Felipe Massa: "Olin surkea ilman luistonestoa"

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24282
Sijainti
lappeen Ranta
Bobakki sanoi:
Toinen asia, joka erottaa Kimin mielestäni ihan niistä parhaista sadekuskeista (nykykuskeista selkeästi parempana pidän vain Buttonia, minkä lisäksi nostaisin Alonson Kimin yläpuolelle) on se, että näiden nopeudessa on tietyissä tilanteissa ollut nähtävissä jopa selväkin hyppäys sateen alkaessa siinä missä Kimi on edelleen vahva, muttei nosta tasoaan ihan vastaavalla tavalla.
Tuo vissiin tarkoittaa hyppäystä verrattuna muihin, ei niin hyviin sadekelin kuskeihin. Harvemmat kuskit taitaa omia kierrosaikojaan sateen seurauksena parantaa.
 

Ferrari 4ever

Well-known member
Liittynyt
12.8.2001
Viestit
2669
Sijainti
Saarimaa
Kimi on nykyisistä kuljettajista paras vaihtelevissa olosuhteissa Alonson ja Buttonin (joka tuntuu olevan tappavan varma+tasainen) jälkeen. Vettel ja Hamilton ovat myös näyttäneet kynsiään ja on kiinnostavaa nähdä tulevaisuudessa, että miten suoritukset kehittyvät.

Schumacherin veroista taitajaa ei kuitenkaan nykyisestä joukosta löydy vaikka jokaiselta kuljettajalta löytyy huonompia kisoja sään yllättäessä. Shanghain osakilpailu edellisellä kaudella oli hienoin esitys mitä olemme tällä vuosikymmenellä nähneet.
 
Viimeksi muokattu:

Mediaprofeetta

Well-known member
Liittynyt
6.3.2007
Viestit
3579
Sijainti
____________
Bobakki sanoi:
Tilanteenluvulla tarkoitan kyllä ihan muuta kuin ensimmäistä kierrosta - Kimistä saa sen kuvan, että talla on pohjassa aina ja niissä kisoissa, joissa perääntyminen olisi väliin tarpeen esim. juuri renkaiden säästämiseksi, sitä ei aina tapahdu.
Ainakaan Kimin omista lausunnoista päätellen tämä ei pidä paikkaansa
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Bobakki sanoi:
Tilanteenluvulla tarkoitan kyllä ihan muuta kuin ensimmäistä kierrosta - Kimistä saa sen kuvan, että talla on pohjassa aina ja niissä kisoissa, joissa perääntyminen olisi väliin tarpeen esim. juuri renkaiden säästämiseksi, sitä ei aina tapahdu.
Ei tapahdu aina, ei. Eipä aina tapahdu muillakaan. Lewis Kiina 07. Alonso Kiina 06. Schumi Unkari 06. Nämä vain esimerkkejä, muitakin kyllä löytyy.

Ensimmäinen sadekisa Kimin F1-uralla oli Brasilia 01. Pisteli 4-5 sekuntia kierroksella kovempaa kuin Heidfeld samanlaisella autolla ja renkailla.

Kyllä Kimillä on sekä loistavia että keskinkertaisia sadekelin suorituksia, mutta niin on kaikilla muillakin. Myös Schumilla ja Alonsolla, vaikka heille joskus jotkut jotain sädekehää yrittävätkin luoda tässä asiassa.

Renkaiden säästelystä voitaisiin kyllä huomioida myös kuiva keli. 2005 ajettiin yksillä renkailla kisa läpi. Räikeänä esimerkkinä Monaco, jossa Kimi oli nopeampi kuin Renaultit, vaikka periaatteessa rata sopi juuri Renaultille paremmin. Kuitenkin Kimin renkaat kestivät loistavasti läpi kisan, kun taas molemmat Renaultit tuhosivat omansa totaalisesti. Joo joo, syyttäkää sitten autoa. Jos Kimi ajaisi Renaultia, syyttäisitte Kimiä. Schumikin urallaan ajautui usemmankin kerran ongelmiin renkaiden kanssa juurikin kuivalla kelillä, esim. Hockenheimissä joku vuosi, olisiko ollut 2003, 2004 tai 2005 (rengas poksahti kun väkisin ajoi pitkää stinttiä), vaikka Rubens samanlaisella autolla ei ollut ongelmissa. Schumilla oli ollut sama vika jo harjoituksissa, mutta kun vanha koira ei oppinut uusia temppuja, niin ongelma toistui kisassa. 2005 nähtiinkin alkukaudesta, kun talleilla ei ollut vielä autot täysin optimoitu sen vuoden renkaille, että kaikista kuljettajista parhaiten juuri Kimi (hyvänä kakkosena Button) säästi parhaiten renkaitaan. Eikä vauhti silti kärsinyt.

Eli kyse ei ole siitä, osaako Kimi käyttää renkaita tms. vaan normaalista vaihtelusta mitä kaikilla kuljettajilla on. Jostain syystä jotkut kuljettajat saavat yhdenlaisen maineen ja toiset toisenlaisen, eikä ne välttämättä perustu faktoihin. Ennemminkin pärstä- tai symppiskertoimeen, valikoivaan muistiin, eikä sovi vähätellä (puolueellisten) toimittajien vaikutusta, mielipidevaikuttajia kun ovat.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Joo Alonso. Hitaampi kuin tulokastallikaverinsa samanlaisilla autoilla viimeisimmässä kahdessa sadekisassa. Että sellainen rattimies. Anteeksi nyt vaan, mutta samoin kuin yleensäkin, jos ei tulokastallikaveria pistä päihin, ei ole kovin kova sade- tai kuivankelin kuski.
 

Ferrari 4ever

Well-known member
Liittynyt
12.8.2001
Viestit
2669
Sijainti
Saarimaa
Ensimmäinen sadekisa Kimin F1-uralla oli Brasilia 01. Pisteli 4-5 sekuntia kierroksella kovempaa kuin Heidfeld samanlaisella autolla ja renkailla.
Tästä olisi ihan kiva saada kunnon todisteita. Muistan tuosta kilpailusta sen, että Heidfeld oli toinen tai kolmas hyvä ajon jälkeen - ensimmäinen kerta palkintopallilla.

Jotenkin tuntuu siltä, että täällä heitellään aika kummallisia "faktoja".
 
Viimeksi muokattu:

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Mainittakoon nyt vielä yleisön pyynnostä(?) Schumin keskinkertaisuus kostealla radalla Brasiliassa 2004. Täysin ylivoimaisella autolla täysin keskinkertainen kisassa. Heh Schumi. :p Vaikea keksiä toista yhtä keskinkertaista (=surkeaa) suoritusta yhtä ylivoimaisella autolla keneltäkään toiselta kuljettajalta viimeiseen pariinkymmeneen vuoteen. Jostain syystä Schumin kohdalla tämmöiset kisat unohdetaan.
 

Ferrari 4ever

Well-known member
Liittynyt
12.8.2001
Viestit
2669
Sijainti
Saarimaa
Voi olla jotain tekemistä sen kanssa, että Schumacher oli ratkaissut mestaruuden kohtuullisen vakuuttavalla sarjalla....

Australia : 1
Malesia : 1
Bahrain : 1
San Marino : 1
Espanja : 1
Monaco : Kesk.
Saksa : 1
Kanada : 1
USA : 1
Ranska : 1
Englanti : 1
Saksa : 1
Unkari : 1

....ja loppukausi oli lähinnä Barrichellon auttamista. Nice try.
 
Viimeksi muokattu:

Mustiskuusviis

Well-known member
Liittynyt
21.9.2006
Viestit
230
Sadekelistä

Nykykuskeista myös Barrichello on hyvä sateella, tän vuoden Hondalla tosin yhtä surkea sekä sateella että kuivalla.
90 luvulla Alesi ja Schumi (tässä järjestyksessä) oli parhaat sadekelikuskit.
 

Ferrari 4ever

Well-known member
Liittynyt
12.8.2001
Viestit
2669
Sijainti
Saarimaa
Alesin näytöt sadekelillä olivat tosiaan kiistattomat. Euroopan GP vuonna 1995 oli aivan uskomaton esitys herralta.
 

Mustiskuusviis

Well-known member
Liittynyt
21.9.2006
Viestit
230
Japani 1995

Euroopan GP kyllä ja varsinkin Suzuka 1995. Alesi oli sekuntitolkulla muita nopeampi, oli kärsinyt stop and go rangaistuksen, nousi toiseksi, tavoitti Schumia kunnes Ferrarin tekniikka petti (yllätys yllätys)...:(

Vuoden 1995 kisasta en enää löytänyt pätkää, mutta tässä Alesi pitää Mansellin Williamsin takanaan sadekelissä juuri Suzukassa
http://www.youtube.com/watch?v=bcEizyUJhtU
 
Viimeksi muokattu:

Mediaprofeetta

Well-known member
Liittynyt
6.3.2007
Viestit
3579
Sijainti
____________
Monacon 2005 jälkeen McLarenin insinöörit ainakin kehuivat räikkösen kykyä säästellä renkaita.

"McLarenin tekninen johtaja Adrian Newey oli Dennisin kanssa samoilla linjoilla.

- Me valitsimme kilpailuun kaikkein pehmeimmät renkaat ja monen muun mielestä siihen saattoi liittyä riskinsä. Kimin kyky ajaa autoa on kuitenkin niin erinomainen, että hän pystyy säästelemään renkaita paljon paremmin kuin monet muut kuljettajat. Kilpailun päätyttyä Kimin auton takarenkaat olisivat hyvin kestäneet vaikka 15 lisäkierrosta, kun muiden renkaat olivat kuluneet lähes sileiksi, Newey kertoi."

http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/arkisto.shtml/arkistot/f1/2005/05/369390?Monaco_2005_F1A
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Calvin sanoi:
Ensimmäinen sadekisa Kimin F1-uralla oli Brasilia 01. Pisteli 4-5 sekuntia kierroksella kovempaa kuin Heidfeld samanlaisella autolla ja renkailla.
Tästä olisi ihan kiva saada kunnon todisteita. Muistan tuosta kilpailusta sen, että Heidfeld oli toinen tai kolmas hyvä ajon jälkeen - ensimmäinen kerta palkintopallilla.
Pitää se osin paikkansa (joskaan en muista, että ero olisi ollut ihan noin suuri Heidfeldin aikoihin), mutta Calvin unohtaa kertoa, että vauhtia oli liikaa. Kimi ajoi sateen alettua kaksi kertaa ulos, joista jälkimmäinen rikkoi renkaan / vanteen ja kisa jäi kesken.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Bobakki sanoi:
Harmi, etteivät britit ole samaa mieltä, vaan suuri enemmistö haluaisi James Allenista eroon mitä pikimmin. Martin Brundle toki pelastaa paljon, mutta jos Kyllösen parhaimpia lähentelevä Hamilton-into ei kiinnosta, niin vaikea suositella. Eikä ne Speed TV:n kommentaattoritkaan ole yhtään sen kummempia, samalla tavalla niiltäkin jäi tajuamatta vaikkapa Japanin GP:n Ferrarin väärä rengasvalinta (viimeisin kisa, jonka olen sillä selostuksella katsonut, siitä esimerkki).

Mustakarista tosin täytyy olla samaa mieltä, ja Pulkkinenkin on rajoilla. Mutta Saarta paremmin työnsä tekevää kaveria saa etsiä pitkään.
Tällä kaudella katselin puolet kisoista SpeedTV:stä eikä kyllä kertaakaan tullut ikävä Saarta ja muuta MTV3:n porukkaa (JJ:tä lukuunottamatta). Omasta mielestäni SpeedTV:llä on vielä parempiakin selostajia kuin tuo F1:n kolmikko, mutta ne eivät vaan ole F1:stä selostamassa (vaan ALMS:ää ja muita).

Sitä on vaikea tietää löytyisikö Suomesta parempiakin selostajia kuin Saari, koska ei ole annettu kenellekään muulle Tuomista lukuunottamatta mahdollisuutta.

Hieman kyllä offtopic...
 

Ferrari 4ever

Well-known member
Liittynyt
12.8.2001
Viestit
2669
Sijainti
Saarimaa
Tiedoksi forumisteille, että James Allen on yleisesti ottaen varikkoalueen huonoimpia vitsejä. Nykyisin hän viettääkin suurimman osan ajastaan yksin (naputellen kännykkäänsä, että VIP-vieraat eivät pitäisi häntä hyödyttömänä sivussakulkijana), koska älyttömät mielipiteet ovat tehneet tuhonsa.

Onnettominta asiassa on se, että hän luulee oikeasti olevansa perillä asioista vaikka onnistuu kerta toisensa jälkeen nolaamaan itsensä.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Tuli vielä Brasilian 2001 kisasta mieleen sekin, että silloinkin olivat olosuhteet liian haastavat Michael "sademies" Schumacherille kun spinnaili ja kynti, ei tahtonut pysyä radalla eikä nokka menosuunnassa. Samaan aikaan voittoon ajoi Coulthard huonommalla autolla.

Kimin Ferraripestiin muuten vaikutti vahvasti Kimin ajo märällä Silverstonessa 2002. Itse Montezemolo tuli Kimiä tapaamaan ja hehkuttamaan heti sen jälkeen, sanoen sen olleen merkittävämpi näyttö kuin saman vuoden Ranskan GP jossa Kimi oli lähellä ekaa voittoaan.

Ai minullako valikoiva muisti?? Alkaisikohan tämä pointti jo tulla selväksi, jota tuolla ylempänä hain noilla esimerkeillä. Turha näistä on jauhaa, sillä tämä on tosiaankin pointtini.

On kyllä mielenkiintoista nähdä miten luistoneston poistuminen vaikuttaa, ja saako McLaren etua siitä että ECU on käytännössä heidän toimittamansa. Itse epäilen, että Renault ja Ferrari kärsivät jonkin verran, sillä noilla talleilla on ollut nähdäkseni kaikkein kehittynein luistonesto yms. järjestelmät.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Heh, no tehkääpä listaa Kimin sadekisoista tai oikeastaan niistä milloin se keli on ollut vaihteleva!

Bridgetonen kuivankelin renkaat olivat todellakin hetken aikaa hankalammat ajettavat kun tuli hieman sadetta mutta täytyypä ottaa huomioon, että Kimi oli aina näissä tilanteissa se nopein Michelin mies!

Kimin on kerrottu useaan otteeseen nimenomaan osaavan säästellä renkaita! Sekä nykyisen, että edellisen tallinsa taholta!

Se kuka on "paras" sateella taitaa olla mielipide kysymys mutta sitä en käsitä ettei joku näe selkeitä faktoja vaan kääntää asiat päälaelleen?

Jokaiselta näistä huipuista löytyy virheitä sateella ja se on fakta, että jos et joskus tee niitä virheitä, et voi olla kärkipäässäkään! Rajat on tavalla tai toisella haettava!

Ja Button muka parempi, hä? Sehän ajeli Misukoilla ja ei kyllä missään vaiheessa yltänyt samoihin suorituksiin kuin Kimi???

Alonso on ihan ok mutta muuttuvissa olosuhteissa parhaimmat ovat olleet Schumi ja kimi! Näistä löytyy niin paljon todisteita kuin vaan haluaa kaivaa! Kumma jos niitä ei löydy näiltä alan tilasto- sekä tietovisaguruilta? :confused:

Ja kuka täällä on missään vaiheessa puhunut Kimin karting urasta sadekelin taitojen todistajana? Pikku reunault on jo ihan formula, vaikkakin heikkotehoisine jarruineen aika köykäinen peli! Kyllä se silti käsistä lähtee ja jos sillä ohittelet slickseillä kaikki sadekelin kumeilla ajavat, todistat olevasi nopein kyseisen sarjan kuljettajista muuttuvissa olosuhteissa! Saman on tehnyt vain Schumi, toki formuloissa olikohan vuonna 95 Spassa!?

Schumin suoritus olikin sitten vertaansa vailla. Schumi lähti kisaan aikalailla häntäpäästä(en muista miksi?). Kisan aikana taisi tulla pariin otteeseen vettä ja Schumi ei hakenut sadekelin kumeja laisinkaan vaan jatkoi slickseillä radalla, ajaen nopeampia kierroksia kuin muut sadekelin kumeilla! Toki täytyy muistaa, että tämän, kuten myöhemmin Rubenin saksan -00 kisan taustalla oli mies joka kertoi mitä tehdä ja se mies oli Ross Brawn! Joka tapauksessa kuski on se joka pitää auton lopulta radalla ja Schumi ottikin lopulta suht helposti kärjessä ajaneen Hillin kiinni ja nöyryytti häntä suorastaan suvereenilla ohituksella! Slickseillä ohi sateessa, sadekelin kumeilla ajavasta Hillistä! Nappi suoritus, erottaa jyvät akanoista :ahem:
 
Viimeksi muokattu:

Ferrari 4ever

Well-known member
Liittynyt
12.8.2001
Viestit
2669
Sijainti
Saarimaa
Schumacherin suoritukset sadekelillä laskivat luistoneston tulemisen myötä tai näin minusta on aina tuntunut. Tuota ennen mies oli täysin suvereeni vaihtelevissa olosuhteissa - legenda - ja myöhemmin nopein Alonson ja Kimin kanssa.

Vaikka Kiinassa nähtiinkin siis kertakaikkiaan uskomaton suoritus, jota sain todistaa muutaman metrin päästä.
 
Viimeksi muokattu:

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13766
TJS sanoi:
Olisikohan kyseessä ollut vuosi 2005, kun oli käytettävä vain yksi rengassarja per kisa. Muistelisin, että renulla oli paha tapa kuluttaa takarenkaita liikaa, joka taas kostautui kisan loppupuolella.
Se taisi olla enempikin paikottaista, Fisichellahan ajoi Espanjassa kisan nopeimman kierroksen viimeisellä kierroksella.

formulastara sanoi:
Mitäköhän herra oikein kaipaa? Mitä Kimin täytyy vielä enemmän tehdä? Esim. Unkarissa 06 mies oli AIVAN YLIVOIMAINEN, ennen kuin sai susinakit alle. Eikö se, että mies oli muihin verrattuna YLIVOIMAISEN nopea tarkoita sinusta yhtään mitään? Jos eroa haetaan niihin MUIHIN kerta.
Siltä se tavallaan näytti kun piti vain ajaa pikkuhiljaa karkuun Barrichellolta. Taaempana kuitenkin Alonso ja Button olivat selvästi nopeampia, ja Schumikin heikoilla Brisukoilla kaukana muiden B-renkaiden edellä.
 
Ylös