F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
talakem sanoi:
Lähinnä kiinnostaa kauden kisakierrosten keskiarvot/tiimi kaveri, hajonta, ekat kierrokset ym. Eli mihin se hukkaa sen aika-ajovauhdin. Koska niitä tuoksia pitäs tulla, kohta on ulkona geimeistä.
Webberhän on tunnettu aika-ajospesialisti. Ei hänen kisavauhtinsa ole se, joka on poikkeavaa, vaan aika-ajovauhti.

Tässä vielä joitain vertailuja Brian Lawrencen ohitustilastoista:

Ohituksia kaudella 2007 (ei sisällä 1. kierrosta):
MW: 6
DC: 12

Ohitettu kaudella 2007 (ei sisällä 1. kierrosta):
MW: 8
DC: 9

Saavutettuja/menetettyjä sijoja 1. kierroksella:
MW: +1
DC +13
(plussa tarkoittaa siis saavutettuja sijoja)

Lähde: rec.autos.sport.f1

(Tulkittaessa pitää tietenkin muistaa, että ylemmästä lähtöruudusta on vähemmän - ja vaikeammin -ohitettavaa edessä.)
 
Viimeksi muokattu:

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8256
Sijainti
Helsinki
Gessle sanoi:
Red Bull sais motivaatiota ja Alonso haastetta... Nosti kuitenkin Mäkin takas kärkee, ni jos saman tekis sit Punaisille härille.. :rolleyes:

...ja Heikki olis Rellun ykkönen.
YepYep, Alonsohan se nosti McLarenin suosta :D :rolleyes:

Bobakki sanoi:
Jos ainoa määrittely on pistetaulukko, olet oikeassa. Juttu on vaan siinä, että millä tahansa muulla mittarilla Webber oli parempi.
No näinhän se menee, jokainen joka osaa hieman seurata kisoja tarkemmin huomaa yleensä sen joka oikeasti on kova, eikä se joka hyvällä tuurilla pisteiden valossa näyttää paljon kovemmalta mitä onkaan!

Täytyy nyt kuitenkin sanoa DC:n puolustukseksi, että DC noin yleisesti ottaen on suhteellisen tasaisen varma heppu! Kun taas Webber on näitä suhareita jotka ovat kyllä yhdellä kierroksella kovia mutta Fisicon tyyliin se tasaisen varma kisasuoritus on todella pahasti vielä hakusessa!
 

Trone

Registered Loser
Liittynyt
12.4.2002
Viestit
1222
Sijainti
Suomi
Misa1 sanoi:
YepYep, Alonsohan se nosti McLarenin suosta :D :rolleyes:
Alonso vois oikeastaan mennä nostamaan Force Indian suosta, saattaisi yliluonnollisilla voimillaan parantaa FI:n kierrosaikoja useammankin sekunnin. Ja varmasti inkkaritalli suostuisi yhden vuoden soppariinkin. Ja jos ei suostuisi, niin ainahan Alonso voisi alkaa taas vetämään omaa showtaan loppukaudesta siihen malliin, että Force Indialla ei ole muita vaihtoehtoja kuin vapauttaa mies. :D
 

trotwood

Well-known member
Liittynyt
20.1.2007
Viestit
285
Alkaa vain Magic-Lonsolla tulla vähän kiire sen tallipaikan suhteen, jos vielä meinaa ehtiä suunnitella ja rakentaa voittaja-auton ensi kaudelle. Saattaa joutua paiskimaan verstaalla ympäripyöreitä vuorokausia.
 

Dev

Well-known member
Liittynyt
28.2.2007
Viestit
4020
trotwood sanoi:
Alkaa vain Magic-Lonsolla tulla vähän kiire sen tallipaikan suhteen, jos vielä meinaa ehtiä suunnitella ja rakentaa voittaja-auton ensi kaudelle. Saattaa joutua paiskimaan verstaalla ympäripyöreitä vuorokausia.
Niin ja sitten kisassa nukahtaa rattiin. :rolleyes:
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8256
Sijainti
Helsinki
trotwood sanoi:
Alkaa vain Magic-Lonsolla tulla vähän kiire sen tallipaikan suhteen, jos vielä meinaa ehtiä suunnitella ja rakentaa voittaja-auton ensi kaudelle. Saattaa joutua paiskimaan verstaalla ympäripyöreitä vuorokausia.
Ääh, mitään kiirettä ole, tulihan se Macillekin vasta tämän vuoden alussa ja väänti ruuvit oikeaan asentoon heti ku pääs rattiin! Sitä vastoin vielä -06 puolella ku Hamilton yritti ajaa McLarenilla, niin ei meinannu kulkee mihinkään!

Ihme homma sinänsä ku se Hamilton sai kuitenkin sen saman vuoden McLarenin kulkemaan paljon kovempaa ku Kimi!? Ja siis se Häkä, miten säälittävää :nope:

Pitäiskö tuosta roskasta heittää kehiin pieni kehäpäätelmä? No en todellakaan jaksa alentua niin säälittävälle tasolle :yuck:
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Misa1 sanoi:
Kun taas Webber on näitä suhareita jotka ovat kyllä yhdellä kierroksella kovia mutta Fisicon tyyliin se tasaisen varma kisasuoritus on todella pahasti vielä hakusessa!
Meiti ei ymmärrä tätä ajatusta. Minkähän mukaan Webberin kisasuoritus ei ole tasaisen varmaa? Tai ehkä tuo Fisico vertaus passaa paremmin, Fisico kun tuntuu olevan tasaisen varma kisassa, mutta aika-ajoissa heikohko. Täysin eri kuskeja aivan kuten Webber ja Coulthard.

Outoa puhetta.

Toisin sanoen Ober:lta tuli vain eriävä mielipide. :wink:
 

Tomacu

Well-known member
Liittynyt
11.3.2006
Viestit
2760
Sijainti
Jyväskylä
Bernie tuntuu vaihteeksi puhuvan ihan järkeviä.

Pitpass sanoi:
Some common sense from Bernie
28/11/2007

One cannot help but feel that Bernie Ecclestone, not the most internet savvy person on earth, has been spending some of his (rare) spare time checking out various F1 forums and message boards.

In an interview for the official F1 website (Formula1.com) the former racer and team boss, was asked if he thought the ban on electronic driver aids next season would improve the quality of the racing.

"It's difficult to say," he admitted. "The big problem we have is that the tyres are a bit soft. They produce so many marbles that by the end of the weekend there is only one line to race on. Therefore the drivers follow each other on that line. The only exception is in the rain, when all of a sudden you have many lines to drive. That is why rain produces the best racing.

"Whether removing these driver aids will help the situation, I don't know," he continued. "I suggest that the promoter cleans the track on Saturday night to prepare for the race in order to create conditions like in the rain and that the tyre manufacturer perhaps supplies harder tyres. You lose grip from the tyres but if you then improve the mechanical grip from the car, you will get better racing."

While Max Mosley has championed the return of customer cars, Ecclestone admits that he is dead against the concept.

"I don't think it should be allowed to happen," he admitted. "When I go and buy a complete car from somebody else and race it because I am afraid to compete on my own against the manufacturers, then we will soon have four McLarens and four Ferraris on the grid with all the problems such a situation provokes. If the championship is at stake, they are going to help each other.

"We should go back to where we started and have constructors. If you are not a constructor, you should not be in Formula One. You should be obliged to build and design your own car."

Wise words from the old boy... lets just hope that you-know-who is listening.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8256
Sijainti
Helsinki
Oberfeldwebel sanoi:
Meiti ei ymmärrä tätä ajatusta. Minkähän mukaan Webberin kisasuoritus ei ole tasaisen varmaa? Tai ehkä tuo Fisico vertaus passaa paremmin, Fisico kun tuntuu olevan tasaisen varma kisassa, mutta aika-ajoissa heikohko. Täysin eri kuskeja aivan kuten Webber ja Coulthard.

Outoa puhetta.

Toisin sanoen Ober:lta tuli vain eriävä mielipide. :wink:
Giancarlo on tunnettu siitä että hän pystyy yhdellä kierroksella hyvää aikaan mutta ei ole tasainen kisoissa. Tämän todistavat lukuisat hyvät suoritukset aika-ajoissa aikaisemmin. Briatore on useaan otteeseen suoraan sanottuna haukkunut Fisicoa siitä, ettei hän pysty kisoissa tasaisiin suorituksiin, vaan kierrosajat heittelevät Alonsoon verrattuna huomattavasti!

Samainen ongelma on Webberillä, jonka kierrosajat kisoissa heittelevät ja taisaista tulosta ei tule. Sitä vastoin DC ajaa kuin kone, ei se nopein ole mutta tasaisen varma!

Joku guru saa etsiä näitä kierrosaikoja jostain, en itse tiedä mistä ne löytyy mutta olen niitä kuitenkin täälläkin nähnyt ja onhan näistä ollut aikaisemminkin puhetta.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Misa1 sanoi:
Giancarlo on tunnettu siitä että hän pystyy yhdellä kierroksella hyvää aikaan mutta ei ole tasainen kisoissa. Tämän todistavat lukuisat hyvät suoritukset aika-ajoissa aikaisemmin. Briatore on useaan otteeseen suoraan sanottuna haukkunut Fisicoa siitä, ettei hän pysty kisoissa tasaisiin suorituksiin, vaan kierrosajat heittelevät Alonsoon verrattuna huomattavasti!
En muista, että Fisicon huikeista aika-ajotaidoista olisi koskaan mitään meluttu, mutta kisoissa hänellä on kieltämättä kumma tapa a) sovittaa vauhtinsa ympärillä menevien vastaavaan b) hidastua ilman mitään näkyvää syytä. Ne Renault'n kannustushuudot eivät Fizzyn kohdalla ole ihan turhia.
Yleensä tässä yhteydessä mainitaan kyllä Trulli, eikä ihan syyttä. Jarno oli kauden seitsemänneksi paras aika-ajaja tänä vuonna - ei heti uskoisi pistepottia katsellessa.

Minusta Webber on itse kilpailussakin varsin pätevä ja kärsii yleisön silmissä paljon siitä, että muutama todella hieno kisasuoritus on jäänyt vaille palkintoa ilman omaa syytä (esim. Australia ja Monaco 2006 sekä tänä vuonna esim. Bahrain ja tietenkin Japani).
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8256
Sijainti
Helsinki
No juu, eikai niistä Fisicon aika-ajo suorituksista ole hirveesti hehkutettu mutta kyllä hän aina peittosi tallikaverinsa siihen asti kunnes Alonso tuli mukaan kuvaan. Ja löytyy sieltä muutamat huikeat suoritukset varsinkin silloin kun kalusto on ollut heikompi.

Oikeassa olet toki siinä, että Trulli on vielä tunnetumpi näistä hyvistä aika-ajosuorituksista. Trulli tietääkseni kuitenkin kykenee myös kisoissa mainioihin suorituksiin kaluston niin salliessa. Esim. ne parit varsin mainiot Monacon suoritukset, joista yksi oli jopa lähellä tuoda Toyotalle sen ensimmäisen voiton.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Ecclestone haluaa vähentää pitoa
29.11.2007 14:07

F1:n kaupallisia oikeuksia hallinnoiva Bernie Ecclestone haluaa poistaa radan pintaan kertyneen kumin ennen GP-kisan alkua. Ecclestone ei ole niinkään vakuuttunut siitä, että luistoneston poistaminen automaattisesti parantaisi kisoja, vaan hän haluaisi renkaisiin vähemmän pitoa.

- Suuri ongelma on siinä, että renkaat ovat niin pehmeitä. Niistä irtoaa kumia, minkä seurauksena viikonlopun päätteeksi radassa on vain yksi ajolinja. Kuljettajat seuraavat toisiaan tällä linjalla. Ainoa poikkeus nähdään sateella, kun radalla on yhtäkkiä monia mahdollisia ajolinjoja. Sen takia sateella nähdään hyvää kilpa-autoilua. En tiedä, auttaako tilannetta se, että kuljettajien elektroniset apuvälineet poistetaan. Minä ehdotan, että kisajärjestäjät puhdistavat radan lauantai-iltana, jotta kisaa varten luodaan sadekelin kaltaiset olosuhteet, ja että rengastoimittaja tekee kovempia renkaita, Ecclestone linjasi Auto, Motor und Sportin haastattelussa.

(MTV3)



Niin, olisikohan tämä oikiasti toimiva ajatus? Tai edes ohituksia helpottava? Samalla saisivat mutka nopeuksia alemmas, niitähän ne FIA:ssa haamuaa.

Mitäs mieltä porukka on tästä Bernien yllättävästä älyn väläyksestä?
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Kun nyt kerran ollaan yhden rengasvalmistajan järjestelmässä, niin mielestäni siitä renkaiden kovuuden lisäämisestä voitaisiin lähteä liikkeelle. Sitten ehkä jouduttaisiin luopumaan nykyisestä pakollisen kahden erilaisen renkaan käyttämisestä kisan aikana, mutta onko se edes tarjonnut mitään parannusta kilpailutilanteeseen?

Radan putsaaminen vaikuttaa vähän keinotekoiselta, mutta jos rata pysyisi vähän puhtaampana kovien renkaiden ansioista niin se olisi pelkästään plussaa.
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1039
Vaari puhuu asiaa! Kesken vnklopun radan putsaaminen kuulostaa kyllä todella keinotekoiselta. Käytännössä suuri osa säätötyöstä menee hukkaan. Mutta kovat kumit alle :thumbup:
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Hyvä idea. Ei kumiuraa --->enemmän ajolinjoja --->lisää kilpailutilanteita ---> enemmän ohituksia.

Nyt jos vielä saataisiin renkaanvaihtokielto kisan ajaksi niin ei ehkä nähtäisi NIIN tylsiä kisoja (kun olisi kovat kumitkin alla :ahem: )
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Oberfeldwebel sanoi:
Ecclestone haluaa vähentää pitoa
29.11.2007 14:07

Niin, olisikohan tämä oikiasti toimiva ajatus? Tai edes ohituksia helpottava? Samalla saisivat mutka nopeuksia alemmas, niitähän ne FIA:ssa haamuaa.

Mitäs mieltä porukka on tästä Bernien yllättävästä älyn väläyksestä?

Jaa mitä tohon nyt sanoisi. Kuulostaa pähkähullulta. Bööni on kuulemma lukenut F1 aiheisia keskustelupalstoja.

Nythän on jo valitettu että aerodynaaminen pito on kasvanut liian suureksi. Syy mikä mainitaan kun keskustellaan vähistä ohituksista. Kovat renkaat siis saattaisivat vähentää entisestään ohituksia.... renkaathan on tällä kaudella huomattavasti kovemmat...

Viimekaudella kun oli kaksi rengasvalmistajaa ja mekaanista pitoa vielä löyty ja niin oli enemmän ohituksiakin....

Siis eikö ratoja ole putsattu aikaisemmin...:) No ne kun pysyy puhtaana pari kierrosta ja sama tilanne. Itse ainakin jo toivon turvallisuuden nimissä että ajetaan niin pitävillä renkailla kun mahdollista mutta sliksit. Meinaavat renkaan lämmittimetkin poistaa 2009. Toivottavasti ei kukaan loukkaannu...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
talakem sanoi:
Jaa mitä tohon nyt sanoisi. Kuulostaa pähkähullulta. Bööni on kuulemma lukenut F1 aiheisia keskustelupalstoja.
Se oli vain jutun kirjoittaneen toimittajan mielikuva. "One cannot help but feel...". Eli jotakuinkin "ei voi välttyä vaikutelmalta".
renkaathan on tällä kaudella huomattavasti kovemmat...
Tuskinpa sentään huomattavasti, koska viimevuotiset nopeimmat kierrokset (pääosin) jäävät tämänvuotisille.

Viimekaudella kun oli kaksi rengasvalmistajaa ja mekaanista pitoa vielä löyty ja niin oli enemmän ohituksiakin....
Tänä vuonna oli keskimäärin kaksi ohitusta vähemmän per kisa kuin viime vuonna. Mennee normaalin vaihtelun piikkiin - mm. sään tai sen, että oli eri ratoja. (Toisaalta, alle 10 ohituksen kisoja oli tänä vuonna 4, viime vuonna 6.)
 
Viimeksi muokattu:

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Ecclestone on vaan muuttanut vähän mun jonnekin julkaisemaa mielipidettä että pääsis sanomaan saman asian muka omanaan.
Minähän vaadin slicksejä takaisin ettei urarenkaista, jotka murenevat helpommin, syntyisi optimaalisen ajolinjan ulkopuolelle sitä sellaista kumiriekalemattoa jolle ei kannata siirtyä ohitustilanteissa. Ja että ne slicksit voisi muutenkin tehdä kestävämmäksi.
No, Ecclestone saakoon kunnian tästä ideasta, vaadin vain pientä miljaardikorvausta kaikilta virallisilta tahoilta sekä varmuuden vuoksi myös McLarenilta.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös