F1 vs. Champ car

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Toyotan F1-tiimi kävi sitten tekemässä uuden rataennätyksen Lacuna Segan radalla:

MTV3:
"Zontan ajama ennätyskierros pysäytti kellot aikaan 1.07,587. Edellistä ennätystä piti hallussaan Helio Castrovenes, joka kellotti ajan 1.07,722 Champ car -sarjan autolla vuonna 2000 radalla ajetussa osakilpailussa."

Odotettavissa olikin, että F1:llä ennätys tehtäisiin, mutta ainakin minut yllätti tuo pieni ero. Kuvan mukaan Toyota oli aika pienillä siivillä liikenteessä, eli kyseessä lienee ns. low-downforce -rata. Varmasti ero olisi ollut syheröisemmällä radalla suurempi F1:n eduksi. Silti, tämähän antaa ymmärtää, että jollain Montreal-tyyppisellä radalla Champ Car on aivan kilpailukykyinen F1:stä vastaan, ja Monzalla mentäisiin jo reippaasti ohi.

http://images.f1racing.net/news/60647.jpg

Toki enemmällä testauksella, ja vaikka Ferrarilla tuosta ajasta saataisiin vielä ehkä useitakin sekunteja pois.

Silti pistää vähän miettimään, onko F1 todellakin se kuninkuusluokka, vai vaan eurooppalaisten hypettämä "kuninkuusluokka".

Onko olemassa mitään muuta vertailumateriaalia tästä mielenkiintoisesta aiheesta? Esim. Champ carin downforcetasoista sun muista? Tai muita ratoja, joissa on vieraillut sekä F1, että Champ car/cart?

Salohan sanoi aikoinaan Cart-autoista, että todellisesta downforcesta ei voi CARTeissa puhua F1:n jälkeen, että autoi luisuu aivan älyttömästi verrattuna F1:een. Tosin kaipa nuo jenkkienkin formulat kehittyy, vaikka näyttävät edelleen lähinnä joltain -92 Laarenilta :D

Edit. Tuo aiempi ennätys on näköjään tehty jo vuonna 2000! Eli se siitä kehityksestä. Vai onko rata muuttunut vai kenties jenkkiformuloidenkin vauhteja hillitty sääntömuutoksilla?
 
Viimeksi muokattu:

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4611
Sijainti
Kokkola
Yllättävän pieni ero.. Muistan sen kun Champ carit ajoivat 1.kerran Montrealissa, niin paaluaika oli jotain 6-7 sekuntia hitaampi kuin F1-paalu aiemmin samana vuonna.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Täytyy kuitenkin muistaa, että kyseessä on nopein radalla ajettu kierros, ei rataennätys. Ennätyksiä kun syntyy vain kisoissa...
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
No ovat nuo CART-autot(disclaimer:Käytetään nyt tässä topicissa tätä nimitystä siitä USA:n toisesta formula-sarjasta, joka ei ole IRL) todellakin muuttuneet noista ajoista. Konetehoja on pudotettu, esim. kierrosrajoitin on nyt neljänneksen alempana. Lisäksi runkoja ei ole kehitetty vuosikausiiin.

Suurin syy paljastuu tietenkin renkaista. Muistaakseni kaudella 2000 CART:ssa oli käynnissä rengassota Firestonen ja GoodYearin välillä, joten pitoa löytyi. Lisäksi tuo kausi taisi olla muutenki CART:n parhaita koskaan. Siis tiimien ja kuskien tasolla mitattuna. Nythän CART:t hävis ykkösille Montrealissa 9 sekkaa kierroksella. Kun tilanne oli toisinpäin.

Muistaakseni Autosportissa oli AskNigel-osiossa kysymys tuohon aikaan, että kumpi on nopeampi, CART vai f1. Kokenut toimittaja Nigel Roebuck totes siihen, että kaiketi f1 on nopeampi, mutta vaikea kuvitella että Juan-Pablo Montoya olisi Reynard-Toyotalla hitaampi kuin Gaston Mazzacane Minardilla....

Ehkä oli tuohon aikaan oikeaan osunut arvio.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Otto Hokkanen sanoi:
Täytyy kuitenkin muistaa, että kyseessä on nopein radalla ajettu kierros, ei rataennätys. Ennätyksiä kun syntyy vain kisoissa...
Se huonontaa Toyotan suoritusta entisestään. Oletettavasti kierrosaika vois toki parantua, jos Fykköset ajais siellä enemmän, kumia tulis radan pintaan, ja mukana olis myös huippuautot ja huippukuskit. Zonta ilmeisesti ajoi V8 moottoreilla? V10:eille Cart jäis selvästi zontan ajamassa näytösajossakin.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
formulastara sanoi:
Edit. Tuo aiempi ennätys on näköjään tehty jo vuonna 2000! Eli se siitä kehityksestä. Vai onko rata muuttunut vai kenties jenkkiformuloidenkin vauhteja hillitty sääntömuutoksilla?
Laguna Secan edellinen suurempi muutos on muistaakseni 90-luvun puolivälistä, joten sikäli ajat ovat vertailukelpoisia.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
DFiaA sanoi:
Se huonontaa Toyotan suoritusta entisestään. Oletettavasti kierrosaika vois toki parantua, jos Fykköset ajais siellä enemmän, kumia tulis radan pintaan, ja mukana olis myös huippuautot ja huippukuskit. Zonta ilmeisesti ajoi V8 moottoreilla? V10:eille Cart jäis selvästi zontan ajamassa näytösajossakin.

Niinno, eikös V8:lla olla jo monilla radoilla oltu aivan v10:n ajoissa? Kehitys kehittyy. Ainakin F1:ssä... Toki nopeilla radoilla - jossa moottoritehot korostuvat - on V10 varmasti vielä edellä.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
formulastara sanoi:
Niinno, eikös V8:lla olla jo monilla radoilla oltu aivan v10:n ajoissa? Kehitys kehittyy. Ainakin F1:ssä... Toki nopeilla radoilla - jossa moottoritehot korostuvat - on V10 varmasti vielä edellä.
Monzassa tehtäneen hitaimmat kierrokset vrt viime kausi.. Toyotan ajan hitauteen varmaan vaikuttanut, jotteivat mitään täyttä testipäivää vaan pr:ää vetäneet radalla.
 

butterfly

Foorumin Niilo Pielinen
Liittynyt
10.2.2005
Viestit
1496
Sijainti
Lahtix
kouvotsvoni sanoi:
Monzassa tehtäneen hitaimmat kierrokset vrt viime kausi.. Toyotan ajan hitauteen varmaan vaikuttanut, jotteivat mitään täyttä testipäivää vaan pr:ää vetäneet radalla.

Joo, pelkkää pr:ää oli tuo. En ole kyllä varma oliko v8 vai v10 mutta yllättävän pieni oli ero. Mutta en tiedä sitten enää mitenkä kovasti cartit menee nykyään. Eiköhän se kisassa ole f1 nopeampi.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
butterfly sanoi:
Joo, pelkkää pr:ää oli tuo. En ole kyllä varma oliko v8 vai v10 mutta yllättävän pieni oli ero. Mutta en tiedä sitten enää mitenkä kovasti cartit menee nykyään. Eiköhän se kisassa ole f1 nopeampi.
Varmasti F1 hakkaa tuon puolivakioautosarjan kaarat.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
formulastara sanoi:
Niinno, eikös V8:lla olla jo monilla radoilla oltu aivan v10:n ajoissa? Kehitys kehittyy. Ainakin F1:ssä... Toki nopeilla radoilla - jossa moottoritehot korostuvat - on V10 varmasti vielä edellä.
Joo, mutta jos viime vuoden autoon lyö tän kauden nakit niin moottoreiden eron huomaa paremmin. Pelkkä moottorista johtuva ero varmaan olis vieläkin suurempi, kun autot on kehittyny.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Montrealin rata sama F1:kkösissä ja CARTissa?

F1-2005
Paalupaikka: Jenson Button BAR-Honda 1.15,217 208,724 km/h
Nopein kierros: Kimi Räikkönen McLaren-Mercedes 1.14,384 211,061 km/h

F1-2006
Paalupaikka: Fernando Alonso Renault 1.14,942 209,490 km/h
Nopein kierros: Kimi Räikkönen McLaren-Mercedes 1.15,841 207,006 km/h

CART 2005
Paalu (2.aika-ajo): S. Bourdais Newman/Haas Racing 1:20.396 195.221km/h
Nopein kierros: S. Bourdais Ford-Cosworth/Lola/Bridgestone 1:21.667 192.178km/h
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4611
Sijainti
Kokkola
kouvotsvoni sanoi:
Montrealin rata sama F1:kkösissä ja CARTissa?

F1-2005
Paalupaikka: Jenson Button BAR-Honda 1.15,217 208,724 km/h
Nopein kierros: Kimi Räikkönen McLaren-Mercedes 1.14,384 211,061 km/h

F1-2006
Paalupaikka: Fernando Alonso Renault 1.14,942 209,490 km/h
Nopein kierros: Kimi Räikkönen McLaren-Mercedes 1.15,841 207,006 km/h

CART 2005
Paalu (2.aika-ajo): S. Bourdais Newman/Haas Racing 1:20.396 195.221km/h
Nopein kierros: S. Bourdais Ford-Cosworth/Lola/Bridgestone 1:21.667 192.178km/h
Kyllä se ainakin 2002 oli sama rata CART-autoillakin. Katsoin Montrealin CART-kisan Ruotsin kanavalta, samaa rataa siinä ainakin kiersivät.
 

butterfly

Foorumin Niilo Pielinen
Liittynyt
10.2.2005
Viestit
1496
Sijainti
Lahtix
Teemu-84 sanoi:
Kyllä se ainakin 2002 oli sama rata CART-autoillakin. Katsoin Montrealin CART-kisan Ruotsin kanavalta, samaa rataa siinä ainakin kiersivät.
Hmmmm, onko se sitten kovinkaan erilainen rata kuin laguna seca? Voiko säädöistä tulla noin paljoa eroa? Koska ei viimevuotinen toyo paska formulaksi ollut. Ja oletan että viimevuotisella kaaralla präää on tehty.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Teemu-84 sanoi:
Kyllä se ainakin 2002 oli sama rata CART-autoillakin. Katsoin Montrealin CART-kisan Ruotsin kanavalta, samaa rataa siinä ainakin kiersivät.
Montrealin ratahan sijaitsee saarella jossa ei ole käytännössä mitään muuta kuin se rata itsestään.
Eli 99% varmuudella pitäs olla prikulleen sama rata.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Mä veikkaisin, ettei Zontan ole annettu ajaa täysiä... jos olisi uskaltanutkaan :tongue: . Ainakin Korkkiruuvi lienee ajettu varsin varovasti. Auton tuhoaminen näytöksessä kun ei välttämättä olisi kovin hyvää PR-tomintaa.
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4611
Sijainti
Kokkola
butterfly sanoi:
Hmmmm, onko se sitten kovinkaan erilainen rata kuin laguna seca? Voiko säädöistä tulla noin paljoa eroa? Koska ei viimevuotinen toyo paska formulaksi ollut. Ja oletan että viimevuotisella kaaralla präää on tehty.
Laguna Secassahan on aivan älyttömiä mäkiä, varsinkin se korkkiruuvimutka. Montrealissa ei ole likikään korkeuseroja niin paljon kuin Laguna secassa.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Laguna Secassa on tosiaan korkeuseroja ja muutenkin rata on erityyppinen kuin Montreal, joka on aika pitkälti kiihdytys-jarrutus-rata. Laguna Seca on puolestaan verrattain syheröinen ja suhteellisen lyhyt, koostuen pääasiassa lyhyistä suorista ja keskivauhtisista mutkista. F1-radoista Imola tulee ehkä vähän mieleen profiilista. Mikään low-downforce-rata LS ei siis ole. F1-auton selkeästi ChampCaria parempi kierrosaika Montrealissa onkin käynyt ilmi jo toikissa. Tällä hetkellä ykkönen on siis selkeästi Amerikan vastinettaan nopeampi.
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Zonta did a 1:06.3 yesterday, beating his own Friday record time.

http://www.speedtv.com/articles/auto/formulaone/31332/

After breaking the six-year old Laguna Seca lap record during the first day of the 33rd Rolex Monterey Historic Races presented by Toyota, Panasonic Toyota Racing star Ricardo Zonta proceeded to demolish his own previous mark on the second day of racing at the Monterey peninsula.

The 30-year-old Brazilian had toppled Helio Castroneves' 2000 mark of 1:07.722, set aboard a CART Champ Car, by almost two-tenths of a second on Friday, but the true potential of the Toyota TF106 Formula 1 car wasn't fully revealed until Saturday. With a refined setup and a brand-new set of Bridgestone tires, Zonta clocked an impressive lap of 1m06.596s around the 2.238-mile road course during the first of two demonstration runs.

"It's a great feeling to be the fastest man ever around Laguna Seca," he said. "The team gave me a great car, and I was able to push it confidently."

Zonta didn't better the mark in the afternoon's second display run, but finished his series of laps with a generous serving of crowd-pleasing donuts on the front straight.

But it wasn't over yet. Zonta himself predicted there was still more to come from the TF106, as the Toyota team still had one set of new tires to fit to the car on Sunday.

With new Bridgestones on all four corners, the Brazilian managed to lower his mark yet again, managing to pull off a lap of 1m06.309s on Sunday morning. That time is expected to stand as the best of the weekend, as Zonta's final run scheduled for this afternoon will be made on the same set of tires.
 

CaPtEeNi

Pedro Picapiedra
Liittynyt
11.1.1999
Viestit
2266
Sijainti
Absurdia
Castronevesin Penske oli Reynard-Honda joka
Muistaakseni rajoittimet tulivat vasta 2004. Nyt autoissa on 750 hevosvoimaa ja power-to-pass joka antaa kai noin 30 heppaa lisää. Kun kilpailu tuolloin oli kovimmillaan moottoreista irrotettiin enemmän kuin F1 moottorista mutupohjalta veikkaisin 1000. "Rengassota" taisi loppua jo 90-luvun lopussa kun Penskekin vaihtoi Goodyearit Firestoneiksi niin Goodyearin tappio oli lopullinen ja siitä asti on ajettu pelkästään Firestone/Bridgestonen renkailla.
Millähän Toyotan mallilla Zonta ajoi? Toyotahan panosti 2000 vielä CART-sarjaan eikä Fykkösiin. Tuo kuva näytti aika uudelta autolta. Vertailu pitäisi tehdä sen perusteella kuinka paljon kyseinen Toyota on kehittynyt testiautostaan vuodelta 2001. Tai millaisen ajan vuoden 2000 Ferrari olisi todennäköisesti ajanut, jos joku keksisi järkevän tavan selvittää asia :D . Kyllä niitä rataennätyksiä taisi tulla vielä 2002 ja varmaankin 03 myös. Jolloin viimeiset Lolat ja Reynardit rakennettiin. Mutta milloin CART olisi ollut Fykkösiin nähden nopeampi? Ehkä 1999? 94? 89? Jos silloinkaan..
Montrealista on vaikeampi sanoa mitään. Cristiano da Matta ajoi Lola-Fordilla 2002 1:18.959. Muistaakseni tuolloin radan jotain mutkaa oli hidastettu siten ettei vertailua F1-auton kanssa voitu tehdä. Nyttemmin kun Fordiin on laitettu kierrosrajoitin alhaalle rata on käsittääkseni samanlainen kuin F1-kisassa.
Loppujenlopuksi, varmuudella: mene ja tiedä... :tongue:
 
Ylös