formulastara
Well-known member
Toyotan F1-tiimi kävi sitten tekemässä uuden rataennätyksen Lacuna Segan radalla:
MTV3:
"Zontan ajama ennätyskierros pysäytti kellot aikaan 1.07,587. Edellistä ennätystä piti hallussaan Helio Castrovenes, joka kellotti ajan 1.07,722 Champ car -sarjan autolla vuonna 2000 radalla ajetussa osakilpailussa."
Odotettavissa olikin, että F1:llä ennätys tehtäisiin, mutta ainakin minut yllätti tuo pieni ero. Kuvan mukaan Toyota oli aika pienillä siivillä liikenteessä, eli kyseessä lienee ns. low-downforce -rata. Varmasti ero olisi ollut syheröisemmällä radalla suurempi F1:n eduksi. Silti, tämähän antaa ymmärtää, että jollain Montreal-tyyppisellä radalla Champ Car on aivan kilpailukykyinen F1:stä vastaan, ja Monzalla mentäisiin jo reippaasti ohi.
http://images.f1racing.net/news/60647.jpg
Toki enemmällä testauksella, ja vaikka Ferrarilla tuosta ajasta saataisiin vielä ehkä useitakin sekunteja pois.
Silti pistää vähän miettimään, onko F1 todellakin se kuninkuusluokka, vai vaan eurooppalaisten hypettämä "kuninkuusluokka".
Onko olemassa mitään muuta vertailumateriaalia tästä mielenkiintoisesta aiheesta? Esim. Champ carin downforcetasoista sun muista? Tai muita ratoja, joissa on vieraillut sekä F1, että Champ car/cart?
Salohan sanoi aikoinaan Cart-autoista, että todellisesta downforcesta ei voi CARTeissa puhua F1:n jälkeen, että autoi luisuu aivan älyttömästi verrattuna F1:een. Tosin kaipa nuo jenkkienkin formulat kehittyy, vaikka näyttävät edelleen lähinnä joltain -92 Laarenilta
Edit. Tuo aiempi ennätys on näköjään tehty jo vuonna 2000! Eli se siitä kehityksestä. Vai onko rata muuttunut vai kenties jenkkiformuloidenkin vauhteja hillitty sääntömuutoksilla?
MTV3:
"Zontan ajama ennätyskierros pysäytti kellot aikaan 1.07,587. Edellistä ennätystä piti hallussaan Helio Castrovenes, joka kellotti ajan 1.07,722 Champ car -sarjan autolla vuonna 2000 radalla ajetussa osakilpailussa."
Odotettavissa olikin, että F1:llä ennätys tehtäisiin, mutta ainakin minut yllätti tuo pieni ero. Kuvan mukaan Toyota oli aika pienillä siivillä liikenteessä, eli kyseessä lienee ns. low-downforce -rata. Varmasti ero olisi ollut syheröisemmällä radalla suurempi F1:n eduksi. Silti, tämähän antaa ymmärtää, että jollain Montreal-tyyppisellä radalla Champ Car on aivan kilpailukykyinen F1:stä vastaan, ja Monzalla mentäisiin jo reippaasti ohi.
http://images.f1racing.net/news/60647.jpg
Toki enemmällä testauksella, ja vaikka Ferrarilla tuosta ajasta saataisiin vielä ehkä useitakin sekunteja pois.
Silti pistää vähän miettimään, onko F1 todellakin se kuninkuusluokka, vai vaan eurooppalaisten hypettämä "kuninkuusluokka".
Onko olemassa mitään muuta vertailumateriaalia tästä mielenkiintoisesta aiheesta? Esim. Champ carin downforcetasoista sun muista? Tai muita ratoja, joissa on vieraillut sekä F1, että Champ car/cart?
Salohan sanoi aikoinaan Cart-autoista, että todellisesta downforcesta ei voi CARTeissa puhua F1:n jälkeen, että autoi luisuu aivan älyttömästi verrattuna F1:een. Tosin kaipa nuo jenkkienkin formulat kehittyy, vaikka näyttävät edelleen lähinnä joltain -92 Laarenilta
Edit. Tuo aiempi ennätys on näköjään tehty jo vuonna 2000! Eli se siitä kehityksestä. Vai onko rata muuttunut vai kenties jenkkiformuloidenkin vauhteja hillitty sääntömuutoksilla?
Viimeksi muokattu: