Felipe Massa: "Olin surkea ilman luistonestoa"

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
formulastara sanoi:
Minulla on kyllä käsitys, että Kimi on yksi parhaita muuttuvissa oloissa sekä sateella. Asia, mikä mielestäni tukee tätä, on mm. Sumin ohittaminen Silverstonessa, kun alkoi satamaan, sekä useat hienot sadekisat, mm. Brasilia 04 -> Sumi liukasteli tuolloin seinään. Ja Sumikin on tietenkin loistava sateella. Myös Sadekisassa Nurre 06 mies oli aivan uskomattoman pitelemätön kisan alussa, kun radan kuntoa ei voinut tietää. Sittemmin huono rengassarja pilasi hyvän vauhdin. Lisäksi ns. ensimmäisen kierroksen nopeus on ollut tunnetusti eräs Kimin valtteja, ja sopii analogiaksi muuttuville olosuhteille, eli kun ei vielä tiedä miltä rata tuntuu. Sellainen perstuntumalla ajelu siis.
Tarkoittanet Brasiliaa 2003 jos kerran Schumin seinäänajosta puhut? Hauskaa, sillä olisin käyttänyt tuota päinvastaisena esimerkkinä. Kimi kun jäi Coulthardille ja oli sitä hitaampi, mitä pidempään ajettiin, mutta turva-autojaksojen jälkeen todella hyvä. Sellainen käsitys jäi, että DC otti rauhallisemmin, koska tiesi renkaiden lämpenevän, kun taas Kimi paahtoi täysillä. Samaten Nürre 06 lienee jotain muuta kuin Nürre 06, silloin kun ei satanut.
 

ÖÖ.

Well-known member
Liittynyt
2.3.2006
Viestit
688
Vaikuttaa ihan siltä kuin nainen olisi kertonut jotain tärkeää.

Joku fiksu vois listata kuskit jotka eivät ole ajaneet ilman luistonestoa? Tai no onkohan sillä loppujen lopuksi merkitystä, luulis sitä talvitesteissä jo hiukan oppivan. Toki kisa sitten taas toinen juttu.
 

IceManFani

Tunari
Liittynyt
10.9.2006
Viestit
1547
Sijainti
Lohja, valitettavasti...
Mediaprofeetta sanoi:
Nurre 06 tarkoittanee Unkaria vm 06
Kyllä mäkin veikkaisin, että juuri Unkaria '06 formulastara tarkoitti. Ja olihan Kimi tällä kaudella mm. Monacon sadeharkoissa pitelemätön, ja sit ku sai Nürrellä sade nakit alle, niin joha rupes Alonson ja Massan etumatka kaventumaan. Japanissa ei oikeen kulkenu, tosin, siellä ei kyllä Kimillä ainakaan ollu yrityksestä puutetta. Vikalta sijalta sijalle 3. Ja vielä kisan parhaat ohitukset.
 

IceManFani

Tunari
Liittynyt
10.9.2006
Viestit
1547
Sijainti
Lohja, valitettavasti...
ÖÖ. sanoi:
Vaikuttaa ihan siltä kuin nainen olisi kertonut jotain tärkeää.

Joku fiksu vois listata kuskit jotka eivät ole ajaneet ilman luistonestoa? Tai no onkohan sillä loppujen lopuksi merkitystä, luulis sitä talvitesteissä jo hiukan oppivan. Toki kisa sitten taas toinen juttu.
Kaikki kuskit jotka on alottanu 2002 tai sen jälkeen. Siinä se. Webber, Sato, Massa, Glock, Kubica, Vettel, Davidson. Onhan noita muitakin, mutten nyt muista...
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Onhan tuo Kimi jo pikku formuloista lähtien puotellut muilta karkuun, jopa slickseillä kun tulee yllättävät muuttuvat olosuhteet.

Ja enpä nyt tarkkaan muista mikä kisa oli kyseessä tässä lähivuosina, niin siinä jäi useat kakkoseks kun Kimi puotteli ohi kun tuli hieman kosteeta. Sillehän taas ei voi mitään, kun vaihto sadekelin kumit alle niin ei enää kulkenut. Ongelmana oli lähinnä ne Michelinin sadekumit jotka oli aika ala-arvoiset B-stonen vastaaviin verrattuna.

Kimi on juurikin maineensa veroinen vaihtelevissa olosuhteissa! Mitkä vaihtelevat olosuhteet ne on jos renkaat toimivat koko ajan samalla tavalla mutta täysin eri tavoin mihin on tottunut? :rolleyes:
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Bobakki sanoi:
Tarkoittanet Brasiliaa 2003 jos kerran Schumin seinäänajosta puhut? Hauskaa, sillä olisin käyttänyt tuota päinvastaisena esimerkkinä. Kimi kun jäi Coulthardille ja oli sitä hitaampi, mitä pidempään ajettiin, mutta turva-autojaksojen jälkeen todella hyvä. Sellainen käsitys jäi, että DC otti rauhallisemmin, koska tiesi renkaiden lämpenevän, kun taas Kimi paahtoi täysillä. Samaten Nürre 06 lienee jotain muuta kuin Nürre 06, silloin kun ei satanut.
Joo vähän hatusta heittelin kiireessä noita kisoja, mutta siis Brasilia 03 ja Unkari 06.

Brasiliassa Kimi suoritti yhden tyylikkäimmistä ohituksistaan sateella Taavetista. Renkaat kyllä sulivat alle, mutta kun ne sai vaihdettua, niin meno taas maittoi. Aika vinoutuneesti saa asiat nähdä, että David oli kisassa se nopeampi mies...

Noista renkaiden alle sulamisistakaan kun ei aina voi tietää. Jälkeenpäin on helppo sanoa, että olisi pitänyt rauhallisemmin ajaa. Voihan olla niinkin, että Davidkään ei olisi halunnut Kimiä ohi päästää, mutta kun ei vaan osannut ajaa nopeammin...

Jokatapauksessa mielestäni esimerkkejä Kimin loistavista sadetaidoista riittää vaikka muille jakaa.
 
Viimeksi muokattu:

PekPoy

oik. yo.
Liittynyt
11.2.2001
Viestit
8173
Sijainti
Helsinki / f1racing.net / vasempaan kääntyvät mutk
formulastara sanoi:
Oletko seurannut formuloita pitkäänkin?
Kaksitoista vuotta.

En ole vielä nähnyt Kimiltä sellaisia suorituksia "muuttuvissa olosuhteissa", että itselleni olisi tullut jotenkin mieleen nostaa Kimi muiden yläpuolelle noilta taidoiltaan. Kuten Bobbis aiemmin sanoi, ei Kimi huono vaikeissa olosuhteissa ole. Mutta ei hän missään nimessä ole mielestäni luonut Ykkösissä mainetta minään sademestarinakaan, vaikka suomalaiset kovasti niin haluavatkin - mm. karting-meriitteihin nojaten - uskoa.
 

kana-fin

Well-known member
Liittynyt
19.12.2006
Viestit
873
Ehkä Kimi tosiaan tuhosi 2003 Brasiliassa renkaansa, mutta sattuuhan sitä, kävipä niin eräälle lähes mestarillekin Kiinassa 07. :alppu: Kokemus tuo varmuutta.
 

tommii

Well-known member
Liittynyt
1.6.2004
Viestit
773
Kimi osoitti minun mielestäni kyllä jo ensimmäisillä McLaren-vuosillaan (2002 & 2003) olevansa yksi nopeimmista sateella. Esim. Indianapolisissa 2003 Michelin-kuljettajista selvästi nopein.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Misa1 sanoi:
Ja enpä nyt tarkkaan muista mikä kisa oli kyseessä tässä lähivuosina, niin siinä jäi useat kakkoseks kun Kimi puotteli ohi kun tuli hieman kosteeta. Sillehän taas ei voi mitään, kun vaihto sadekelin kumit alle niin ei enää kulkenut. Ongelmana oli lähinnä ne Michelinin sadekumit jotka oli aika ala-arvoiset B-stonen vastaaviin verrattuna.
Jätätte vaan lahjakkaasti muistamatta sen, että kostealla radalla Michelinin kuivan kelin rengas oli vastaavasti huomattavasti parempi kuin Bridgestonen vastaava.
Kimi on juurikin maineensa veroinen vaihtelevissa olosuhteissa! Mitkä vaihtelevat olosuhteet ne on jos renkaat toimivat koko ajan samalla tavalla mutta täysin eri tavoin mihin on tottunut? :rolleyes:
Jutun jujuhan oli siinä, että olosuhteiden vaihdellessa vaaditan jatkuvaa reagointia muutoksiin, mistä johtuen ne voisivat kieliä sopeutumiskyvystä laajemminkin. Itsekin tosin odotin ennen kulunutta kautta, ettei Kimillä olisi lainkaan ongelmia uuden kalustonsa kanssa, koska laskisin Kimin heikkoudeksi enemmän tilanteenluvun kuin ajotyylin sopeuttamisen.
formulastara sanoi:
Brasiliassa Kimi suoritti yhden tyylikkäimmistä ohituksistaan sateella Taavetista. Renkaat kyllä sulivat alle, mutta kun ne sai vaihdettua, niin meno taas maittoi. Aika vinoutuneesti saa asiat nähdä, että David oli kisassa se nopeampi mies...
Nyt olen todella hukassa. Taktiikat olivat toki erilaiset, mutta DC:n kisa se olisi ollut ilman Alonsoa.

Kompataan nyt vielä PekPoyta joka komppasi mua, eli kärkipäätä varmasti, yli muiden ei mitenkään.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
PekPoy sanoi:
Kaksitoista vuotta.

En ole vielä nähnyt Kimiltä sellaisia suorituksia "muuttuvissa olosuhteissa", että itselleni olisi tullut jotenkin mieleen nostaa Kimi muiden yläpuolelle noilta taidoiltaan. Kuten Bobbis aiemmin sanoi, ei Kimi huono vaikeissa olosuhteissa ole. Mutta ei hän missään nimessä ole mielestäni luonut Ykkösissä mainetta minään sademestarinakaan, vaikka suomalaiset kovasti niin haluavatkin - mm. karting-meriitteihin nojaten - uskoa.
Mitäköhän herra oikein kaipaa? Mitä Kimin täytyy vielä enemmän tehdä? Esim. Unkarissa 06 mies oli AIVAN YLIVOIMAINEN, ennen kuin sai susinakit alle. Eikö se, että mies oli muihin verrattuna YLIVOIMAISEN nopea tarkoita sinusta yhtään mitään? Jos eroa haetaan niihin MUIHIN kerta. Tai suvereeni voitto tänä vuonna Kiinassa? Ei riitä, ei. Kuka toinen tuolla on esittänyt huimempia otteita? Japanin hieno ajo nakkisähellysten jälkeen viimeiseltä paikalta kolmanneksi upeiden ohitusten säestyksellä? Ei riitä? Mikä hemmetti sitten riittää??? Ei se jumala Sumikaan ole virheittä sadekeleillä aina kruisaillut, mutta nämä kaksi herraa ovat mielestäni osoittaneet useaan otteeseen taitonsa märällä.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Bobakki sanoi:
Jätätte vaan lahjakkaasti muistamatta sen, että kostealla radalla Michelinin kuivan kelin rengas oli vastaavasti huomattavasti parempi kuin Bridgestonen vastaava.

Jutun jujuhan oli siinä, että olosuhteiden vaihdellessa vaaditan jatkuvaa reagointia muutoksiin, mistä johtuen ne voisivat kieliä sopeutumiskyvystä laajemminkin. Itsekin tosin odotin ennen kulunutta kautta, ettei Kimillä olisi lainkaan ongelmia uuden kalustonsa kanssa, koska laskisin Kimin heikkoudeksi enemmän tilanteenluvun kuin ajotyylin sopeuttamisen.

Nyt olen todella hukassa. Taktiikat olivat toki erilaiset, mutta DC:n kisa se olisi ollut ilman Alonsoa.

Kompataan nyt vielä PekPoyta joka komppasi mua, eli kärkipäätä varmasti, yli muiden ei mitenkään.

Nythän näitä heikkouksia alkaakin löytymään kuin sieniä sateella. Tuosta tilanteenluvusta sinulla on varmasti esittää hyviä esimerkkejä? Eiköhän niitä esimerkkejä toiseen suuntaan löydy enemmän. Parhaiten tilanteenluvusta mielestäni kertoo ensimmäinen kierros, jossa niitä tilanteita todella riittää, ja lukuunottamatta kulunutta vuotta Kimi aika säännönmukaisesti kohenteli asemiaan ekoissa mutkissa. Tänä vuonna - varsinkin alkuvuonna - se on ollut hyvin vaikeaa, koska Ferrari ei ainakaan alkukaudesta saanut renkaita toimimaan kuten Mclaren heti ensimmäisella kierroksella.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Mitä tulee tuohon Brasilian kisaan, niin eiköhän siinä selväksi käynyt, kumpi oli nopeampi kuljettaja sateella, Kimi vai David. Yllättävää on se, että Kimi renkaat sulivat alle, koska miehen ajotyyliä arvostetaan siitäkin syystä, ettei hän kuluta paljon rengasta. Oliskohan ollut rengassatsissa/säädöissä jotain pielessä? Muistaako kukaan kisan jälkeisiä kommentteja?
 

PekPoy

oik. yo.
Liittynyt
11.2.2001
Viestit
8173
Sijainti
Helsinki / f1racing.net / vasempaan kääntyvät mutk
formulastara sanoi:
Mitäköhän herra oikein kaipaa? Mitä Kimin täytyy vielä enemmän tehdä? Esim. Unkarissa 06 mies oli AIVAN YLIVOIMAINEN, ennen kuin sai susinakit alle. Eikö se, että mies oli muihin verrattuna YLIVOIMAISEN nopea tarkoita sinusta yhtään mitään? Jos eroa haetaan niihin MUIHIN kerta. Tai suvereeni voitto tänä vuonna Kiinassa? Ei riitä, ei. Kuka toinen tuolla on esittänyt huimempia otteita? Japanin hieno ajo nakkisähellysten jälkeen viimeiseltä paikalta kolmanneksi upeiden ohitusten säestyksellä? Ei riitä? Mikä hemmetti sitten riittää??? Ei se jumala Sumikaan ole virheittä sadekeleillä aina kruisaillut, mutta nämä kaksi herraa ovat mielestäni osoittaneet useaan otteeseen taitonsa märällä.
Mielestäni Alonso on ollut sateella vakuuttavampi, kuten oli muinoin Schumikin. On Kimillä onnistumisia sateella, mutta ei hän ole siinä määrin vakiosti sateella ollut vahvoilla, että voisi sanoa äijän hoitelevan kelin kuin kelin. Kaikki tekevät toki virheitä.

Älä nyt ymmärrä väärin, kannatan Kimiä todella ja HALUAISIN nähdä Kimiltä sellaisia suorituksia, että mieleni muuttuisi. Ehkä odotan hepulta liikaa, tiedä sitten! En vain ole sitä mieltä, (kuten tällä forumilla on monesti todettu) että "jos sataa niin Kimi vie". Mielestäni se ei ole mitenkään sanottu.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
No, minä taas toivon aina sadekisaa, jotta Kimi pääsisi jälleen loistamaan. Kaikillahan saa olla mielipiteensä, ei siinä mitään :thumbup:
 

Mediaprofeetta

Well-known member
Liittynyt
6.3.2007
Viestit
3579
Sijainti
____________
Tosin pitää tähän väliin nyt nostaa esille Alonson surkeaakin surkeampi sadekelin räpellys tämän vuoden Fujissa. MIkä lie oli miehellä vialla mutta sademestarin arvo koki kovan kolauksen.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
formulastara sanoi:
Tuosta tilanteenluvusta sinulla on varmasti esittää hyviä esimerkkejä? Eiköhän niitä esimerkkejä toiseen suuntaan löydy enemmän. Parhaiten tilanteenluvusta mielestäni kertoo ensimmäinen kierros, jossa niitä tilanteita todella riittää, ja lukuunottamatta kulunutta vuotta Kimi aika säännönmukaisesti kohenteli asemiaan ekoissa mutkissa. Tänä vuonna - varsinkin alkuvuonna - se on ollut hyvin vaikeaa, koska Ferrari ei ainakaan alkukaudesta saanut renkaita toimimaan kuten Mclaren heti ensimmäisella kierroksella.
Tilanteenluvulla tarkoitan kyllä ihan muuta kuin ensimmäistä kierrosta - Kimistä saa sen kuvan, että talla on pohjassa aina ja niissä kisoissa, joissa perääntyminen olisi väliin tarpeen esim. juuri renkaiden säästämiseksi, sitä ei aina tapahdu. Toinen asia, joka erottaa Kimin mielestäni ihan niistä parhaista sadekuskeista (nykykuskeista selkeästi parempana pidän vain Buttonia, minkä lisäksi nostaisin Alonson Kimin yläpuolelle) on se, että näiden nopeudessa on tietyissä tilanteissa ollut nähtävissä jopa selväkin hyppäys sateen alkaessa siinä missä Kimi on edelleen vahva, muttei nosta tasoaan ihan vastaavalla tavalla. Sen verran tämä nyt kävi itseäkin kiinnostamaan, etten viitsi heitellä esimerkkejä muistinvaraisesti, vaan teen Kimin sadekisoista ihan kunnon listan.
 
Ylös