F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Cage

Well-known member
Liittynyt
23.4.2001
Viestit
907
Sijainti
Pori
Max Mosley@Lancerin viestin quote sanoi:
Mosley on omien sanojensa mukaan saanut vahvaa tukea jatkolleen, huolimatta skandaalista. Hänen mukaansa yksikään merkittävä autourheilutoimija ei ole kyseenalaistanut hänen asemaansa.

- Kun kyse on ihmisistä lajin parissa, on mielenkiintoista, että yksikään raskassarjalaisista ei ole sanonut mitään, Mosley tähdentää.
Öö... eikös Mersu ja Bemari ainakin ole tuominneet tuon touhun? Jaa, mutta nehän ei ole autourheilumaailman raskassarjalaisia :rolleyes:
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Cage sanoi:
Öö... eikös Mersu ja Bemari ainakin ole tuominneet tuon touhun? Jaa, mutta nehän ei ole autourheilumaailman raskassarjalaisia :rolleyes:
Mosley tarkoitti ilmeisesti lajin parissa toimivia vaikutusvaltaisia HENKILÖITÄ, kuten Ron Dennis, Jean Todt, Frank Williams, Flavio Briatore jne jne.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
On se Max vaan peli mies...
Pitänyt lopettamis jokeria hihassa pahan päivän varalta vaikka on jo päätöksensä (omien sanojensa mukaan) tehnyt aikoja sitten.

Nyt sit koittaa tällä kortilla pelastaa itsensä... :nope:
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Espilepsia sanoi:
Varmaan ollut huvittavaa katsella formuloita ennen moottorikehityksen pysäyttämistä? Ei siitä ole kuin muutama vuosi kun nappia painamalla sai lisää kierroksia moottorista irti tietyksi aikaa. Sama asia mutta eri tekniikka.
Itse epäilen, että siitä lisää-kierroksia-vähäksi-aikaa -napista tuskin oli kuin marginaalisesti hyötyä. Tosin usein ei varmaan muuta tarvittukaan.

Kuitenkin hyvin tuntui koneet kiertävän muutenkin, ja eihän siitä viimeisellä vaihteella ole ollut mitään hyötyä, koska ei se auto jaksa sen ylempää kiertää, mitä se kiersi jo ennen "lisää-kierroksia" -napin painallusta. Koneen kierrosluvun määrittää viimeisellä vaihteella ilmanvastuksen ja välitysten ja tehon suhde, eikä sellaisessa suhteessa olisi mitään järkeä, että vielä jätettäisiin varaa lisäkiekoille, eli ettei mentäis täydellä teholla eteenpäin. Tietty kiihdytystilanteessa nappulasta oli varmaan hyvin vähän apua edessä ajavan auton imuun pääsemiseksi. Silloinkaan tuskin koneen teho enää nousi vääntökäyrän tippuessa lehmän hännän lailla, vaan vaihdossa seuraava vaihde saatiin korkeammille kiekoille, jolloin yhden vaihteen aikana saatava kokonaisteho oli hieman parempi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
formulastara sanoi:
Koneen kierrosluvun määrittää viimeisellä vaihteella ilmanvastuksen ja välitysten ja tehon suhde, eikä sellaisessa suhteessa olisi mitään järkeä, että vielä jätettäisiin varaa lisäkiekoille, eli ettei mentäis täydellä teholla eteenpäin.
Paitsi ehkä luotettavuusmielessä. Olihan niissä autoissa kierrosrajoittimet ennen 19.000 kierroksen rajoitustakin.
 

Hauki

kierroksella ohitettava
Liittynyt
4.3.2008
Viestit
181
Sijainti
vesikasvillisuuden suojassa
WebSlave sanoi:
Paitsi ehkä luotettavuusmielessä. Olihan niissä autoissa kierrosrajoittimet ennen 19.000 kierroksen rajoitustakin.
Tai sitten siinä tapauksessa, että moottori on "aliviritetty" jo valmiiksi, ja push-to-pass:illa saadaan hetkeksi se "oikea" teho käyttöön. Näinhän taitaan olla esim. A1GP:ssa, jossa koneita on varattu muistaakseni kokonaista kaksi kappaletta kautta varten/auto. Mutta toki tuossa tapauksessa tilanne on jo lähtökohtaisesti erilainen kun F1:ssa.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
WebSlave sanoi:
Paitsi ehkä luotettavuusmielessä. Olihan niissä autoissa kierrosrajoittimet ennen 19.000 kierroksen rajoitustakin.

Oli toki rajoittimet. Mutta kasvaisiko teho siltikään enää kierrosrajoittimen jälkeen?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
formulastara sanoi:
Oli toki rajoittimet. Mutta kasvaisiko teho siltikään enää kierrosrajoittimen jälkeen?
Minähän en asiasta tiedä tuon taivaallista, mutta niin sitä ainakin aiemmin käytettiin. Eli tarvittaessa lisää suorituskykyä ohittamista varten kytkettiin rajoitin pois päältä.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
formulastara sanoi:
Itse epäilen, että siitä lisää-kierroksia-vähäksi-aikaa -napista tuskin oli kuin marginaalisesti hyötyä. Tosin usein ei varmaan muuta tarvittukaan.

Kuitenkin hyvin tuntui koneet kiertävän muutenkin, ja eihän siitä viimeisellä vaihteella ole ollut mitään hyötyä, koska ei se auto jaksa sen ylempää kiertää, mitä se kiersi jo ennen "lisää-kierroksia" -napin painallusta. Koneen kierrosluvun määrittää viimeisellä vaihteella ilmanvastuksen ja välitysten ja tehon suhde, eikä sellaisessa suhteessa olisi mitään järkeä, että vielä jätettäisiin varaa lisäkiekoille, eli ettei mentäis täydellä teholla eteenpäin. Tietty kiihdytystilanteessa nappulasta oli varmaan hyvin vähän apua edessä ajavan auton imuun pääsemiseksi. Silloinkaan tuskin koneen teho enää nousi vääntökäyrän tippuessa lehmän hännän lailla, vaan vaihdossa seuraava vaihde saatiin korkeammille kiekoille, jolloin yhden vaihteen aikana saatava kokonaisteho oli hieman parempi.
Joissain radoilla osalla autoja oli vaihteet säädettynä nin ettei suurimmalla pykälällä otettu huippukierroksia, vaan suurin vaihde oli "ylivaihteen tyylinen". Olikohan sitten tarkoituksena keventää koneen kuormitusta suoralla hiukka matalammilla kierroksilla.

Muillakin radoilla isoin vaihde välitetään hiukka pitkäksi jotta suoralla pääsee imusta ohi. Ilman imua jää kierrokset sitten karvan alemmas. Joskus Kimi oli muuten jonkun kisan jälkeen hiukka kiukkunen kun Mäccärillä olivat suurimman vaihteen jättäneet turhan lyhyeksi. Ohitusyrityksissä oli kuulemma kone rajoittajassa.
 

Hauki

kierroksella ohitettava
Liittynyt
4.3.2008
Viestit
181
Sijainti
vesikasvillisuuden suojassa
Toni_V sanoi:
Joskus Kimi oli muuten jonkun kisan jälkeen hiukka kiukkunen kun Mäccärillä olivat suurimman vaihteen jättäneet turhan lyhyeksi. Ohitusyrityksissä oli kuulemma kone rajoittajassa.
Ettei vain ollut Suzuka 2005? Silloin ainakin taisi harmitella lehdistötilaisuudessa rajoittimen päällemenosta tms. Voittohan siitä kisasta tuli joka tapauksessa, ja komealla tavalla vielä.
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Piquet hoping for more luck

GPupdate.net sanoi:
Piquet hoping for more luck

22 April 2008

Nelson Piquet Jr has endured a tough start to his debut F1 season, retiring from the Australian and Bahrain races, and finishing eleventh in the Malaysian race. However, the Brazilian is confident things are moving in the right direction.

"The beginning was obviously very tough, especially at the first race in Australia, because everything was new and there was so much to learn," said Piquet. "But race-by-race things are getting easier. I have taken a lot from the first three races and gained so much experience in terms of how to approach a Grand Prix, and how to work with the team to optimise our performance. I think I just need a bit more luck in the coming races and then we will hopefully be able to start challenging for some points. I have a good relationship with Fernando and we work well together, and I'm keen to make the most of his experience."

"Every race I learn something new," he added. "Just little things about how to set up the car and how to get the most from the tyres. And a Formula 1 weekend goes by very quickly so you need to maximise each session in order to be ready for qualifying. In Australia we did not do this, but I felt that in Malaysia and Bahrain things were better. This is something I will continue working on throughout the season."
Näyttää olevan Brasilian suunnassa aika paljon tilausta tuolle onnelle. Ei taidolla vaan tuurilla! :alppu:
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Brasiliasta tulee parhaat F1-kuljettajat, vaikkei Piquet heihin lukeudukaan :ahem:
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8256
Sijainti
Helsinki
Vice sanoi:
Brasiliasta tulee parhaat F1-kuljettajat, vaikkei Piquet heihin lukeudukaan :ahem:
Tätä uutista olenkin odottanut kaikki nämä vuodet. Nyt tuli sitten tuokin selville.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
WebSlave sanoi:
Minähän en asiasta tiedä tuon taivaallista, mutta niin sitä ainakin aiemmin käytettiin. Eli tarvittaessa lisää suorituskykyä ohittamista varten kytkettiin rajoitin pois päältä.
Kai siellä rajoitin on olemassa silloinkin kun painettiin lisää-kierroksia -nappulaa. Se vaan siirtyi korkeammalle kierroslukualueelle. Ajan siis sitä takaa, että tuskin se teho enää niillä huippukierroksilla mitenkään lineaarisesti kasvaa, näin lisäkiekkojen hyöty jäänee pienemmäksi kuin äkkisiltään voisi ajatella. Vai mitä olet Webslave mieltä?
 

