Felipe Massa - Maailman paras apukuski

Trullinkaasu

Well-known member
Jep. Nieleskelyä se pääsääntöisesti oli Massalta lehdistötilaisuudessa. Totesi myös selvästi, että haluaa itsekin voittaa mestaruuden (henk. koht.) Se on kuitenkin eri asia, miten Ferrarilla tähän suhtaudutaan, kun Kimin "valtakausi" jatkuu ainakin parilla vuodella. Itse en keksi merkittäviä syitä siihen, etteikö Felipe voisi taistella Kimiä vastaan MM-tittelistä ihan tosissaan. Nyt kuitenkin Jäämies voitti mestaruuden ja olen melko varma, että Kimiin panostetaan enemmän, kun voitti kerta mestaruuden.

Pade_

Well-known member
Sijainti
Internetin vihayhteisöt
Täytyy kyllä myöntää että Massa on nopea kuski. Minua käy Massaa ihan sääliksi. Jos Massa olisi ollut esim. Mäkillä Hamiltonin asemassa niin hän olisi maailmanmestari. Se vaan on niin että F-ykkösissä ei voi voittaa mestaruutta jos on tallitoveriaan hitaampi vaikka auto olisi kuinka nopea. Nopealla autolla taas mestaruus tulee vähän keskinkertaisemmallekin kaverille jos on tallitoveriaan nopeampi tai nauttiii ykköskuskin asemaa. Itse rankkaan Massan korkealla. Tietenkin Hamiltonit ja Rosbergit ym. kehittyvät mutta tällä hetkellä sanon että Massa kuuluu neljän parhaan kärkeen ja on ansainnut paikkansa Ferrarilla.

Revolt

Lead Singer
Pade_ sanoi:
Täytyy kyllä myöntää että Massa on nopea kuski. Minua käy Massaa ihan sääliksi. Jos Massa olisi ollut esim. Mäkillä Hamiltonin asemassa niin hän olisi maailmanmestari. Se vaan on niin että F-ykkösissä ei voi voittaa mestaruutta jos on tallitoveriaan hitaampi vaikka auto olisi kuinka nopea. Nopealla autolla taas mestaruus tulee vähän keskinkertaisemmallekin kaverille jos on tallitoveriaan nopeampi tai nauttiii ykköskuskin asemaa. Itse rankkaan Massan korkealla. Tietenkin Hamiltonit ja Rosbergit ym. kehittyvät mutta tällä hetkellä sanon että Massa kuuluu neljän parhaan kärkeen ja on ansainnut paikkansa Ferrarilla.
No huh huh. En kyllä voi mitenkään käsittää, että joku voisi tosissaan kuvitella, että Massa olisi pärjännyt paremmin kuin Hamilton. Sellaiselle päätelmälle ei ole minkäänlaista uskottavaa perustelua.

Revolt

Lead Singer
Trullinkaasu sanoi:
Itse en keksi merkittäviä syitä siihen, etteikö Felipe voisi taistella Kimiä vastaan MM-tittelistä ihan tosissaan. Nyt kuitenkin Jäämies voitti mestaruuden ja olen melko varma, että Kimiin panostetaan enemmän, kun voitti kerta mestaruuden.
Itse veikkaan, että Massan mestaruusmahdollisuus oli ja meni tänä vuonna. Schumi lopetti, Räikkönen uudessa tallissa ja uusilla renkailla, itse samassa tutussa tiimissä tutuilla renkailla. Vielä kun ajatellaan alkukauden tilannetta, jossa Massa oli tiimin sisällä niskan päällä niin kyllä siinä oli Felipellä se Elämänsä Tilaisuus, joka sitten jäi käyttämättä. En oikein mitenkään pysty näkemään, että Felipe voisi mitenkään pärjätä Kimille ensi kaudella kun katsoo, millaista oli meno kauden toisella puoliskolla ja kun otetaan huomioon, että ensi kaudeksi autoista poistuu luistonesto, joka kaikkien asiantuntija-arvioiden mukaan tulee suosimaan nimenomaan Kimiä. Massa on itsekin ollut tästä seikasta huolissaan. Lisäksi Kimillä on nyt mestarin status tallin sisällä, joka merkitsee aina jotakin sekä myös Hamilton tulee olemaan ensi kaudella entistäkin parempi.

Pade_

Well-known member
Sijainti
Internetin vihayhteisöt
Revolt sanoi:
No huh huh. En kyllä voi mitenkään käsittää, että joku voisi tosissaan kuvitella, että Massa olisi pärjännyt paremmin kuin Hamilton. Sellaiselle päätelmälle ei ole minkäänlaista uskottavaa perustelua.
No mielestäni nyt esim. Nicokin olisi voittanut mestaruuden Lewiksen asemassa. 2 vikassa kilpailussa 18p down vaikka alla oli erittäin luotettava auto :thumbfh: . Onhan se Massa aivan surkea sadekuski mutta aika-ajoissa tällä kaudella ~ Kimin veroinen. Ja itse pidän Kimiä F1-sirkuksen nopeimpana kuskina joten jos vauhdista uupuu joku kolme kymppää niin se ei paljoa ole se. Alkukausi tosin meni Kimiltä uuteen autoon ja renkaisiin tottumiseen mutta ei se Kimi ollut loppukaudestakaan mitenkään musertavan ylivoimainen ( sadekisoja lukuunottamatta ;) ).

Rip3

Well-known member
Sijainti
Vaasa
Revolt sanoi:
Itse veikkaan, että Massan mestaruusmahdollisuus oli ja meni tänä vuonna. Schumi lopetti, Räikkönen uudessa tallissa ja uusilla renkailla, itse samassa tutussa tiimissä tutuilla renkailla. Vielä kun ajatellaan alkukauden tilannetta, jossa Massa oli tiimin sisällä niskan päällä niin kyllä siinä oli Felipellä se Elämänsä Tilaisuus, joka sitten jäi käyttämättä. En oikein mitenkään pysty näkemään, että Felipe voisi mitenkään pärjätä Kimille ensi kaudella kun katsoo, millaista oli meno kauden toisella puoliskolla ja kun otetaan huomioon, että ensi kaudeksi autoista poistuu luistonesto, joka kaikkien asiantuntija-arvioiden mukaan tulee suosimaan nimenomaan Kimiä. Massa on itsekin ollut tästä seikasta huolissaan. Lisäksi Kimillä on nyt mestarin status tallin sisällä, joka merkitsee aina jotakin sekä myös Hamilton tulee olemaan ensi kaudella entistäkin parempi.
Jep, Massa vuosi oli ja meni. Ferrarin kuski politiikka oli tänä vuonna sellainen, että Felipellä oli alkukaudesta mahdollisuus näyttää mihin pystyy. Loppu puoliskolla homma taas kääntyi selkeästi Räiköselle, alun pienen totuttelun jälkeen, mutta oli kuitenkin parempi kuin kukaan muu tällä kaudella.

Mutta niin kuin toikin otsikkokin kertoo: Felippe Massa - Maailman paras apukuski:ahem: Pystyi tänä vuonna auttamaan tallikaveriansa:thumbup:

Revolt

Lead Singer
Pade_ sanoi:
No mielestäni nyt esim. Nicokin olisi voittanut mestaruuden Lewiksen asemassa.
Niin, olisi toki VOINUT mutta tuskinpa kuitenkaan. Täytyy kuitenkin muistaa Hamiltonin HUIKEA suoritustaso Kiinan kisaan asti. Kyllä Hamilton ajoi viimeiset kisat huomioidenkin aivan mielettömän hyvän kauden. Ei esim. Nico esittänyt Williamsilla mielestäni mitään sellaista, joka saisi minut uskomaan, että hän olisi voinut ajaa tippaakaan Lewisia paremmin, päinvastoin.

CamoN

Kurvailija
Sijainti
Kouvola
Revolt sanoi:
Jos spekuloidaan oikein vaikeasti vaikka sellaista tilannetta että...

a) Kimi olisi jatkanut tämän kauden Mäkillä
b) Alonso olisi siirtyny Schumin paikalle Ferrarille
c) Hamilton olisi ottanut paikkansa Mäkillä
d) Tiimien voimasuhteet olisivat olleet edullisemmat Ferrarille (jos ne nyt olivat koko kautta tarkasteltaessa enemmän Mäkille)

...niin tuosta kuljettajanelikosta tuossa tilanteessa Massa olisi voinut olla hyvinkin vahvoilla. Varsinkin jos Alonsolla olisi ollut samanlaista känkkäränkkätouhua myös Ferrarilla Massan ollessa nopeampi tutummilla renkailla.

Tulipa mieleen, että olisi ollut mielenkiintoista nähdä miten Kimi olisi pärjännyt Hamiltonia vastaan uusilla Bridgestonen kumeilla... Olisiko Dennisin sympatiat olleet jo Hamiltonin puolella? Olisiko tiimi tukenut Kimiä yhtä vahvasti kuin Ferrari alkukauden vaikeuksissa?

Nojoo, meneepä taas tyhjäksi spekulaatioksi. Ja aikamoiseksi off-topiciksi.

Minardi fani

Well-known member
Sijainti
Kuopio
a) Kimi olisi jatkanut tämän kauden Mäkillä
Olisi EHKÄ voittanut mestaruuden,mutta kukaan ei olisi arvostanut sitä koska se olisi voitettu Ferrarilta pöllityiltä tiedoilta ja Kimi olisi tultu aina muistamaan miehenä joka voitti huijaamalla mestaruuden..

Calvin

Well-known member
Revolt sanoi:
Ei ainoastaan Massa, vaan iso liuta kuljettajia olisi "voittanut" mestaruuden Mäkillä. Sanon "voittanut", sillä eihän Mäkki ollut rehellisesti edes mukana Ykkösissä tänä vuonna. Show-mielessä kylläkin. Nicon nimi jo mainittiinkin, mutta helposti ainakin Heidfeld ja Button myös. Hamilton rankataan tällä hetkellä rankasti yläkanttiin. Tässä on täysin Villeneuve 1996-1997 efekti päällä. Ville ei kuitenkaan tosiasiassa ollut kuin täysin keskinkertainen suhari.

Revolt

Lead Singer
Calvin sanoi:
Ei ainoastaan Massa, vaan iso liuta kuljettajia olisi "voittanut" mestaruuden Mäkillä. Sanon "voittanut", sillä eihän Mäkki ollut rehellisesti edes mukana Ykkösissä tänä vuonna. Show-mielessä kylläkin. Nicon nimi jo mainittiinkin, mutta helposti ainakin Heidfeld ja Button myös. Hamilton rankataan tällä hetkellä rankasti yläkanttiin. Tässä on täysin Villeneuve 1996-1997 efekti päällä. Ville ei kuitenkaan tosiasiassa ollut kuin täysin keskinkertainen suhari.
Niin olisko sulla jotain konkreettisiakin perusteluita? Kyllä mä oon sitä mieltä, että jos minkäänlaisia perusteita ei löydy niin ei voida lähteä siitä oletuksesta, että suunnilleen kuka tahansa olisi ajanut Hamiltonia paremmin. Lewisilla on näyttöjä kärjessä ajamisesta, voittamisesta jne. toisin kuin vaikkapa Nicolla. Olkoonkin että on kalustokin ollut erilaista mutta tosiasiaa se ei silti poista. Lisäksi kun katsotaan miesten tuloksia alemmista luokista, ei voida mitenkään perustellusti väittää, että Nico olisi ajanut paremmin. Fantasiat on sitten erikseen.

Bobakki

@f1hog
Sijainti
En oo mistään kotosin
Revolt sanoi:
Niin olisko sulla jotain konkreettisiakin perusteluita? Kyllä mä oon sitä mieltä, että jos minkäänlaisia perusteita ei löydy niin ei voida lähteä siitä oletuksesta, että suunnilleen kuka tahansa olisi ajanut Hamiltonia paremmin. Lewisilla on näyttöjä kärjessä ajamisesta, voittamisesta jne. toisin kuin vaikkapa Nicolla. Olkoonkin että on kalustokin ollut erilaista mutta tosiasiaa se ei silti poista. Lisäksi kun katsotaan miesten tuloksia alemmista luokista, ei voida mitenkään perustellusti väittää, että Nico olisi ajanut paremmin. Fantasiat on sitten erikseen.
Jep. Lisäksi Hamiltonin tasaisuus ennen kahta päätöskisaa oli jotain, mihin kukaan muu kärkinelikosta ei kyennyt ja tuon kolmikon pitäisi sentään olla kohtuullisen tasokas.

kessel

Well-known member
Sijainti
Tampere
Bobakki sanoi:
Jep. Lisäksi Hamiltonin tasaisuus ennen kahta päätöskisaa oli jotain, mihin kukaan muu kärkinelikosta ei kyennyt ja tuon kolmikon pitäisi sentään olla kohtuullisen tasokas.
Se että Hamilton ylipäätään ajoi mestaruudesta aivan loppumetreille oli uskomaton juttu. MUTTA toisaalta käsittämätön räpellys ratkaisuhetkillä jolloin valmiiksi pedattu mestaruus lipesi käsistä himmentää kyllä sädekehää ihan pirusti. Nopea ja varma kuski kun ei ole liiemmin paineita, mutta tosipaikassa suoritustaso putoaa reippaasti... Voi olla että ensi vuonna tämäkin puoli on kunnossa - tai sitten ei

Revolt

Lead Singer
kessel sanoi:
Se että Hamilton ylipäätään ajoi mestaruudesta aivan loppumetreille oli uskomaton juttu. MUTTA toisaalta käsittämätön räpellys ratkaisuhetkillä jolloin valmiiksi pedattu mestaruus lipesi käsistä himmentää kyllä sädekehää ihan pirusti. Nopea ja varma kuski kun ei ole liiemmin paineita, mutta tosipaikassa suoritustaso putoaa reippaasti... Voi olla että ensi vuonna tämäkin puoli on kunnossa - tai sitten ei
Ensinnäkin Hamilton teki virheitä paineiden alla ainoastaan Brasiliassa. Kiinassa kyse oli Lewiksen osalta vain kokemattomuudesta ja itse virheestä menee kyllä tallin piikkiin osa. Sama virhe olisi varmastikin tapahtunut vaikkei olisikaan ajettu mestaruudesta. Ja mistään reippaasta suoritustason pudotuksesta nyt on ihan turha puhua. Ei tarvitse kuin katsoa miehen vauhtia sekä aika-ajoissa että kisoissa. Brasiliassakin vauhti oli kohdallaan.

mjk

...
Revolt sanoi:
Kiinassa kyse oli Lewiksen osalta vain kokemattomuudesta ja itse virheestä menee kyllä tallin piikkiin osa. Sama virhe olisi varmastikin tapahtunut vaikkei olisikaan ajettu mestaruudesta. Ja mistään reippaasta suoritustason pudotuksesta nyt on ihan turha puhua. Ei tarvitse kuin katsoa miehen vauhtia sekä aika-ajoissa että kisoissa. Brasiliassakin vauhti oli kohdallaan.
Kyllä Kiinan kisassa alkoi varmasti jo painetta tulemaan, autoja lappoi ohi kun ei annettu tulla sisään? Ulosajoa pidän itse Hamiltonin virheenä.

WebSlave

Trackman
J.Hunt sanoi:
Kyllä Kiinan kisassa alkoi varmasti jo painetta tulemaan, autoja lappoi ohi kun ei annettu tulla sisään? Ulosajoa pidän itse Hamiltonin virheenä.
No sehän se tallin virhe olikin, kun ei annettu tulla sisään, vaikka kuski itse pyysi. Ulosajoa toki voi pitää kuskin virheenä, mutta takarengas oli tuossa vaiheessa suurin piirtein yhtä pitävässä kunnossa kuin puhjennut rengas, eikä rengasrikon jälkeistä ulosajoakaan lasketa yleensä kuskin piikkiin.

talakem

Iltalehden toimitus
Revolt sanoi:
Ensinnäkin Hamilton teki virheitä paineiden alla ainoastaan Brasiliassa. Kiinassa kyse oli Lewiksen osalta vain kokemattomuudesta ja itse virheestä menee kyllä tallin piikkiin osa. Sama virhe olisi varmastikin tapahtunut vaikkei olisikaan ajettu mestaruudesta. Ja mistään reippaasta suoritustason pudotuksesta nyt on ihan turha puhua. Ei tarvitse kuin katsoa miehen vauhtia sekä aika-ajoissa että kisoissa. Brasiliassakin vauhti oli kohdallaan.
Teki se niitä muuallakin.

Käänne oli se Hamiltonin ajosta turva-auton takana tehty tutkimus. Yhtäkkiä huomas että ajamisesta voi tulla rangaistuksia. Lisäksi sai aika ryöpytyksen kilpakumppaneilta. Huomas lisäksi että vaikka mitä tekee kaikkia ei voi miellyttää.

Kilahti nuoren pojan maailma hajalle.

mjk

...
WebSlave sanoi:
No sehän se tallin virhe olikin, kun ei annettu tulla sisään, vaikka kuski itse pyysi. Ulosajoa toki voi pitää kuskin virheenä, mutta takarengas oli tuossa vaiheessa suurin piirtein yhtä pitävässä kunnossa kuin puhjennut rengas, eikä rengasrikon jälkeistä ulosajoakaan lasketa yleensä kuskin piikkiin.
Radalla jatkaminen oli kyllä tallin virhe, muuta en ole väittänytkään. Ulosajossa Hamilton tiesi varmasti hyvin kuinka kuluneet renkaat on alla, varikkosuoralla ols pitänyt olla varovaisempi. Tod.näköisesti Hamilton olisi puhjeenneella renkaalla ajanut paljon varovaisemmin ja välttänyt ulosajon.

Tomacu

Well-known member
Sijainti
Jyväskylä
Kyllä se radalla pysyminenkin oli myös Hamiltonin vika. Kuski on kuitenkin ainut joka tietää miten auto käyttäytyy ja hänen pitää myös tehdä päätös tulla sisälle jos siltä tuntuu, vaikka sieltä varikkomuurilta huudeltaisiin mitä sattuu. Tässä virheessä näkyi Hamiltonin kokemattomuus, kokeneempi kuski olisi tullut sisälle aikaisemmin, eikä totellut sokeasti muita. Myös Hamilton tekee näin seuraavalla kerralla, jos otti tuosta opikseen.

Talli teki tuossa tilanteessa myös virheen, mutta se että talli teki virheen ei tarkoita sitä että Hamilton ei olisi tehnyt virhettä.

Nojoo, menee off-topic