Felipe Massa: "Olin surkea ilman luistonestoa"

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
talakem sanoi:
En sitä väittänytkään. :wink:
talakem sanoi:
Jos GP2 sarjassa on korkeatasoinen vuosi sarjan kärkikuljettajat pystyy hyppäämään kylmiltään ykkösiin testin jälkeen. Konetehoista se ei ole kiinni.

Sen todisti aikoinaan muuan Kimi.
Kerropa sitten mitä väitit tuossa postauksessa?
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Sue_me sanoi:
Kerropa sitten mitä väitit tuossa postauksessa?
Sitä että 200 - 700 hv ihan sama, luiston esto tai ei ihan sama kun on rattimiehet/naiset kyseessä. Ne jopa nauttii että on hankalampaa.

Siihen FIAn tappo pohjalevyyn ei ole paluuta. Ja harkitsevat vielä sitä yökisaa.
 
Viimeksi muokattu:

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
talakem sanoi:
Sitä että 200 - 700 hv ihan sama, luiston esto tai ei ihan sama kun on rattimiehet/naiset kyseessä. Ne jopa nauttii että on hankalampaa.

Siihen FIAn tappo pohjalevyyn ei ole paluuta. Ja harkitsevat vielä sitä yökisaa.
Pompit asiasta toiseen ilman mitään tarttumapintaa. Vastauksesi ei edelleenkään ole siihen päinkään mitä aikaisemmin kirjoitit.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Darren sanoi:
Kyllä sen luistonestottomankin auton voi säätää aliohjaavaksi, ja löysäperäisemmäisellä autolla ajava varmasti käyttääkin luistonestoa enemmän hyväkseen, kuin puskevaa autoa ajava! Toisaalta me amatöörit emme voi tietää, säätääkö Alonso autonsa oikeasti aliohjaavaksi, vai onko hänen tapansa ajaa vain sellainen, että hän jarruttaa suhteellisen myöhään ja kääntää "väkisin" mutkaan, jolloin etupyörät hieman sortavat ja sitten ohjaa kaasulla läpi mutkan, vai notta johtuuko etupyörien sortaminen aliohjaavista säädöistä.
Oikeastaan voisi kuvitella säädöissä mentävän aliohjaavampaan suuntaan ilman luistonestoa, ja balanssista enemmän jää kuskin poljintyöskentelyn varaan. Paha tästä on mitään sanoa kenelle sopii ja kenelle ei. Kimille varmasti sopii, että kuskin rooli ajamisessa korostuu. Massa on ilmaissut huolensa vaikeissa olosuhteissa ajamisesta. Alonsosta on paha sanoa mitään, sen verran erikoinen on ajotyyli. Hän on aika aggressiivisesti käännellyt aliohjaavalta vaikuttavaa autoa, ja antanut ilmeisesti luistoneston pitää balanssin kohdillaan.
 

zUsT

Well-known member
Liittynyt
31.3.2007
Viestit
154
Sijainti
Tila
Eikös Alonsokin ajellut uran alkuvaiheissa ilman luistonestoa? Eikä pahemmin loistanut tuolloin. Hamilton pärjää varmasti. Eihän sillä oo ku yks kausi takana urallaan tc:n kanssa ja silti tuli kurviin nelipyöräluistoa. Hyvän kuljettajan merkki:thumbup:
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9189
Alonson kokemukset F1-autolla ilman luistonestoa ovat Minardilla. Useampaan kertaan voitti kuskeja paremmilla autoilla niiden neljän kisan aikana.
 

TJS

Lunta, lisää lunta
Liittynyt
17.11.2007
Viestit
76
Itse odotan eniten muutosta tulevan kilpailujen lähtöihin. Tällä kaudella, etenkin loppukaudesta, lähdöt olivat aika puuduttavia autojen sangen tasaveroisten lähtöjärjestelmien osalta. Romahduksia ja superstartteja nähdään nykyään todella harvoin ja yleensä lähinnä vain ensimmäisen mutkan hölmöilyjen takia.

Tosin, eiköhän tämäkin haaveuni ole turha, sillä tallit kehittelevät jo täyttä päätä korvaavia järjestelmiä ja tilanne normalisoituu aika nopeasti.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
TJS sanoi:
Itse odotan eniten muutosta tulevan kilpailujen lähtöihin. Tällä kaudella, etenkin loppukaudesta, lähdöt olivat aika puuduttavia autojen sangen tasaveroisten lähtöjärjestelmien osalta. Romahduksia ja superstartteja nähdään nykyään todella harvoin ja yleensä lähinnä vain ensimmäisen mutkan hölmöilyjen takia.

Tosin, eiköhän tämäkin haaveuni ole turha, sillä tallit kehittelevät jo täyttä päätä korvaavia järjestelmiä ja tilanne normalisoituu aika nopeasti.

Joo, lähdöt tulevat mielenkiintoisemmiksi. Täytyy vähähän kaivella noita videoita niistä kisoista missä TC ja lähtöjärjestelmät oli kiellettyjä. Tosin jotain filunkia käytettiin aina....
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
zUsT sanoi:
Eikös Alonsokin ajellut uran alkuvaiheissa ilman luistonestoa? Eikä pahemmin loistanut tuolloin. Hamilton pärjää varmasti. Eihän sillä oo ku yks kausi takana urallaan tc:n kanssa ja silti tuli kurviin nelipyöräluistoa. Hyvän kuljettajan merkki:thumbup:
Myös Alonsolta on nähty hienoja, kontrolloituja sladeja, tuskin hänelläkään mitään puutetta perstuntumasta on. Ja on aina ollut yksi vahvimmista kuskeista vaikeissa olosuhteissa. Mutta toisaalta taas vuonna 2004 tai 2005 Alonso ajeli sadekelin luistonestolla kuivassa Monacon kisassa, kun takarenkaat olivat aivan loppu. Oliko se sitten auton, renkaiden, tai kuljettajan syy... Vaikea sanoa. :doubtful:
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Sue_me sanoi:
Kerropa sitten mitä väitit tuossa postauksessa?
Väitit ja väitit. Totesin vaan että Kimi hyppäs noin 200 hv autosta v10 koneiseen ykköseen ilman luistonestoa ja oli heti nopea.

Näistä herroista ei sen nopeampia tule.

(Panis-Tagagi)
Nyt kun luistonesto+muut tekniset apuroippeet poistetaan autoista niin siitä tulevat ehdottomasti eniten hyötymään David Coulthard, Rubens Barrichello, Jarno Trulli ja Giancarlo Fisichella. Myös vuonna 2000 aloittaneet Nick Heidfeld ja Jenson Button ovat ajaneet enemmän luistonestottomalla Ykkösellä kuin tämä meidän viimekautinen kärkikolmikkomme.

Mikä tässä nyt oli vaikeata?

Massan itkua en ymmärrä. Se on tekemässä itsestään työttömän noilla puheilla. Totta on että teknologiassa mentiin taaksepäin.

No toivottavasti puheet muuttuu kun pääsevät testaamaan 2008 mallia joka on suunniteltu toimivaksi ilman noita ajoapuja.
 

TJS

Lunta, lisää lunta
Liittynyt
17.11.2007
Viestit
76
CamoN sanoi:
. Mutta toisaalta taas vuonna 2004 tai 2005 Alonso ajeli sadekelin luistonestolla kuivassa Monacon kisassa, kun takarenkaat olivat aivan loppu. Oliko se sitten auton, renkaiden, tai kuljettajan syy... Vaikea sanoa. :doubtful:
Olisikohan kyseessä ollut vuosi 2005, kun oli käytettävä vain yksi rengassarja per kisa. Muistelisin, että renulla oli paha tapa kuluttaa takarenkaita liikaa, joka taas kostautui kisan loppupuolella. Monacon lisäksi Barcelonassa kävi näin.

Mäkillä ongelma oli alkukaudesta renun vastakohta, kun he eivät saaneet renkaiden lämpöjä etenkään aika-ajossa riittävän korkeaksi ja pitoa puuttui.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Massahan toteaa vaan tosiasiat tuossa. En usko että hän tulee olemaan erityisen suurissa ongelmissa ensi kaudella, sen verran kerkeää saada testiä ja tuntumaa autosta sitä ennen. Schumacherin nopeat ajat ilman luistonestoa kielii saksalaisen käsittämättömästä sopeutumiskyvystä, jolle ei kaikki täällä foorumilla suostu antamaan minkäänlaista arvoa. Tosiasia se kuitenkin on, että jotkut kuskit kykenee sopeutumaan tilanteeseen kuin tilanteeseen.

Itse kyllä luulen että luistoneston poistaminen ei ole ollenkaan niin dramaattinen asia kuin kuvitellaan. Ei niitä autoja pyritä sladissa viemään. Toki sellaisia virheitä ja niitten pelastuksia tullaan näkemään ehkä vähän enemmän.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Kysehän on enemmänkin siitä, kuka pystyy vetämään kisapituuksia ilman virheitä, kuin vaan yhden aika-ajokierroksen. Eli vaikka Massa kellotti ihan kelpo ajan, niin ehkä hän sai niitä 'uivittusaatana' kokemuksia turhankin paljon sitten.

Mutta parantaa kyllä kisojen viihdearvoa huomattavasti, kun voi vähän mokaillakin.:ahem:
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
pmv sanoi:
Itse kyllä luulen että luistoneston poistaminen ei ole ollenkaan niin dramaattinen asia kuin kuvitellaan. Ei niitä autoja pyritä sladissa viemään. Toki sellaisia virheitä ja niitten pelastuksia tullaan näkemään ehkä vähän enemmän.
Ei niitä sladissa viedä, mutta saadakseen maksimaallisen pidon kiihdytykseen kurvista ulos, niin tosi rajoilla ollaan. Eikä ole enää elektroniikka auttamassa.

Tarkoittaa siis, että kuljettaja ei enää voi lämätä läpykkää tiskiin ja antaa auton viedä.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Moe Szyslak sanoi:
Ei niitä sladissa viedä, mutta saadakseen maksimaallisen pidon kiihdytykseen kurvista ulos, niin tosi rajoilla ollaan. Eikä ole enää elektroniikka auttamassa.

Tarkoittaa siis, että kuljettaja ei enää voi lämätä läpykkää tiskiin ja antaa auton viedä.
GPL kertoo totuuden:
Autoa ei voi vedättää hitaasta kurvista ulos läppä tiskissä ilman TC:tä. Parhaillaan on tullut parinsadan virtuaalimetrin mittaisia lakuvanoja perän vaihtaessa välillä puolta ja taas seinä eellä :thumbup:

Joskus tietysti spinnaa ja muita pikku äksidenttejä sattuu myös..
 

TJS

Lunta, lisää lunta
Liittynyt
17.11.2007
Viestit
76
Moe Szyslak sanoi:
Ei niitä sladissa viedä, mutta saadakseen maksimaallisen pidon kiihdytykseen kurvista ulos, niin tosi rajoilla ollaan. Eikä ole enää elektroniikka auttamassa.

Tarkoittaa siis, että kuljettaja ei enää voi lämätä läpykkää tiskiin ja antaa auton viedä.
Se on toinen puoli, mutta toinen osa mihin tc:n puuttuminen vaikuttaa suuresti, on mutkiin sisäänmeno. TC:tä käytettiin siinä yhdessä aktiiviperien kanssa maksimoimaan moottorijarrutus, tasoittamaan alas vaihtojen synnyttämiä momentin muutoksia ja autoa vakautettiin itse jarrutuksen aikana. Senpä takia nykyään on ollut yhä harvinaisempaa, että auto on karannut lapasesta jarrutuksen aikana tapahtuvan sisäänkäännön aikana. Tämä on mahdollistanut jopa liioitellun voimakkaat sisäänkäännöt kesken jarrutuksen ilman pelkoa pidon rajan ylityksestä.

Autosport tai F1-Racing:ssä oli taannoin asiasta iso artikkeli, ja siinä lueteltiin, että nykykuljettajista Felipe Massa, Robert Kubica ja Sebastian Vettel ovat käyttäneet tätä mahdollisuutta eniten hyväkseen nykykuskeista, ja arvailtiin että heille tc:n poistuminen aiheuttaa eniten töitä sopeutua uudenlaisiin autoihin.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Joni sanoi:
http://www.youtube.com/watch?v=y9MYwyQYs5E

Siinä kierros Montoyan kanssa 2001 Imolasta. Jotain tollasta menoa voisi odottaa ainakin surkeimpien autojen kanssa. Tosin pitää muistaa että renkaat on kehittiny huimasti noistakin vuosista.
Tuhnu-V8:n käyttöönotto tietää sitä että sutimiset vähenee myös pienemmän väännön takia, verrattaessa vuoteen 2001.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Sue_me sanoi:
Tuhnu-V8:n käyttöönotto tietää sitä että sutimiset vähenee myös pienemmän väännön takia, verrattaessa vuoteen 2001.
Molisin heittona olettanut, että ne jopa lisääntyisi tuon vaihdon takia. Nykyinen V8 kun on käsittääkseni vielä korkeaviritteisempi ja vääntökäyrältään terävämpi kuin vanha V10, joten kierrokset täytyy yrittää pitää suht korkealla eikä esim. voi vaihtaa selvästi ennen vääntöhuippua sutimisen estämiseksi. Schumikin mainitsi aiheesta, kun häneltä kyseltiin eroista entiseen.
 
Ylös