F2003

Asko S.

Tonttu
Liittynyt
1.3.2002
Viestit
4146
Sijainti
Tampere
Jacques
On hyvin sääli ettei perjantain aika-ajot vaikuta itse kilpailun lähtöjärjestykseen käytännössä mitenkään (kuivalla säällä viimeinen hyötyy korkeintaan jotain pari kymmenystä ensimmäiseen). Nythän tuo vaan on ajelua ja lauantain stintin harjoittelua..
Olet väärässä! Väittäisin, että ensimmäisen ja viimeisen kuskin välillä on normaaliolosuhteissa radasta riippuen 1-2 s ero!

F2003 on varmasti parempi kuin mitä tänään näimme. Kun auto tulee tutuksi, niin sitä on helpompi säätää. No onhan sitä jo kauan testattu, mutta silti. Tämä selittäisi myös Renaultin pärjäämisen.
 

Vittorio Jano

Well-known member
Liittynyt
26.9.2000
Viestit
739
Sijainti
metrossa maailman
Nimenomaan säätämisessä on luultavasti vielä varaa. Ei ollut F2002:kaan ylivoimainen ensimmäisessä kisassaan Brasiliassa viime vuonna. Mutta kaudesta tuli silti tylsä. F2003:lla ei ole ajettu Montmelossa ennen kisaviikonloppua, toisin kuin muilla autoilla.

Aika taktiikka McLarenilta ottaa Coultti sisään turva-auton perästä, ellei autolle tehty muuta kuin tankattiin. Jos meinaan oli raskaassa lastissa jo lähtiessä. :D
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Huomasitteko että uudessa ferrarissa oli ponttoonien takana olevat tuuletus aukot vain oikealla puolella?? vai näinkö ihan omiani? Aika kummaa jos autossa on epäsymmetrinen aerodynamiikka. Taitaa siis ferrarilla olla moottorin kuumenemisen kanssa ongelmia.
 

Waltsu

Member
Liittynyt
17.1.2002
Viestit
20
Sijainti
Espoo
Katsoin samaa, mutta en huomannut niitä kuin Barrichellon autossa. Liekö silmä pettänyt vai olisko tilanne ollut tosiaan niin, että ne olivat vain siinä oikealla puolella.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Ei ollut suorilla paljon McLarenin vanhaa nopeampi. Schumi ajoi 328,2 km/h ja Coulthard 327,9 km/h.

Kisassa Schumi ei saanut revittyä niin isoa kaulaa Alonson Relluun ja Barricello ei edes saanut kiinni Alonsoa. Olisi ollut mielenkiintoista katsoa kuinka McLaren olisi pystynyt vastaamaan Ferrarin ja Renaultin vauhtiin. Williams ei pystynyt siihen vastaamaan.

Uusi Ferrari ei ole siis kaiken hypetyksen arvoinen, vaikka sarjan nopein auto tällä hetkellä onkin!

Mutta kuinka nopea on McLArenin uutuus?

<small>[ 05-05-2003, 13:04: Message edited by: patriot ]</small>
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Maranelloman:
Karpow:
Vaikka Kimin keskeytys tietysti harmitti, olen erittäin iloinen siitä, että uuden Ferrarin vauhti oli kisassakin kaikkea muuta mitä talli ja fanaattiset fanit ovat hehkuttaneet. Ero on kurottu nyt kiinni. Jopa Renault pysyy mainiosti uuden F2003-GA:n vauhdissa.

Se, että McLarenit olivat aika-ajoissa heikoilla, johtui vuoren varmasti raskaammasta kuormasta San Marinon tapaan. Hyvältä siis näyttää loppukautta ajatellen. Kausi näyttää todellakin jatkuvan jännitävänä, eikä kaudesta tule uuden Ferrarin myötä tappavan tylsää, viimekauden toisintoa. Loistavaa.
Aivan, todella vaisu esitys Ferrarilta. Toinen Williamskin jäi varvaamatta kierroksella...
No olipa tosi hyvä vertailupohja. :p Williamsin tämän kauden auto (lähes) täysi susi. Tallilla tulee olemaan täysi työ pitää Renault MM-sarjassa takana. Williams on nyt siinä tilassa missä McLaren oli viimevuonna.

McLaren sen sijaan on palannut sille tasolle, että auto toimii joka radalla hyvin ja on ainut, joka voi pistää Ferrarille kapuloita rattaisiin heidän ajaessa kohti seuraavaavia mestaruuksia. Paljon tietysti on kiinni myös siinä, onko MP4-18 sen kaiken median hypetyksen arvoinen. Uusi Ferrari ei sellainen ollut. Ero hypessä oli vain se, että meteliä uudesta autosta pitivät talli itse, sekä fanaattiset fanit. Parempi näin.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Tuli sitten vasta tänään nähtyä ensimmäiset rippeet F1-viikonlopusta kun tuli pe ja la oltua vähän siellä täällä ja eilinen päivä seurattua Suomen parasta jokkiskisaa wink -joka kyllä tähän asti vuosittain vienyt voiton samaisen päivän F1-kisasta. Kuten poijjaat tuossa edellä olivat huomanneet Ferrari joutui käyttämään (mielestäni molemmissa autoissa) oikean puoleisissa ponttooneissa vähemmän hienoistuneita leikkauksia.

http://a324.g.akamai.net/f/324/3126/1d/www.f1-live.com/photos/2003/barcelona/diapo_386.jpg

Oliko Barcelonan viikonloppu muuten miten kuuma? Sillä tuollaisia ratkaisuja nähdään yleensä vain todella kuumissa kisoissa ja nykyisin yleensä vain Jaguarin ja BARin autoissa. Miksi sitten sommittelu ei ollut symmetrinen? Ehkä jäähdytyskään ei ole hoidettu symmetrisesti, vaan hiukan samaan tapaan kuin Byrnen B189:ssä?

GA ei ehkä todellakaan ollut niin suuri parannus kuin odotin, mutta tarpeellinen parannus kuitenkin. Ellei Barcelonassa nyt mikään järin kuuma keli ollut, niin kyllä nuo jäähdytysratkaisut kuitenkin kielivät ainakin ongelmiin varautumisesta -jotka kyllä tosin varmaan saadaan kuriin, mutta ehkä hienoihin linjoihin joudutaan hiukan puuttumaan. Mutta tämän kauden Rellu... Täytyy sanoa, että siinä on kyllä rungoltaan todella suorituskykyinen auto! Vielä kun moottori saataisiin samalle tasolle BMW:n, Ferrarin ja Mercedeksen kanssa, niin avot! Tiedä sitten oliko autossa jo tässä kisassa paljon puhuttu uusi jousitusjärjestelmä käytössä vai tuleeko se seuraaviin kisoihin tai ei, mutta Monacosta voidaan sekä Alonsolta että Trullilta odottaa paljon.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Kullan Heikki väitti Turun Sanomissa Renaultilla olevan paras aerodynamiikka!

Mutta eiköhän se ole aika selvää, että Ferrarilla on paras aerodynamiikka. BMW:n moottoripomo totesi ettei usko, että Ferkulla olisi mitenkään erikoisen tehokas moottori. Williamsilla on vain niin susi aerodynamiikka autossaan.

McLaren ja Renault ovat aika lähellä toisiaan, eivätkä ne näytä olevan kaukana uudesta Ferrarista.

<small>[ 05-05-2003, 13:51: Message edited by: patriot ]</small>
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Joo en minä kyllä Renaulttia aerodynamiikassa kärkeen nostais. Ehkäpä auto on vain täydellinen kompromissi, mitä runkoon tulee. Rellu on aina vahva syheröisillä radoilla/radan osilla. Onko se sitten hyvää mekaanista pitoa, luistonestoa vai mitä, sitä en osaa sanoa.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Täällä ollaan kovin innokkaasti vetämässä johtopäätöksiä uuden Ferrarin suorituskyvystä. Jospa nyt katseltaisiin pari kisaa miten se auto todella kulkee. Uuden auton mukaantuonti oli siinä mielessä oikea ratkaisu, että sen vauhti riitti nippanappa voittoon ja kestävyyskin oli erinomainen. Tästä on hyvä jatkaa eteenpäin. Itävallassa helteet tuskin pääsevät häiritsemään.

Renault oli yllättävän vahva. Ilman sitä Ferrari olisi ollut melko ylivoimainen. Ilman ongelmia ajanut Montoya jäi minuutin Schumacherille. McLarenin panos jäi arvoitukseksi, he olivat kuitenkin tiettävästi samalla taktiikalla liikenteessä kuin Williams. Uskon että McLaren olisi ollut parempi kisassa, mutta kuinka paljon? Olisiko Alonsonkaan lyömiseen ollut mahdollisuuksia?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Zep:
Joo en minä kyllä Renaulttia aerodynamiikassa kärkeen nostais. Ehkäpä auto on vain täydellinen kompromissi, mitä runkoon tulee. Rellu on aina vahva syheröisillä radoilla/radan osilla. Onko se sitten hyvää mekaanista pitoa, luistonestoa vai mitä, sitä en osaa sanoa.
Minua kiinnostaisi, että kuinka suuren edun Renault saa siitä moottorinsa laajasta v-kulmasta noilla syheröillä osilla.
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
Älkää aliarvioiko uutta Ferraria. Ettekö ole oppineet viimevuodesta mitään ? Kahden viikon kuluttua suotuisissa olosuhteissa Itävallan lyhyehköllä radalla saattaa kierroksella varvaaminen koitua myös McLareneiden kohtaloksi.
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
MaranelloRed:
Älkää aliarvioiko uutta Ferraria. Ettekö ole oppineet viimevuodesta mitään ? Kahden viikon kuluttua suotuisissa olosuhteissa Itävallan lyhyehköllä radalla saattaa kierroksella varvaaminen koitua myös McLareneiden kohtaloksi.
Hyva mielikuvitus kunniaan! :D
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Eipä ole uusi reikäjuusto-Ferrari tehnyt minkäänlaista vaikutusta. En usko että se on tarpeeksi kilpailijoita nopeampi (1.5s/kierros) jotta Schumacher voisi kurvailla sillä mestaruuteen. Schumacher on kuitenkin jo vanha ukko jolta nuoremmat ja kyvykkäämmät kuskit alkavat kohtapuolin karkaamaan. Kannattaisi siirtyä syrjään ennenkuin nolaa itsensä aivan täysin. Schumissa on havaittavissa "mies joka ei osannut lopettaa ajoissa" kompleksi. A1-Ringillä Rubens saattaa voittaa ellei joudu luovuttamaan tallimääräyksellä voittoa Scumille.
 

MP4/18A

Well-known member
Liittynyt
21.5.2003
Viestit
45
Few changes at Ferrari

Once upon a time, there was a Ferrari team that came up with a new front wing at every Grand Prix and ended a season with a slightly different car than with which it started. These days seem to be gone so obvious, that it almost looks like all Ferrari engineers are sleeping at the factory in Maranello. Hardly could any aerodynamic changes be spotted since the introduction of the F2003-GA. Although an aerodynamic is announced, probably for Silverstone, changes at the moment are not much more than copies from other teams of necessities from factors produced by the mechanics. As stated before, cooling needs are asymmetrical, which is why the shark's gills to get lost of hot air in the sidepods are larger at the right compared to the left. The image comparison shows how the fins form larger openings for air cooling on the right side of the car (right picture). Another novelty is a bent-up first rear wing element, which is mainly used to prepare the airflow towards the other rear wing elements. A similar bent has been used by B.A.R. for several Grand Prix already.
Hahaa! On näköjään ferrarin aerodymamiikka suunnittelijoilta alkanu ideat loppumaan ku pitää alkaa jo muilta talleilta kopioimaan. :D
Ei oo tämän jutun mukaan ferrarin uuden auton aerodynamiikkaan tullu hyvin paljoo muutoksia sen esittelyn jälkeen. :D Ihmekös tuo että alkaa suorituskyky laskemaan, "vanha" McLaren oli nyrrella 0,5 sekuntia kierroksella nopeempi. sääliks käy ferraria mut taitaa kohtapuoliin valta vaihtua. :D

Lähde: www.f1technical.net wink

ps. ferraristit yuck älkää vetäkö hernettä nenään wink

<small>[ 01-07-2003, 21:47: Message edited by: MP4/18A ]</small>
 

Musta Pekka

Well-known member
Liittynyt
1.6.2003
Viestit
431
Sijainti
Täällä näin
JOC:
Toivoa aina sopii. Ferrarin viime vuoden auto F2002 on niin hyvä, että sillä vois varmaan suht kivuttomasti kilpailla Silverstoneen asti, jolloin tc poistetaan. Eikä uudesta autosta varmana huonompaa tule. Joten toiveenne jäänee toteutumatta...
Saakutin ääliö etkö nytkin jo näe että ne ei ees pärjää sillä uudella...(ei vaan lähetit tän joskus ennen esittelyä) :D
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
FERRARIN DOMINOINNIN AIKA ON OHI!!!
Jihaa!!!! :p
 
Ylös