F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Timppa78 sanoi:
Hienoja paikkoja, tosin pitäisi ensin tietää jotain radasta, esim.Erkiksi juuri että miten paljon siellä on ohituspaikkoja...sehän on TÄRKEIN osa Fykkösiä, mikään jonossa ajelu tuskin kiinnostaa yhtään ketään!:jaska:
Ei tärkein on itse GP busines sitten tulee FIA:n, tallien, valmistajien, pomojen, sponsoreiden, henkensä vaarantavien kuskien, tiedotusvälineiden ja sitten vasta yleisön intressit.

Sitten tietenkin jos katsoja luvut romahtaa värvätään mukaan kiinalaista, intialaista, indoneesiä, mongolia, mustaa ja venäläistä. Ja taas menee hyvin...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Timppa78 sanoi:
Hienoja paikkoja, tosin pitäisi ensin tietää jotain radasta, esim.Erkiksi juuri että miten paljon siellä on ohituspaikkoja...sehän on TÄRKEIN osa Fykkösiä, mikään jonossa ajelu tuskin kiinnostaa yhtään ketään!:jaska:
Jos ohittelu olisi tärkein osa F1:ä, laji olisi jo kuollut. Jokin muu pitää sitä pystyssä ohitteluiden vähenemisestä huolimatta. Ja se jokin on tietenkin bisnes. Ei autotehtaat ole mukana hyväntekeväisyystarkoituksessa.
 

Timppa78

License to SPY
Liittynyt
28.8.2006
Viestit
1523
Sijainti
Täällä
WebSlave sanoi:
Jos ohittelu olisi tärkein osa F1:ä, laji olisi jo kuollut. Jokin muu pitää sitä pystyssä ohitteluiden vähenemisestä huolimatta. Ja se jokin on tietenkin bisnes. Ei autotehtaat ole mukana hyväntekeväisyystarkoituksessa.
Ei ole ei, myönnettäköön, mutta ainahan kaikkialla maristaan siitä kun niitä ohituksia ei tule ja että kisat on pelkkiä jonossa ajeluja, olisi hienoa jos jokaisella autolla voisi ohittaa hitaimpia. Ei se ole kivaa katteltavaa jossa nopeampi auto joutuu väkisinkin olemaan monia kierroksia hitaamman perässä. Tänä vuonna melkeen on riittänyt että katsoo aika-ajot, sen jälkeen jo suunnilleen pystyy päättelemään maaliin tulo järjestyksen, tai voittajan:jaska:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Timppa78 sanoi:
Ei ole ei, myönnettäköön, mutta ainahan kaikkialla maristaan siitä kun niitä ohituksia ei tule ja että kisat on pelkkiä jonossa ajeluja, olisi hienoa jos jokaisella autolla voisi ohittaa hitaimpia. Ei se ole kivaa katteltavaa jossa nopeampi auto joutuu väkisinkin olemaan monia kierroksia hitaamman perässä. Tänä vuonna melkeen on riittänyt että katsoo aika-ajot, sen jälkeen jo suunnilleen pystyy päättelemään maaliin tulo järjestyksen, tai voittajan:jaska:
Ei sitä kukaan kiistä. F1 kuitenkin toimii bisneksenä ihan hyvin ja FIA oikeasti tiedostaa tilanteen ja pyrkii lisäämään ohituksia. Valitettavasti tallit osaavat kehittää vastatoimia sitä vastaan sitä mukaa, kun FIA muuttaa sääntöjä. Tallien kannaltahan ei ole edullista, että heidän autonsa on helposti ohitettava.

Ainut, joka oikeasti on lisännyt ohitusten määrää F1:ssä viime vuosina on Tilke.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
WebSlave sanoi:
Ei sitä kukaan kiistä. F1 kuitenkin toimii bisneksenä ihan hyvin ja FIA oikeasti tiedostaa tilanteen ja pyrkii lisäämään ohituksia. Valitettavasti tallit osaavat kehittää vastatoimia sitä vastaan sitä mukaa, kun FIA muuttaa sääntöjä. Tallien kannaltahan ei ole edullista, että heidän autonsa on helposti ohitettava.

Ainut, joka oikeasti on lisännyt ohitusten määrää F1:ssä viime vuosina on Tilke.
Ja sadekeli, sekä kärkikuskien moottorinvaihdot..
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Sue_me sanoi:
Ja sadekeli, sekä kärkikuskien moottorinvaihdot..
Sadekeli ei ole tietoinen yritys lisätä ohituksia, joten sitä ei lasketa, eikä se asia ole muuttunut takavuosista.

Moottorinvaihtorangaistus ja sitä ennen yksi kerrallaan ajettu aika-ajo olivat tietoisia yrityksiä sekoittaa pakkaa, vaikka jälkimmäisellä toki oli muitakin motiiveja (tv-näkyvyys).
 

V12

Well-known member
Liittynyt
1.7.2004
Viestit
546
talakem sanoi:
Ei tärkein on itse GP busines sitten tulee FIA:n, tallien, valmistajien, pomojen, sponsoreiden, henkensä vaarantavien kuskien, tiedotusvälineiden ja sitten vasta yleisön intressit.

Sitten tietenkin jos katsoja luvut romahtaa värvätään mukaan kiinalaista, intialaista, indoneesiä, mongolia, mustaa ja venäläistä. Ja taas menee hyvin...
Tarkoitus oli varmasti pohtia katsojan eikä Bernien rahapussin kannalta tilannetta. Pitemmän päälle katsojatkin kaikkoavat viedessään sponsoreiden mielenkiinnon lajia kohtaan.

Kiinalaiset sun muutko jaksavat sitten paremmin tuijottaa peräkkäin ajelua katuradalla. Kyllähän kuka tahansa voi mennä vaikka kaupungin keskustaan katselemaan peräkkäin ajelua jos mieli tekee.
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
talakem sanoi:
Todennäköisesti Pariisia, Lontoota, Berliiniä, Budapestia, Roomaa ja Brysseliä ei ajeta...

Kysymyksessähän on kaupallinen laji...
Niin, kysyin vain mitä sanoisitte jos tällainen kalenteri tulisi, kun Bernie niitä katuratoja haluaa laitella lisää kalenteriin. Pariisissa saatetaan ajaa, mutta nuo muut ovat kyllä epätodennäköisiä.
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Timppa78 sanoi:
Hienoja paikkoja, tosin pitäisi ensin tietää jotain radasta, esim.Erkiksi juuri että miten paljon siellä on ohituspaikkoja...sehän on TÄRKEIN osa Fykkösiä, mikään jonossa ajelu tuskin kiinnostaa yhtään ketään!:jaska:
No, onhan meillä Monaco.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Ei formulat ohitusten takia ihmisiä kiinnosta. Niistä muutamista ohituksista, mitä tällä kaudella on tapahtunut, ei ole paljon täällä puhuttu. Mikä formuloissa sitten ihmisiä kiehtoo? Sen näkee siitä, mistä tälläkin foorumilla keskustellaan. Formulat on miehille suunnattu Kauniit ja Rohkeat. Loputtomat spekulaatiot asioista joihin ei ole yksiselitteistä vastausta ovat formuloiden tärkein käyttövoima ja suuren yleisön ehdoton mielinkiinnon aihe.
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
talakem sanoi:
Sitten tietenkin jos katsoja luvut romahtaa värvätään mukaan kiinalaista, intialaista, indoneesiä, mongolia, mustaa ja venäläistä. Ja taas menee hyvin...
Joop. Ongelma on vain että esim. Intiassa, Indonesiassa tai Mongoliassa kovin monella ei ole televisiota, josta katsoa kisoja. Eikä niitä kovin paljoa asukaslukuun nähden taida olla Kiinassa kuin Venäjälläkään.
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Törni sanoi:
Ei formulat ohitusten takia ihmisiä kiinnosta. Niistä muutamista ohituksista, mitä tällä kaudella on tapahtunut, ei ole paljon täällä puhuttu. Mikä formuloissa sitten ihmisiä kiehtoo? Sen näkee siitä, mistä tälläkin foorumilla keskustellaan. Formulat on miehille suunnattu Kauniit ja Rohkeat. Loputtomat spekulaatiot asioista joihin ei ole yksiselitteistä vastausta ovat formuloiden tärkein käyttövoima ja suuren yleisön ehdoton mielinkiinnon aihe.
Formulat ykköset ovat kuin jalkapallon MM-kisat; molemmissa ottavat vastaan maailman parhaimmat joukkueet ja pelaajat. Yksittäisten kilpailujen/otteluiden katsojia maailman ympäri on miljoonia, jotka seuraavat television kautta. Paikan päällä katsojia on kymmeniä tuhansia. Katsojia on paljon siitä huolimatta, vaikka maaleja/ohituksia tapahtuu niin hemmetin vähän. Yksi syy miksi lajia katsotaan, on se tunnelma; olet yksi niistä lukemattomista jotka jännittävät mitä mahtaa tapahtua. Ehkä se on se syy miksi näitä lajeja seurataan.
 

TMK

Well-known member
Liittynyt
6.6.2007
Viestit
388
Niinpä,itsekkin odotan Monacon kisaa joka vuosi vaikka hyvin on tiedossa ettei siinä kisassa välttämättä nähdä yhtään ohitusta.
 

Tomacu

Well-known member
Liittynyt
11.3.2006
Viestit
2760
Sijainti
Jyväskylä
Törni sanoi:
Ei formulat ohitusten takia ihmisiä kiinnosta. Niistä muutamista ohituksista, mitä tällä kaudella on tapahtunut, ei ole paljon täällä puhuttu. Mikä formuloissa sitten ihmisiä kiehtoo? Sen näkee siitä, mistä tälläkin foorumilla keskustellaan. Formulat on miehille suunnattu Kauniit ja Rohkeat. Loputtomat spekulaatiot asioista joihin ei ole yksiselitteistä vastausta ovat formuloiden tärkein käyttövoima ja suuren yleisön ehdoton mielinkiinnon aihe.
Tämä foorumi ei anna oikeaa kuvaa siitä miksi formuloita katsotaan, koska täällä pyörivät kuitenkin ainoastaan innokkaimmat fanit. Suuri yleisö seuraa formuloita kisaviikonloppuisin sen pari tuntia ja heitä tuskin kovin paljoa kiinnostaa mitä tapahtuu kisan ja aika-ajon ulkopuolella.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Tomacu sanoi:
Tämä foorumi ei anna oikeaa kuvaa siitä miksi formuloita katsotaan, koska täällä pyörivät kuitenkin ainoastaan innokkaimmat fanit. Suuri yleisö seuraa formuloita kisaviikonloppuisin sen pari tuntia ja heitä tuskin kovin paljoa kiinnostaa mitä tapahtuu kisan ja aika-ajon ulkopuolella.
Ei kyllä täysin väärääkään kuvaa. Jos "suurta yleisöä" kiinnostaisi ensisijaisesti ohitukset radalla, formulat eivät keräisi miljoonaa suomalaista ruudun ääreen. Ei työpaikkojen kahvihuoneissa ohituksista puhuta. Siellä puhutaan McLarenin oikeussotkuista, Räikkösen gorillapuvusta, Hamiltonista ja aivan samoista asioista kuin täällä. Ja tätä samaa juttua suuri yleisö imee Iltapäivälehdistä ja muista medioista.
 

Mikkonen

Well-known member
Liittynyt
29.12.2006
Viestit
658
Jason Voorhees sanoi:
Joop. Ongelma on vain että esim. Intiassa, Indonesiassa tai Mongoliassa kovin monella ei ole televisiota, josta katsoa kisoja. Eikä niitä kovin paljoa asukaslukuun nähden taida olla Kiinassa kuin Venäjälläkään.
Sen verran tähän, että kyllä nämäkin asiat kehittyvät Intiassa ja Kiinassa vauhdilla. Kiinassa on jo nyt eniten televisioita koko maailman valtioista ja joiden arvioiden mukaan (mm. http://www.nationmaster.com/graph/med_tel-media-televisions) siellä on peräti 400 miljoonaa telkkaria. Talous kehittyy vauhdilla ja Kiinassa (kuten Intiassa) on tulevaisuudessa mieletön kaupallinen potentiaali myös F1:lle.
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Mikkonen sanoi:
Sen verran tähän, että kyllä nämäkin asiat kehittyvät Intiassa ja Kiinassa vauhdilla. Kiinassa on jo nyt eniten televisioita koko maailman valtioista ja joiden arvioiden mukaan (mm. http://www.nationmaster.com/graph/med_tel-media-televisions) siellä on peräti 400 miljoonaa telkkaria. Talous kehittyy vauhdilla ja Kiinassa (kuten Intiassa) on tulevaisuudessa mieletön kaupallinen potentiaali myös F1:lle.
Kehitystä tapahtuu totta kai. Suurin piirtein kaikki televisiot taitavat tosin olla siellä Shanghai-Peking-akselilla. En kyllä ihmettele että Kiinassa oli enemmän televisioita kuin muissa maassa, kun kyseessä on maailman suurin valtio asukasluvulla mitattuna. :rolleyes:

En kyllä itsekään paljon TV:itä Kiinassa on, mutta 400 miljoonaa tarkoittaisi että joka kolmannella asukkaalla olisi televisio. Vertaa esim. Yhdysvaltoja joissa tuon mukaan on 219 miljoonaa televisiota. Se tarkoittaisi että joka neljänneltä puuttuu televisio. Suomessakin televisioiden lukumäärä asukaslukuun suhteutettuna on 1:1,66.

Ehkä on parasta lopettaa televisioiden määrästä puhuminen F1-uutisille tarkoitetussa toikissa.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Jason Voorhees sanoi:
Kehitystä tapahtuu totta kai. Suurin piirtein kaikki televisiot taitavat tosin olla siellä Shanghai-Peking-akselilla. En kyllä ihmettele että Kiinassa oli enemmän televisioita kuin muissa maassa, kun kyseessä on maailman suurin valtio asukasluvulla mitattuna. :rolleyes:

En kyllä itsekään paljon TV:itä Kiinassa on, mutta 400 miljoonaa tarkoittaisi että joka kolmannella asukkaalla olisi televisio. Vertaa esim. Yhdysvaltoja joissa tuon mukaan on 219 miljoonaa televisiota. Se tarkoittaisi että joka neljänneltä puuttuu televisio. Suomessakin televisioiden lukumäärä asukaslukuun suhteutettuna on 1:1,66.
Oleellista on se, että vaikka Kiinassa ei olisi kuin 200 miljoonaa televisiota, niin siellä yhtä vastaanotinta tuijottaa melko varmasti useampi silmäpari kuin länsimaissa keskimäärin. Ja jo pelkästään tuolla massalla (200 miljoonaa televisiota) arvioiden Kiina olisi todella merkittävä media-alue.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Jason Voorhees sanoi:
Kehitystä tapahtuu totta kai. Suurin piirtein kaikki televisiot taitavat tosin olla siellä Shanghai-Peking-akselilla. En kyllä ihmettele että Kiinassa oli enemmän televisioita kuin muissa maassa, kun kyseessä on maailman suurin valtio asukasluvulla mitattuna. :rolleyes:

En kyllä itsekään paljon TV:itä Kiinassa on, mutta 400 miljoonaa tarkoittaisi että joka kolmannella asukkaalla olisi televisio. Vertaa esim. Yhdysvaltoja joissa tuon mukaan on 219 miljoonaa televisiota. Se tarkoittaisi että joka neljänneltä puuttuu televisio. Suomessakin televisioiden lukumäärä asukaslukuun suhteutettuna on 1:1,66.

Ehkä on parasta lopettaa televisioiden määrästä puhuminen F1-uutisille tarkoitetussa toikissa.
Itepähän aloitit. Kiinan ykköstilan jälkeen JV:n listalta Intia on sijalla 4 ja Venäjä 5 eli harvinaisen surkea postaus! Indonesia on tosin vasta 18., takanaan tosin mm. Australia, Hollanti, Ruotsi.... :thumbdown
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
"Luotettavuustilastoja" taasen HUN-GPn jälkeen MSa:sta:

Kuskit (max 716 kierrosta):
1. Alonso 716 kierrosta
2. Hamilton 715
3. Kovalainen 710
4. Heidfeld 678
5. Massa 645
6. Fisichella 640
7. Wurz 636
8. Rosberg 636
9. Barrichello 633
10. Räikkönen 633
...
21. Liuzzi 377
..
25. Yamamoto 4

Tallit (max 1432):
1. McLaren-Mercedes 1431
2. Renault 1350
3. BMW-Sauber 1326
4. Ferrari 1278
5. Williams-Toyota 1272
6. Super-Aguri-Honda 1162
7. Honda 1123
8. Toyota 1094
9. Red-Bull-Ferrari 1081
10. Spyker-Ferrari 895
11. Toro-Rosso-Ferrari 780
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös