F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ei mitään järkeä, tallien määrää tulisi lisätä, ei vähentää.
Tottakai, mutta ei ne käskemällä lisäänny.

Kolmas auto ei ole paha idea, onpahan vain eri tilanne mihin ollaan totuttu. Tallipisteitä kyseiset autot eivät luonnollisestikaan saisi, näinköhän saisi kuskitkaan kuskipisteitä. Taktisessa mielessä ne toki olisivat kiusaamassa muiden tallien kuskeja, mutta voihan niihin määrätä säännöillä vaikka kuskeja, jotka eivät ole ajaneet enempää kuin 6 kisaa, jolloin antavat kokemuksessa tasoitusta.
 

Jan1

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
570
Sijainti
Nurmijärvi
Tottakai, mutta ei ne käskemällä lisäänny.

Kolmas auto ei ole paha idea, onpahan vain eri tilanne mihin ollaan totuttu. Tallipisteitä kyseiset autot eivät luonnollisestikaan saisi, näinköhän saisi kuskitkaan kuskipisteitä. Taktisessa mielessä ne toki olisivat kiusaamassa muiden tallien kuskeja, mutta voihan niihin määrätä säännöillä vaikka kuskeja, jotka eivät ole ajaneet enempää kuin 6 kisaa, jolloin antavat kokemuksessa tasoitusta.
Joko näin tai sitten sellainen systeemi että esim. jos Ferrarilla on kolme kuljettajaa; Räikkönen, Massa, Alonso :). Ja maaliin tullaan tuossa järjestyksessä, niin kaikki saisivat henkilökohtaiset pisteet, mutta tallipisteisiin laskettaisiin vain Räikkönen ja Massa (tallin kaksi parasta kuljettajaa) tai Räikkönen ja Alonso (paras ja huonoin), kisakohtaisesti tietysti.

Vaikka kyllähän se tallien määrän lisääminen paras vaihtoehto tietysti olisi.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Joko näin tai sitten sellainen systeemi että esim. jos Ferrarilla on kolme kuljettajaa; Räikkönen, Massa, Alonso :). Ja maaliin tullaan tuossa järjestyksessä, niin kaikki saisivat henkilökohtaiset pisteet, mutta tallipisteisiin laskettaisiin vain Räikkönen ja Massa (tallin kaksi parasta kuljettajaa) tai Räikkönen ja Alonso (paras ja huonoin), kisakohtaisesti tietysti.
Mun mielestä just tässä kohtaa tallipisteissä pitäs olla selkeästi määrätty se, ketkä tuovat pisteitä. Kaksi parasta jos saavat pisteitä, niin silloin on jo todennäköisyyden puolesta parempi mahdollisuus saada enempi pisteitä. Jos taas paras ja huonoin otetaan mukaan, niin silloin myös todennäköisyys tulee mukaan, todennäköisempäähän on, että joku näistä 3 keskeyttää kuin jos siellä ajaisi 2. Vaikka keskeytys luultavasti onkin tallin/kuljettajan virhe.

Eli selkeästi 2 "ykköskuljettajaa" toisi tallipisteet.

Toki Bernie ja kumppanit saavat tähänkin varmaan aikamoisen sotkusäännön jos 3 auto otetaan mukaan. Menevät vielä keskiarvoihin ja desimaaleihin.. :dunno:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Joko näin tai sitten sellainen systeemi että esim. jos Ferrarilla on kolme kuljettajaa; Räikkönen, Massa, Alonso :).
Jokseenkin utopistinen tilanne koska a) sopimukset on jo tehty ja b) tässä taloustilanteessa kolme noin kovapalkkaista kuskia ei ole järkevää, kun ei pisteitäkään olisi jaossa kuin kahdelle.
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Toisaalta jos kolmosautot mukaan otetaan testikiellon voimassa ollessa, voisi vaikka Ferrari laittaa Badoerin ja Genén vuorottelemaan kolmosauton puikkoihin keräämään tärkeää dataa, kun ei saa tallipinnoja kerätä. Täytettä se toisi lähtöruudukkoon, mutta mieluummin pitäisin nämä kolmannet auton vaikka perjantain ajoissa tai kokonaan poissa. Saavat isommat liikaa etua pienempiin nähden.

Jos tällainen 3-auto systeemi tulisi, niin niiden autojen on oltava vaikka viime vuotista mallia joka muokattu uusien sääntöjen puitteisiin. Ei ihan heti haluttaisi nähdä tämän näköistä tulosluetteloa: Ferrari-Ferrari-Ferrari-McLaren-McLaren-McLaren.
 

Jan1

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
570
Sijainti
Nurmijärvi
Mun mielestä just tässä kohtaa tallipisteissä pitäs olla selkeästi määrätty se, ketkä tuovat pisteitä. Kaksi parasta jos saavat pisteitä, niin silloin on jo todennäköisyyden puolesta parempi mahdollisuus saada enempi pisteitä. Jos taas paras ja huonoin otetaan mukaan, niin silloin myös todennäköisyys tulee mukaan, todennäköisempäähän on, että joku näistä 3 keskeyttää kuin jos siellä ajaisi 2. Vaikka keskeytys luultavasti onkin tallin/kuljettajan virhe.

Eli selkeästi 2 "ykköskuljettajaa" toisi tallipisteet.

Toki Bernie ja kumppanit saavat tähänkin varmaan aikamoisen sotkusäännön jos 3 auto otetaan mukaan. Menevät vielä keskiarvoihin ja desimaaleihin.. :dunno:
Niin ei tuosta yksinkertaista systeemiä saa tehtyä millään. Mutta miten kävisi tallin sisäiselle kilpailuille ja tallimääräyksille jos tallissa olisi kaksi kuljettajaa jotka toisivat pisteitä tallille ja yksi joka keräisi vain omaan pussiinsa? Entä jos se kolmas kuljettaja olisi ns. vieraileva tähti ja vaihtuisi kauden aikana, eli nostettaisiin vaikka GP2:sta tai F3:sta joku kuljettaja kisakuljettajaksi muutaman kisan ajaksi.

Tosin sitten tulee kysymys että mitä järkeä siinä olisi? Ajattaa kuljettajaa joka ei voi vaikuttaa kumpaankaan maailmestaruuteen millään tavalla. Mutta ei siinä kolmen huippukuskin systeemissäkään olisi sen enempää ideaa kun talli haluisi kuitenkin kahden "pääkuljettajan" sijoittuvan kärkeen ettei se tallin kolmas kuljettaja syö kahden muun keräämiä tallipisteitä. Todennäköisesti kolmoskuskin tehtävä olisi olla aina tallin sisäisessä järjestyksessä kolmas, joilloin siinäkään tapauksessa siitä ei ole tallille mitään hyötyä. Vähän vaikea idea.

EDIT: Hookahin ehdottama testisysteemi olisi ainoa hyödyllinen tallille.
 
Viimeksi muokattu:

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
Huono homma että ING on vaikeuksissa. Ei tiedä välttämättä hyvää Spa:lle joka on ennenkin kärsinyt talousvaikeuksista.

Francorchamps in trouble after ING's decision?

As the Dutch bank ING, title sponsor of the Renault Formula One team and several Grands Prix, decided to cut back on its F1 sponsorship, the ING Belgian Grand Prix starts to fear for a huge financial deficit. In 2007, the GP at Spa-Francorchamps suffered a loss of €3,1 million and in 2008 a loss of €3,8 million. Due to the financial crisis and the decision made by ING, the organisers of the race fear an even bigger loss in 2009.

André Maes, one of the organisers of the Belgian Grand Prix, said: "Involving sponsorship, we have nothing to fear. We have no contract with ING, but with All Sports Management that organises the publicity of all Grands Prix. The thing I do fear is that ING will not buy as many tickets as they did in the past. In 2008 they bought 3000 tickets for their employees and clients."

In order to break even, the GP at Francorchamps should attract 80.000 visitors. Last year, 63.000 visitors showed up at the famous race track in the Ardennes. Due to the global financial crisis and the decision of ING, the number of spectators is expected to decrease which would led to an enormous deficit.

The 2009 Belgian Grand Prix takes place on 30 August.F1technical
 

Pietari

HarjunHerra
Liittynyt
4.3.2007
Viestit
7217
Sijainti
Etelä-Savo
Testien vähentäminen jätti suomalaisen F1-insinöörin vaille töitä

28.1.2009 14:07

Suomalainen formula 1 -insinööri Ossi Oikarinen on lähtenyt pois BMW:n tallista. Oikarinen johti BMW-Sauberin testiryhmää.

BMW:n tiedottaja vahvisti asian Helsingin Sanomille. Oikarinen oli jäämässä tavallaan työttömäksi, koska tulevaisuudessa tallit eivät testien vähenemisen myötä tarvitse enää omaa testitiimiä.

Oikarisen tulevaisuuden suunnitelmista ei ole tietoa. Yleensä tallia vaihtava insinööri joutuu karanteeniin, jonka kesto on muutamasta kuukaudesta puoleen vuoteen.
:thumbdown
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Ihmiset kuolee ja kärsii tuhatpäin mm. Afrikassa ja lähi-Idässä. Who cares about Oikarinen? Ossi lähtee Bahamalle lomailemaan ja jengi on täällä että :nope:

No VOI VOI! :yuck:
 

TIMOMIES

Well-known member
Liittynyt
8.5.2006
Viestit
1189
Ihmiset kuolee ja kärsii tuhatpäin mm. Afrikassa ja lähi-Idässä. Who cares about Oikarinen? Ossi lähtee Bahamalle lomailemaan ja jengi on täällä että :nope:

No VOI VOI! :yuck:
Voidaankin lopettaa tänne F1 uutisten postaaminen ja alkaa postaamaan uutisia mm. Afrikasta ja lähi-idästä. Myös kuolinilmoitukset tänne.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Ihmiset kuolee ja kärsii tuhatpäin mm. Afrikassa ja lähi-Idässä. Who cares about Oikarinen? Ossi lähtee Bahamalle lomailemaan ja jengi on täällä että :nope:

No VOI VOI! :yuck:
Jos jäisit itse vaille töitä, lähtisitkö Bahamalle lomalle?
Äläkä puhu siitä, että Oikarisella on niin tajuttoman kova palkka kun et tiiä siitä mitään..

Ja turhapa meidän on jotain Afrikkalaista surra kun on ihan suomalainenkin jonka puolesta surra. :eek:


Joo muaki hivenen harmittaa, ois ollu kiva jos Oikarinen pääsis aina pikku hiljaa nouseen titteleissä ylöspäin ja joskus ois sitten semmone heppu ja semmosessa asemassa että vois fanittaa Kimiäkin enempi.. Kyllä Ossi sieltä vielä tulee, toivottavasti.
 
Viimeksi muokattu:

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Ei mun mielestä.

Esimerkiksi 2 tai 3 edellisen kauden kärkitallia saisi kolmannen auton mukaan kisaan niin että kuljettaja ajaa henkilökohtaisista suorituksista ja nämä 2 "virallista" kuljettajaa ajaa sitten myös tallien pisteistä, eli tämä kolmas ei toisi tallipisteitä. Tosin jokin siivu tuloksista täytyy tulla tälle kolmannen kuljettajan tallille jotta 3 auto ei olisi tallin näkökulmasta pelkkä kulu.

Katsojillekin (ainakin minulle) olisi mielekästä seurata jonkun Alonson ja Rosbergin touhuja kolmannessa autossa. Toisi mukavasti jännitettä kisoihin, mutta toisaalta he kyllä söisivät pisteitä pienemmiltä talleilta.

Ei siis tuhoon tuomittu idea mun mielestä, mutta toki tarkkana saa olla.
Se kaatuu mun mielestä ennenkaikkea siihen että rahaa ei ole loputtomasti. Jos pelkästään suurimmat tiimit ottavat 3. auton käyttöön niin se tietää sitä että pidemmässä tahdissa rikkaat vaan rikastuu ja köyhät köyhtyy entisestään (joko kiilaamaan edelle tai tyrkkäämällä kilpailijan radalta). Jos taas 3. kuskilla ei ole mahdollisuutta vaikuttaa pisteisiin niin tallit eivät laita niitä kiertämään rataa koska siinä EI ole järkeä. Pakottaminen 3. autoihin voisi taas tietää lakkoja ja ties mitä.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Kustannusten leikkaukset näyttävät ikävän puolensa... Toivottavasti Oikarinen löydä uuden työnantajan.
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Kustannusten leikkaukset näyttävät ikävän puolensa... Toivottavasti Oikarinen löydä uuden työnantajan.
Ihan varmasti löytää. Ihmettelen vain sitä, ettei BMW löytänyt Oikariselle toista paikkaa nykyorganisaatiossaan. Noh, jos sitten vaikka Ferrarille kisainssiksi.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Ihan varmasti löytää. Ihmettelen vain sitä, ettei BMW löytänyt Oikariselle toista paikkaa nykyorganisaatiossaan. Noh, jos sitten vaikka Ferrarille kisainssiksi.
Oikarinen meni testitiimiin tietääkseni siksi, ettei halunnut enää reissata kisoihin. Voi siis olla, ettei F1 ole enää vaihtoehto, mikäli matkustus ei kiinnosta.
 

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
Evening race confirmed for Malaysia

Malaysia will join Australia in shifting the start time of its grand prix to the late afternoon following pressure to accommodate the sport's core European television audience.

While most races are scheduled to start at 14.00 local time, the second round of the 2009 season at Sepang will instead start at 17.00 local time, running through the evening.

Malaysia has been approached about the possibility of joining Singapore in hosting races under floodlight, but this is being seen as a compromise for the time being.

The new time also applies to qualification, although the free practice sessions will take place at their normal time, unlike in Australia where nearly sessions are set to be held in the evening.


Changed in order to comply with European television audiences, without discounting Asian viewers, the changes mean the Malaysian Grand Prix will start at 10.00 GMT this year.
-------------------------------------------------------------------------------

ING:in ongelmat ei heijastu Belgian GP:seen.
- Meillä ei ole mitään pelättävää. Meillä ei ole sopimusta ING:n, vaan markkinointiyhtiön kanssa, joka organisoi kaiken mainosmyynnin, kertoo Span ratayhtiön johtaja Andre Maes F1-liven mukaan.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
En jaksanut lukia kuin ensimmäisen kappaleen, mutta mikäli siinä on se perus ajatus niin hyvältä vaikuttaa. Eli siirtävät kisaa iltapäivälle ja näin suotuisampaan kellon aikaan meille eurooppalaisille.

Itse kylläkin pidän mieluummin kello 5 yöllä olevasta kisasta, silloin vielä tulee kisan jälkeen uni. Nyt jos kisa on 8 aamulla niin turha mennä 10 nukkumaan..

Malesian kisa taitaa tosin olla muutenkin myöhemmin kuin Australian kisa, joten tämä uusi aikatauluhan saattaisi olla varsin kelvollinen herätyksen suhteen.

Osaako joku sanoa mihin aikaan Malesiassa ajettaisiin GMT +2 kellon mukaan?
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös