F2004M

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
tmoi sanoi:
Mutta eikö korkeutta nostettu 50mm->100mm täksi kaudeksi. Kun katselee esim. tojotan tai larenin etu "osia" on keskiosa yhtä alhalla kun päädyt. Ferkulla ja rellulla näyttäi olevan keskiosat alempana ?
Itseasiassa korkeutta nostettiin 10cm -> 15cm referensitasosta kun se vanhaan hyvään aikaan oli 5cm. Ja tämä minimikorkeus koskee vain kamaa mikä on riittävän etäällä rungon keskilinjasta (parikyt senttii vähintään) ja riittävästi eturenkaiden akselin etupuolella. En muista lukuja.
 

jkjanne

Well-known member
Liittynyt
12.1.2000
Viestit
604
Ferrari on näemmä laskenut keulaa siitä etusiivekkeen kohdilta. Keula taisi mennä aiemmin selvemmin lähes vaakatasossa koko matkaltaan.

Näyttää vähän myös siltä kuin Ferrarin "monivuotinen konsepti" olisi ehtymään päin. 2002, 2003 ja 2004 oli lähes vastaavahkot autot, ja nyt laitetaan jo melkein jokaiseen mahdolliseen paikkaan jotain härpäkettä. Ehkei niitä tarvittaisi jos autoa pystyttäisiin vielä kehittämään suuremmilla kehitysaskelilla... Saas nähdä mitä Ferrari putkauttaa uunista ulos.

Ja värityksen epäselvyydessä Ferrari alkaa olemaan jo kärkipäätä Minardin muutamien tuotosten kanssa :D Sen verran erikoiselta alkaa jo näyttämään.
 
Viimeksi muokattu:

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Käännös voi mennä väärin, mutta jotenkin näin sanotaan sääntöjen artiklassa kolme:

Kaikki "bodyworkin" osat 330mm eturenkaiden keskiviivan takana olevasta linjasta eteenpäin (sekavaa, eikö totta?) ja 250mm auton keskilinjasta täytyy olla vähintään 150mm ja enintään 350mm "referenssitasosta"

Kaikki "bodywork" eturenkaiden etupuolella täytyy olla vähintään 50mm referenssitason yläpuolella.


Eli 25cm auton keskiviivasta ulospäin saa tuo siiven korkeus olla 5cm ja siitä ulospäin 15cm (ei kuitenkaan yli 35cm).
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Laitetaanpas vielä tuo kohta alkuperäiskielelläkin, niin saa sitten kääntää miten itte tahtoo:

3.7 Hauteur de la carrosserie avant :
3.7.1 Toutes les parties de la carrosserie situées en avant d'un
point se trouvant à 330 mm derrière l'axe des roues avant, et
à plus de 250 mm de l'axe de la voiture, doivent se trouver
entre 150 mm et 350 mm au dessus du plan de référence.
3.7.2 Toutes les parties de la carrosserie situées en avant de l'axe
des roues avant doivent se trouver à au moins 50 mm du
plan de référence.
3.7 Front bodywork height :
3.7.1 All bodywork situated forward of a point lying 330mm
behind the front wheel centre line, and more than 250mm
from the centre line of the car, must be no less than
150 mm and no more than 350 mm above the reference
plane.
3.7.2 All bodywork situated forward of the front wheel centre line
must be no less than 50 mm above the reference plane.
Säännöt kokonaisuudessaan
 

Pekkeli

Well-known member
Liittynyt
9.12.2004
Viestit
330
Sijainti
Oulu
On kyllä uskomattoman ruma toi F2004M. Luulin, että tuota uutta Rellua rumempaa ei enää voi olla, mutta kyllä Ferrari pisti vielä pahemmaksi. Tuo keula on kyllä käsittämättömän iljettävän näkönen.
 

MikGo

Well-known member
Liittynyt
10.7.2003
Viestit
199
Todennäköiseti tälle käy samanlailla kuin Williammsin viimekauden nokalle. Puolessa välissä kautta huomataan ettei tuosta ole mitään hyötyä ja se heitetään romukoppaan. Tosin uskon kyllä että tuo menee romukoppaan jo ennen kautta. Tai sitten kaikki pistää itselleen tuollaisen....mihkähän päätöksen sitä nyt tyytyis. :rolleyes:
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
onkos tuo nyt viiden elementin etusiipi, kun on aina puhuttu kaksi ja kolmi elementtisistä :thumbup:
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Yuck!

Onpas typerän näköinen viritys verrarruna sulavalinjaiseen McLareniin. Näyttävät muuten Ferkulla ajelevan välikelin renkailla. Mikähän lie moisen tarkoitus?
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
312T4 sanoi:
Näyttää taas voittaja-autolta:ahem:
Tiedä siitä! Helvetin ruma ainakin...

En aluksi innostunut McLarenin uudesta autosta, mutta kyllä se hienolta näyttää Ferrarin M-mallin ja Rellun rinnalla!
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
berra67 sanoi:
Onko ne Toyotalla ymmärtänyt säännöt iha nväärin...luulisi että tuolla etusiivellä ei saa samanlaista downforcde kuin muilla virityksillä?!?!?
Valitettavasti se ei ole ihan noin yksinkertaista, suunnittelijoiden mukaan hyvän etusiiven tekeminen on vielä aika helppoa, todellinen vaikeus syntyy siitä, että se ei saa häiritä auton muuta aerodynamiikkaa liiaksi. Tämän vuoksi Tojon siipi voi olla hyväkin, suoraviivaisesti keskeltä alas "pokatut" siivet taas on yleensä hyljätty nopeasti, mikä kyllä pistää epäilemään myös Ferrarin uuden ratkaisun toimivuutta. Se oli kuitenkin odotettavissa, että joku pyrkii käyttämään tuon Oton esittelemän porsaanreiän hieman radikaalimmin hyväksi. Toyotan suhteen ei sovi unohtaa sitäkään, että TF105:n aerodynamiikka uusiutuu vielä täysin ennen Melbournea.
 

312T4

Lehtori
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
14346
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
patriot sanoi:
Tiedä siitä! Helvetin ruma ainakin...

En aluksi innostunut McLarenin uudesta autosta, mutta kyllä se hienolta näyttää Ferrarin M-mallin ja Rellun rinnalla!
Niin näyttääkin; onhan siinä paljon Ferraria! Mutta odotahan, kun uusi F2005 ilmestyy ja kohahduttaa(toivottavasti) maailmaa:wink:
 

hannu^

Well-known member
Liittynyt
29.12.2003
Viestit
781
Sijainti
Joensuu
Re: Yuck!

Jeeves sanoi:
Onpas typerän näköinen viritys verrarruna sulavalinjaiseen McLareniin. Näyttävät muuten Ferkulla ajelevan välikelin renkailla. Mikähän lie moisen tarkoitus?
Barcassakos ne tuota testasi? Siellähän oli sitä öljyä niin paljon radalla että paras ottaa heti monsuunit alle :D
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Aika ruma tuo Ferrarin nokkaviritys kieltämättä on. Nopea se saattaa olla mutta ulkonäöltään kyllä kamala.
 

Cage

Well-known member
Liittynyt
23.4.2001
Viestit
907
Sijainti
Pori
Hmm... ei ole kukaan maininnut, että Fertsu näyttää luopuneen "kiduksista" ja siirtyneet "piippuihin"...
Mitäs muuten säännöt sanoo, montako elementtiä saa etusivessä olla?
 

vmjs

Well-known member
Liittynyt
9.7.2003
Viestit
903
Cage sanoi:
Hmm... ei ole kukaan maininnut, että Fertsu näyttää luopuneen "kiduksista" ja siirtyneet "piippuihin"...
Tämä voi johtua siitä, että Ferrari siirtyi piippuihin jo Monacon GP:n yhteydessä.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Kidukset hidastivat viime Ferraria, niitä käytettiin kun piipuilla ei saatu tarpeeksi suurta jäähdytystä.

Samainen taktiikka nähtäneen monen tallin kohdalla kuumissa kisoissa, eli piippujen lisäksi tullaan käyttämään kiduksia kisakohtaisesti. Niin ja joillain talleilla on noi piiputkin erilaisia (kokoisia) kisasta riippuen. Kylmemmässä voidaan ajella pienemmillä piipuilla.
 

Cage

Well-known member
Liittynyt
23.4.2001
Viestit
907
Sijainti
Pori
vmjs sanoi:
Tämä voi johtua siitä, että Ferrari siirtyi piippuihin jo Monacon GP:n yhteydessä.
Joo, aloin miettiä itekin tuota jälkeenpäin. Jäi vaan viime kausi niin vähälle katsomiselle, etten ollut ihan varma asiasta. Ne kidukset vaan jäivät mieleen... kai siksi että ne oli hiukan erilaiset.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
312T4 sanoi:
Niin näyttääkin; onhan siinä paljon Ferraria! Mutta odotahan, kun uusi F2005 ilmestyy ja kohahduttaa(toivottavasti) maailmaa:wink:
Eiköhän se mene jo niin päin että f2005:ssä tulee olemaan paljon Mclarenia...
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
tmoi sanoi:
Mutta eikö korkeutta nostettu 50mm->100mm täksi kaudeksi. Kun katselee esim. tojotan tai larenin etu "osia" on keskiosa yhtä alhalla kun päädyt. Ferkulla ja rellulla näyttäi olevan keskiosat alempana ?
Onko sun mielestä Larenin etusiipi suora?
:

Koska minun silmiini se näyttää yhtä lusikalta kuin aikaisemminkin, eli
siis keskeltä se on matalemmalla kuin päädyistä.

Ja eiköhän Tojonkin tuo viim. Austraaliaan lusikka siiven! thumbup:

Näyttäis olevan tämän vuoden trendi tuoda etusiiven keskiosa keulan etupuolelle tai vähintään yhtä pitkälle kuin keulapalan kärki.

P.S. Sori kun osaa ku laittaa linkin kuvaan... :(

Edit: osasinpa laittaa kuvan tauluun! :D
 
Viimeksi muokattu:
Ylös