipaleilla ja luovuttaa ohjauspyörä kartturilleen Johan Anderssonille.

Andersson johtaa juniorien maailmanmestaruussarjaa.

http://www.mtv3.fi/urheilu/ralli/uutiset.shtml/arkistot/ralli/2007/07/548133
Nyt menee vaihteeksi junioreiden rallimestaruus FIAn kabinetteihin. :eek:
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Ghost_Glove sanoi:
Ei mikään yllättävä suuntaus formuloissa, kun FIA väläyttelee tuulitunnelien kieltämistä...

Ja siis formulathan (kuten varmaan kaikki muukin nykyisin) suunnitellaan tietokoneilla eli CAD ohjelmilla. CAD ohjelmista auton tai vain jonkun osan virtuaalimalli voidaan siirtää esim. FEM ohjelmaan lujuuslaskentaa varten (esim. mainitut törmäystestit) ja taas tämä CFD on käytännössä vain yksi lisä mokkula FEM ohjelmiston kylkeen... Eli ennen kuin tehdään yhtään muutosta millekään reaaliosalle sitä voidaan pyöritellä erilaisilla ohjelmilla vaikka kuinka paljon ja tehdä muutoksia jo ennen ensimmäisen proton tekemistä...
Mä kyllä näkisin, että FEM ja CFD ovat mokkuloita CAD:in kyljessä. Ja mm. McDennis taitaa jo hyödyntää protojen teossa pikamallimenetelmiä. Ennenkuin aletaan sorvaamaan CAM:in avustuksella... :D
 

*Juppe*

Member
Liittynyt
7.9.2006
Viestit
20
Zep sanoi:
Mä kyllä näkisin, että FEM ja CFD ovat mokkuloita CAD:in kyljessä. Ja mm. McDennis taitaa jo hyödyntää protojen teossa pikamallimenetelmiä. Ennenkuin aletaan sorvaamaan CAM:in avustuksella... :D
No tänä päivänä kaikki ovat edelleen pääasiallisesti omia sovelluksiaan, vaikka interfeissit pelaakin eri sovellusten välillä kohtuullisesti.

Ansys taitaa olla kaikkein pisimmällä tekemässä kahden suunnan toimivaa linkitystä lujuuslaskennan ja CFD:n välillä, jossa kappaleeseen vaikuttavat voimat lasketaan CFD:ssä (esim. formulan takasiipi) ja sen jälkeen käydään lujuuslaskennan puolella laskemassa siipeen aiheutuvat muodonmuutokset ja taas muuttunut geometria palautetaan CFD:hen ratkaistavaksi. Ja tätä jatketaan, kunnes iteraatio suppenee... vaatii vaan pikkusen pirusti laskentatehoa, minkä vuoksi noita laskentakeskuksiaan kasvattavat.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Jason Voorhees sanoi:
Nyt menee vaihteeksi junioreiden rallimestaruus FIAn kabinetteihin. :eek:
Ei vaan liian raskaaseen kaasujalkaan. Itsekin sain ylinopeussakon 107km/h nopeudesta 80 alueella ja ihan itse minä sitä kaasua painoin, ei kukaan muu :jaska:
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Sue_me sanoi:
Ei vaan liian raskaaseen kaasujalkaan. Itsekin sain ylinopeussakon 107km/h nopeudesta 80 alueella ja ihan itse minä sitä kaasua painoin, ei kukaan muu :jaska:
No jos jotain hyvää, niin F1-Forumin henkeen sopivaa nopeutta ajoit:eek:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jason Voorhees sanoi:
Se on kyllä aika vittumaista jos kytät antaa sakkoja ylinopeudesta, vaikka ajetaankin maailman NOPEIMMILLA ralliautoilla suljetuilla teillä, jonne kenelläkään sunnuntaiautoilijalla ei ole asiaa. :nope:
Eikös ne sakot tulleet siirtymätaipaleilla, eli yleisen liikenteen seassa?

-Edit- Niin mitä tuohon vaatimukseen Piquet Snr.n lisenssin menettämisestä tulee, niin kysymyshän lienee aika akateeminen, jos heppu ei enää kilpailumielessä ratin taakse aio. Englanninkielisen Wikipedian mukaan:

"On January 20, 2006, Nelson Piquet won the 50th edition of Mil Milhas Brasileiras (Brazilian 1,000 miles), at Interlagos racing track. He drove an Aston Martin DBR9 alongside his son, Nelsinho, and drivers Christophe Bouchut and Helio Castroneves. At the end of the race, an exhausted Piquet was quoted saying to a friend he would “never sit on a cockpit again”."
 
Viimeksi muokattu:

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Markus Niemelä loppukaudeksi GP2-sarjaan

Tuossa voi olla Niemelällä aika hyvä mahdollisuus nousta nopeasti jopa F1:een, kun ottaa huomioon että hän sai nyt Yamamoton paikan joka ei saanut kerättyä GP2:ssa lainkaan pisteitä. Jos Niemelä pääsisi pisteille parissa kisassa, niin eiköhän tuo Super Aguri -testi olisi varma juttu. Sieltä Superlisenssi, ensi kausi vielä GP2:ssa ja ehkä sen jälkeen jotain hommia F1:stä...
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
WebSlave sanoi:
Eikös ne sakot tulleet siirtymätaipaleilla, eli yleisen liikenteen seassa?

-Edit- Niin mitä tuohon vaatimukseen Piquet Snr.n lisenssin menettämisestä tulee, niin kysymyshän lienee aika akateeminen, jos heppu ei enää kilpailumielessä ratin taakse aio. Englanninkielisen Wikipedian mukaan:

"On January 20, 2006, Nelson Piquet won the 50th edition of Mil Milhas Brasileiras (Brazilian 1,000 miles), at Interlagos racing track. He drove an Aston Martin DBR9 alongside his son, Nelsinho, and drivers Christophe Bouchut and Helio Castroneves. At the end of the race, an exhausted Piquet was quoted saying to a friend he would “never sit on a cockpit again”."
Sitä en tiedä, enkä yhtään ymmärrä että miksi ralliautoja ylipäätään päästetään tielle joissa ajaa muitakin sillä hetkellä. Petteri muistaakseni kolaroi vuosi sitten jonkun tavallisen sunnuntaiajelijan kanssa kun oli ajamassa EK:ta ihan hyvää vauhtia. :nope:
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Sue_me sanoi:
Ei vaan liian raskaaseen kaasujalkaan. Itsekin sain ylinopeussakon 107km/h nopeudesta 80 alueella ja ihan itse minä sitä kaasua painoin, ei kukaan muu :jaska:
Tarkoitin tässä nimenomaan että kun kaveri johtaa sarjaa, niin ylinopeutta ja kortti lähtee pois. Ja tietenkin FIAssa noudatetaan sääntöjä koska ikäänkuin kyseessä oleva kuski ei enää osaisi ajaa autoa lainkaan. Loistavaa. :alppu:

Ps. pakko on myös kaverin harjoitella jos ei ole saanut mistään yksityisiä teitä sitä varten.:D
 

Digru

Wild Animal
Liittynyt
26.9.2003
Viestit
153
Sijainti
högholmen
Jason Voorhees sanoi:
Sitä en tiedä, enkä yhtään ymmärrä että miksi ralliautoja ylipäätään päästetään tielle joissa ajaa muitakin sillä hetkellä. Petteri muistaakseni kolaroi vuosi sitten jonkun tavallisen sunnuntaiajelijan kanssa kun oli ajamassa EK:ta ihan hyvää vauhtia. :nope:
Miksi sunnuntaiajelioita päästetään erikoiskokeille? Ymmärsit väärin asian. Totta helvetissä siirtymätaipaleet ralliautoilla ajetaan, mutta silloin noudatetaan liikennesääntöjä niinkuin muutkin autoilijat. Erikoiskokeet ovat varmasti suljettuja teitä jolloin painetaan talla pohjassa.
 

Racemaster

Well-known member
Liittynyt
5.7.2007
Viestit
113
Jason Voorhees sanoi:
Sitä en tiedä, enkä yhtään ymmärrä että miksi ralliautoja ylipäätään päästetään tielle joissa ajaa muitakin sillä hetkellä. Petteri muistaakseni kolaroi vuosi sitten jonkun tavallisen sunnuntaiajelijan kanssa kun oli ajamassa EK:ta ihan hyvää vauhtia. :nope:
Nyt ihan selvyyden vuoksi:
Pikataival eli erikoiskoe suljettu alue jolla ajetaan rallia... Siis kilpailu alue!!!

Siirtymätaival kahden erikoiskokeen välinen tie jonka läpi ralliautot kulkevat liikenne sääntöjä "noudattaen"... Tällä matkalla liikenne on normaalia...

Vai luuleeko joku tosiaan, että katsojat rämpii 10km umpipusikossa polun varteen??? Onhan katsojien, paikallisten asukkaiden, virkavallan, ammattiliikenteen yms. pystyttävä liikkumaan myös suht normaalisti...
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös