Felipe Massan onnettomuus (Unkari 2009)

MP4-18

Well-known member
Liittynyt
20.7.2008
Viestit
144
Täysin mutuna, saattoiko hän olla ehkä jossain tajunnan/ymmärryksen rajamailla että vaihteli pienemmälle kykenemättä sen lisäksi kuitenkaan kääntämään rattia tms...
Lähetyksen aikana ainakin tuli mieleen että mahdollisesti Massa on ollut jossain tajunnan rajamailla. Jos on tajuttomana, niin onko silloin mahdollista painaa kaasua ja jarrua? Tajuttomanahan ihminen on aivan velttona? Äkkiseltään tuntuisi ettei eturenkaita saisi lukittua pelkällä jalan lepuuttamisella. Tosin renkaat olivat jo siinä kohtaa likaiset ja mutenkin varmaan kuulalaakeria radan ulkopuolella. Jarru ei missään tapauksessa ollut pohjassa. Jarrupolkimen grafiikka kertoo vain milloin jarrua käytetään, ei jarruvoimaa(en tiedä miksi). Kaasua nyt helpompi painaa lepuuttamalla jalkaa, mutta kaasua tuntui äänistä päätellen olevan aika paljon. Oliko kaasupoljin kalibroitu oikein?
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Eipä tullu mitään palkkeja kateltua ei, kun keskityin niihin moottoriääniin. Ei vanha osaa keskittyä moneen asiaan samanaikaisesti. :D
Juurikin se, ettei niitä polkimia paineta pohjaan asti huvikseen viittaisi siihen, että Felipe otti lukua osuman jälkeen. Eipä sitä kilpakuski muuten painaisi kaasua ja jarrua pohjaan samanaikaisesti.
Ei se mitään, missejä sattuu itsellekin välillä :)

Ihanko oikeasti uskot kokeneen kilpakuskin tehneen täysin epäloogisen paniikkireaktion joka ohittaisi "selkärankaan taotut" käytännössä ajatuksista riippumattomat toimintatavat joita on noudatettu ja toistettu varmaan miljoonia kertoja?
No joo ja en. kallon murtuma on aika paha ja kun en moista ole kokenut niin vaikea sanoa miten vaikuttaa :dunno:
Mutta siis perustelen tuon siihen että jos/kun osuma silmän yläpuolelle onollut kova ja aiheuttanut murtuman kalloon niin samalla olisi hävinnyt näkökin kenties hetkeksi?
Samalla sitten kivun ja näön menestyksen vuoksi tullut jonkinmoinen paniikkireaktio tmv...
(arvailuja vaan, ei pidä ottaa vakavasti ;))

Ober: käsittääkseni noi on aika jäykkiä, ainakin koeistuminen F3:ssa paljasti että liikkumavara polkimissa oli aika pieni ja poljin itsessään oli kyllä jäykkä.
Lisäksi F1:ssä on käytetty kaikennäkösiä lisäpaloja polkimien sivuissa siitä lähtien kun kytkin siirrttiin rattiin ja alettiin käyttään vas. jalan jarrutusta) "väliseininä" ettei jalka lipsahda väärälle polkimelle vahingossa
(joskus oli Piolan kuvia Schumin poljin versioista -98 tjsp)

Siitä hidastuksen selkeydestä en tiedä, mutta kierrokset laskee kyllä. VAihteita ei mielestäni vaihdeta, koska silloinhan moottorin äänessä tapahtuisi hyppäys korkeammalle, josta taas laskua.
Juu samaa mieltä, kierrokset putoo selkeesti mutta ihan satavarma en ole putooko vaihteisto tuossa pompuissa pari pykälää alemmas...
No jarruttaa täysillä kuitenkin ja auto hidastuu selvästi...
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Jarrupolkimen grafiikka kertoo vain milloin jarrua käytetään, ei jarruvoimaa(en tiedä miksi).
Onko tämä faktatieto?
kyllähän noi molemmat palkit on ns. analogisia, eli näyttää paljonko kaasua tai jarrua milloinkin annetaan ja perustuvat kuitenkin johonkin telemetriaan joka autosta tulee niin mikä järki lisi tehdä vain on/off näyttö?
Ja se palkkihan aina liikkuu vasemmalta oikealle, riippuen polkimen asennosta.
(ITV:n lähetyksessä joskus mainittiin että liikerataa näyttäisi, mutta en ole faktaa nähnyt missään)

edit. noh nukkumaan kuitenkin, tovotaan että se tärkein uutinen eli Felipen herääminen täysissä voimissa
tulee huomenna Unkarista, se on se tärkein kuitenkin :)
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Onko tämä faktatieto?
kyllähän noi molemmat palkit on ns. analogisia, eli näyttää paljonko kaasua tai jarrua milloinkin annetaan ja perustuvat kuitenkin johonkin telemetriaan joka autosta tulee niin mikä järki lisi tehdä vain on/off näyttö?
Ja se palkkihan aina liikkuu vasemmalta oikealle, riippuen polkimen asennosta.
(ITV:n lähetyksessä joskus mainittiin että liikerataa näyttäisi, mutta en ole faktaa nähnyt missään)
Jarrupalkki on vaan on-off, ei paljasta jarruvoimaa. Joku lähde mainitsikin että massa ei painanu jarrua kovaa, vaan jalka lepäsi jarrulla päähän kohdistuneen iskun jälkeen.
 

Anssister

Well-known member
Liittynyt
2.9.2005
Viestit
137
Onko tämä faktatieto?
kyllähän noi molemmat palkit on ns. analogisia, eli näyttää paljonko kaasua tai jarrua milloinkin annetaan ja perustuvat kuitenkin johonkin telemetriaan joka autosta tulee niin mikä järki lisi tehdä vain on/off näyttö?
Ja se palkkihan aina liikkuu vasemmalta oikealle, riippuen polkimen asennosta.
(ITV:n lähetyksessä joskus mainittiin että liikerataa näyttäisi, mutta en ole faktaa nähnyt missään)
TV-lähetyksen grafiikassa kyllä punainen jarrupalkki näkyy aina kokonaan punaisena tai kokonaan harmaana, toisin kuin kaasupalkki.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Jos ihminen menee tajuttomaksi, niin se menee samalla rennoksi. Jos ihminen saa aivovaurion, niin ihminen jännittyy yleensä kuin jousi. Massa painoi iskun jälkeen molemmat pedaalit pohjaan...............

Ei voi muuta kun toivoa parasta :frown:
 

Muovix

Active member
Liittynyt
4.3.2009
Viestit
43
Tuli tässä mieleen jokseenkin kummallinen teoria, joka pohjautuu lähinnä lukion biologiantunteihin. Alkupohjustuksena: aivoissa vasen aivopuolisko ohjailee kehon oikean puolen toimintoja ja oikea aivopuolisko vasemman puolen toimintoja.

Sitten itse teoriaan; Massaa päähän osunut jousi osui pään vasemmalle puolelle. Se on luultavasti aiheuttanut välittömän vaurion/tärähdyksen tai jotain vastaavaa aivoihin ja Massa on luultavasti ollut myös tajunnan rajamailla, niin Massan kehon oikea puoli on voinut mennä turraksi. Siksi Massa jätti kaasun pohjaan, mutta kykeni jarruttamaan ja myös vaihtamaan pari pykälää pienemmälle kehon vasemman puolen raajoillaan. Sitten oikean puolen silmän näkö meni sumeaksi aivoihin kohdistuneen iskun takia. Vasen silmä puolestaan vaurioitui jousen osumasta. Tämän takia Massa ei ohjannut autoaan mihinkään, vaikka oli puolittain tajuissaan.

Melko sekavaa ja täyttä spekulaatiota, mutta tällainen vain pompsahti mieleeni kun mietin että miten ihmeessä Felipe pystyi painamaan polkimia jos oli tajuton. Ja jos ei ollut tajuton, niin miksi hän painoi molempia polkimia yhtä aikaa..
 

MP4-18

Well-known member
Liittynyt
20.7.2008
Viestit
144
Onko tämä faktatieto?
kyllähän noi molemmat palkit on ns. analogisia, eli näyttää paljonko kaasua tai jarrua milloinkin annetaan ja perustuvat kuitenkin johonkin telemetriaan joka autosta tulee niin mikä järki lisi tehdä vain on/off näyttö?
Ja se palkkihan aina liikkuu vasemmalta oikealle, riippuen polkimen asennosta.
(ITV:n lähetyksessä joskus mainittiin että liikerataa näyttäisi, mutta en ole faktaa nähnyt missään)

edit. noh nukkumaan kuitenkin, tovotaan että se tärkein uutinen eli Felipen herääminen täysissä voimissa
tulee huomenna Unkarista, se on se tärkein kuitenkin :)
Oletko joskus nähnyt tuon jarrupolkimen olevan muussa kuin on/off -asennossa? Niin kauan kuin tuo grafiikka polkimista on ollut niin en ole ikinä nähnyt ettei tuo jarrupalkki olisi mennyt pohjaan asti? Suinkaan kaikki mutkan aivät vaadi jarrun lyömistä pohjaan. Lisäksi Formula ykkösellä täydestä vauhdista jarrutettaessa ensin poljinta voi painaa surutta ja vauhdin hidastuessa jarrua täytyy keventää lukkiutumisen estämiseksi(muun muassa. Mika Salo on todennut näin). Tätä kevennystä ei koskaan näy grafiikassa. Kerran olen A1 GP:n lähetyksessä nähnyt poljingrafiikan ja siinä jarrupoljin toimi täysin samalla tavalla mitä kaasukin. Palkki ei hypännyt heti tappiin vaan näytti oikeasti kuinka paljon jarrua painettin(ei aina pohjaan asti). Lisäksi Massan eturenkaat olisivat lukkiutuneet viimeistään siinä vaiheessa kun saapui turva-aueelle, missä pölyisellä pinnalla muutenkin pito on todella heikko.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
"Hyytelöjaloilla" ei kyllä molempia polkimia pidetä pohjassa Ykkösessä, ei ole honda Civicin polkimia/liikeratoja noissa kuitenkaan :rolleyes:
Miksi ei? Toki hyytelöjaloista en tiedä, mutta mietipä jos jalat tulee jännittää kärjet ylöspäin jotta niillä ei paineta poljinta, sitten ku lähtee taju ja auto hidastuu (Massa nosti hetkeksi kaasua) niin jalat painuu eteenpäin ja jos jarrupolin onkin kohtalaisen kevyt (eikä niiku siinä sun carinassa) niin sehän päinuu ja jarruttaa ja näin ollen lisää g voimia hyytelöjalkojen painumiseen jarrua vasten.

Ja täys jarruttamisestahan me ei tiedetä. Eli pohjaan ei tarttenutkaan painaa (vaikka grafiikka niin näyttää, siitä keskustelua jo käytiin)..
 

Koskis

Member
Liittynyt
25.7.2009
Viestit
12
Jos ihminen menee tajuttomaksi, niin se menee samalla rennoksi. Jos ihminen saa aivovaurion, niin ihminen jännittyy yleensä kuin jousi. Massa painoi iskun jälkeen molemmat pedaalit pohjaan...............
Oikeastaan ihminen kouristaa kun se saa jonkun aivovamman. Vähän samantyyppistä nykinää, kuin epilepsiakohtauksessa. Ihminen hakeutuu tällöin "sikiö" asentoon ja sitten taas jännittyy suoraksi jne jne. Tietenkin tämäkin on tapauskohtausta.

Muovixin mainitsemat puolierot on tietenkin mahdollisia, mutta vaativat yleensä sisäisen vamman (aivoinfarktin tai aivoverenvuodon). Toki myös trauma (juosen osuminen 200km/h päähän) voi näitä laukaista, mutta kun CT-kuvassa on todettu kallonmurutuma, eikä ainakaan muuta ole julkisuuteen kerrottu, ei puolierot ole odotettavia. Tätä tukee myös sitä, että Massa liikutti molempia käsiä paareilla, kun häntä vietiin ambulanssiin. Isku voi kyllä vaikuttaa frontaaliin aivolohkoon, eli jossa tapahtuu mm. tunne-elämän, liikkeiden ja lähimuistin suunnittelu. Tämäkin tosin epätodennäköistä...
 

Arvailija

New member
Liittynyt
26.7.2009
Viestit
2
Sijainti
Suami
Oikeastaan ihminen kouristaa kun se saa jonkun aivovamman. Vähän samantyyppistä nykinää, kuin epilepsiakohtauksessa. Ihminen hakeutuu tällöin "sikiö" asentoon ja sitten taas jännittyy suoraksi jne jne. Tietenkin tämäkin on tapauskohtausta.
Kyllä vain, entäs kun kouristus/nykinä tapahtuu suht tiukassa F1 ohjaamossa ?
Kaikki on mahdollista. Tuli vaan mieleen ,että esim. ampumaurheilussa on "liipasin" aika herkässä.....kuinka herkässä on F1 kaasu/jarru systeemit ?
 

ShK

Well-known member
Liittynyt
31.3.2006
Viestit
107
Onko siitä jousen irtoamisesta videota ja kauan se siellä radalla ehti pomppia?
 

Latyrx

Vaihtopenkin Eberi
Liittynyt
25.5.2008
Viestit
691
Sijainti
Mika Salon taikalasit
Itse olen ainakin sen käsittänyt että koomassa pidentään sen takia ettei elimistö rasitu liikaa ja aivot saavat toipua rauhassa leikkauksesta, tärkystä yms. Toivotaan pikaista paranemista Felipelle!
 

Deep Throat

Well-known member
Liittynyt
30.6.2007
Viestit
784
Sijainti
Turku
Huh, youtubessa oli ikäviä kommentteja äsken, toivottavasti valetta...uskoisin...
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Huh, youtubessa oli ikäviä kommentteja äsken, toivottavasti valetta...uskoisin...
En tiedä mitä youtubessa on ollut, mutta näin vasta äsken nuo tässäkin ketjussa esiintyneet kuvat Massasta.

Pelkään pahoin, että Massa ei aja enään koskaan mitään.................

Toivon sydämestäni, että olen väärässä :frown:
 

Deep Throat

Well-known member
Liittynyt
30.6.2007
Viestit
784
Sijainti
Turku
En noteeraisi noita. Huhuja on aina. :mad:
Joo niinhän se on. Mutta Surteesinkin tapauksessa huhut pitivät paikkansa paljon ennen kuin virallinen tieto tuli :dunno: Mutta toisaalta youtube-kommentit eivät ole mikään edes kunnollinen "huhulähde"...

Mutta kuten päävammoissa aina voi käydä, niin kaikki voi muuttua nopeasti pahempaan suuntaan... :frown:
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Tuossa Massasta otetussa kuvassa vasen silmä on kiinni ja oikea silmä on auki. Kuvan resoluutio ei ole paras mahdollinen, mutta minusta näyttää, että oikean silmän pupilli on täysin auki. Se ei ole hyvä merkki :frown:
 
Ylös