Koko kaudestahan, kiitos FIAn, tuli aikalailla vitsi mitä autojen tekniikkaan tulee. Hieman Brawnin tuottaman mestarinkin sädekehä jää vaillinaiseksi.
Kers oli FIAn ajattelemana tulossa kaikkiin autoihin. Ylimenokausi annettiin, kun hosuttiin - joten kaikilla sitä ei tarvinnut olla. Lisäksi se on tuhottoman kallis joka jo sinällään söi monen tallin budjetin.
FIA ei vain kaikkine painorajoituksineen ymmärtänyt, että Kers on myös kirjaimellisesti riippa autossa. Ja kun autoon tuo riippa on suunniteltu, kuten Ferrarissa lähelle pohjaa. Ei sen poistaminen sieltä onnistu ilman auton rungon ja mm poltoainetankin ym siinä ympärillä olevien komponenttien muutosta. Toisinsanoen uusi auto jopa törmäystestejä myöden jos Kers luontevasti sieltä pois nypätään. Kaikki tältä väliltä on vain kompromisseja.
Toinen FIAsko oli kun kattojärjestöllä ei ollut reagointikykyä ajoissa tupladiffuusorin suhteen. Kauden jo alettu ei taas ollut munaa sen kieltämiseen. Diffu kuitenkin selkeästi oli sääntöjen hengen ja ohittamisen helpottamispyrkimyksiä vastaan.
Tuo diffuusorin lisääminen ei sekään onnistu autoon luontevasti kesken kehityskaaren, vaan se vaatisi uuden auton. Kuitenkin sen etu on niin merkittävä, että vaatimattomallakin tasolla hyödynnettynä eli olemassaolevaan autoon sovitettuna se kannatti käyttöön ottaa. Samalla Kers-autot saattoivat hieman modifioida autoaan suuntaa jossa kersin poisjättäminen tuli kyseeseen. Eihän kukaan alunperin ajatellut KERSsistä poistettavaa elementtiä, mutta sen haitat painorajoituksen sisällä pakottivat tähän riippuen radasta.
Nämä kaikki kesken kauden tehdyt muutokset autoihin tarkoittivat useita myönnytyksiä optimaalisiin ratkaisuihin koska aivan uuteen suunnitteluprojektiin ei ollut mahdollisuuksia. Force-Indialla onnekseen moottori on Mersu eikä rasitteena ollut Kersin painojakaumaa. Niinpä se onnistui parantamaan huimasti tulostasoaan onnistuessaan diffuusorin ja aerodynamiikan kanssa. RedBull lähti heti alunalkaen ilman kersiä hyvään ajettavuuteen ja sai lisättyä diffuusorin autoon onnistuneesti. Ferrarin piti siirtää Kers pois kaikkien elementtien alta, tehdä siitä myös poistettava ( jos painojakauma vaatii ) ja suunnitella pohja uusiksi tupladiffua ajatellen. Ei onnistunut ja hanskat naulaan autonkehityksen suhteen. McLaren onnistui paremmin mm koska Kerssiä ei oltu viety Ferrarin tavoin pohjaa vasten kaikkien elementtien mm polttoainetankin alle. Ja niin edelleen.
Ja kun tähän, kiitos FIAn vielä lisätään testikielto, niin kaikki nämä muutokset tallit ovat joutuneet tuomaan arpapelillä kokeiltavaksi itse kulloisessakin GP:ssä.
Eikä vielä tässäkään kaikki. FIA nerokkuudessaan ja Bridgestonen karsiessa kulujaan, renkaat ovat huonompia ja epätasalaatuisempia kuin koskaan. FIAn epäonnistunut ajatus huonoilla renkailla tuoda vaihtelua autojen tallikohtaiseen kisavauhtiin - tai no. Ajatus onnistui - mutta ei toki auta selvittämään lottosysteemillään sirkuksen parhaita kuskeja. Tämä tarkoittaa edellämainittujen muutosten suhteen kuitenkin sitä, että talleilla on ollut GP perjantait aikaa ymmärtää johtuvatko kierrosaikojen muutokset diffuusorin myötä tulleista aeropaketin muutoksista, Kersin painojakauman tuomista muutoksista, renkaiden lämpö ja kulutusongelmista vai mistä.
On siis päivänselvää - tai ainakin pitäisi olla - että todellista etua saaneet eivät ole Kers autoja. Joskus hyötyvät joskus eivät, mutta riippaakin kantavat. Ilman Kersiä taas saattoivat olla lähempänä muuttamaan autoaan tupladiffuusorilla toimivaksi. Jo alunperin tupladiffuusorilla suunnitellut autot puolestaan hyötyivät ratkaisustaan paljon eikä Kers tullut edes mieleen siinä vaiheessa.
Muuttujaa ja vaikuttimia on kuin Maxin orgioissa, joten nyt itku Kers-hyödystä on ainakin aiheetonta. Sama kun voittaisit pyörätuolilla juoksukisan vahvistettuasi käsivoimiasi ja muut syyttävät kun alunperin menit katkaisemaan jalkasi kun FIA niin yllytti.
Kers oli FIAn ajattelemana tulossa kaikkiin autoihin. Ylimenokausi annettiin, kun hosuttiin - joten kaikilla sitä ei tarvinnut olla. Lisäksi se on tuhottoman kallis joka jo sinällään söi monen tallin budjetin.
FIA ei vain kaikkine painorajoituksineen ymmärtänyt, että Kers on myös kirjaimellisesti riippa autossa. Ja kun autoon tuo riippa on suunniteltu, kuten Ferrarissa lähelle pohjaa. Ei sen poistaminen sieltä onnistu ilman auton rungon ja mm poltoainetankin ym siinä ympärillä olevien komponenttien muutosta. Toisinsanoen uusi auto jopa törmäystestejä myöden jos Kers luontevasti sieltä pois nypätään. Kaikki tältä väliltä on vain kompromisseja.
Toinen FIAsko oli kun kattojärjestöllä ei ollut reagointikykyä ajoissa tupladiffuusorin suhteen. Kauden jo alettu ei taas ollut munaa sen kieltämiseen. Diffu kuitenkin selkeästi oli sääntöjen hengen ja ohittamisen helpottamispyrkimyksiä vastaan.
Tuo diffuusorin lisääminen ei sekään onnistu autoon luontevasti kesken kehityskaaren, vaan se vaatisi uuden auton. Kuitenkin sen etu on niin merkittävä, että vaatimattomallakin tasolla hyödynnettynä eli olemassaolevaan autoon sovitettuna se kannatti käyttöön ottaa. Samalla Kers-autot saattoivat hieman modifioida autoaan suuntaa jossa kersin poisjättäminen tuli kyseeseen. Eihän kukaan alunperin ajatellut KERSsistä poistettavaa elementtiä, mutta sen haitat painorajoituksen sisällä pakottivat tähän riippuen radasta.
Nämä kaikki kesken kauden tehdyt muutokset autoihin tarkoittivat useita myönnytyksiä optimaalisiin ratkaisuihin koska aivan uuteen suunnitteluprojektiin ei ollut mahdollisuuksia. Force-Indialla onnekseen moottori on Mersu eikä rasitteena ollut Kersin painojakaumaa. Niinpä se onnistui parantamaan huimasti tulostasoaan onnistuessaan diffuusorin ja aerodynamiikan kanssa. RedBull lähti heti alunalkaen ilman kersiä hyvään ajettavuuteen ja sai lisättyä diffuusorin autoon onnistuneesti. Ferrarin piti siirtää Kers pois kaikkien elementtien alta, tehdä siitä myös poistettava ( jos painojakauma vaatii ) ja suunnitella pohja uusiksi tupladiffua ajatellen. Ei onnistunut ja hanskat naulaan autonkehityksen suhteen. McLaren onnistui paremmin mm koska Kerssiä ei oltu viety Ferrarin tavoin pohjaa vasten kaikkien elementtien mm polttoainetankin alle. Ja niin edelleen.
Ja kun tähän, kiitos FIAn vielä lisätään testikielto, niin kaikki nämä muutokset tallit ovat joutuneet tuomaan arpapelillä kokeiltavaksi itse kulloisessakin GP:ssä.
Eikä vielä tässäkään kaikki. FIA nerokkuudessaan ja Bridgestonen karsiessa kulujaan, renkaat ovat huonompia ja epätasalaatuisempia kuin koskaan. FIAn epäonnistunut ajatus huonoilla renkailla tuoda vaihtelua autojen tallikohtaiseen kisavauhtiin - tai no. Ajatus onnistui - mutta ei toki auta selvittämään lottosysteemillään sirkuksen parhaita kuskeja. Tämä tarkoittaa edellämainittujen muutosten suhteen kuitenkin sitä, että talleilla on ollut GP perjantait aikaa ymmärtää johtuvatko kierrosaikojen muutokset diffuusorin myötä tulleista aeropaketin muutoksista, Kersin painojakauman tuomista muutoksista, renkaiden lämpö ja kulutusongelmista vai mistä.
On siis päivänselvää - tai ainakin pitäisi olla - että todellista etua saaneet eivät ole Kers autoja. Joskus hyötyvät joskus eivät, mutta riippaakin kantavat. Ilman Kersiä taas saattoivat olla lähempänä muuttamaan autoaan tupladiffuusorilla toimivaksi. Jo alunperin tupladiffuusorilla suunnitellut autot puolestaan hyötyivät ratkaisustaan paljon eikä Kers tullut edes mieleen siinä vaiheessa.
Muuttujaa ja vaikuttimia on kuin Maxin orgioissa, joten nyt itku Kers-hyödystä on ainakin aiheetonta. Sama kun voittaisit pyörätuolilla juoksukisan vahvistettuasi käsivoimiasi ja muut syyttävät kun alunperin menit katkaisemaan jalkasi kun FIA niin yllytti.
Viimeksi muokattu: