tota uutista on pakko olla muokattu jälkeenpäin, koska alunperin keke sai SuumerkinEi ollut hääppönen vuosi ei.
No niin, McLarenikin teki pienimutoisen tulosvaroituksen:
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2008/12/760800
Jos McLaren, jonka nyt olettais olevan Ferrarin ja Bemarin ohella suht vakaalla pohjalla, toteaa liikevaihdon tpiiuvan huomattavasti. Taatusti pienemmillä talleilla tilanne on sama :frown:
Sattuuko kukaan muistamaan miten aikaisemmin nämä taantumat/lama-ajat ovat vaikuttaneet formuloihin?
Ja eikös Prost mennyt 2001 konkurssiin.Ainakin 2002 arrows joutui konkurssiin, taantuman ollessa päällä
Veikkaan molempia, paitsi ettei kustannukset kai kamalasti nouse, kun ajetaan 2 vuotta samalla autolla, eikä paljoa testata (Onyx,Osella ym.)1989 20 tallia
1990 19
1991 18
1992 16
1993 13
Olisko tässä ollut laskusuhdanne vai kustannusten nopea nousu syyllinen?
Onhan niitä useita. Ensimmäinen autotehtaan vetäytyminen tapahtui Ford-konsernin luovuttua Jaguarista. Honda oli tavallaan jo toinen autotehdas.Ja eikös Prost mennyt 2001 konkurssiin.
Tuota voisi pitää aika kovana keskustelunavauksena sinne Ecclestonen suuntaan. Bernie on tähän asti vaan sanonut että tallien täytyy lähettää inssit tuulitunnelilta pelaamaan pleikkaria ettei mene niin paljon rahaa autojen kehitykseen, mutta entäs se Bernien oma lompakko. Meneeköhän sinne vähän liikaa rahaa. :thumbup:MTV3.fi sanoi:Tallit vaativat isompaa siivua F1:n tuotosta
07.12.2008 19:20
F1-tallien yhdistys FOTA vaatii talleille aiempaa suurempaa osuutta formula ykkösten tuottamista rahavirroista.
FOTA piti torstaina palaverin puheenjohtajansa Luca di Montezemolon johdolla. Palaverissa puitiin F1:n tulevaisuutta. FOTA on suunnitellut Kansainväliselle autoliitolle FIA:lle sääntömuutosehdotuksia.
- Järjestämme pian Max Mosleyn kanssa tapaamisen, jossa esittelemme hänelle ehdotustemme yksityiskohtia ja keskustelemme siitä, kuinka voimme parantaa lajimme tarjoamaa show'ta. Lisäksi sovimme, että on tarpeen tavata Bernie Ecclestone ja keskustella lajin tuottamien rahojen jaosta, Montezemolo kertoi.
Tallit saavat nykyään jaettavakseen puolet F1-sarjan tuotoista, eli noin 500 miljoonaa dollaria (400 miljoonaa euroa) vuodessa.
(MTV3)
Yksi tärkeä syy pudotukseen oli se, että kisaan pääsi mukaan vain 26 autoa, joten aika moni talli pakkasi kamat jo perjatai aamuna esikarsinnan jälkeen. Rahoitus loppui hitaimmilta aika nopeasti ilman näkyvyyttä ja kisaa. Toisaalta tallien määrä oli 88-> epätavallisen korkea turbojen kieltämisen takia.1989 20 tallia
1990 19
1991 18
1992 16
1993 13
Olisko tässä ollut laskusuhdanne vai kustannusten nopea nousu syyllinen?
Voiko se yksin selittää, jotta "lähtöruudukon ulkopuoliset" tallit pärjäsivät kuitenkin 2-4 vuotta tuon jälkeen.Yksi tärkeä syy pudotukseen oli se, että kisaan pääsi mukaan vain 26 autoa, joten aika moni talli pakkasi kamat jo perjatai aamuna esikarsinnan jälkeen. Rahoitus loppui hitaimmilta aika nopeasti ilman näkyvyyttä ja kisaa. Toisaalta tallien määrä oli 88-> epätavallisen korkea turbojen kieltämisen takia.
Yksi tärkeä syy pudotukseen oli... Kun mietit hetken ymmärrät varmaan lauseiden eron. Lähtöruudukon "ulkopuoliset" tallit olivat usein pieniä nyrkkipajoja tai yhden varakkaan omistajan tai sponsorin varassa. Rahat loppuivat nopeasti realiteettien iskiessä silmille.Voiko se yksin selittää...
mtv3.fi sanoi:Williams-pomo: Toinenkin F1-talli kaatuu
08.12.2008 16:19
Williamsin F1-tallin toimitusjohtaja Adam Parr on synkeällä mielellä F1-tallien tulevaisuudesta.
Hondan F1-vetäytyminen ei tullut hänelle yllätyksenä.
- Minä olin odottanut yhden tai kahden tallin vetäytyvän formula ykkösistä, Parr sanoi.
Kaikki jäljellä olevat F1-autotehtaat vakuuttivat Hondan vetäytymisen jälkeen jatkavansa F1:ssä, mutta Parr ei olisi asiasta niin varma.
- Luultavasti menetämme vielä toisen tallin ennen ensi kauden alkua. Se on suurella todennäköisyydellä tehdastalli, Parr totesi.
Parrin mukaan Williams ei ole lähdössä F1:stä, koska laji on yrityksen ydinbisnes. Sen sijaan autotehdastalleille F1 on vain markkinointikanava.
- Williams ei ikinä luopuisi omasta tahdostaan formula ykkösistä. Niin kauan kuin pystymme haalimaan kasaan muutaman pennin ja kokoamaan puolikelvollisen budjetin, niin ajamme kilpaa. Williamsilla ei ole vaihtoehtoa F1:ssä olemiselle, koska se on sitä, mitä me teemme, Parr totesi.
Niimpä. "Joo ei jatketa. Ja virallinen tiedote asiasta tulee sitten tammikuussa toisen viikon maanantaina kello 8.00..."Toki voi epäillä vahvasti, kertoisiko talli lopettavansa toimittajan sitä tiedustellessa. Eiköhän ne halua itse sen julkistaa haluamallaan tavalla ja haluamanaan ajankohtana.
BMW Sauber - varmaa
Iso budjetti. Toiminta turvattu, vaikka BMW:n myynti on pudonnut 25 prosentilla.
Ferrari - erittäin varmaa
Tulevaisuus ei ole vaarassa. Tallilla on huikea määrä faneja. Ferrari on kuninkuusluokan sykkivä sydän.
Force India - varmaa
Tallin omistaa miljonääri Vijay Mallya. Tallin rahoitus on kunnossa ainakin kaudelle 2009.
McLaren - erittäin varmaa
Rahoitus turvattu. Sponsorit vahvalla pohjalla.
Red Bull - varmaa
Tallin omistaa miljardööri Dietrich Mateschitz. Raha ei ole este.
Renault - haavoittuvainenValmistajan suuret tappiot tekevät tallin haavoittuvaiseksi Honda-tallin kaltaiselle vetäytymiselle.
Toro Rosso - turvallinen
Sama omistaja kuin Red Bullilla. Kuinka kauan Mateschitz pystyy hallinnoimaan kahta tallia?
Toyota - haavoittuvainen
Erittäin suuri budjetti. Automyynti jäissä, voi tietää vaikeuksia.
Williams - haavoittuvainen
Suuret tappiot vuonna 2007. Ei autonvalmistajaa tai miljardööriä tukijoukoissa...
Jättimäinen osa budjetista tulee Scuderia-lippisten myynnistä?Tallilla on huikea määrä faneja.
Alonso Kimin ja Felipen rinnalle kolmanteen Ferrariin?Renault lopettaa?