Mä oon päässy semmoseen ymmärrykseen, että sekä Ferrari että RB ovat silti kulukaton kannalla, mutta eivät ole tykänneet FOTAn toimista sen valvonnassa tms.
Huhuja tästä on liikkunut paljon, mutta faktoja ei ole juurikaan kuultu. Siitähän on ollut puhetta, että Red Bull olisi törsännyt liikaa viime vuonna. Asiaahan tutkittiin jonkin ulkopuolisen firmankin toimesta alkuvuodesta. Samat jutut ovat jatkuneet myös tänä vuonna, kun ainakin Monzassa muut tallit ihmetteli ihan ääneen sitä, miten RB pystyy kehittämään kauden aikana niin monia aeropaketteja rikkomatta RRA:ta.
Autospurtin foorumilla lueskelin tästä aiheesta, ja siellä esitettiin syyksi Ferrarin ja RB:n vastakkaiset näkemykset tulevaisuuden rajoituksista kehitystyössä. Ferrari haluaisi rajoittaa aerodynamiikan osuutta, kun taas RB mekaanista puolen kehityskuluja. Kumpikaan ei luovuttanut, eikä sopimukseen päästy.
Ja tässähän se FOTA:n valvoman kulukaton suurin ongelma onkin. Kun tallit pyrkivät valvomaan itse itseään samalla kuitenkin omaa etuaan ajaen, niin sovun saaminen on käytännössä mahdotonta. Se oli Bernie tai Ruoska-Max, joka tästä pari vuotta sitten varoitteli.
Tätä tukee, toistaiseksi, se, että Mäkki ja Mersu ovat vielä FOTAssa. Jos olisi riski, että Ferrari ja RB avaa rahahanat kokonaan, niin tuskimpa ainakaan Mäkki istuisi FOTAn pöydässä kauaa...
Mun mielestä molemmilla on syynsä RRA:n kannattamiseen. Ensinnäkin, jos neljä kärkitallia aloittaisi "taivas on rajana" -tyyppisen kulutuskilpailun, niin todennäköisesti McLaren olisi se, jolta ensimmäisenä löytyisi Nykänen kukkarosta. Kolmelta muulta tallilta löytyy takaa niin suuret yritykset, että ainakin periaatteessa niillä olisi mahdollisuus nostaa budjetit ihan uudelle tasolle. McLarenilla vastaavia rahoja tuskin on.
Toiseksi Mercedes on Brawn GP:n ajoista lähtien sitoutunut aika rankasti kulujen kaitsemiseen. Tästä syystä se ei välttämättä ole kovinkaan halukas kääntämään junaa, ja aloittamaan tallinsa uudelleenrakentamista.