Felipe Massa: "Olin surkea ilman luistonestoa"

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Panis-Takagi sanoi:
Nyt kun luistonesto+muut tekniset apuroippeet poistetaan autoista niin siitä tulevat ehdottomasti eniten hyötymään David Coulthard, Rubens Barrichello, Jarno Trulli ja Giancarlo Fisichella. Myös vuonna 2000 aloittaneet Nick Heidfeld ja Jenson Button ovat ajaneet enemmän luistonestottomalla Ykkösellä kuin tämä meidän viimekautinen kärkikolmikkomme.

Kimiä nyt ei kiinnosta, mies osaa ajaa autoa vaikka siinä ei olisi siipiä. Hamiltonille uusi tilanne tulee olemaan vaikea. Nimenomaan viime kauden pahimmat "häviäjät" Massa ja Hamilton tulevat olemaan alkukauden todella pahoin pimennossa kun vanhat Mestarit Räikkönen & Alonso kepittävät koko muuta porukkaa. Ja toivottavasti Rubens nousee vielä kerran ajamalla podiumille, nyt kun Ross Brawnkin on siellä tasoa nostamassa.

Höpsistä. Siitä ei ole mitään hyötyä jos viisivuotta sitten on ajanut ykkösiä V10 koneilla ilman luistonestoa.

Sillä on jos joku on valmiiksi sitä mieltä että että ei sovi hänelle/pelkää. Loppupeleissä voittaa se jonka ajotyyliin muutos sopii.

Moottorien ominaisuuksiahan pystytään silti säätämään joka radalle erikseen vaikka uusi boksi on alkeellisempi. Tottakai myös muut moottorin ominaisuudet vaikuttavat (vääntökäyrä, miten vastaa kaasuun, ym)

Kaikki GP2 koskit on ajaneet ilman luistonestoa yli 600 hevosvoimaisilla laitteilla. Ei siis mitään uutta.... Hitaat putoo pois.
 

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
Panis-Takagi sanoi:
Massa ja Hamilton tulevat olemaan alkukauden todella pahoin pimennossa kun vanhat Mestarit Räikkönen & Alonso kepittävät koko muuta porukkaa. Ja toivottavasti Rubens nousee vielä kerran ajamalla podiumille, nyt kun Ross Brawnkin on siellä tasoa nostamassa.
Alonso tykkää enemmän puskevasta autosta kuin muut niin vaikea uskoa luistoneston poistumisen sopivan hänelle erityisen hyvin. Räikköselle se sopii kuin kalja käteen.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
talakem sanoi:
Kaikki GP2 koskit on ajaneet ilman luistonestoa yli 600 hevosvoimaisilla laitteilla. Ei siis mitään uutta.... Hitaat putoo pois.
Eli ensikauden MM-mitalikolmikko:

1. Lewis Hamilton
2. Nico Rosberg
3. Heikki Kovalainen

Nico ja Heikki voivat olla toisinkinpäin, mikäli Kuha jää Renulle.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Ei todellakaan suoraan verrannollinen, mutta tuleepa mieleen vuosi 1997 ja kuljettajien ensimmäiset kokeilut vuoden 1998 sääntöjen mukaisella kalustolla. Moni oli kommenttiensa perusteella täysin hukassa.

Massan lausunto saa kuitenkin huomattavasti synkemmän sävyn, jos muistellaan vuotta 1994, josta löytyy muistaakseni lähes suora kopio - samanlaisesta tilanteesta riisutun ajoavun suhteen. Ayrton Sennahan mainitsi tuolloin, että autot ovat muuttuneet kyseiselle kaudelle tullessa todella hankaliksi ajettaviksi ilman "ulkopuolista" apua ja hän myös ennusti paljon enemmän pahoja onnettomuuksia.

Noh, tämä on kuitenkin historiaa. Täytyy uskoa, että kaikki pääsevät lopulta sinuiksi uuden tilanteen kanssa.
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Black Leopard sanoi:
Massan lausunto saa kuitenkin huomattavasti synkemmän sävyn, jos muistellaan vuotta 1994, josta löytyy muistaakseni lähes suora kopio - samanlaisesta tilanteesta riisutun ajoavun suhteen. Ayrton Sennahan mainitsi tuolloin, että autot ovat muuttuneet kyseiselle kaudelle tullessa todella hankaliksi ajettaviksi ilman "ulkopuolista" apua ja hän myös ennusti paljon enemmän pahoja onnettomuuksia.

Noh, tämä on kuitenkin historiaa. Täytyy uskoa, että kaikki pääsevät lopulta sinuiksi uuden tilanteen kanssa.
Kyllähän tilanne tuohon verrattuna on niin merkittävästi erilainen, että en nyt hirveän vahvaa analogiaa osaa näiden vuosien välille vääntää. 1994 tallit joutuivat ajamaan maavaran suhteen riskirajoilla, minkä vaikutusta tasainen pohja lisäsi. Sennan kritiikin terävin kärki kohdistui kuitenkin turva-autojaksoihin, joiden aikana riittävän vauhdin pitäminen rengaspaineiden ja sitä kautta riittävän maavaran ylläpitämiseen ei onnistunut. Valitettavasti näihin ei reagoitu ja Imolassa turva-autona toimi Opel Vectra.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Bobakki sanoi:
Missä yhteydessä? GP2-autossa ei ole 600 hevosvoimaa.
http://www.gp2series.com/en//website/gp2series/values/car.php

Et sitten seuraa muuta kun tätä forumia. Renaultin GP2 kone: 4 litraa V8 600 hp 10.000 rpm. Ootpa kärkkäällä päällä. Kannattas rauhottua.

Jos GP2 sarjassa on korkeatasoinen vuosi sarjan kärkikuljettajat pystyy hyppäämään kylmiltään ykkösiin testin jälkeen. Konetehoista se ei ole kiinni.

Sen todisti aikoinaan muuan Kimi.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
talakem sanoi:
Jos GP2 sarjassa on korkeatasoinen vuosi sarjan kärkikuljettajat pystyy hyppäämään kylmiltään ykkösiin testin jälkeen. Konetehoista se ei ole kiinni.

Sen todisti aikoinaan muuan Kimi.
GP2:ia ei ollut olemassakaan kun Kimi ajeli nousuluokissa. Lisäksi Kimi ajoi ennen ykkösiin nousua korkeimmillaan Formula Renault-luokassa, jossa koneet eivät tuota kuin alle 200hv.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Bobakki sanoi:
Kyllähän tilanne tuohon verrattuna on niin merkittävästi erilainen, että en nyt hirveän vahvaa analogiaa osaa näiden vuosien välille vääntää. 1994 tallit joutuivat ajamaan maavaran suhteen riskirajoilla, minkä vaikutusta tasainen pohja lisäsi. Sennan kritiikin terävin kärki kohdistui kuitenkin turva-autojaksoihin, joiden aikana riittävän vauhdin pitäminen rengaspaineiden ja sitä kautta riittävän maavaran ylläpitämiseen ei onnistunut. Valitettavasti näihin ei reagoitu ja Imolassa turva-autona toimi Opel Vectra.
Ei sitä tietenkään käy kieltäminen, että erot aikojen välillä ovat jokatapauksessa suhteellisen suuret. Tuo Massan lausunto toi kuitenkin heti mieleen lähihistorian.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Bobakki sanoi:
Kyllähän tilanne tuohon verrattuna on niin merkittävästi erilainen, että en nyt hirveän vahvaa analogiaa osaa näiden vuosien välille vääntää. 1994 tallit joutuivat ajamaan maavaran suhteen riskirajoilla, minkä vaikutusta tasainen pohja lisäsi. Sennan kritiikin terävin kärki kohdistui kuitenkin turva-autojaksoihin, joiden aikana riittävän vauhdin pitäminen rengaspaineiden ja sitä kautta riittävän maavaran ylläpitämiseen ei onnistunut. Valitettavasti näihin ei reagoitu ja Imolassa turva-autona toimi Opel Vectra.
Tässä mielessä aktiivijousitus toi turvallisuutta, se piti auton maavaran aika lähellä vakiota ja nyökkäilyt kurissa jarrutuksissa ja kiihdytyksissä.

Sitten kun järjestelmä petti, tilanne muuttui tällaiseksi:
http://www.youtube.com/watch?v=uR-46a58X_0
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Sue_me sanoi:
GP2:ia ei ollut olemassakaan kun Kimi ajeli nousuluokissa. Lisäksi Kimi ajoi ennen ykkösiin nousua korkeimmillaan Formula Renault-luokassa, jossa koneet eivät tuota kuin alle 200hv.
En sitä väittänytkään. :wink:


Koneteholla ei ole suurtakaan merkitystä. Sillon ykkösissä oli vielä käytössä V10 koneet. Eikä luistonestoa. Hyvät kuskit pärjää loppujen lopuksi melkein aina. Kimin ekassa testissä ainoa vaikeus oli F1 jarrut mitkä pikkuluokista tulleille tuottavat vaikeuksia muutaman kieroksen ajan jarrutuspisteen löytämisessä. No niska harjoituksiksi se sitten meni.

GP2 autossa on hiilikuitu jarrut ja sliksit. Kuski joka siellä pärjää on hyvä. Kunhan sopeutuu ykkösten aika-ajoihin. Kihtyvyydet mutkissa ylittää 3geetä ja ei ole ohjaustehostimia. Helvetin hyvä luokka joka jää liian vähälle huomiolle.

Jos Massalla on löysät housuissa kannattaisi miettiä lopettamista.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Varmaan myös ajetaan hieman suuremmalla downforcella, jotta päästään sieltä kurvista ulos ilman turhia suditteluja.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Monessa uutisessa puhutaan "muiden ajoapujen kieltämisestä". Siis mitä ne tarkemmin ovat? Tarkoittaako vain vaihtoehtoista tapaa tuottaa TC:n tapainen systeemi ja kiertää säännöt? Eihän autosta kaikkea elektroniikkaa olla riisumassa.
 

jameson

Well-known member
Liittynyt
19.2.2007
Viestit
3554
joo o. eiköhän se oole kuitenkin niin että rattimiehet on kovia, on sitten luistonestoa tai ei. ensikaudella tulee olemaan tasaista jälleen ja siellä on kärjessä samaiset heput. autoja kehitetään varmaan siihen suuntaan että ajaminen on "helpompaa" kauden alussa kuin näillä autoilla joilla nyt ajettiin barcelolonassa. ihmeellistä vaahtoamista tää foorumi nykyään pakko sanoa.
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4296
Nyt kun näitä ajoapuja kielletään niin se on lahjakkuuksien etu. Niin kuin kuuluukin.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
talakem sanoi:
Et sitten seuraa muuta kun tätä forumia. Renaultin GP2 kone: 4 litraa V8 600 hp 10.000 rpm. Ootpa kärkkäällä päällä. Kannattas rauhottua.
Niin olenkin kärkäs, mutta olisi kiehtovaa kuulla, mistä käy ilmi, etten seuraa kuin tätä foorumia. GP2-sarjan moottorille alun perin ilmoitettu teho oli 580 hv, josta se on sittemmin kummasti loikannut 600 hevosvoimaan. Useammankin arvailun olen lukenut, että tehoa olisi vähemmän kuin ilmoitetaan. Eikä se yli 600:aa ole missään tapauksessa. Pilkunviilausta? Varmasti.
Silk Cut Jaguar sanoi:
Monessa uutisessa puhutaan "muiden ajoapujen kieltämisestä". Siis mitä ne tarkemmin ovat? Tarkoittaako vain vaihtoehtoista tapaa tuottaa TC:n tapainen systeemi ja kiertää säännöt? Eihän autosta kaikkea elektroniikkaa olla riisumassa.
Uutisissa on usein TC:n lisäksi yksilöity moottorijarrutus, jonka ohjaaminen elektronisesti ei ole enää mahdollista. Käytettävissä olevan elektroniikan määrä riippuu uuden ECU:n ominaisuuksista, mutta nämä ovat osin hämärän peitossa.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Silk Cut Jaguar sanoi:
Monessa uutisessa puhutaan "muiden ajoapujen kieltämisestä". Siis mitä ne tarkemmin ovat? Tarkoittaako vain vaihtoehtoista tapaa tuottaa TC:n tapainen systeemi ja kiertää säännöt? Eihän autosta kaikkea elektroniikkaa olla riisumassa.
Tottakai sitä alkeellisempaa ECUtakiin saa varmaan sovittaa radan ja auton ominaisuuksien mukaan. Epäselvää on meneekö aivan kaikki kaasupolkimen käskyt ton läpi? (fly by wire acceelarator system) Uusia ratkaisuja tulee varmasti. Insseillä on ollut vajaa vuosi valmistautua tähän tilanteeseen. McLarenilla on vuosien kokemus systeemeistään...

Lukkiutumattomia jarrujahan ei ole ollut. Mutta eräänlainen moottorijarrutus systeemi joka on varmaan ollut se mukavin ajoa tasapainottava systeemi.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Bobakki sanoi:
GP2-sarjan moottorille alun perin ilmoitettu teho oli 580 hv, josta se on sittemmin kummasti loikannut 600 hevosvoimaan. Useammankin arvailun olen lukenut, että tehoa olisi vähemmän kuin ilmoitetaan. Eikä se yli 600:aa ole missään tapauksessa. Pilkunviilausta? Varmasti.
Johtunee siitä että 4500 km ajetussa koneesta niitä ei enään löydy? Ihan varma olen että huipputiimit vaihtavat koneet hetikun tehot alkaa laskea.

Mutta mentiin pointin ohi. Ekat testit ja kisat on aina vaarallisia suuren sääntömuutoksen tai uuden teamin kanssa. Se että Massa itkee julkisesti ei lisää uskoa häneen.

Nyt on jo selvää että Massa raksensi itse itselleen ansan omaa tyhmyyttään.
Jos ei pärjää ilman luiston estoa luiskaa tulee. Mitä se kuvitteli tolla voittavansa? Pölvästi.

Parhaat kuskit tulevat edelleen pärjäämään teamien sisäisessäkin vertailussa. Luistonesto tai ei. Sade sitten lisää keskeytyksiä.

No eihän 60-70-80 luvulla kuoleman pelossa aina ajettu täysiä. Nyt useimmen tulee vaan keskeytys, toivottavasti.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6243
Moon sitä mieltä muuttu autot miten tahansa, muuttu säännöt miten tahansa, niin lahjakkaat kuskit sopeutuvat aina kaikkeen ja pärjäävät muita paremmin.

Kuten kimi on monesti sanonut, että "sama se on kaikille".
 

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
sakuraba sanoi:
Alonso tykkää enemmän puskevasta autosta kuin muut niin vaikea uskoa luistoneston poistumisen sopivan hänelle erityisen hyvin. Räikköselle se sopii kuin kalja käteen.
Kyllä sen luistonestottomankin auton voi säätää aliohjaavaksi, ja löysäperäisemmäisellä autolla ajava varmasti käyttääkin luistonestoa enemmän hyväkseen, kuin puskevaa autoa ajava! Toisaalta me amatöörit emme voi tietää, säätääkö Alonso autonsa oikeasti aliohjaavaksi, vai onko hänen tapansa ajaa vain sellainen, että hän jarruttaa suhteellisen myöhään ja kääntää "väkisin" mutkaan, jolloin etupyörät hieman sortavat ja sitten ohjaa kaasulla läpi mutkan, vai notta johtuuko etupyörien sortaminen aliohjaavista säädöistä.
 
Ylös