No jaa, 2 autoa joissa nimenomaan EI ole KERSiä ottivat kaksoisvoiton eilisessä kisassa.
Sutil purnaa siksi ettei päässyt Kimistä ohi, mutta tosiasia on että Brawnien taakse mies olisi jäänyt kuitenkin, sen verran lujaa Button ja Barri menivät Monzassa...
Kun vielä muistetaan että Monzan kisan 10 parhaan listalla oli vain 4 KERS kuskia (Kimi 3., Alonso 5., Fisi 9. ja Heikki 6.) niin huomaa että ei tuo nyt mitään älytöntä ylivoimaa menoon kyllä tuo...
Lisäksi KERS on ollut vapaaehtoinen, valtaosa tiimeistä on luopunut suosiolla sen käytöstä, jotenka turha on mun mielestä kitistä.
Varsinkin kun alkukaudesta se oli pelkästään etu olla ilman
(eikös alkukaudesta pidetty aika selvänä että siitä koituu hyötyä mikäli sen saa toimimaan kunnolla kuitenkin)
Muistetaan sekin vielä että MM-sarjan top4:llä ei ole KERSiä ollut koko vuonna muutenkaan, niin voitaneen päätellä paljonko siitä on oikeesti ollut hyötyä...
Ei oikeastaan ole kyse siitä onko siitä hyötyä vai ei, vaan siitä, että se on asia, joka luo kaksiluokkaisen järjestelmän, jota yritetään naamioida tasaiseksi. Samasta asiasta minä esimerkiksi Le Mans - sarjoissa purnaan, kun erilaisia polttoaineita käyttävistä autoista yritetään tehdä tasaväkisiä. KERS on myös siitä ongelmallinen, ettei se oli kuin esim. Gurney-flap, jota voi käyttää tai olla käyttämättä, vaan se on merkittävä investointi, joka maksaa hirveästi. Eikä se ole kuten uuden etusiiven kehittäminen, koska jokaisessa autossa sellainen täytyy kuitenkin olla.
Push-2-Pass, joka KERSinkin on pohjimmiltaan tarkoitus olla, on idealtaan hyvä ja oikeudenmukainen, urheilullinen, kun kaikilla joko on mahdollisuus käyttää sitä tai sitten kaikkien on pärjättävä ilman sitä. Assenissa, kun muutamassa autossa oli elektroninen häiriö, joka ei mahdollistanut P2P:n käyttöä, kilpailun tuomaristo käski kaikkia olemaan käyttämättä järjestelmää, jotta se olisi kaikille sama.
Muualla 80 hevosvoiman potentiaalisen suorituskykyero näin merkittävästi erilaisen teknisen ratkaisun avulla verrattuna toiseen muuten samanlaiseen autoon jakaisi ne kahteen luokkaan. Ei ole kyse siitä kumpi ratkaisu on nopeampi tai hitaampi vaan siitä, että ne ovat niin perusteellisen erilaisia, ettei niitä ainakaan samanlaisiksi voi väittää.
Tietenkin juuri he pitävät tästä kiinni tämän kauden ajan. Vai meinaatko että osa tiimeistä suunnittelee autonsa uusiksi kesken kauden vain koska FIA mokasi?
Tuskin.
ToXiCiTyhän juuri ansiokkaasti muistutti kuinka ainoa syy KERSin olemassaoloon tänä vuonna hylkäsi koko järjestelmän kesken kauden.
Lisäksi maininnanarvoista lienee että katsokaapa Rellua ja BMW:tä, niiltä hävis se pienikin kisavauhdinpoikanen kun KERS otettiin pois, sama Mäcillä ja Ferrarilla varmasti olisi...
Ja silloin pöytä olisi jälleen kaikille tasainen. Minulle ei ole väliä kuka voittaa, joten minua ei kiinnosta onko McLaren tai Ferrari kilpailukykyisiä, minä haluaisin vain nähdä tasaväkistä kilpailua, mutta nyt sitä ei KERS-auton ja KERSittömän välillä samalla radalla nähdä, koska toinen auto on teknisesti kokonaan eri luokassa
ToXiCiTy sanoi:
Ymmärtäisin sun ruikuttamisen jos KERS autot dominoisivat sarjaa,mutta vain kaksi KERS voittoa on tullut tänä vuonna joten en näe ongelmaa tässä.
Kuten totesin, ei ole kyse siitä kuka voittaa tai kummalla lopulta on se etu on, vaan siinä, että kilpailun lopputulokset kuitenkin niputetaan yhteen ja merkitään kaksi täysin erilaista autoa samaan luokkaan. Varsinkin tänä vuonna, kun erot aika-ajoissa ovat olleet niin pienet, niin ero sillä, ajaako urarenkailla vai slikseillä olisi merkittävä ero. Samoin säädettävä etusiipi. Sama juttu. Eri luokan autot. Toisella on toisella ei.
Minä en näkisi ongelmaa tässä, jos lopputulokset esim. Monzasta olisivat seuraavat:
Grand Premio de Monza
1. (1.) Rubens Barrichello - Brawn - Mercedes
2. (2.) Jenson Button - Brawn - Mercedes
3. (1.) Kimi Räikkönen - Ferrari
4. (3.) Adrian Sutil - Force India - Mercedes
Tiivistän ja haastan teistä jokaisen: Kuka teistä pystyy selittämään tai väittämään, että kaksi autoa, joista toisella on 80 hevosvoimaa enemmän valinnaisesti käytössä, kun toisella sitä mahdollisuutta ei ole, ovat teknisesti ja kilpailullisesti tasaväkisiä? Tai ohitustilanteessa, kuten Kimi sanoisi: "Se on kaikille sama", kun erilaisuus kerta on samanlaisuuden vastakohta? Voittajalle luvassa digitaalinen ananas.
Cmoney sanoi:
KERS on sentään jonkinlaista vapautta tiimeille antanut kehittää autojaan. F1iin ei silti mielestäni pitäisi kuulua moottorikehitysjäädytys, ja että arvioidaan niiden nyt olevan melko tasoissa. Näkisin siellä mieluummin huippumoottoreita, ja sitten vähän heikompia, ja parhaat kuskit sitten vain pääsevät parhaisiin autoihin... Niin se on tavallisesti ennen ollutkin.
Sama.
KERSin luoma erilaisuus ei ole luontevaa, vaikka se muuttuja autojen välillä onkin. Se otettiin käyttöön liian aikaisin, sitä olisi pitänyt testata, eikä tuoda välittömästi kilpailuihin luomaan epätasapainoa tiimien välille. Grand Prix - henkeen kuuluu eroavaisuuden auton rakentamisessa ja moottoreissa. KERS nykyisellään on siihen konseptiin raakile ja epäkäytännöllinen.
Tulevaisuudessa voi tietenkin olla toisin. Älkää käsittäkö väärin.