F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Koko kaudestahan, kiitos FIAn, tuli aikalailla vitsi mitä autojen tekniikkaan tulee. Hieman Brawnin tuottaman mestarinkin sädekehä jää vaillinaiseksi.

Kers oli FIAn ajattelemana tulossa kaikkiin autoihin. Ylimenokausi annettiin, kun hosuttiin - joten kaikilla sitä ei tarvinnut olla. Lisäksi se on tuhottoman kallis joka jo sinällään söi monen tallin budjetin.

FIA ei vain kaikkine painorajoituksineen ymmärtänyt, että Kers on myös kirjaimellisesti riippa autossa. Ja kun autoon tuo riippa on suunniteltu, kuten Ferrarissa lähelle pohjaa. Ei sen poistaminen sieltä onnistu ilman auton rungon ja mm poltoainetankin ym siinä ympärillä olevien komponenttien muutosta. Toisinsanoen uusi auto jopa törmäystestejä myöden jos Kers luontevasti sieltä pois nypätään. Kaikki tältä väliltä on vain kompromisseja.

Toinen FIAsko oli kun kattojärjestöllä ei ollut reagointikykyä ajoissa tupladiffuusorin suhteen. Kauden jo alettu ei taas ollut munaa sen kieltämiseen. Diffu kuitenkin selkeästi oli sääntöjen hengen ja ohittamisen helpottamispyrkimyksiä vastaan.

Tuo diffuusorin lisääminen ei sekään onnistu autoon luontevasti kesken kehityskaaren, vaan se vaatisi uuden auton. Kuitenkin sen etu on niin merkittävä, että vaatimattomallakin tasolla hyödynnettynä eli olemassaolevaan autoon sovitettuna se kannatti käyttöön ottaa. Samalla Kers-autot saattoivat hieman modifioida autoaan suuntaa jossa kersin poisjättäminen tuli kyseeseen. Eihän kukaan alunperin ajatellut KERSsistä poistettavaa elementtiä, mutta sen haitat painorajoituksen sisällä pakottivat tähän riippuen radasta.

Nämä kaikki kesken kauden tehdyt muutokset autoihin tarkoittivat useita myönnytyksiä optimaalisiin ratkaisuihin koska aivan uuteen suunnitteluprojektiin ei ollut mahdollisuuksia. Force-Indialla onnekseen moottori on Mersu eikä rasitteena ollut Kersin painojakaumaa. Niinpä se onnistui parantamaan huimasti tulostasoaan onnistuessaan diffuusorin ja aerodynamiikan kanssa. RedBull lähti heti alunalkaen ilman kersiä hyvään ajettavuuteen ja sai lisättyä diffuusorin autoon onnistuneesti. Ferrarin piti siirtää Kers pois kaikkien elementtien alta, tehdä siitä myös poistettava ( jos painojakauma vaatii ) ja suunnitella pohja uusiksi tupladiffua ajatellen. Ei onnistunut ja hanskat naulaan autonkehityksen suhteen. McLaren onnistui paremmin mm koska Kerssiä ei oltu viety Ferrarin tavoin pohjaa vasten kaikkien elementtien mm polttoainetankin alle. Ja niin edelleen.

Ja kun tähän, kiitos FIAn vielä lisätään testikielto, niin kaikki nämä muutokset tallit ovat joutuneet tuomaan arpapelillä kokeiltavaksi itse kulloisessakin GP:ssä.

Eikä vielä tässäkään kaikki. FIA nerokkuudessaan ja Bridgestonen karsiessa kulujaan, renkaat ovat huonompia ja epätasalaatuisempia kuin koskaan. FIAn epäonnistunut ajatus huonoilla renkailla tuoda vaihtelua autojen tallikohtaiseen kisavauhtiin - tai no. Ajatus onnistui - mutta ei toki auta selvittämään lottosysteemillään sirkuksen parhaita kuskeja. Tämä tarkoittaa edellämainittujen muutosten suhteen kuitenkin sitä, että talleilla on ollut GP perjantait aikaa ymmärtää johtuvatko kierrosaikojen muutokset diffuusorin myötä tulleista aeropaketin muutoksista, Kersin painojakauman tuomista muutoksista, renkaiden lämpö ja kulutusongelmista vai mistä.

On siis päivänselvää - tai ainakin pitäisi olla - että todellista etua saaneet eivät ole Kers autoja. Joskus hyötyvät joskus eivät, mutta riippaakin kantavat. Ilman Kersiä taas saattoivat olla lähempänä muuttamaan autoaan tupladiffuusorilla toimivaksi. Jo alunperin tupladiffuusorilla suunnitellut autot puolestaan hyötyivät ratkaisustaan paljon eikä Kers tullut edes mieleen siinä vaiheessa.

Muuttujaa ja vaikuttimia on kuin Maxin orgioissa, joten nyt itku Kers-hyödystä on ainakin aiheetonta. Sama kun voittaisit pyörätuolilla juoksukisan vahvistettuasi käsivoimiasi ja muut syyttävät kun alunperin menit katkaisemaan jalkasi kun FIA niin yllytti.
 
Viimeksi muokattu:

Alpertti

Well-known member
Liittynyt
17.3.2009
Viestit
519
Kaiken kaikkiaan pidän KERSiä virheenä ja tällaisenaan en toivo sille jatkoa ensi kaudelle. Joko iso muutos sen toimintaperiaatteeseen tai kokonaan pois.
Olen sanonut tämän useaan otteeseen ennenkin; Alkuun olin minäkin KERSsiä vastaan, mutta jossain vaiheessa mieli muuttui. KERSsissä on ideaa, kunhan siitä saisi ottaa kaiken irti mitä suinkin mahdollista. Ei sitä jarrutusenergiaa kuitenkaan määräänsä enempää talteen saa. Eli kaikki teho- ja aikarajoitukset rajoitukset KERSsistä veks.
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
Onhan tämä Kers ilmiö ollut formuloissa jo pitkään. Aiemmin se tunnettiin Trullijunana. :D Mutta asiaan. Kimille voisi tosiaan ojentaa kauden päätteeksi F1 Kers 2009 maailmanmestaruuspokaalin, en panis pahitteeksi.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
On siis päivänselvää - tai ainakin pitäisi olla - että todellista etua saaneet eivät ole Kers autoja. Joskus hyötyvät joskus eivät, mutta riippaakin kantavat. Ilman Kersiä taas saattoivat olla lähempänä muuttamaan autoaan tupladiffuusorilla toimivaksi. Jo alunperin tupladiffuusorilla suunnitellut autot puolestaan hyötyivät ratkaisustaan paljon eikä Kers tullut edes mieleen siinä vaiheessa.
mikælilta hyvä kirjoitus, täysin samaa mieltä.
varsinkin tää viimenen quote kertoo kaiken tarpeellisen. :thumbup:
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Hirveää vinkumista säännöistä jotka tekivät tästä kaudesta ylivoimaisesti parhaan ja tasaisimman eri tiimien välillä ehkä koko F1:n historiassa. Toivottavasti samanlaista pakan sekoittamista saadaan aikaiseksi muillekin kausille jotta ei tarvitse katsella yhden tiimin ylivoimaa kisasta toiseen kuten menneillä kausilla.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Hirveää vinkumista säännöistä jotka tekivät tästä kaudesta ylivoimaisesti parhaan ja tasaisimman eri tiimien välillä ehkä koko F1:n historiassa. Toivottavasti samanlaista pakan sekoittamista saadaan aikaiseksi muillekin kausille jotta ei tarvitse katsella yhden tiimin ylivoimaa kisasta toiseen kuten menneillä kausilla.
Mutta kun rasite on se, että nämä muutokset ja niistä juontuvat sijoitukset on sattuman kauppaa. Kärjistäen voisi sanoa, että helpommalla ja halvemmalla päästäisiin samaan, kun autoihin vain arvottaisiin eri kokoisia lisäpainoja ja huonoja renkaita.

Nythän kuskit ja tallit eivät aja toisiaan vastaan samoilla eväillä, vaan rengasruletin lisäksi Kerssiin haksahtaneet pistävät kampoihin tupladiffuun päätyneille ja välisarjassa on autoja tältä väliltä. Ja oleellista on, että nämä ei ole tallien innovaatioita kilpailukyvyn parantamiseksi vaan paremminkin taistelua ja toimeentuloa FIAn sääntöjen suhteen.
 

Nick

sadasseitsemäs
Liittynyt
30.6.2004
Viestit
2047
Sijainti
Tampere
Ei pienillä talleilla kuten vaikka Brawn ole niin helppoa pistää miljoonia menemään.
Pitäisikö esim. urheiluautot kieltää, kun "tavallisilla" ihmisillä ei ole varaa niihin?

Vähän huono esimerkki, mutta varmaan ymmärrät mitä tarkoitan.
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Nythän kuskit ja tallit eivät aja toisiaan vastaan samoilla eväillä, vaan rengasruletin lisäksi Kerssiin haksahtaneet pistävät kampoihin tupladiffuun päätyneille ja välisarjassa on autoja tältä väliltä. Ja oleellista on, että nämä ei ole tallien innovaatioita kilpailukyvyn parantamiseksi vaan paremminkin taistelua ja toimeentuloa FIAn sääntöjen suhteen.


Huvittavaa, että F1 sarjaan halutaan jännitystä, mutta jos kärjessä on uusia talleja aletaan valittamaan satunnaisista tuloksista. Kautta edeltävät testit kertoivat jo selvästi, että Brawn on onnistunut loistavasti ja sama tahti on jatkunut koko kauden. Kysymys on täsmälleen samoista innovaatioista, joiden avulla Ferrari ja McLaren sekä muutamina vuosina Renault ovat aiemmin sarjaa hallinneet. Brawnin tapauksessa innovaatioista vastasi jopa sama henkilö kuin Ferrarilla aiemmin. Rengasrulettikin on paljon parempi kuin se vaihtoehto, että yhdellä tallilla (Ferrari) on rengastoimittajan ratkaisujen takia jatkuvasti paremmat renkaat kuin muilla.

F1 sarjasta ei löydy ainoatakaan vuotta, jona tallit olisivat taistelleet täysin samoilla eväillä. Tänä vuonna erot ovat olleet pienempiä kuin pitkään aikaan. Brawnin ylivoimaa valiteltiin muistamatta sarjan historiaa pidemmältä ajalta. Aiemmin ylivoima on tarkoittanut sitä, että yksi talli ohittaa kaikki muut kierroksella (esim. McLaren 1998 Australia). Montaa esimerkkiä siitä, että viimeiseltä sijalta noustaan taistelemaan palkintokorokesijoituksista ei F1:ten historiassa ole, mutta sekin on tänä vuonna nähty.
 

vaijerimies

Päättämätön.
Liittynyt
29.7.2009
Viestit
180
Pitäisikö esim. urheiluautot kieltää, kun "tavallisilla" ihmisillä ei ole varaa niihin?

Vähän huono esimerkki, mutta varmaan ymmärrät mitä tarkoitan.
Ei tietenkään suurempia pidä rankaista muiden "heikkoudesta". Itse se on sieltä noustava ja ansaittava se paikka legendaarisien tallien joukossa.

Aika hyvin on kuitenkin KERSin kehitykseen käytetyt rahat hukattu, jos ensi kaudella niitä ei nähdä, eikä valmistajat edes pistä niitä katuautoihinsa. :D
 

space

Well-known member
Liittynyt
25.8.2009
Viestit
67
Sijainti
espoo
KERSsistä

Jos nyt oikein käsitin niin KERSsiä käytettiin Monzassa pääsuoralla koska se on pisin pitkä suora. No miksi sitten Sutil aina roikkui Kimin perässä pääsuoran päässä kärkkyen ohitusta? Eikö Kimin olisi silloin pitänyt saada enemmän tehoja juuri sillä suoralla vai käytettiinkö KERSsiä jossain muualla enemmän? Vai käyttikö Kimi KERSsiä monta kertaa kierroksen aikana aina kun Sutil oli liian lähellä?

Paljon kysymyksiä mutta jos joku tietäisi.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Nythän kuskit ja tallit eivät aja toisiaan vastaan samoilla eväillä, vaan rengasruletin lisäksi Kerssiin haksahtaneet pistävät kampoihin tupladiffuun päätyneille ja välisarjassa on autoja tältä väliltä.
Tämähän tässä koko paskassa onkin hyvä puoli.

Ei aiempinakaan vuosina talleilla ole ollut samanlaista autoa tai moottoria. Joku on haksahtanut Ferrariin ja joku Renaultiin. Aina on eroja, aina on mahdollisuus muuttua ja niin pitää ollakin. Formula 2 sarjaa voi kattoo jos haluaa että kaikilla on samat "eväät".

Tyson Gaylla pitäisi olla oma sarja 100m juoksussa, eihän hän millään pysty lyhyempänä miehenä haastamaan Usain Boltia, omat sarjas siis molemmille. Vai johtuukohan ero sittenkin jostain muusta?
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Jos nyt oikein käsitin niin KERSsiä käytettiin Monzassa pääsuoralla koska se on pisin pitkä suora. No miksi sitten Sutil aina roikkui Kimin perässä pääsuoran päässä kärkkyen ohitusta? Eikö Kimin olisi silloin pitänyt saada enemmän tehoja juuri sillä suoralla vai käytettiinkö KERSsiä jossain muualla enemmän? Vai käyttikö Kimi KERSsiä monta kertaa kierroksen aikana aina kun Sutil oli liian lähellä?
Vastaukseksi voin antaa vain omia näkemyksiäni.

Kimi käytti KERS:iä pääasiassa muualla kuin pääsuoralla, harjoitusten perusteella hivenen alle 1/3 käytettiin pääsuoralla, 1/3 Lesmon ulostulossa ja reilu 1/3 ensimmäisen mutkan jälkeen.

Syy KERS:n käyttöön on siinä, että Parabolicasta (viimeinen mutka) ulostultaessa auton nopeus on jo yli 200 kmh jolloin KERS:n hyöty ei ole kovin suuri kun vauhti on joka tapauksessa varsin pian yli 300 kmh. Ensimmäisestä mutkasta ulostultaessa vauhti on niin pieni että KERS:n käyttö tuo enemmän etua.

Kimi todennäköisesti käytti KERS:iä täysin samalla tavalla koko kisan ajan (varikko stoppeja ja startteja lukuunottamatta) välittämättä siitä että oliko Sutil kuin lähellä. Itse en nähnyt tilannetta missä Sutil oikeasti oli niin lähellä Kimiä, että hänen oli käytettävä KERS:iä puolustamiseen.


Muuttuvia tekijöitä on muitakin, eli KERS autot saattavat jättää suoranopeuden muiden tasolle lisädownforcen toivossa, ja Force Indian auto on kaikkein nopein suoralla.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Huvittavaa, että F1 sarjaan halutaan jännitystä, mutta jos kärjessä on uusia talleja aletaan valittamaan satunnaisista tuloksista...
Ymmärrän pointtisi. Ajan vain takaa sitä, että esim tuo tupladiffu olisi pitänyt selkeästi kieltää koska soti säännön ja ohitusten helpottamispyrkimyksiä vastaan. Ja näin oletti moni tallikin. Mutta kun FIA poukkoilee, se hyväksyttiin. ja osa talleista jäi siksi tyhjän päälle, ei siksi etteivätkö olisi sitä osanneet tehdä.

Ja kers. Siinä kylläkin osa talleista itse iskivät kätensä kakkaan. Kuitenkin testikielto, painorajoitus ja Kersin kalleus sekä tupladiffu kertauttivat jälleen vahingon - ei siksi etteikö ongelmaa osattaisi korjata, vaan siksi, että se ei kesken kauden onnistu.

Kaikissa näissä on kyse enemmänkin onnesta ja tallien nokkeluudesta - ei rakentaa hyvää kilpa-autoa, vaan reagoida alati muuttuviin sääntöihin ja FIAn visioihin. Siis täysin kilpa-ajon ulkopuolisiin rakenteisiin, joita tallit eivät itse olisi kilpa-autoon ehdoitta ymppäämässä. silloin käy niin, että suht lahjaton kuski voi voittaa mestaruuden sen lahjakkaan edestä, jonka talli ymmärsi FIAn pelin väärin.

Kilpa-ajo erikseen ja nokkeluus&tietokisat erikseen - kärjistäen.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Tämähän tässä koko paskassa onkin hyvä puoli.

Ei aiempinakaan vuosina talleilla ole ollut samanlaista autoa tai moottoria. Joku on haksahtanut Ferrariin ja joku Renaultiin. Aina on eroja, aina on mahdollisuus muuttua ja niin pitää ollakin. Formula 2 sarjaa voi kattoo jos haluaa että kaikilla on samat "eväät".

Tyson Gaylla pitäisi olla oma sarja 100m juoksussa, eihän hän millään pysty lyhyempänä miehenä haastamaan Usain Boltia, omat sarjas siis molemmille. Vai johtuukohan ero sittenkin jostain muusta?
niin, mutta kun ennen tallit miettivät miten autosta saisi nopeamman. Niin nyt FIA miettiin, miten autoihin lisättäisiin hidastavia tekijöitä: onneton ja painava kers, painorajoitus, huonot ja huonommat renkaat, testikielto...
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Carterin vuodatus asiasta nyt, kun siitä on alettu saamaan selvää hyötyä, on kyllä aika erikoista. Ei kuultu napinaa epäreilusta tilanteesta, kun KERSiä käyttävät tallit rämpivät peräpäässä epäluotettavien ja hiomattomien järjestelmiensä kanssa.
Sutil mainitsi asiasta nyt ja kommentoin sitä. Ajoitus omalta kohdaltani on puhdas sattuma. En muista olenko aikaisemmin tällä foorumilla mielipidettäni KERSistä sanonut, mutta samaa mieltä olin kyllä jo alku vuodesta, kun tuli selväksi, etteivät kaikki tule käyttämään KERSiä. Tilannetta kommentoida ei ehkä sitten vain ole aiemmin ollut.
Pyrys sanoi:
Tuon Carterin koko tekstin kun luki läpi, jäi vähän sellainen kuva, että et tahtoisi F1:ssä olevan minkäänlaista eroavaisuutta eri autojen välillä. Ehkä siis tässä on syy, miksi kannatat enemmän jenkkisarjoja, kun kaikki ajavat samoilla vehkeillä?
Grand Prix - autoiluun kuuluu jo historiallisestikin se, että erilaiset konstruktiot ovat erilaisia, joten en ole tätäkään mieltä. Sille puolestaan en voi mitään, että F1-tallit, FIA ja FOM ovat näköjään seuranneet tarkasti Championship Auto Racingin tapahtumia ja F1 yrittää versioida sitä. Mosley on ehdottanut kaikille samoja runkoja, sitten samoja moottoreita, Bernard tuo MotoRockin F1-kisoihin, yökilpailut väliaikaiselle moottoriradalle, vaihtoehtorengastus oli Champ carin ja Bridgestonen yhteissaavutus, P2P-sovellus kehitettiin Formula Palmer Audin ideasta ja nyt se on F1:ssä KERS.

Tosin, jos ihan oikeasti haluttaisiin tietää onko Räikkönen parempi kuljettaja kuin Alonso ja onko esimerkiksi Bourdais todella niin huono kuin STR-aika ykkösissä antoi ymmärtää, niin silloin kaikkien pitäisi luonnollisesti ajaa samoilla vehkeillä. Tästäkin on keskusteltu, mutta sekin on kääntynyt absurdiin vuoropuheluun, jonka rakenne on seuraava:
"Ei toi oo reiluu kun Schumacherilla on parempi auto kuin muilla. Kaikilla pitäisi olla sama auto, niin nähtäisiin oikeesti kuka on paras!"
- On sellaisia sarjoja, joissa kaikilla on sama auto. Esim. Champ Carissa kaikilla on sama kalusto.
"Mutta ei se oo F1."
- Ei olekaan, mutta juurihan sanoit, että jos oikeasti haluttaisiin tietää kuka on paras kuljett...
"Mutta ei se oo F1. Moottoriurheilun kuninkuusluokka."
- Ei niin, mut...
"Parhaat kuskit on F1:ssä, eikä jossain tsämp kaarissa"
- No niinhän se sitten on...

:rolleyes:
Minun mielestäni taas F1:n suola on siinä, että jokainen talli saa rakentaa omanlaisensa näkemyksen nopeasta autosta ja täksi kaudeksi saivat rakentaa sen hyvin erilaisista näkökohdista: tupladiffuusori vai ei, säädettävä etusiipi vai ei, KERS vai ei, vaihtoehtoja riitti, hyvä näin.
KERSiä ja säädettävää etusiipeä lukuunottamatta nämä "vaihtoehdot" ovat arvoltaan yhtä suuria kuin IRL:n viimeisimmät aeromuutokset. Ne ovat melko marginaalisia, lähinnä tyyliä "tehdään näin, niin voidaan ainakin sanoa, että säännöt antavat vapauksia." En siis ole teknisiä vapauksia vastaan, mutta WebSlaven ehdottamaan "jonkinlaista vapautta vain vapauden takia" vastustan.

Verrataan näitä F1:n vapauksia esimerkiksi Le Mans - sääntöihin. Missä ovat Diesel-moottorit? Coupet? Hybridit? Tunnistan kuitenkin, että KERS on tässä kohdassa kyseenalainen.
WebSlave sanoi:
Tuo Assenin ratkaisu kuulostaa urheilullisuuden vastakohdalta. Kädettömien vuoksi osaavat kärsivät. Siitä surullisenkuuluisassa Indyn kuuden auton kisassakin oli kyse. Bridgestonetalleja ei ollut reilua rangaista Michelinin kädettömyyden takia.
Meillä on selvästi erilainen näkemysero P2P:n käyttämisestä. Kun Champ Car otti P2P:n käyttöön, niin erään toisen sarjan fanit pitivät sitä epäilyttävänä ja sitähän se olikin. Se oli ylimääräinen asia, joka otettiin mukaan viihteen takia.

Urheilullisesti se tietenkin tarjosi Pyryksen peräänkuuluttaman vaihtoehdon, mutta ainakin oman oikeustajuni mukaan silloin sen kuuluisi olla sama kaikille. Siksi Assenissa Cotmanin päätös oli mielestäni oikea, koska jos kaikki eivät ylimääräistä järjestelmää voi käyttää, niin silloin ei ole reilua, jos toinen pyyhältää täysin itsestä riippumattomasta syystä puolustuskyvyttömän kuljettajan ohi. Moottorintoimittajan kohtaamaa täysin satunnaista ongelmaa, joka ei ollut riippuvainen tiimistä tai kuljettajasta en myöskään leimaisi "kädettömyydeksi."

Ja mitä tulee Indyn tapahtumiin, niin mikäli yhdeksän kymmenestä tallista oli valmis tekemään lajin kannalta paremman päätöksen ja yksi tiimi sitä vastusti ja mielestäsi Ferrari toimi urheilullisesti, niin mikäpä siinä. Minä ajattelin tuon tilanteen silloinkin niin, että mitähän siitäkin tulisi, jos koulun liikuntatunnilla 20 pojasta kuudella olisi piikkarit ja loput joutusivat pelaamaan paljain jaloin. Kumpi ratkaisu tässä lapsellisessa ajatusleikissä olisi järkevämpää: Laittaa lopult lapset pelaamaan ilman kenkiä muiden joukkoon vai kenties, täysin hullultahan se kuulostaa, käskeä kuutta poikaa ottamaan kengät pois, jotta pelilauta olisi tasainen?
Bleu sanoi:
Tuosta KERS:stä vielä se verrattuna Champcarin P2P-järjestelmään, että P2P pysyi aina päällä niin kauan kun kaasu oli täysillä. Tuollaisia parin sekunnin rykäyksiä ei pystynyt siten ottamaan.
Jos KERS olisi oikeasti toteutunut kuten FIA toivoi, niin mitään ongelmaa ei olisi. Tosin ei olisi mitään ratkaisuakaan, koska KERS ei vaikuttaisi mihinkään. Jos kaikissa autoissa olisi KERS ja tallit tehtaalla ennen kisaviikonloppua laskevat missä sitä kannattaa käyttää, niin kaikkihan käyttävät sitä samassa paikassa samaan aikaan, varsinkin kun sitä saa käyttää jokaisella kierroksella saman verran. Champ Carissa sitä sai käyttää minuutin verran. Superleague Formula on jalostanut P2P:n idean mielestäni parhaiten, siellä saat kahdeksan painallusta, mutta käyttöväli täytyy olla kaksi minuuttia. Näin siitä todellakin on tullut taktinen peliväline, josta on käytännön hyötyä, kun sen osaa ajoittaa oikein. Ei siis mikään ihme tai sattuma, että SF-kisoissa nähdään paljon enemmän ohituksia kuin ykkösissä. Ja siellä järjestelmään liittyvät säännöt ja käytäntö on kaikille sama. Oikeastaan P2P:tä käyttävistä sarjoista vain F1:ssä on olemassa niitä, joilla sitä ideaan yhdistetyn teknologisen lisäpainon takia joko on tai ei ole.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
niin, mutta kun ennen tallit miettivät miten autosta saisi nopeamman. Niin nyt FIA miettiin, miten autoihin lisättäisiin hidastavia tekijöitä: onneton ja painava kers, painorajoitus, huonot ja huonommat renkaat, testikielto...
Tätähän se on aina ollut, urarenkaat, etusiiven nosto jne. hidastavia tekijöitä, ja insinöörit keksii härpäkkeet.. Kissa hiiri leikkiähän se on ja tulenee olemaan.

2008 autot ei hirveästi tainnut 07 autoja parempia olla, kaikki alkoi olla sääntöjen "lopussa" kun mitään ei voinut enää tehdä, täydellisiä autoja niille säännöille. Sen jälkeenhän pitää raottaa jotain sääntökohtaa ja vastaavasti kiristää jostain (jotta nopeus ei karkaa) ja näin saadaan inssit miettimään uusia asioita ja mahdollisesti uusia ideoita joita voidaan käyttää kenties siviililiikenteessä. KERS on vain auttamattomasti myöhässä ja sinällään huono esimerkki tähän yhteyteen, mutta en pidä sitä siis huonona asiana että jotkut sitä kehittävät ja toiset panostavat toiseen osa-alueeseen.
 
Viimeksi muokattu:

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Ja mitä tulee Indyn tapahtumiin, niin mikäli yhdeksän kymmenestä tallista oli valmis tekemään lajin kannalta paremman päätöksen ja yksi tiimi sitä vastusti ja mielestäsi Ferrari toimi urheilullisesti, niin mikäpä siinä. Minä ajattelin tuon tilanteen silloinkin niin, että mitähän siitäkin tulisi, jos koulun liikuntatunnilla 20 pojasta kuudella olisi piikkarit ja loput joutusivat pelaamaan paljain jaloin. Kumpi ratkaisu tässä lapsellisessa ajatusleikissä olisi järkevämpää: Laittaa lopult lapset pelaamaan ilman kenkiä muiden joukkoon vai kenties, täysin hullultahan se kuulostaa, käskeä kuutta poikaa ottamaan kengät pois, jotta pelilauta olisi tasainen?
Entä jos koulujen välillä on jalkapallo matsi keskenään ja säännöt sallii nappuloiden käytön. Pitäisikö nappulat poistaa niiltä joilla ne on ihan vain siksi kun valtaosalla ei ole? Ei sekään ole oikeuden mukaista, silloin pitäisi mielestäni antaa rahat takaisin ja menetetty aikakin. Sitähän ei pystytä tekemään.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Entä jos koulujen välillä on jalkapallo matsi keskenään ja säännöt sallii nappuloiden käytön. Pitäisikö nappulat poistaa niiltä joilla ne on ihan vain siksi kun valtaosalla ei ole? Ei sekään ole oikeuden mukaista, silloin pitäisi mielestäni antaa rahat takaisin ja menetetty aikakin. Sitähän ei pystytä tekemään.
Nuorisotoiminnassa mukanaolleena ainakin minulle "Kaikki pelaa" menee kaiken muun turhanpäiväisen vänkäämisen edelle. Koska tuollaisessa tilanteessa tärkeintä on pelaaminen, niin siinä on tasan kaksi vaihtoehtoa: Joko kuusi poikaa pelaa kolmen hengen joukkueissa keskenään ja muut sitten omia pelejään tai sitten pojat pelaavat yhdessä ilman kenkiä ja mietimme tilanteen myöhemmin yhdessä uudestaan. Hankitaan vaikka kirpputorilta kaikille piikkarit tai sitten kaikki pelaavat jatkossakin ilman kenkiä.
Se nyt kuitenkin lienee selvää, ettei poikia samalle kentälle voi yhdessä laittaa, koska he lähtevät liikkeelle niin erilaisista lähtökohdista. Se ei ole reilua, urheilullista eikä järkevää. Samanlaisena näen kysymyksen KERSistä.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Tosin, jos ihan oikeasti haluttaisiin tietää onko Räikkönen parempi kuljettaja kuin Alonso ja onko esimerkiksi Bourdais todella niin huono kuin STR-aika ykkösissä antoi ymmärtää, niin silloin kaikkien pitäisi luonnollisesti ajaa samoilla vehkeillä. Tästäkin on keskusteltu, mutta sekin on kääntynyt absurdiin vuoropuheluun, jonka rakenne on seuraava:
"Ei toi oo reiluu kun Schumacherilla on parempi auto kuin muilla. Kaikilla pitäisi olla sama auto, niin nähtäisiin oikeesti kuka on paras!"
- On sellaisia sarjoja, joissa kaikilla on sama auto. Esim. Champ Carissa kaikilla on sama kalusto.
"Mutta ei se oo F1."
- Ei olekaan, mutta juurihan sanoit, että jos oikeasti haluttaisiin tietää kuka on paras kuljett...
"Mutta ei se oo F1. Moottoriurheilun kuninkuusluokka."
- Ei niin, mut...
"Parhaat kuskit on F1:ssä, eikä jossain tsämp kaarissa"
- No niinhän se sitten on...

:rolleyes:
Tämän allekirjoitan täysin, että F1:ssä kuljettajien absoluuttinen paremmuus ei ratkea, eikä ole ikinä ratkennutkaan. Mutta F1:n ei kuulukkaan sitä tarjota, vaan sen pitää tarjota hyvää viihdettä ja jokaisen kauden päätteeksi mestaruuspokaali parhaalle auto-kuljettaja-kombinaatiolle (kirjoitetaanko kahdella väliviivalla, en tiedä. Ampukaa jos meni väärin). Olipa siinä autossa sitten KERS tai ei.
Minun mielestäni oivallisin paikka absoluuttisen paremmuuden ratkaisulle olisi mestareiden kisa nykymuotoisesta mikkihiiripyörittelystä laajempaan ja aidompaan kilvanajoon muutettuna.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ajan vain takaa sitä, että esim tuo tupladiffu olisi pitänyt selkeästi kieltää koska soti säännön ja ohitusten helpottamispyrkimyksiä vastaan. Ja näin oletti moni tallikin. Mutta kun FIA poukkoilee, se hyväksyttiin. ja osa talleista jäi siksi tyhjän päälle, ei siksi etteivätkö olisi sitä osanneet tehdä.
FIA ei poukkoillut. Sen suunnasta ei missään vaiheessa tullut sellaista signaalia, että tupladiffuusori olisi laiton tai että se kiellettäisiin. Jos tallit sellaista kuvittelivat ja suunnittelivat autonsa omiin kuvitelmiinsa perustuen, niin oma moka.

Eri asia on, että ohitusten helpottamiseksi tupladiffu olisi pitänyt kieltää, mutta autoja ei suunnitella toiveiden perusteella.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös