Pietari
HarjunHerra
Eli jos sielä on 17 niin täälä se on 11.Osaako joku sanoa mihin aikaan Malesiassa ajettaisiin GMT +2 kellon mukaan?
Eli jos sielä on 17 niin täälä se on 11.Osaako joku sanoa mihin aikaan Malesiassa ajettaisiin GMT +2 kellon mukaan?
Tää oli hyvä.Myös kuolinilmoitukset tänne.
No en usko,että Kimi sossun luukulle joutuuEntäs jos Ferrarikin jouuu säästökuurille ja vapauttaa Räikkösen tehtävistään?
Tää on taivaan tosi! Tässä on vaan se huono puoli, että jos meistä joku potkasee tyhjää niin siitä tuskin saa tietää jostain uutisista. :frown:Kyllä mä täältä jokusen nimimerkin pelkkien kirjoitusten perusteella huomattavasti merkityksellisemmäksi koen kuin Ossin.
MM-kauden testikieltoa kumotaan jo
Turun Sanomat
LUIS VASCONCELOS
HEIKKI KULTA
Formula 1 -tallien koko MM-kauden ajaksi sopima testikielto natisee jo liitoksissaan. Turun Sanomien tietojen mukaan useat tallit valmistelevat ehdotusta, että ainakin kolme testijaksoa sallittaisiin 29.marraskuuta alkavan MM-sarjan kuluessa.
Erityisesti mättää uusi kineettisen energian kierrätyssysteemi KERS, jonka testaaminen riittävän luotettavaksi ja toimivaksi ei näillä näkymin onnistu vielä jäljellä olevien neljän testijakson mittaan.
Akkujen teho hiipuu vielä nopeasti ja niiden toimintavarmuus koko kilpailumatkan ajaksi on vielä kaukana tavoitellusta.
Tallien keskuudessa onkin jo huomattavasti kannatusta lisätestien sallimiseksi juuri uuden KERS-laitteen toimivuuden varmistamiseksi.
F1-tulevaisuuden turvaamiseksi laadituissa kustannussäästöissä testivähennys on merkittävässä osassa. Tallit ovat sopineet ajavansa talvitesteissä ja GP-viikonloppujen perjantaiharjoituksissa yhteensä enintään 15000 kilometriä. Lisäksi ratatestit on kielletty Australian avauskisan ja Abu Dhabin päätöskisan välisenä aikana.
Tämä mullistus johtaa kaikkien testitiimien lakkauttamiseen. Esimerkiksi Renault neuvottelee jo koko testitiiminsä työsopimusten purkamisesta.
Itse suuressa viisaudessani ehdottaisin, että tallit saavat testata x kilometriä koska tahansa ennen kauden alkua tai sen aikana, ihan miten parhaaksi katsovat. Sitten kun kilometrit ovat täynnä, niin se on siinä.Toteutuuko testikielto sittenkään?
Tosiaan, unohdin miehen perimmäisen motiivin. Mutta onhan ykkösten parissa töitä tarjolla pätevälle inssille, vaikkei kisoja/testejä kiertäisikään. Vaikka Hinwilin tehtailta joku koordinaattorin homma tjms. Tosin jos haluaa kuitenkin radalla aikaansa viettää, joku FIA GT:n kalenteri voisi olla suotuisampi vapaa-aikaa ajatellen.Oikarinen meni testitiimiin tietääkseni siksi, ettei halunnut enää reissata kisoihin. Voi siis olla, ettei F1 ole enää vaihtoehto, mikäli matkustus ei kiinnosta.
Eikun tähän topikkiin tulee vain kaikki kuolinilmoitukset sekä afrikan ja lähi-idän tilanne. :ahem:Nytkö pitäis järjestää polli siitä mikä on maailman tärkein asia ja kuka maailman tärkein ihminen ja sitten keskusteltais vaan niistä?
Bööni on Financial Timesin mukaan pulittanut omastapussistaan 15 milj. Dollaria Williams tiimille. Concorde rahoja etukäteen. Muuten olis käyny huonommin. Ronaultin aerodynamiikka ei toiminut testeissä. Ei tiedä hyvää...Ei varmaan mitkään sanahelinät hirveästi Williamssia lämmitä, tarvitaan tekoja.
Näinköhän Renault lähtee taikka jää Briatoren mukana?
F1-autoja koskevien sääntöjen radikaali muuttuminen täksi vuodeksi näyttää johtavan tallien uusissa autoissa erilaisiin sääntöjen rajamailla oleviin ratkaisuihin.
Ensin esillä olivat Ferrarin pakoputket ja nyt uusin kohu koskee Williamsin ja Toyotan uusien F1-autojen peräpään diffuuserin muotoa.
Diffuuseri ohjaa ilmavirtoja auton perässä. Sen maksimikorkeudeksi on säännöissä määritelty 175 millimetriä. Autosport.comin mukaan Williamsin FW31- ja Toyotan TF109-autossa diffuuseri on saatu ovelalla muotoilulla sellaiseksi, että se antaa muita talleja enemmän hyötyä hitaissa mutkissa ajettaessa, mutta se saattaa samalla olla sääntöjen määräämien mittojen ulkopuolella.
Kilpailevat tallit aikovat hakea Kansainväliseltä autoliitolta FIA:ltä sääntötarkennusta asiasta.
(MTV3)
Autosportin uutisessa oli vähän enemmän tietoa, vaikka kuvia ei heilläkään kyllä ollut.Ois mukavaa nähdä jokin piirustus jossa selviäisi mitä Williamsilla on erilaista (joka on sääntöjen rajamailla) esim Ferrariin nähden. Ja tietysti se, että miten diffuuseri on saatu toimimaan hyvin hitaissa vauhdeissa, eli miten se poikkeaa normaalista.
Ei jollakin sattus olemaan tarkempaa tietoa?
Linkki koko uutiseen: http://www.autosport.com/news/report.php/id/73038The Williams diffuser has a low centre section, well below the 175mm height limit, before a higher steeper element further back creates a second section around the rear crash structure.
The extra area of the Toyota diffuser is based in a 15 centimetre wide zone at the centre of the car where teams are allowed to fit extra bodywork. This has created a longer centre tunnel for air.
This week's Autosport magazine carries a full graphical analysis of the Williams and Toyota diffusers.
Pitäisköhän sun sitten siirtyä vaikka kirkon ulkomaanavun keskustelufoorumille sen sijaan, että tuhlaat aikaasi täällä keskustelemassa jonninjoutavuuksista vaikka maailmassa on sotia ja nälänhätää? Tuli vain mieleenIhmiset kuolee ja kärsii tuhatpäin mm. Afrikassa ja lähi-Idässä. Who cares about Oikarinen? Ossi lähtee Bahamalle lomailemaan ja jengi on täällä että :nope:
No VOI VOI! :yuck:
wanhaPitäisköhän sun sitten siirtyä vaikka kirkon ulkomaanavun keskustelufoorumille sen sijaan, että tuhlaat aikaasi täällä keskustelemassa jonninjoutavuuksista vaikka maailmassa on sotia ja nälänhätää? Tuli vain mieleen
Ei se mitään kiertämistä ole. Suoratesteille on oma kiintiönsä, olikohan kuutisen tuhatta kilometriä tjsp.Testikieltoa kierretään suoratesteillä, joihin tehdas ajaa sitten 5 rekkaa mukaan.
Video NettiTV:ssä: http://nettitv.mtv3.fi/uutiset/index.shtml/uutiset/uutiset/tulosruutu?155867#155867Entinen F1-kuljettaja Mika Salo ei kauan mieti, kun häneltä kysytään suurinta mestarisuosikkia alkavalle formulakaudelle.
- Veikkaan Kimin olevan ykkönen. Kimin ja Hamiltonin välillä se käydään ensi vuonnakin, Salo arvioi.
Salo ei sen sijaan usko, että viime vuoden MM-kakkonen Felipe Massa pystyisi pistämään Räikköselle kampoihin Ferrari-tallissa.
- Kimi on motivoitunut ja viime kausi jäi varmaan harmittamaan. Olen yllättynyt siitä, että Massa pystyi ajamaan edes yhden kauden noin hyvin kuin viime vuonna. Kimi on nopeudessa selvästi Massaa edellä, jos kaikki menee putkeen, Salo tietää.
Heikki Kovalaisen tilanne McLaren-tallissa mietityttää Saloa.
- Heikillä on hyvä tiimi takana, mutta ikävä kyllä siellä on yksi maailmanmestari myös tallissa kauhealla itseluottamuksella. Heikin pitää pystyä lyömään Hamilton ennen kuin pystyy haaveilemaan voitoista, Salo muistutti.
Salo toivookin, ettei Kovalainen joutuisi McLarenilla kakkoskuljettajan asemaan.
- Vaikka ei sekään ole huono paikka olla McLarenilla kakkoskuskina. Heikin pitää olla valmis voittamaan Hamiltonin keskeyttäessä. Viime vuonna se onnistui vain kerran, vaikka monta muutakin tilaisuutta olisi ollut voittaa kisoja, Salo totesi.