Felipe Massan onnettomuus (Unkari 2009)

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Paitsi että tuskinpa Felipe oli silloin edes tajuissaan jos hänellä on tosiaan ollut molemmat polkimet pohjassa, joten eipä hän varmaan tajuttomana vaihteita vaihtele. Muuten noista kierrosten määristä on paha mennä sanomaan, jarrut ei hirveästi tollaista konetta hidasta.
No äänestä kyllä kuulee kun kierrokset laskevat. Se on fakta. Ja samaten auton vauhdin hidastuminen on ilmeistä tuosta videosta.
Vaihteiden vaihdosta en ole varma, mutta jarrut ja kaasu on pohjassa ja auton vauhti ja koneen kierrokset kyllä hidastuu ennen törmäystä.

edit. Tässä tuo video... 0:26 eteenpäin näkyy ns. reaaliajassa tuo ja kuuluu myöskin äänet joista erottaa selkeästi vauhdin putoamisen...
Toi vaihteiden vaihto on tosin kyllä hieman kyssäri edelleen...
 

Total Bummer

Well-known member
Liittynyt
14.3.2008
Viestit
698
Jos oli niin tajuissaan että älysi vaihtaa pienemmälle, niin olisi luultavasti tehnyt muutakin kuin ajanut suoraan seinään. Tietenkin se nyt on aivan yksi sama vaihtoiko pienemmälle vai ei.
 

Laatikkokauha

Well-known member
Liittynyt
7.8.2008
Viestit
1187
Vastaavia rengasvalliosumia tulee tasaisin väliajoin, ei niissä nykyformuloissa mitään hengenvaaraa ole olemassa itse osuman seurauksena.
Paitsi että Massa oli osuman aikana tajuton, eli hän ei pystynyt varautumaan pysähdykseen. Mutta onhan noista lääkäreiden lausunnoista saatu selville missä pahimmat vammat sijaitsevat
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Jos oli niin tajuissaan että älysi vaihtaa pienemmälle, niin olisi luultavasti tehnyt muutakin kuin ajanut suoraan seinään. Tietenkin se nyt on aivan yksi sama vaihtoiko pienemmälle vai ei.
Jep, toisaalta jos olet tajuissasi mutta näkö mennyt (isku silmän yläpuolelle), niin varminta lienee ajaa suoraan kuin lähteä kääntyilemään sokkona kun kuitenkin törmäys keula edellä lienee se turvallisin
(HANS:n yms ansiosta)
 

Partsi

Kuollut apina
Liittynyt
2.3.2005
Viestit
2114
Sijainti
Kaatopaikka
Vastaavia rengasvalliosumia tulee tasaisin väliajoin, ei niissä nykyformuloissa mitään hengenvaaraa ole olemassa itse osuman seurauksena.

Vakavat asiat tulee sitten kun jotain osuu päähän. Renkaasta lähtee henki, pienemmän objektin kohdalla sitten tapauskohtaisesti...

edit: tässä tapauksessa varmaan rengasosuma pahensi jonkin verran tilannetta, eli niinsanotusti sekoitti päätä entisestään...mutta pelkästä rengasvalliosumasta olisi todennäköisesti ihan omin voimin kävellyt pois.
Videoiden perusteella törmäysvoima oli 5G. Ainakin tuo luku jää punaisena G-voima mittariin
 

Laatikkokauha

Well-known member
Liittynyt
7.8.2008
Viestit
1187
edit. Tässä tuo video... 0:26 eteenpäin näkyy ns. reaaliajassa tuo ja kuuluu myöskin äänet joista erottaa selkeästi vauhdin putoamisen...
Toi vaihteiden vaihto on tosin kyllä hieman kyssäri edelleen...
IMO ei vaihtanut alaspäin. Vertaa oikean käden liikettä ylöspäin vaihdettaessa, vasen käsi ei liiku samalla lailla. En kuule myöskään moottoriäänessä mitään merkkejä alaspäin vaihdosta
 

DW

2009-2016
Liittynyt
13.5.2009
Viestit
6137
Yleensähän se tehdään jonkinmoisena varotoimenpiteenä kallon murtumissa yms...
Suht yleinen tapa, muistaakseni Wendlinger, Häkkinen yms. kaikki olivat jonkun aikaa lääketieteellisessä koomassa, tosin noilla muistaakseni kallon paineen alentamiseksi suoraan...
Juurikin näin. Tunnen yhden esimerkin hyvinkin läheltä. Nämä ovat asioita joihin kukaan, edes lääkäri ei pysty tällä hetkellä vastaamaan. Se on kaksi-kolme päivää ennen kuin ensimmäisiä ennusteita voi antaa. Jälkihoidot usein kestää vuosia. Toivoa sopii, että Massa olisi edes ensi kaudella kunnossa. 2009 voidaan unohtaa:nope:. sen verran voin arvailla...en oo lääkäri, vaan kokemus puhuu.
 

Total Bummer

Well-known member
Liittynyt
14.3.2008
Viestit
698
Jep, toisaalta jos olet tajuissasi mutta näkö mennyt (isku silmän yläpuolelle), niin varminta lienee ajaa suoraan kuin lähteä kääntyilemään sokkona kun kuitenkin törmäys keula edellä lienee se turvallisin
(HANS:n yms ansiosta)
Tietenkin siinä tulee osuma hetkellä jonkinlainen shokki ja menee vähän aikaa ennen kuin tajuaa tehdä yhtään mitään.
 

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
No äänestä kyllä kuulee kun kierrokset laskevat. Se on fakta. Ja samaten auton vauhdin hidastuminen on ilmeistä tuosta videosta.
Vaihteiden vaihdosta en ole varma, mutta jarrut ja kaasu on pohjassa ja auton vauhti ja koneen kierrokset kyllä hidastuu ennen törmäystä.

edit. Tässä tuo video... 0:26 eteenpäin näkyy ns. reaaliajassa tuo ja kuuluu myöskin äänet joista erottaa selkeästi vauhdin putoamisen...
Toi vaihteiden vaihto on tosin kyllä hieman kyssäri edelleen...
Nyt kun tuon videon katsoin ja kuuntelin olen täysin vakuuttunut siitä, että Felipellä oli tuossa taju kankaalla seinään asti. Osuman jälkeen tosiaan kierrokset laskee, mutta renkaista näkee että jarruakin painetaan mutta vain hieman sillä renkaat eivät pidä lukitusta asfaltilla. Eli näyttäisi siltä että molemmat jalat rentoina nilkat suorina eli hieman painetta molemmille pedaaleille mikä ei riitä kierrosten ylläpitoon eikä kunnon jarrutukseen. Videon äänistä päätellen yhtään vaihdetta ei tultu alaspäin ennen törmäystä.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Nyt kun tuon videon katsoin ja kuuntelin olen täysin vakuuttunut siitä, että Felipellä oli tuossa taju kankaalla seinään asti. Osuman jälkeen tosiaan kierrokset laskee, mutta renkaista näkee että jarruakin painetaan mutta vain hieman sillä renkaat eivät pidä lukitusta asfaltilla. Eli näyttäisi siltä että molemmat jalat rentoina nilkat suorina eli hieman painetta molemmille pedaaleille mikä ei riitä kierrosten ylläpitoon eikä kunnon jarrutukseen. Videon äänistä päätellen yhtään vaihdetta ei tultu alaspäin ennen törmäystä.
Hyvin katsoit:D
Siis sivussa palkithan näyttää että osumahetkellä kaasu oli täysillä, jarru poissa.
Hetki törmäyksen jälkeen kaasu pikkusen irti ja uudestaan pohjaan, ja samalla jarrupoljinkin lyödään nimenomaan pohjaan asti.
Ja molemmat pysyvät pohjassa rengaskasaan asti.
(muistaakseni F1:n polkimia ei ihan "vahingossa" pohjaan asti paineta kuitenkaan)

IMO mies oli tajuissaan mutta kenties ei nähnyt eteensä iskun takia jolloinka tullut jonkinmoinen paniikkireaktio lyödä molemmat jalat pohjaan ja pitää ratti suorassa...
Alasvaihdosta en ole niin varma, tuo koneen ääni ei kyllä viitta alasvaihtoon, mutta selkee hidastus on kyllä tosiasia.

Mutta katsotaan, eiköhän sieltä ala infoa tulemaan jossain kohtaa virallistkin kautta... :)
 

Anssister

Well-known member
Liittynyt
2.9.2005
Viestit
137
Videoiden perusteella törmäysvoima oli 5G. Ainakin tuo luku jää punaisena G-voima mittariin
Tuollaisessa törmäyksessä on reilusti enemmän kuin 5 G:tä. Ja kuten todettiin, mittari näyttää maksimissaan sen 5 G.

Ja vaikka Massa olisi ollut tajuissaan jousi-iskun jälkeen, niin ei siinä tulisi mieleen vaihtaa vaihteita, vaan jarruttaa.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13786
Täysin mutuna, saattoiko hän olla ehkä jossain tajunnan/ymmärryksen rajamailla että vaihteli pienemmälle kykenemättä sen lisäksi kuitenkaan kääntämään rattia tms...
 

Muovix

Active member
Liittynyt
4.3.2009
Viestit
43
Miten mun korviin kuulostaa siltä että Massa vaihtaa kolme pykälää vaihteita alaspäin tuossa kun menee ton nurtsin poikki? Vai johtuukohan vain auton hyppimisestä nurmikolla.

Samase mulle, ainoastaan Massan toipuminen kiinnostaa tällä hetkellä. Tsemppiä vaan sinneppäin. Täällä rukoillaan Massan puolesta, vaikka en mikään uskovainen olekaan.. :frown:
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
tajuttomuudesta

Mulla nyt vaan on pari perus seikkaa jotka puoltaa tajuttomuutta, mutta joiden oikeellisuudesta en mene takuuseen:

-Massa ei käännä rattia (viittaa näkökentän menetykseen / tajuttomuuteen)
-Massa pitää kaasun auki (viittaa ymmärtämättömyyteen)
-Massa jarruttaa (viittaa ymmärtämiseen)

Faktoja lienee se, että iskun jälkeen Massa nostaa kaasun hetkeksi (vain osittain), jonka jälkeen alkaa jarrutus ja tämän jälkeen täysinäinen kaasutus.

Onko autoissa jalkojen asento sellainen, että jotta poljinta ei paina tulee jalkaterää jännittää? Tai onko polkimet keveitä painaa?

Sillä vaikuttaa siltä, että Massa iskun jälkeen nostaa hivenen kaasua jolloin vauhti hidastuu (g voima eteenpäin) ja jarrujalka painuu polkimelle ja alkaa jarruttaa, tämän jälkeen g-voimat huolehtii siitä, että molemmat jarrut painuvat polkimia vasten ja lopputuloksena oli täys jarrutus sekä kaasutus, tajuttomana.

Tämähän ei ole uskon asia, mutta kun faktaakaan ei ole niin luulen (uskon), että Massa oli iskun jälkeen tajuton.

Edit: Äänet eivät kyllä viittaa vaihteiden vaihtoon. (vaikka kone "yskiikin")
Pomppiva moottorin ääni tulennee siitä, että ilmassa jarrut pitävät renkaita kutakuinkin paikallaan (moottori tuppaa sammumaan) mutta maahan tullessa takarenkaat lähtevät pyörimään (ja moottori elää).. Siis tämäkin mutua, mutta en kyllä näe (kuule) tuossa mitään vaihteiden vaihtoa.

Myös pään asento viittaa tajuttomuuteen, sillä iskun jälkeen pää jää vasemmalle kunnes hyppelyiden ja jarrutuksen jälkeen roikkuu eteenpäin.
 
Viimeksi muokattu:

Partsi

Kuollut apina
Liittynyt
2.3.2005
Viestit
2114
Sijainti
Kaatopaikka
Onko autoissa jalkojen asento sellainen, että jotta poljinta ei paina tulee jalkaterää jännittää? Tai onko polkimet keveitä painaa?
Joskus kauan sitten oli muistaakseni puhetta että kaasupolkimen liikevara on 1,5cm. Ja ei noissa taida mitään vaijereitakaan olla, eli ihan sähkövempeleitä?
 

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
pata kattilaa..

Hyvin katsoit:D
Siis sivussa palkithan näyttää että osumahetkellä kaasu oli täysillä, jarru poissa.
Hetki törmäyksen jälkeen kaasu pikkusen irti ja uudestaan pohjaan, ja samalla jarrupoljinkin lyödään nimenomaan pohjaan asti.
Ja molemmat pysyvät pohjassa rengaskasaan asti.
(muistaakseni F1:n polkimia ei ihan "vahingossa" pohjaan asti paineta kuitenkaan)
Eipä tullu mitään palkkeja kateltua ei, kun keskityin niihin moottoriääniin. Ei vanha osaa keskittyä moneen asiaan samanaikaisesti. :D
Juurikin se, ettei niitä polkimia paineta pohjaan asti huvikseen viittaisi siihen, että Felipe otti lukua osuman jälkeen. Eipä sitä kilpakuski muuten painaisi kaasua ja jarrua pohjaan samanaikaisesti.

IMO mies oli tajuissaan mutta kenties ei nähnyt eteensä iskun takia jolloinka tullut jonkinmoinen paniikkireaktio lyödä molemmat jalat pohjaan ja pitää ratti suorassa...
Ihanko oikeasti uskot kokeneen kilpakuskin tehneen täysin epäloogisen paniikkireaktion joka ohittaisi "selkärankaan taotut" käytännössä ajatuksista riippumattomat toimintatavat joita on noudatettu ja toistettu varmaan miljoonia kertoja?

Alasvaihdosta en ole niin varma, tuo koneen ääni ei kyllä viitta alasvaihtoon, mutta selkee hidastus on kyllä tosiasia.
Siitä hidastuksen selkeydestä en tiedä, mutta kierrokset laskee kyllä. VAihteita ei mielestäni vaihdeta, koska silloinhan moottorin äänessä tapahtuisi hyppäys korkeammalle, josta taas laskua.
 

Anssister

Well-known member
Liittynyt
2.9.2005
Viestit
137
-Massa ei käännä rattia (viittaa näkökentän menetykseen / tajuttomuuteen)
-Massa pitää kaasun auki (viittaa ymmärtämättömyyteen)
-Massa jarruttaa (viittaa ymmärtämiseen)
-Massa ei vetänyt käsiä pois ratista ennen törmäystä, mikä taas viittaa ymmärtämättömyyteen.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Ferrari kiistää hengenvaaran. Miksi ihmeessä he vähättelisivät moista?
Itse ymmärsin illan kuluessa asian niin, että vamma olisi voinut olla hengenvaarallinen, eli kun jousi tulee kypärään 250km/h ja osuu kalloon. Felippellä ei ilmeisesti kuitenkaan missään vaiheessa todettu hengenvaaraa.
 

Arvailija

New member
Liittynyt
26.7.2009
Viestit
2
Sijainti
Suami
No niin uusi äijä ja uudet sopat.
Asiaan, mielestäni ton jousen osumahetkellä meni Massalta taju heti pois.
Nyt monta kertaa kun tämän --> http://www.youtube.com/watch?v=z0ltCJXSLuw <-- pätkän katsoin, niin tossa "0:30" kohdalla oli
Massa unten jo mailla. Mutta eikös ne kuskit rallissa ja formuloissa kaasuta oikeella ja jarruta vasemmalla jalalla. Taju pois,niin jalat on pelkkää hyytelöä
ja silloihan ne jarrutaa sekä kaasuttaa samaan aikaan?? Mielestäni heti osuman jälkeen ei mitään ohjausliikettä tapahdu. Vaihteet vaihtuu siitä syystä että auto pomppii aikalailla leikatessaa nurmen poikki.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös