F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

SweetSuite

Well-known member
Liittynyt
5.9.2009
Viestit
278
Toivottavasti huomisissa lehdissä kirjoitetaan, että Hamiltonin ulosajo johtui sydänsuruista.
Jos lukevat tuon lauseen maikkarin toimituksessa, niin aivan varmasti löytyy sensaatiomainen spekulaatio lähipäivinä viihdeosiosta tai f1-osiosta, joiden ero tosin on lähes olematon. Petteriahomaa-a-go-go- uutisointia.:yuck:
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Sutil ärähti: Kers-etu on epäreilu! MTV3 Katsomo
13.09.2009 21:51
Adrian Sutil (Kuva: EPA/JENS BUETTNER)

Italian GP:ssä neljänneksi sijoittunut Force Indian saksalaiskuljettaja Adrian Sutil oli kisan jälkeen nyreissään siitä, että Ferrarin Kimi Räikkönen pystyi päihittämään hänet Kers-laitteen tarjoamien 80 lisähevosvoiman avulla.

Räikkönen ohitti Sutilin heti startissa. Edelliskisassa Belgiassa Räikkönen ohitti Giancarlo Fisichellan Force India -auton uusintalähdössä niin ikään Kersin voimin. Molemmissa kilpailuissa Force India -autot seurasivat koko matkan Ferrarin perässä, mutta eivät onnistuneet ottamaan sijaansa takaisin, koska Force Indialla ei ole Kersiä.

- Tilanne ei ole sataprosenttisen reilu joillain radoilla. Sääntöjä täytyy muokata ensi kaudeksi, jotta kaikilla on samanlaiset olosuhteet. On aika turhauttavaa olla koko kisa jumissa toisen perässä, Sutil totesi MTV3:lle.

Kilpailun nopeimpien kierrosaikojen vertailussa Sutil oli koko joukon ykkönen.

- Se tasoittaa peliä hieman, etteivät Kers-autot ole niin nopeita mutkissa, saksalaiskuski korosti.

MTV3 - Jani Merimaa, Monza
Äiti! Pojat huijaa!!!! Wääh! Wääh!
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Tuntuu, että Räikkönen ja Vettel ovat abaut ainoat kuskit jotka eivät kitise juuri mistään asiasta.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
KERS-sääntö on kaikille ollut selvä, että tiimi voi sellaisen kehittää käyttöönsä jos sille tielle päättää lähteä. Olihan se aika tylsää seurata Kimin ja Sutilin taistelua KERS-tilanteen tietäen, mutta odotan jo enempi innolla ensi kautta parempien sääntöjen kanssa.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Äiti! Pojat huijaa!!!! Wääh! Wääh!
Tottahan Sutil puhuu ja olen täysin samaa mieltä.

Tämän vuoden säännöthän nyt tiesi jo ennen kauden alkua olevan täydellinen floppi. Ne muutamat kisat, joita olen jaksanut tänä vuonna katsastaa eivät ole tarjonneet yhtään lisää ohituksia ja ainoa uusi asia tosiaan on tuo verenpainetta nostattava KERS. Muissa sarjoissa, joissa P2P on käytössä, se on sentään sama kaikille.

Mitään ongelmaahan ei olisi, jos avoimesti myönnettäisiin, että tänä vuonna mukana on kaksi F1-luokkaa, eikä teeskenneltäisi, että kaikilla on samat säännöt. Siellä on selvästi KERS- ja ei-KERS-luokka, mikä ei ole yksinkertaisesti urheilullista, eikä reilua. Vain turbolliset ja turbottomat voidaan niputtaa suorituskykyyn vaikuttavina eroavaisuuksina samaan nippuun ja silloinkin päädyttiin ajamaan turbottomille omaa sarjaa.

Odotan tosin Monzan kilpailun otsikoita, kun kaikki ennakkoveikkailuissa pitivät KERSillisiä autoja aivan ylivoimaisina tällaisella radalla. "Kovat jätkät eivät KERSiä tarvitse" voisi olla yksi hyvä. :tongue:
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Tottahan Sutil puhuu ja olen täysin samaa mieltä.

Tämän vuoden säännöthän nyt tiesi jo ennen kauden alkua olevan täydellinen floppi. Ne muutamat kisat, joita olen jaksanut tänä vuonna katsastaa eivät ole tarjonneet yhtään lisää ohituksia ja ainoa uusi asia tosiaan on tuo verenpainetta nostattava KERS. Muissa sarjoissa, joissa P2P on käytössä, se on sentään sama kaikille.

Mitään ongelmaahan ei olisi, jos avoimesti myönnettäisiin, että tänä vuonna mukana on kaksi F1-luokkaa, eikä teeskenneltäisi, että kaikilla on samat säännöt. Siellä on selvästi KERS- ja ei-KERS-luokka, mikä ei ole yksinkertaisesti urheilullista, eikä reilua. Vain turbolliset ja turbottomat voidaan niputtaa suorituskykyyn vaikuttavina eroavaisuuksina samaan nippuun ja silloinkin päädyttiin ajamaan turbottomille omaa sarjaa.

Odotan tosin Monzan kilpailun otsikoita, kun kaikki ennakkoveikkailuissa pitivät KERSillisiä autoja aivan ylivoimaisina tällaisella radalla. "Kovat jätkät eivät KERSiä tarvitse" voisi olla yksi hyvä. :tongue:
Jos jotkut tallit eivät käytä KERSsiä niin se on heidän ongelmansa ja turha siitä on purnata jos heilläkin olisi mahdollisuus sitä käyttää.
 

Total Bummer

Well-known member
Liittynyt
14.3.2008
Viestit
698
Kumma homma että kerssitömät tallit ovat pärjänneet paremmin. Voidaan siis päätellä, että on epäurheilijamaista olla käyttämättä kerssiä. :D
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Jos jotkut tallit eivät käytä KERSsiä niin se on heidän ongelmansa ja turha siitä on purnata jos heilläkin olisi mahdollisuus sitä käyttää.
Ja mikäli Mosleyn ehdotukset, jotka olisivat entisestään jakaneet lähtöruudukkoa olisivat menneet läpi, niin siinähän sitä sitten olisi oltukin. "Mitäs eivät suostuneet budjettikattoon, olisivat saaneet käyttää autoa, joka on suoralla yli 120 km/h nopeampi kuin toisilla. Lapsellista sitä on nyt itkeä." :rolleyes:

FOTA-tallithan sopivat KERSin hautaamisesta ensi kaudeksi, koska pitivät sitä epäonnistuneena FIA:n kokeiluna. Minä pidän FOTA-tiimeistä McLarenin, Ferrarin ja Renault'n toimintaa epäurheilijamaisena, koska he ovat pitkittäneet tätä turhuutta näin kauan ja yrittävät hyötyä siitä. Se ei ole muita kohtaan reilua, eikä todellakaan ainakaan edistä yhteishenkeä. Enkä muutenkaan ole tällaisen luokkajärjestelmän kannattaja.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Tottahan Sutil puhuu ja olen täysin samaa mieltä.

Tämän vuoden säännöthän nyt tiesi jo ennen kauden alkua olevan täydellinen floppi. Ne muutamat kisat, joita olen jaksanut tänä vuonna katsastaa eivät ole tarjonneet yhtään lisää ohituksia ja ainoa uusi asia tosiaan on tuo verenpainetta nostattava KERS. Muissa sarjoissa, joissa P2P on käytössä, se on sentään sama kaikille.

Mitään ongelmaahan ei olisi, jos avoimesti myönnettäisiin, että tänä vuonna mukana on kaksi F1-luokkaa, eikä teeskenneltäisi, että kaikilla on samat säännöt. Siellä on selvästi KERS- ja ei-KERS-luokka, mikä ei ole yksinkertaisesti urheilullista, eikä reilua. Vain turbolliset ja turbottomat voidaan niputtaa suorituskykyyn vaikuttavina eroavaisuuksina samaan nippuun ja silloinkin päädyttiin ajamaan turbottomille omaa sarjaa.

Odotan tosin Monzan kilpailun otsikoita, kun kaikki ennakkoveikkailuissa pitivät KERSillisiä autoja aivan ylivoimaisina tällaisella radalla. "Kovat jätkät eivät KERSiä tarvitse" voisi olla yksi hyvä. :tongue:
No jaa, 2 autoa joissa nimenomaan EI ole KERSiä ottivat kaksoisvoiton eilisessä kisassa.
Sutil purnaa siksi ettei päässyt Kimistä ohi, mutta tosiasia on että Brawnien taakse mies olisi jäänyt kuitenkin, sen verran lujaa Button ja Barri menivät Monzassa...
Kun vielä muistetaan että Monzan kisan 10 parhaan listalla oli vain 4 KERS kuskia (Kimi 3., Alonso 5., Fisi 9. ja Heikki 6.) niin huomaa että ei tuo nyt mitään älytöntä ylivoimaa menoon kyllä tuo...

Lisäksi KERS on ollut vapaaehtoinen, valtaosa tiimeistä on luopunut suosiolla sen käytöstä, jotenka turha on mun mielestä kitistä.
Varsinkin kun alkukaudesta se oli pelkästään etu olla ilman :rolleyes:
(eikös alkukaudesta pidetty aika selvänä että siitä koituu hyötyä mikäli sen saa toimimaan kunnolla kuitenkin)

Muistetaan sekin vielä että MM-sarjan top4:llä ei ole KERSiä ollut koko vuonna muutenkaan, niin voitaneen päätellä paljonko siitä on oikeesti ollut hyötyä...
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Minä pidän FOTA-tiimeistä McLarenin, Ferrarin ja Renault'n toimintaa epäurheilijamaisena, koska he ovat pitkittäneet tätä turhuutta näin kauan ja yrittävät hyötyä siitä.
Tietenkin juuri he pitävät tästä kiinni tämän kauden ajan. Vai meinaatko että osa tiimeistä suunnittelee autonsa uusiksi kesken kauden vain koska FIA mokasi?
Tuskin.
Lisäksi maininnanarvoista lienee että katsokaapa Rellua ja BMW:tä, niiltä hävis se pienikin kisavauhdinpoikanen kun KERS otettiin pois, sama Mäcillä ja Ferrarilla varmasti olisi...
Kun ei sääntöjä kesken kauden niin vaan muuteta, niin ihan oikein että vuosi mennään läpi niillä eväillä mitkä on annettu.

Mosleyn idioottimaisista ratkaisuista tosin voidaan olla vain yhtä mieltä, ja hyvähän se on että kaikki ajaa ilman KERSiä ensi vuonna...
Se että kaksia sääntöjä luotiin tuskin on tiimien vika, taino, oikeastaan kolmenlaisia oli viivalla kauden alussa...
(diffuusoriautot ilman KERSiä, tupladiffuusori autot ilman KERSiä ja tavallisella diffulla + KERSillä varustetut autot)
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Ja mikäli Mosleyn ehdotukset, jotka olisivat entisestään jakaneet lähtöruudukkoa olisivat menneet läpi, niin siinähän sitä sitten olisi oltukin. "Mitäs eivät suostuneet budjettikattoon, olisivat saaneet käyttää autoa, joka on suoralla yli 120 km/h nopeampi kuin toisilla. Lapsellista sitä on nyt itkeä." :rolleyes:

FOTA-tallithan sopivat KERSin hautaamisesta ensi kaudeksi, koska pitivät sitä epäonnistuneena FIA:n kokeiluna. Minä pidän FOTA-tiimeistä McLarenin, Ferrarin ja Renault'n toimintaa epäurheilijamaisena, koska he ovat pitkittäneet tätä turhuutta näin kauan ja yrittävät hyötyä siitä. Se ei ole muita kohtaan reilua, eikä todellakaan ainakaan edistä yhteishenkeä. Enkä muutenkaan ole tällaisen luokkajärjestelmän kannattaja.
Se oli BMW joka halusi pitää KERSsin kun Ferrari ja muut olisivat halunneet siitä eroon ennen kauden alkua ja sitten he eivät edes käytä sitä.Olisiko Ferrarin,Mclarenin ja Renaultin pitänyt dumpata KERS jonka ympärille heidän autonsa on suunniteltu vain sen takia kun muut eivät sitä käytä vaikka mahdollisuus olisi? Ymmärtäisin sun ruikuttamisen jos KERS autot dominoisivat sarjaa,mutta vain kaksi KERS voittoa on tullut tänä vuonna joten en näe ongelmaa tässä.Olen kyllä iloinen kun se poistuu ensi vuonna,mutta valittaminen jostain mikä on säännöissä sallittua on naurettavaa.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
KERS on sentään jonkinlaista vapautta tiimeille antanut kehittää autojaan. F1iin ei silti mielestäni pitäisi kuulua moottorikehitysjäädytys, ja että arvioidaan niiden nyt olevan melko tasoissa. Näkisin siellä mieluummin huippumoottoreita, ja sitten vähän heikompia, ja parhaat kuskit sitten vain pääsevät parhaisiin autoihin... Niin se on tavallisesti ennen ollutkin.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
No jaa, 2 autoa joissa nimenomaan EI ole KERSiä ottivat kaksoisvoiton eilisessä kisassa.
Sutil purnaa siksi ettei päässyt Kimistä ohi, mutta tosiasia on että Brawnien taakse mies olisi jäänyt kuitenkin, sen verran lujaa Button ja Barri menivät Monzassa...
Kun vielä muistetaan että Monzan kisan 10 parhaan listalla oli vain 4 KERS kuskia (Kimi 3., Alonso 5., Fisi 9. ja Heikki 6.) niin huomaa että ei tuo nyt mitään älytöntä ylivoimaa menoon kyllä tuo...

Lisäksi KERS on ollut vapaaehtoinen, valtaosa tiimeistä on luopunut suosiolla sen käytöstä, jotenka turha on mun mielestä kitistä.
Varsinkin kun alkukaudesta se oli pelkästään etu olla ilman :rolleyes:
(eikös alkukaudesta pidetty aika selvänä että siitä koituu hyötyä mikäli sen saa toimimaan kunnolla kuitenkin)

Muistetaan sekin vielä että MM-sarjan top4:llä ei ole KERSiä ollut koko vuonna muutenkaan, niin voitaneen päätellä paljonko siitä on oikeesti ollut hyötyä...
Ei oikeastaan ole kyse siitä onko siitä hyötyä vai ei, vaan siitä, että se on asia, joka luo kaksiluokkaisen järjestelmän, jota yritetään naamioida tasaiseksi. Samasta asiasta minä esimerkiksi Le Mans - sarjoissa purnaan, kun erilaisia polttoaineita käyttävistä autoista yritetään tehdä tasaväkisiä. KERS on myös siitä ongelmallinen, ettei se oli kuin esim. Gurney-flap, jota voi käyttää tai olla käyttämättä, vaan se on merkittävä investointi, joka maksaa hirveästi. Eikä se ole kuten uuden etusiiven kehittäminen, koska jokaisessa autossa sellainen täytyy kuitenkin olla.

Push-2-Pass, joka KERSinkin on pohjimmiltaan tarkoitus olla, on idealtaan hyvä ja oikeudenmukainen, urheilullinen, kun kaikilla joko on mahdollisuus käyttää sitä tai sitten kaikkien on pärjättävä ilman sitä. Assenissa, kun muutamassa autossa oli elektroninen häiriö, joka ei mahdollistanut P2P:n käyttöä, kilpailun tuomaristo käski kaikkia olemaan käyttämättä järjestelmää, jotta se olisi kaikille sama.

Muualla 80 hevosvoiman potentiaalisen suorituskykyero näin merkittävästi erilaisen teknisen ratkaisun avulla verrattuna toiseen muuten samanlaiseen autoon jakaisi ne kahteen luokkaan. Ei ole kyse siitä kumpi ratkaisu on nopeampi tai hitaampi vaan siitä, että ne ovat niin perusteellisen erilaisia, ettei niitä ainakaan samanlaisiksi voi väittää.
Tietenkin juuri he pitävät tästä kiinni tämän kauden ajan. Vai meinaatko että osa tiimeistä suunnittelee autonsa uusiksi kesken kauden vain koska FIA mokasi?
Tuskin.
ToXiCiTyhän juuri ansiokkaasti muistutti kuinka ainoa syy KERSin olemassaoloon tänä vuonna hylkäsi koko järjestelmän kesken kauden.
Lisäksi maininnanarvoista lienee että katsokaapa Rellua ja BMW:tä, niiltä hävis se pienikin kisavauhdinpoikanen kun KERS otettiin pois, sama Mäcillä ja Ferrarilla varmasti olisi...
Ja silloin pöytä olisi jälleen kaikille tasainen. Minulle ei ole väliä kuka voittaa, joten minua ei kiinnosta onko McLaren tai Ferrari kilpailukykyisiä, minä haluaisin vain nähdä tasaväkistä kilpailua, mutta nyt sitä ei KERS-auton ja KERSittömän välillä samalla radalla nähdä, koska toinen auto on teknisesti kokonaan eri luokassa
ToXiCiTy sanoi:
Ymmärtäisin sun ruikuttamisen jos KERS autot dominoisivat sarjaa,mutta vain kaksi KERS voittoa on tullut tänä vuonna joten en näe ongelmaa tässä.
Kuten totesin, ei ole kyse siitä kuka voittaa tai kummalla lopulta on se etu on, vaan siinä, että kilpailun lopputulokset kuitenkin niputetaan yhteen ja merkitään kaksi täysin erilaista autoa samaan luokkaan. Varsinkin tänä vuonna, kun erot aika-ajoissa ovat olleet niin pienet, niin ero sillä, ajaako urarenkailla vai slikseillä olisi merkittävä ero. Samoin säädettävä etusiipi. Sama juttu. Eri luokan autot. Toisella on toisella ei.

Minä en näkisi ongelmaa tässä, jos lopputulokset esim. Monzasta olisivat seuraavat:

Grand Premio de Monza
1. (1.) Rubens Barrichello - Brawn - Mercedes
2. (2.) Jenson Button - Brawn - Mercedes
3. (1.) Kimi Räikkönen - Ferrari
4. (3.) Adrian Sutil - Force India - Mercedes

Tiivistän ja haastan teistä jokaisen: Kuka teistä pystyy selittämään tai väittämään, että kaksi autoa, joista toisella on 80 hevosvoimaa enemmän valinnaisesti käytössä, kun toisella sitä mahdollisuutta ei ole, ovat teknisesti ja kilpailullisesti tasaväkisiä? Tai ohitustilanteessa, kuten Kimi sanoisi: "Se on kaikille sama", kun erilaisuus kerta on samanlaisuuden vastakohta? Voittajalle luvassa digitaalinen ananas.
Cmoney sanoi:
KERS on sentään jonkinlaista vapautta tiimeille antanut kehittää autojaan. F1iin ei silti mielestäni pitäisi kuulua moottorikehitysjäädytys, ja että arvioidaan niiden nyt olevan melko tasoissa. Näkisin siellä mieluummin huippumoottoreita, ja sitten vähän heikompia, ja parhaat kuskit sitten vain pääsevät parhaisiin autoihin... Niin se on tavallisesti ennen ollutkin.
Sama.

KERSin luoma erilaisuus ei ole luontevaa, vaikka se muuttuja autojen välillä onkin. Se otettiin käyttöön liian aikaisin, sitä olisi pitänyt testata, eikä tuoda välittömästi kilpailuihin luomaan epätasapainoa tiimien välille. Grand Prix - henkeen kuuluu eroavaisuuden auton rakentamisessa ja moottoreissa. KERS nykyisellään on siihen konseptiin raakile ja epäkäytännöllinen.

Tulevaisuudessa voi tietenkin olla toisin. Älkää käsittäkö väärin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mitään ongelmaahan ei olisi, jos avoimesti myönnettäisiin, että tänä vuonna mukana on kaksi F1-luokkaa, eikä teeskenneltäisi, että kaikilla on samat säännöt.
Kaikille on samat säännöt. Niiden rajoissa toiset ovat valinneet yhden tien ja toiset toisen. Koskee sekä KERSiä että diffuusoriratkaisuja (jotka jälkimmäiset sittemmin ovat yhdenmukaistuneet). Molemmissa tapauksissa useat tallit ovat "vaihtaneet leiriä". Samaten ajon aikana säädettävää etusiipeä taitaa käyttää vain osa. Kunkin tiimin oma valinta.

Yleisesti ottaen fanit haluavat talleille jonkinlaista teknistä vapautta, mutta sinä ilmeisesti olet sitä vastaan?
Siellä on selvästi KERS- ja ei-KERS-luokka, mikä ei ole yksinkertaisesti urheilullista, eikä reilua. Vain turbolliset ja turbottomat voidaan niputtaa suorituskykyyn vaikuttavina eroavaisuuksina samaan nippuun ja silloinkin päädyttiin ajamaan turbottomille omaa sarjaa.
Millä perusteella turbot olisivat olleet eri juttu? You win some, you lose some, molemmissa tapauksissa. Turbot kärsivät polttoainemäärissä, KERS-autot painonjakautumassa. Turboaikana oli sitä paitsi oikeasti kahdet säännöt (loppuvaiheessa).

Tulokset osoittavat, että selkeästi etu ei ole yksiselitteinen, vaan toisinaan KERSistä on hyötyä, toisinaan haittaa. Mista johtuen mm. Renault päätti uudelleen ottaa KERSin käyttöön Monzassa (ja luultavasti luopuvat siitä taas Singaporessa).
Minä pidän FOTA-tiimeistä McLarenin, Ferrarin ja Renault'n toimintaa epäurheilijamaisena, koska he ovat pitkittäneet tätä turhuutta näin kauan ja yrittävät hyötyä siitä.
Vielä ei ajeta ensi kauden säännöillä. Jää nähtäväksi onko FOTA KERSin suhteen enää yksimielinen ensi kauden suhteen. Williams liittyi takaisin FOTAan, mutta pitää oven avoimena KERSille, joten joko yksimielisyyttä ei synny tai Williams lentää uudelleen pihalle.
Push-2-Pass, joka KERSinkin on pohjimmiltaan tarkoitus olla, on idealtaan hyvä ja oikeudenmukainen, urheilullinen, kun kaikilla joko on mahdollisuus käyttää sitä tai sitten kaikkien on pärjättävä ilman sitä. Assenissa, kun muutamassa autossa oli elektroninen häiriö, joka ei mahdollistanut P2P:n käyttöä, kilpailun tuomaristo käski kaikkia olemaan käyttämättä järjestelmää, jotta se olisi kaikille sama.
Osa tiimeistä valitsi olla käyttämättä. Ei sen takia pidä rangaista niitä, jotka haluavat sitä käyttää.

Tuo Assenin ratkaisu kuulostaa urheilullisuuden vastakohdalta. Kädettömien vuoksi osaavat kärsivät. Siitä surullisenkuuluisassa Indyn kuuden auton kisassakin oli kyse. Bridgestonetalleja ei ollut reilua rangaista Michelinin kädettömyyden takia.
Minulle ei ole väliä kuka voittaa, joten minua ei kiinnosta onko McLaren tai Ferrari kilpailukykyisiä, minä haluaisin vain nähdä tasaväkistä kilpailua, mutta nyt sitä ei KERS-auton ja KERSittömän välillä samalla radalla nähdä, koska toinen auto on teknisesti kokonaan eri luokassa
Aika tasaväkiseltä kilpailu kyllä on tällä kaudella näyttänyt niin kisa- kuin kausitasollakin. Mitä nyt KERSittömät ovat vähän niskan päällä.
Tiivistän ja haastan teistä jokaisen: Kuka teistä pystyy selittämään tai väittämään, että kaksi autoa, joista toisella on 80 hevosvoimaa enemmän valinnaisesti käytössä, kun toisella sitä mahdollisuutta ei ole, ovat teknisesti ja kilpailullisesti tasaväkisiä?
Tulokset puhuvat puolestaan. Kieltämättä 80 hevosvoimaa hetkellisesti käyttöönsä saavat autot ovat hieman alakynnessä MM-tilanteessa.
KERSin luoma erilaisuus ei ole luontevaa, vaikka se muuttuja autojen välillä onkin. Se otettiin käyttöön liian aikaisin, sitä olisi pitänyt testata, eikä tuoda välittömästi kilpailuihin luomaan epätasapainoa tiimien välille. Grand Prix - henkeen kuuluu eroavaisuuden auton rakentamisessa ja moottoreissa. KERS nykyisellään on siihen konseptiin raakile ja epäkäytännöllinen.
En ymmärrä miten KERS olisi jotenkin epäluontevampi kuin mikä tahansa muu tekninen ratkaisu, joka luo eroja autojen välille. Se, että tiimit tuovat uusia ominaisuuksia raakileina mukaan on kilpailullisesti vain hyvä juttu. Se on riskinottoa edun saavuttamiseksi. Toimii tai ei toimi.
 
Viimeksi muokattu:

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9309
Tuosta KERS:stä vielä se verrattuna Champcarin P2P-järjestelmään, että P2P pysyi aina päällä niin kauan kun kaasu oli täysillä. Tuollaisia parin sekunnin rykäyksiä ei pystynyt siten ottamaan.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Tuon Carterin koko tekstin kun luki läpi, jäi vähän sellainen kuva, että et tahtoisi F1:ssä olevan minkäänlaista eroavaisuutta eri autojen välillä. Ehkä siis tässä on syy, miksi kannatat enemmän jenkkisarjoja, kun kaikki ajavat samoilla vehkeillä? Minun mielestäni taas F1:n suola on siinä, että jokainen talli saa rakentaa omanlaisensa näkemyksen nopeasta autosta ja täksi kaudeksi saivat rakentaa sen hyvin erilaisista näkökohdista: tupladiffuusori vai ei, säädettävä etusiipi vai ei, KERS vai ei, vaihtoehtoja riitti, hyvä näin.

Puhuttaessa KERS-autojen vaikeasta ohittamisesta, kukaan ei ole tuntunut ottavan huomioon sitä, että nyt KERS-autot ovat nopeampia suorilla kuin takana tulija, mutta todennäköisesti ilman KERSsiä pääsisivät mutkista läpi sen verran nopeammin, että takanatulija ei välttämättä olisi edes ohitusetäisyydellä suoralle päästäessä.

KERS for the victory. Toivottavasti näemme sen myös ensi kaudella.
 

vaijerimies

Päättämätön.
Liittynyt
29.7.2009
Viestit
180
Yksi syy miksi kaikilla ei ole KERSsiä on varmasti sen hinta. Ei pienillä talleilla kuten vaikka Brawn ole niin helppoa pistää miljoonia menemään. Eikös Brawnilla ollut puutteita varaosistakin alkukaudesta?

Muuten: Nyt kun Williams otettiin takaisin FOTAan, niin luopuuko se KERSin kehityksestä kaudelle 2010?
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Yksi syy miksi kaikilla ei ole KERSsiä on varmasti sen hinta. Ei pienillä talleilla kuten vaikka Brawn ole niin helppoa pistää miljoonia menemään. Eikös Brawnilla ollut puutteita varaosistakin alkukaudesta?
Tähän olin myös itse tarttumassa. Kyllähän kaikki valitsivat olla käyttämättä KERSiä, kuten WebSlave asian laittoi, mutta syyt olivat monella lähestulkoon pakottavia. Ferrari ja McLaren eivät varmasti halua paljastaa, paljonko järjestelmän kehittämiseen on uponnut rahaa, mutta mistään pikkusummista ei taatusti puhuta.

Carterin vuodatus asiasta nyt, kun siitä on alettu saamaan selvää hyötyä, on kyllä aika erikoista. Ei kuultu napinaa epäreilusta tilanteesta, kun KERSiä käyttävät tallit rämpivät peräpäässä epäluotettavien ja hiomattomien järjestelmiensä kanssa.

Kaiken kaikkiaan pidän KERSiä virheenä ja tällaisenaan en toivo sille jatkoa ensi kaudelle. Joko iso muutos sen toimintaperiaatteeseen tai kokonaan pois.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös