Niimpa, mutta eikö mielestäsi tuossa otsikossa ole pienoinen kirotusvire?stone age sanoi:Hyvin tämä Felipe Massa "Olin surkea ilman luistonestoa"
näyttää ajavan vieläkin.
Autot ovat vaikeampia ajaa -> yliohjaamis ongelmia -> ei ohituksia?talakem sanoi:You know what the result will be? The cars will be harder to drive, I'm thinking of oversteering problems, and you won't see overtaking.
Nick kertoili Kubican kolarin jälkeen, että hän ei ymmärrä, miksi puolen metrin virhe ajolinjassa voi johtaa vaaralliseen onnettomuuteen, he kun ovat maailman parhaita kuljettajia . Minä en kohta enää ymmärrä miksi kuljettajille pitäisi maksaa siitä, että F1 autolla ajaminen on turvallisempaa kuin siviililiikenteessä rattijuoppojen, kaahareiden ja muiden hullujen väistely.Silk Cut Jaguar sanoi:Onhan siinä vähän pointtia, autoja ei kuitenkaan ole suunniteltu ilman TC:tä ajettavaksi, joten voi uskoa, että ne ovat aika bitch ajaa. Mutta toisaalta koomista, että maailman parhaat kuskit valittaa tämmöisestä. No itketäänhän rallissakin jo siitä, että tie on liukas - no shit.
Ei niille sen vaarallisuuden takia ole tähänkään asti maksettu. Palkathan on vain nousset sitä mukaa mitä turvallisemmaksi F1 on tullut. Kyllä se palkan peruste tulee ihan muualta.Felix sanoi:Minä en kohta enää ymmärrä miksi kuljettajille pitäisi maksaa siitä, että F1 autolla ajaminen on turvallisempaa kuin siviililiikenteessä rattijuoppojen, kaahareiden ja muiden hullujen väistely.
Aivan. Lajissa liikkuvasta valtavasta rahamäärästä.WebSlave sanoi:Ei niille sen vaarallisuuden takia ole tähänkään asti maksettu. Palkathan on vain nousset sitä mukaa mitä turvallisemmaksi F1 on tullut. Kyllä se palkan peruste tulee ihan muualta.
Asiaahan Heidfeld puhui. Miten voit esimerkiksi ohittaa jonkun, jos et voi siirtyä pois optimaaliselta ajolinjalta? :dunno:quartal sanoi:Sinänsä ihme kommentti Nickiltäkin. Ajajat tuolla kuitenki vetää niin limitillä, että 30 cm virhekin voi kostautua. Mitä tuossakin pitäisi tehdä.. leventää rataa 30 cm, jotta kuskit voisivat mennä entistäkin reunemmasta?
Se ei ole ohittamista, kuten ei ole varikolla käynnitkään. Ohittamista on se kun kaksi tai useampi taistelevat keskenään ja toinen painaa väkisin ohi. Massa voi olla aivan hyvin oikeassa, kannattaa koittaa uutta Ferraria ennen kuin menee haukkumaan itkijäksi. :thumbfh:herb sanoi:Autot ovat vaikeampia ajaa -> yliohjaamis ongelmia -> ei ohituksia?
Kyllä tuo Massan jutustelu kuulostaa vähän oudolta, eikö se nyt sitten lisää ohituksia kun edellä ajava tekee virheitä? Toisaalta ehkä Massa tarkoittaa että kaikki kuskit mokailevat niin paljon etteivät kerkeä ohittaa edellä virheen tehnyttä kuskia kun ovat kuitenkin itse poikittain radalla ennekuin ehtivät ohi.
Tasaväkisellä kalustolla ohittaminenhan vaatii yleensä toisen osapuolen virhettä esimerkiksi jarrutuksen ajoituksen tai ajolinjan valinnan muodossa. Joten eiköhän niitä ohituksia tosiaan tulla näkemään ainakin jonkin verran enemmän. Ja kyllä itse ainakin pidän ihan validina ohituksena tapausta, jossa takana tulija "painostaa" edellä menijän virheeseen ja sen seurauksena pyyhältää ohi. Ei ne kundit noilla luistonestottomilla autoilla paljon sitä enempää seinään ajele, enemmän tuo TC:n puute tullee näkymään juurikin sellaisina pitkiksi menneinä jarrutuksina ja muina pikku "kivoina" :alppu:DaSilva sanoi:Se ei ole ohittamista, kuten ei ole varikolla käynnitkään. Ohittamista on se kun kaksi tai useampi taistelevat keskenään ja toinen painaa väkisin ohi. Massa voi olla aivan hyvin oikeassa, kannattaa koittaa uutta Ferraria ennen kuin menee haukkumaan itkijäksi. :thumbfh:
Ohittamista voitaisiin helpottaa aerodynamiikkaa muuttamalla, mekaanisen pidon vähentäminen tuskin tuo samaa tulosta. Ohi ajaminen kyllä voi lisääntyä..
Tai imuapua jota valitettavasti ei F1:ssä esiinny. Toivotaan että tulee hyvät taistelut vanhan ajan malliin, tai kuten pyöräluokissa nykyäänkin.Trone sanoi:Tasaväkisellä kalustolla ohittaminenhan vaatii yleensä toisen osapuolen virhettä esimerkiksi jarrutuksen ajoituksen tai ajolinjan valinnan muodossa.
Imuapu on tietty plussaa ja toivottavasti silläkin puolella tulee parannusta tulevina vuosina. Mielestäni ohittaminen on kuitenkin "aidompaa" kun se tapahtuu edessä olevan virheestä, ts. ohittaja on ohitustilanteessa ohitettavaa "parempi". Periaatteessahan imuavun avulla hitaampi auto voi ohittaa nopeamman auton täysin tuon imuavun vuoksi. Toisaalta harvemmin se hitaampi auto/kuski siihen tarpeeksi lähelle nopeampaa pääsisi imuapua hyödyntämään, joten melko spekulatiivinen tilanne. Kunhan nyt ensin saisivat poistettua takana tulevan negatiivisen imuavun, niin voisivat sitten alkaa rauhassa miettimään, pitääkö positiivistakin imuapua rakentaa säännöillä...DaSilva sanoi:Tai imuapua jota valitettavasti ei F1:ssä esiinny. Toivotaan että tulee hyvät taistelut vanhan ajan malliin, tai kuten pyöräluokissa nykyäänkin.
Minkä ihmeen negatiivisen imuavun?Trone sanoi:Kunhan nyt ensin saisivat poistettua takana tulevan negatiivisen imuavun, niin voisivat sitten alkaa rauhassa miettimään, pitääkö positiivistakin imuapua rakentaa säännöillä...
Varmaan Trone tarkoittaa sitä, että auton takaosan aerodynamiikalla yritetään tehdä välittömästi auton takana seuraavat ilmavirtaukset mahdollisimman turbulenttisiksi, jolloin ne ovat nopeampia ja auto muodostaa pienemmän tyhjiön --> rakenteellinen ilmanvastus pienenee.Bobakki sanoi:Minkä ihmeen negatiivisen imuavun?
Juu eli viittasin siihen viime aikoina paljonkin valiteltuun seikkaan, että auton takana olevat ilmavirrat ovat tällä hetkellä sellaisia, että perässä tulija ei voi ajaa tappituntumalla koska aerodynamiikat menevät ketuiksi. Tätähän oiretta oli varsinkin Ferrarilla menneellä kaudella. Syitä on tietysti myös sen perässä tulevan auton aerodynaamikassa eikä pelkästään edessä menijän.CamoN sanoi:Varmaan Trone tarkoittaa sitä, että auton takaosan aerodynamiikalla yritetään tehdä välittömästi auton takana seuraavat ilmavirtaukset mahdollisimman turbulenttisiksi, jolloin ne ovat nopeampia ja auto muodostaa pienemmän tyhjiön --> rakenteellinen ilmanvastus pienenee.
Samaa ideaa hyödynnetään mm. joidenkin lentokoneiden siipien takareunoissa nopeuttamaan ilmavirtausta, jolloin siiven aerodynaaminen tehokkuus kasvaa ja sakkauksen riski pienenee.
Felipe Massa was struggling to make the braking and turn-in one smooth operation, in stark contrast to Kimi Raikkonen. Massa, looking like he was trying to drive the car as if it still had all its tricks, would lock up and run wide more often than not, regularly missing the apex. It was the unloaded rear wheel that was giving him the problems, the tyre locking and jinking him off line. By contrast, Raikkonen would roll the car into the corner, keeping the momentum up and making hardly any inputs.
Lewis Hamilton was maintaining similar entry speed to Raikkonen, and managing to keep it on line most of the time, but it looked a little more nervous, a little less repeatable. A couple of times Lewis was responsible for red flags as he lost it around the back of the circuit. Each time it was on corner entry. This has been the pattern all winter - drivers losing it on entry.
"Yes, it's true," says Mark Webber. "There have been a lot more red flags this winter as we all get used to not having the toys. But we're not seeing guys losing it on the exits, it's always on the entry. The loss of TC isn't as significant as the engine braking - in the dry at least. But once we get some standing water, then you're going to see guys losing it on the exits."
Webber himself looked exceptional at the hairpin. On its first day of running, the new Red Bull RB4 was still a long way from sorted and appeared less willing than a Ferrari or McLaren to make the direction change. Instead, Webber was turning in earlier but maintaining a very high entry speed, getting a shallow oversteer slide going even before he reached the turn-in point proper. It looked more rally than racing, but impressively it was the same each lap, and he nailed that apex pretty much every time.
Watching how great a job he was doing in an unsorted car and seeing Massa struggle in the Ferrari, it was difficult not to ponder how they might each get on if they swapped cockpits. I read an opinion somewhere recently to the effect that 'Webber would be as good as Massa, given the car'. On the evidence of Jerez, I'd say Mark's in a different league now that the toys have been turned off. Felipe has a lot of adapting to do before Melbourne.
"The big thing we're all trying to achieve," says Webber, "is keeping lateral load off the car when we're on the power." That way you're less likely to induce the dreaded wheelspin. Webber's attempts at getting some oversteer into the car before the apex, before he needed to be on the power, was to do with that. That way, he could be pointed straight at his exit kerb without much steering lock and he'd be less likely to break traction.