Dev

Well-known member
Liittynyt
28.2.2007
Viestit
4020
Ferrari-pomo: Räikkönen ei lopeta vielä F1-uraansa
22.04.2008 08:01

Ferrarin ylipäällikkö Luca di Montezemolo tyrmää huhut, joiden mukaan Kimi Räikkönen saattaisi lopettaa F1-uransa jo tämän kauden jälkeen. Montezemolo sanoo olevansa täysin varma siitä, että Räikkönen jatkaa uraansa myös ensi kaudella, vaikka voittaisi tänä vuonna toisen maailmanmestaruuden.

- Varmasti jatkaa. Tällä hetkellä hän on Ferrari-tallin mies, Montezemolo sanoo La Gazzetta dello Sportin haastattelussa.

MM-sarjaa johtavan Räikkösen nykyinen sopimus Ferrarin kanssa ulottuu kauden 2009 loppuun.

Nämä huhut ovat erittäin inhottavia. Toivottavasti Kimi ei lopeta vielä uraansa. 2009 kauden jälkeen uskon, että Kimi laittaa kypärän naulaan ja lopettaa ajo hommat.

Ferrari ei halua Alonsoa Kimin pariksi
22.04.2008 12:10

Ferrarin nokkamiehen Luca di Montezemolon mukaan Ferrari ei aio havitella Fernando Alonsoa nykykuskinsa Kimi Räikkösen pariksi ensi kaudelle.

- Parivaljakko Alonso-Räikkönen olisi kuin laukaus omaan nilkkaan. Haluan kuskit, jotka tekevät yhteistyötä, Montezemolo sanoi Gazzetta dello Sportille.

Alonson nykyisessä Renault-sopimuksessa on tietojen mukaan pykälä, joka sallii hänen vaihtaa maisemia kauden jälkeen.

Felipe Massan kurja alkukausi kiihdytti spekulaatioita siitä, että Alonso olisi tyrkyllä Räikkösen pariksi ensi kaudelle. Massa hiljensi kuitenkin epäilijät Bahrainin GP-kisan voitollaan ainakin vähäksi aikaa.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8256
Sijainti
Helsinki
formulastara sanoi:
Kai siellä rajoitin on olemassa silloinkin kun painettiin lisää-kierroksia -nappulaa. Se vaan siirtyi korkeammalle kierroslukualueelle. Ajan siis sitä takaa, että tuskin se teho enää niillä huippukierroksilla mitenkään lineaarisesti kasvaa, näin lisäkiekkojen hyöty jäänee pienemmäksi kuin äkkisiltään voisi ajatella. Vai mitä olet Webslave mieltä?
Niin sitä vois kuvitella, että nykykoneet on suunniteltu siten, että parhaat tehot niistä saadaan irti ennenkuin mennään rajottimelle.
 

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
Toi on kyllä aika harmi ylipäätään jos Räikkönen lopettaa jo 2009.:nope: Aika harva nuorena ykkösiin päässyt huippukuski on ajanut noin lyhyen uran.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
formulastara sanoi:
Kai siellä rajoitin on olemassa silloinkin kun painettiin lisää-kierroksia -nappulaa. Se vaan siirtyi korkeammalle kierroslukualueelle. Ajan siis sitä takaa, että tuskin se teho enää niillä huippukierroksilla mitenkään lineaarisesti kasvaa, näin lisäkiekkojen hyöty jäänee pienemmäksi kuin äkkisiltään voisi ajatella. Vai mitä olet Webslave mieltä?
Rajoittimen päältäotosta ainakin puhuttiin. Tiedä sitten oliko siellä toinen rajoitin vai ei, mutten ainakaan moisesta ole lukenut/kuullut.

Tehon nousun määrästä en sano mitään, kun en asiaa tunne. Oletan vain, että sille rajoittimen päältäotolle oli jokin syy. Lineaarisuudesta ei ole kukaan tainnut väittää mitään.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös