F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Myös kuolinilmoitukset tänne.
Tää oli hyvä. :D

Joo siis musta vaan tuntuu jotenkin hassulta, että aina kun jollekin tyypille - jonka naaman on kerran nähnyt telkkarissa, joka on suomalainen sekä liittyy jotenkin harrastukseen - käy vähän hassusti, niin sitten ollaan kollektiivisesti suremassa tuon tyypin - jonka edesottamuksista ei oikeasti ole mitään tietoa - kohtaloa.

Se on vähän kuin huono leffa, joka ei saa rakennettua roolihahmoihiinsa inhimillisyyttä tai muita ominaisuuksia joihin samaistua. Juuri siksi se leffa on huono, mutta ainahan löytyy joku, joka niitä ööluokan uugeepätkiäkin ylpeästi fanittaa. Tää on vähän hankala aihe, ja jos jotakuta kovin ottaa Oikarisen oletettu kohtalo pattiin, niin ei kai siinä mitään. Lähinnä tällaista yleistä pölinää tässä ot:na näköjään viritän, ja toivottelen kaikille menestystä elämässään. Myös Oikariselle, muttei se nyt kuitenkaan mua juuri liikuta. Kyllä mä täältä jokusen nimimerkin pelkkien kirjoitusten perusteella huomattavasti merkityksellisemmäksi koen kuin Ossin.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Kyllä mä täältä jokusen nimimerkin pelkkien kirjoitusten perusteella huomattavasti merkityksellisemmäksi koen kuin Ossin.
Tää on taivaan tosi! Tässä on vaan se huono puoli, että jos meistä joku potkasee tyhjää niin siitä tuskin saa tietää jostain uutisista. :frown:

Tietysti jokaisella on oma tietämys Ossista, itse olen kuitenkin jo 10 vuotta ollut tietonen kaverista jne.. Niitä harvoja suomalaisia inssejä nuissa hommissa. Eli annetaan niiden harmitella jotka sen kokevat tarpeelliseksi.
 

Jan1

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
570
Sijainti
Nurmijärvi
Toteutuuko testikielto sittenkään?

MM-kauden testikieltoa kumotaan jo

Turun Sanomat

LUIS VASCONCELOS

HEIKKI KULTA

Formula 1 -tallien koko MM-kauden ajaksi sopima testikielto natisee jo liitoksissaan. Turun Sanomien tietojen mukaan useat tallit valmistelevat ehdotusta, että ainakin kolme testijaksoa sallittaisiin 29.marraskuuta alkavan MM-sarjan kuluessa.

Erityisesti mättää uusi kineettisen energian kierrätyssysteemi KERS, jonka testaaminen riittävän luotettavaksi ja toimivaksi ei näillä näkymin onnistu vielä jäljellä olevien neljän testijakson mittaan.

Akkujen teho hiipuu vielä nopeasti ja niiden toimintavarmuus koko kilpailumatkan ajaksi on vielä kaukana tavoitellusta.

Tallien keskuudessa onkin jo huomattavasti kannatusta lisätestien sallimiseksi juuri uuden KERS-laitteen toimivuuden varmistamiseksi.

F1-tulevaisuuden turvaamiseksi laadituissa kustannussäästöissä testivähennys on merkittävässä osassa. Tallit ovat sopineet ajavansa talvitesteissä ja GP-viikonloppujen perjantaiharjoituksissa yhteensä enintään 15000 kilometriä. Lisäksi ratatestit on kielletty Australian avauskisan ja Abu Dhabin päätöskisan välisenä aikana.

Tämä mullistus johtaa kaikkien testitiimien lakkauttamiseen. Esimerkiksi Renault neuvottelee jo koko testitiiminsä työsopimusten purkamisesta.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
Nytkö pitäis järjestää polli siitä mikä on maailman tärkein asia ja kuka maailman tärkein ihminen ja sitten keskusteltais vaan niistä?
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Toteutuuko testikielto sittenkään?
Itse suuressa viisaudessani ehdottaisin, että tallit saavat testata x kilometriä koska tahansa ennen kauden alkua tai sen aikana, ihan miten parhaaksi katsovat. Sitten kun kilometrit ovat täynnä, niin se on siinä.
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Oikarinen meni testitiimiin tietääkseni siksi, ettei halunnut enää reissata kisoihin. Voi siis olla, ettei F1 ole enää vaihtoehto, mikäli matkustus ei kiinnosta.
Tosiaan, unohdin miehen perimmäisen motiivin. Mutta onhan ykkösten parissa töitä tarjolla pätevälle inssille, vaikkei kisoja/testejä kiertäisikään. Vaikka Hinwilin tehtailta joku koordinaattorin homma tjms. Tosin jos haluaa kuitenkin radalla aikaansa viettää, joku FIA GT:n kalenteri voisi olla suotuisampi vapaa-aikaa ajatellen.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Ei varmaan mitkään sanahelinät hirveästi Williamssia lämmitä, tarvitaan tekoja.

Näinköhän Renault lähtee taikka jää Briatoren mukana?
Bööni on Financial Timesin mukaan pulittanut omastapussistaan 15 milj. Dollaria Williams tiimille. Concorde rahoja etukäteen. Muuten olis käyny huonommin. Ronaultin aerodynamiikka ei toiminut testeissä. Ei tiedä hyvää...
 

Jan1

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
570
Sijainti
Nurmijärvi
Diffuuserista uusin F1-kohu

F1-autoja koskevien sääntöjen radikaali muuttuminen täksi vuodeksi näyttää johtavan tallien uusissa autoissa erilaisiin sääntöjen rajamailla oleviin ratkaisuihin.

Ensin esillä olivat Ferrarin pakoputket ja nyt uusin kohu koskee Williamsin ja Toyotan uusien F1-autojen peräpään diffuuserin muotoa.

Diffuuseri ohjaa ilmavirtoja auton perässä. Sen maksimikorkeudeksi on säännöissä määritelty 175 millimetriä. Autosport.comin mukaan Williamsin FW31- ja Toyotan TF109-autossa diffuuseri on saatu ovelalla muotoilulla sellaiseksi, että se antaa muita talleja enemmän hyötyä hitaissa mutkissa ajettaessa, mutta se saattaa samalla olla sääntöjen määräämien mittojen ulkopuolella.

Kilpailevat tallit aikovat hakea Kansainväliseltä autoliitolta FIA:ltä sääntötarkennusta asiasta.

(MTV3)
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Ois mukavaa nähdä jokin piirustus jossa selviäisi mitä Williamsilla on erilaista (joka on sääntöjen rajamailla) esim Ferrariin nähden. Ja tietysti se, että miten diffuuseri on saatu toimimaan hyvin hitaissa vauhdeissa, eli miten se poikkeaa normaalista.

Ei jollakin sattus olemaan tarkempaa tietoa?
 

Jan1

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
570
Sijainti
Nurmijärvi
Ois mukavaa nähdä jokin piirustus jossa selviäisi mitä Williamsilla on erilaista (joka on sääntöjen rajamailla) esim Ferrariin nähden. Ja tietysti se, että miten diffuuseri on saatu toimimaan hyvin hitaissa vauhdeissa, eli miten se poikkeaa normaalista.

Ei jollakin sattus olemaan tarkempaa tietoa?
Autosportin uutisessa oli vähän enemmän tietoa, vaikka kuvia ei heilläkään kyllä ollut.

The Williams diffuser has a low centre section, well below the 175mm height limit, before a higher steeper element further back creates a second section around the rear crash structure.

The extra area of the Toyota diffuser is based in a 15 centimetre wide zone at the centre of the car where teams are allowed to fit extra bodywork. This has created a longer centre tunnel for air.

This week's Autosport magazine carries a full graphical analysis of the Williams and Toyota diffusers.
Linkki koko uutiseen: http://www.autosport.com/news/report.php/id/73038
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Kyllä saattaa käydä nyt niin että kaudesta 2009 tulee suorastaan naurettava. Kerssit ei toimi, vaatii hirveesti testaamista ja rahallista panostusta ja haetaan aivan ufoja ratkaisuja jotka maksaa miljuunia.

Testikieltoa kierretään suoratesteillä, joihin tehdas ajaa sitten 5 rekkaa mukaan. Kuitenkin kaudella ei voi testata, eli jos auto on susi, niin helvetin paha sitä on kesken kauden perjantaitreeneissä testata. Varsinkin kun käytössä on vain ne 8 pattia per kuski kaudessa.

Jos Rellu on nyt ns. paska eli susi, niin heikko niitten on saada se enää kiskoilleen ilman sanktioita. Eli uhkaa samanlainen kausi kuin toissa kausi heillä. Sen jälkeen emoyhtiö vetää fyrkat vege ja homma on soromnoo. Samoin voi käydä Toyotan.

Eli siellä on muutama auto keulilla. Toisessa toimii Kerssi (ehkä jopa koko kisan) ja toisissa on vain 30 kilon ylimääräinen paino mukana + laihdutettu kuski.:rolleyes: Muut sitten köröttelee niillä huonostitestatuilla kotteroillaan kierroskamana ja liikkuvina tsikaaneina.

Hyvä FIA, tallit säästää rahaa, kisat on tasaväkisiä, nähdään ohituksia ja Böörnielle vielä suurempi osuus tuloista, että on varaa erota akastaan.:thumbup:
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Ihmiset kuolee ja kärsii tuhatpäin mm. Afrikassa ja lähi-Idässä. Who cares about Oikarinen? Ossi lähtee Bahamalle lomailemaan ja jengi on täällä että :nope:

No VOI VOI! :yuck:
Pitäisköhän sun sitten siirtyä vaikka kirkon ulkomaanavun keskustelufoorumille sen sijaan, että tuhlaat aikaasi täällä keskustelemassa jonninjoutavuuksista vaikka maailmassa on sotia ja nälänhätää? Tuli vain mieleen :D
 

Jan1

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
570
Sijainti
Nurmijärvi
Salolta löytyy luottoa Kimiin

Entinen F1-kuljettaja Mika Salo ei kauan mieti, kun häneltä kysytään suurinta mestarisuosikkia alkavalle formulakaudelle.

- Veikkaan Kimin olevan ykkönen. Kimin ja Hamiltonin välillä se käydään ensi vuonnakin, Salo arvioi.

Salo ei sen sijaan usko, että viime vuoden MM-kakkonen Felipe Massa pystyisi pistämään Räikköselle kampoihin Ferrari-tallissa.

- Kimi on motivoitunut ja viime kausi jäi varmaan harmittamaan. Olen yllättynyt siitä, että Massa pystyi ajamaan edes yhden kauden noin hyvin kuin viime vuonna. Kimi on nopeudessa selvästi Massaa edellä, jos kaikki menee putkeen, Salo tietää.

Heikki Kovalaisen tilanne McLaren-tallissa mietityttää Saloa.

- Heikillä on hyvä tiimi takana, mutta ikävä kyllä siellä on yksi maailmanmestari myös tallissa kauhealla itseluottamuksella. Heikin pitää pystyä lyömään Hamilton ennen kuin pystyy haaveilemaan voitoista, Salo muistutti.

Salo toivookin, ettei Kovalainen joutuisi McLarenilla kakkoskuljettajan asemaan.

- Vaikka ei sekään ole huono paikka olla McLarenilla kakkoskuskina. Heikin pitää olla valmis voittamaan Hamiltonin keskeyttäessä. Viime vuonna se onnistui vain kerran, vaikka monta muutakin tilaisuutta olisi ollut voittaa kisoja, Salo totesi.
Video NettiTV:ssä: http://nettitv.mtv3.fi/uutiset/index.shtml/uutiset/uutiset/tulosruutu?155867#155867

Videossa puhutaan sen verran muutakin asiaa niin kuuluu ehkä enemmän tänne kuin Kimi topiciin.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös