Fernando Alonso 2021: comeback Rellulle

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2192
Mclaren sai 2005 kaudella merkittävää etua kolmannesta autosta perjantain harjoituksissa verrattuna muihin kärkitalleihin. Se oli myös merkittävä apu tuossa alkukauden ongelmien selvittämisessä.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13580
Mclaren sai 2005 kaudella merkittävää etua kolmannesta autosta perjantain harjoituksissa verrattuna muihin kärkitalleihin. Se oli myös merkittävä apu tuossa alkukauden ongelmien selvittämisessä.
Se oli kyllä ihan pölö sääntö, ja julkaistiin talvella 2003-2004, että vain 4 parasta tallia ei saa ajattaa kolmosautoa perjantaina. Selvästi raja siinä, kun 2003 oli tallien top4 erottunut. Sitten 2004 BAR (muutenkin onnistuivat tekemään hyvän auton), ja 2005 (sama juttu) McLaren saivat tasoitusapua. Semmoista kilpailua eri säännöillä eri talleilla aina kyseisen kauden ajan.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
8850
Se oli kyllä ihan pölö sääntö, ja julkaistiin talvella 2003-2004, että vain 4 parasta tallia ei saa ajattaa kolmosautoa perjantaina. Selvästi raja siinä, kun 2003 oli tallien top4 erottunut. Sitten 2004 BAR (muutenkin onnistuivat tekemään hyvän auton), ja 2005 (sama juttu) McLaren saivat tasoitusapua. Semmoista kilpailua eri säännöillä eri talleilla aina kyseisen kauden ajan.
Tavallaan tuo sääntö olisi ollut ihan OK, jos sitä oltaisiin muokattu kauden aikana vaikka neljänneksittäin. 2005 olisi vaikka menty niin, että Espanjan, USA:n ja Turkin jälkeen olisi katsottu valmistajien taulukkoa ja tehty uudet jaot.

Espanja:
+ Ferrari, BAR
- McLaren, Toyota
USA:
+ Toyota
- Ferrari
Turkki:
+ Williams
- Toyota
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
1696
Alonso kyllä näytti malliesimerkkiä paikan puolustuksessa ilman röyhkeyttä. Sensei Alonso opettaa kloppi-Hamiltonille ajolinjoja.

– En uskonut pystyväni pitelemään häntä takanani muutamaa kierrosa pidempään. Yhtäkkiä huomasin, että hänellä oli ongelmia ajolinjojen kanssa muutamassa mutkassa, Alonso kommentoi Motorsport.comille.
– Lopulta hän sai viimeiset mutkat sujumaan ja ohittamaan minut suoralla.
– Hän näytti oppivan parempia ajolinjoja minulta. Hän pääsi ohi Carloksesta vain kierroksessa käyttäen minun linjojani.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
1984
Alonso kyllä osoitti kyllä viime kisassa, että on ansaitusti kaksinkertainen maailmanmestari. Miehen luonteesta ei kaikki tykkää, mutta kuljettajana ehdotonta kärkeä edelleen. Miehessä ei näy myöskään vanhenemisen merkkejä, vaikka ikää on 40 vuotta
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
4498
Alonso kyllä osoitti kyllä viime kisassa, että on ansaitusti kaksinkertainen maailmanmestari. Miehen luonteesta ei kaikki tykkää, mutta kuljettajana ehdotonta kärkeä edelleen. Miehessä ei näy myöskään vanhenemisen merkkejä, vaikka ikää on 40 vuotta
Mun mielestä se osoitti sen 2006.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
1984
Kysymys, johon olisi kiva saada ajateltuja vastauksia. Onko Kimi Räikkönen ollut uransa aikana, tai onko edelleenkin, samalla tasolla Alonson kanssa? Vai onko heikompi kuin Alonso? Kummatkin tulivat F1:iin samana vuonna ja kummatkin suuria mestareita.

Itse näkisin että kummatkin olivat samalla tasolla uransa alkuvaiheessa. Oikeastaan kaudet 2001-2009 samaa tasoa. Sen jälkeen ero repesi Alonson hyväksi . Muitten mietteitä?
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
4498
Kysymys, johon olisi kiva saada ajateltuja vastauksia. Onko Kimi Räikkönen ollut uransa aikana, tai onko edelleenkin, samalla tasolla Alonson kanssa? Vai onko heikompi kuin Alonso? Kummatkin tulivat F1:iin samana vuonna ja kummatkin suuria mestareita.

Itse näkisin että kummatkin olivat samalla tasolla uransa alkuvaiheessa. Oikeastaan kaudet 2001-2009 samaa tasoa. Sen jälkeen ero repesi Alonson hyväksi . Muitten mietteitä?
Jos katsotaan pelkkiä ajotaitoja niin ainoat kuskit tällä vuosituhannella jotka mä laittaisin Alonson edelle ovat Hamilton ja Schumacher.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
432
Kysymys, johon olisi kiva saada ajateltuja vastauksia. Onko Kimi Räikkönen ollut uransa aikana, tai onko edelleenkin, samalla tasolla Alonson kanssa? Vai onko heikompi kuin Alonso? Kummatkin tulivat F1:iin samana vuonna ja kummatkin suuria mestareita.

Itse näkisin että kummatkin olivat samalla tasolla uransa alkuvaiheessa. Oikeastaan kaudet 2001-2009 samaa tasoa. Sen jälkeen ero repesi Alonson hyväksi . Muitten mietteitä?
Itse päädyin jo yli 15 vuotta sitten päätelmään, että Alonso on kovempi luu, eikä ole tarvinnut mieltä muuttaa. Pyrin arvottamaan kuljettajat suorittamisensa mukaan ilman suomilaseja. Alonso on aina ollut kokonaisvaltaisemmin lähellä täydellistä kuljettajaa ilman heikkouksia. Räikkönen on profiloitunut enemmän luonnonlahjakkuutena, joka erilaisella lähestymisellä olisi voinut saavuttaa vieläkin enemmän.
 

ikuinen kakkonen

Well-known member
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1532
Sijainti
Vyborg
Räikkönen oli parempi silloin kun auto sopi käteen ja kun olosuhteet oli sopivat Kimille myös.
Mutta Alonso on ollut kokonaisuudessa parempi.
Omasta mielestäni Alonso on ollut kaikissa olosuhteissa tasaisempi kuin Kimi, ja etenkin silloin kun auto ei ole ollut kilpailukykyinen tai sopinut käteen.
Niin on pystynyt saamaan yleensä kaiken irti autosta kelillä kuin kelillä!
 

BJohnson

Well-known member
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
2259
Auton kehittäjänä Alonso on vienyt auton siihen suuntaan ettei sillä ole ainutkaan tallikaveri ajaa. Ferrarilla maksoi tallimestaruudet, kun aliohjaava kinneri oli mahdoton ajettava.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
1984
Räikkönen oli parempi silloin kun auto sopi käteen ja kun olosuhteet oli sopivat Kimille myös.
Mutta Alonso on ollut kokonaisuudessa parempi.
Omasta mielestäni Alonso on ollut kaikissa olosuhteissa tasaisempi kuin Kimi, ja etenkin silloin kun auto ei ole ollut kilpailukykyinen tai sopinut käteen.
Niin on pystynyt saamaan yleensä kaiken irti autosta kelillä kuin kelillä!
Hyvä analyysi ja pitkälti samaa mieltä. Kun kummallekin auto sopii käteen täydellisesti, ovat yhtä nopeita. Mutta Kimille ongelmaksi tulee ns kapea säätöikkuna, ja jos ei ihan osu säädöt siihen, ollaan ongelmissa. Alonsolla laajempi säätöikkuna, ja pystyy sopeutumaan huomattavasti paremmin
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
1984
Onko muuten Kimin ja Alonson lisäksi ketkään muut mestarit aloittaneet uransa samassa GP:ssä?

Kun katsoo Kimin ja Fernandon uraa, niin paljon samaahan sieltä löytyy. Kummatkin ajoivat 5 kautta McLarenilla, Ferrarilla useamman vuoden, sekä myös Enstonen tiimissä kummatkin ajaneet.

Podiumeja Kimillä on enemmän tällä hetkellä , tilanne toki voi muuttua Alpinen kulkiessa hyvin. GP-voittoja Alonsolla hiukka enempi kuin Kimillä.

Sen lisäksi että ajoivat Ferrarilla tiimikavereina, ovat kummatkin ajaneet myös Massan, Grosjeanin ja Fisichellan tiimikavereina.

Paljon samaa siis mestarismiehillä on. Alonsolla yksi mestaruus enemmän, mutta joskus on kuullut sanotun myös, että yksi mestaruus Ferrarilla vastaa kahta muualla. Eli onko siis tässäkin tasapeli 😃🏁
 
Ylös