Fernando Alonso kaudella 2017: Vieläkö kärsivällisyys riittää?

Krtecek

Pirkanmaan tietäjä
Liittynyt
25.5.2015
Viestit
837
Lopun alkua, ainakin McLaren-suhteelle. Ihmettelen kyllä miten Buttoniakaan kiinnostaa ajella tuolla romukasalla, mutta on tietysti saanut pientä taukoa kärvistelystä.

Olisi sinänsä ehkä ihan fiksu veto ajaa ensi kausi jotain Indyä Andrettin tms. kärkitallin riveissä kuin kärkkyä jotain armopaloja F1-kuskimarkkinoilla. Mersulle ja Ferrarille taitaa olla ovet säpissä, Red Bullilla myös nuoret ja kovat kuskit joten Renault oikeastaan ainoa sauma saada huippuauto alle olettaen että Enstonen porukan käyrä jatkaa nousujohtoisena.
Vähän samaa mieltä. Red Bullilta vaikka yks kuski lähtis Mersulle/Ferrarille, niin siellä olisi kuitenkin Sainz siinä tapauksessa tarjolla Red Bullin auton. Ja tuntuisi tallin filosofiaan paremmin sopivan oman junnun nosto ykköstalliin kuin wanhan mestarin palkkaaminen. Joskin F1-sarjassa kaikki on mahdollista ja kuskipaikka on varma vasta kuin istuu autossa lähtövaloissa.

Mut joo, olisi kyllä kiinnostavaa nähdä Alonso taalaradoilla ajelemassa. Kyllä Alonson kaliiberin kuskin soisi ajavan autolla jolla voi kisata voitosta, kun F1-sarjassa tuntuu vähän tie olevan tukossa niihin autoihin ensi kaudenkin osalta. Miksei yhdistetty kalenteri taalaratoja ja Le Mans 2018? Ja kun tietty ottaa huomioon korkean iän, niin USA:n sarjoissa monasti vähän vanhemmatkin papat pärjäävät vallan hyvin.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5066
http://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/alonso-kuittasi-ferrarin-suuntaan-elamanlaatuni-on-parempaa-nyt/6409742
– Totta kai haluaisimme olla kilpailukykyisempiä, mutta olen edelleen sitä mieltä, että oli hyvä valinta tulla McLarenille, Alonso kommentoi motorsport.comille.

– Olen iloinen urastani. Olen aina ollut kilpailukykyisessä autossa ja minulla on ollut mahdollisuuksia saavuttaa asioita. Tällä hetkellä olen melko iloinen siitä, mitä tein, Alonso perustelee.
Fernando on varmasti jo tämän kauden "itselleen valehtelun" maailmanmestari.
 

Ernst Stavro Blofeld

Well-known member
Liittynyt
25.3.2017
Viestit
274
Sijainti
Canned
Viimeksi muokattu:

ohjeah

Well-known member
Liittynyt
8.3.2009
Viestit
1203
Onhan se tosiasia sekin, että ei Ferrarille jäämälläkään olisi mestaruuksia voitettu. Suorituskyvyn puolesta toki McLaren-siirto oli siltikin virhe, mutta harvallapa sitä on kristallipalloa käytössään noita valintoja tehdessä. Sinällään varmaan kyllä elämä on stressittömämpää McLarenilla hötsäillessä, kuin Ferrarilla ainaisten mestaruuspaineiden alla.
 

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
Sanoisin, että Alonso ja stressittömyys ei oikein kulje tällä hetkellä käsi kädessä.
 

Ernst Stavro Blofeld

Well-known member
Liittynyt
25.3.2017
Viestit
274
Sijainti
Canned
Onhan se tosiasia sekin, että ei Ferrarille jäämälläkään olisi mestaruuksia voitettu. Suorituskyvyn puolesta toki McLaren-siirto oli siltikin virhe, mutta harvallapa sitä on kristallipalloa käytössään noita valintoja tehdessä. Sinällään varmaan kyllä elämä on stressittömämpää McLarenilla hötsäillessä, kuin Ferrarilla ainaisten mestaruuspaineiden alla.
Kyllä Alonso tiesi sen, ettei ainakaan ensimmäisellä kaudella varmasti taistella kärkisijoista eli olihan nuo riskit tiedossa. Tosin sitä ei varmasti kukaan osannut ennustaa, että Honda rämpii kolmannellakin kaudella.

Tosin kestihän Schumacherillakin neljä kautta ennen kuin Ferrarilla saatiin paketti mestaruuskuntoon.
 

Banaani

In stereo where available
Liittynyt
29.3.2006
Viestit
5232
Sijainti
Manse
Kyllä Alonso tiesi sen, ettei ainakaan ensimmäisellä kaudella varmasti taistella kärkisijoista eli olihan nuo riskit tiedossa. Tosin sitä ei varmasti kukaan osannut ennustaa, että Honda rämpii kolmannellakin kaudella.

Tosin kestihän Schumacherillakin neljä kautta ennen kuin Ferrarilla saatiin paketti mestaruuskuntoon.
Aika luokaton vertaus kun muistetaan että Schumi voitti jo ensimmäisellä Ferrari-kaudellaan osakilpailuja. Honda se vaan rämpii mutta pakkohan sitä on syytä olla McLarenissakin. Surullista kuinka huonoa tekeminen on kisasta toiseen. :nope:
 

Ernst Stavro Blofeld

Well-known member
Liittynyt
25.3.2017
Viestit
274
Sijainti
Canned
Aika luokaton vertaus kun muistetaan että Schumi voitti jo ensimmäisellä Ferrari-kaudellaan osakilpailuja. Honda se vaan rämpii mutta pakkohan sitä on syytä olla McLarenissakin. Surullista kuinka huonoa tekeminen on kisasta toiseen. :nope:
Ihan totta jos asiaa katsot noin: Schumi tosiaan voitti kolme osakilpailua ensimmäisellä Ferrari-kaudellaan. (neljäs kausi meni loukkaantumiseen ja toinen diskaukseen.) Joka tapauksessa: avainsana oli kuitenkin se mestaruuskuntoon mihin tuossa yritin viitata. Ymmärtääkseni Alonso on sanonut, että haluaa nimenomaan mestaruuksista ajaa. Toki jos olisi kärkikahinoissa edes satunnaisesti, niin olisi edes valoa tunnelin päässä.

Melkoisia ihmeitä saa tapahtua mikäli McLaren Hondan moottorilla on ensi kaudella mestaruudesta taistelemassa. Alonsoa käy kyllä sääliksi kun joutuu tuolla tavalla rämpimään - kova kuski vaikkei oma suosikkini olekaan.

Myös McLarenia käy sääliksi - legendaarinen talli kuitenkin kyseessä. Taitaa olla 80-luvun alussa kun viimeksi on yhtä huonosti mennyt ko. tallilla.

Toivottavasti saavat pakettinsa kuntoon.
 
Viimeksi muokattu:

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5066
Ihan totta jos asiaa katsot noin: Schumi tosiaan voitti kolme osakilpailua ensimmäisellä Ferrari-kaudellaan. (neljäs kausi meni loukkaantumiseen ja toinen diskaukseen.) Joka tapauksessa: avainsana oli kuitenkin se mestaruuskuntoon mihin tuossa yritin viitata. Ymmärtääkseni Alonso on sanonut, että haluaa nimenomaan mestaruuksista ajaa. Toki jos olisi kärkikahinoissa edes satunnaisesti, niin olisi edes valoa tunnelin päässä.

Melkoisia ihmeitä saa tapahtua mikäli McLaren Hondan moottorilla on ensi kaudella mestaruudesta taistelemassa. Alonsoa käy kyllä sääliksi kun joutuu tuolla tavalla rämpimään - kova kuski vaikkei oma suosikkini olekaan.

Myös McLarenia käy sääliksi - legendaarinen talli kuitenkin kyseessä. Taitaa olla 80-luvun alussa kun viimeksi on yhtä huonosti mennyt ko. tallilla.

Toivottavasti saavat pakettinsa kuntoon.
Mitä turhaan sääliä Alonsoa, onhan hän vakuutellut ettei siirto Mclarenille ollut virhe :D
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5066
Mersu, Ferrari sekä Red Bull sulkevat ovensa Alonsolle, mitä jää jäljelle? All-in Mclarenilla vai tehdastalli-Rellulle sormet ristissä että Rellun uho voittajatallista toteutuu tulevaisuudessa...
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6158
Mersu, Ferrari sekä Red Bull sulkevat ovensa Alonsolle, mitä jää jäljelle? All-in Mclarenilla vai tehdastalli-Rellulle sormet ristissä että Rellun uho voittajatallista toteutuu tulevaisuudessa...
Alonsollakin alkaa olla ikää jo sen verran, ettei pahemmin tulevaisuuden varaan kannata jättää.
 

Krtecek

Pirkanmaan tietäjä
Liittynyt
25.5.2015
Viestit
837
Alonsollakin alkaa olla ikää jo sen verran, ettei pahemmin tulevaisuuden varaan kannata jättää.
Taitaa olla Alonson mahdollisuudet uuteen F1-mestaruuteen McLarenin mahdollisessa Mercedes -sopimuksessa. Vaikea uskoa, että mikään kolmesta kärkitallista Alonsoa palkkaisi (Ferrarilla Vettel ja hän tuskin Alonsoa toiseen autoon haluaa, Mersulla kaks kovaa kuskia (ja hyvä henki kuskien välillä, ei tarvetta muutoksille) ja Red Bullilla omat kuskit) ja Renaultista ei tiedä, koska sinne huipulle nousisi. Hondan mestaruusvauhtiin ensi kaudella tuskin uskoo Hondakaan. All in McLarenilla tai sit riskisiirto Renaultille, siinä ne taisivat vaihtoehdot kilpailukykyisen auton (mahdollisesti kisavoitoista taistelevien) suhteen tosiaan olla. Vaikea uskoa, että pienemmistä talleista on mestaruustaistoihin.

Vaihtoehtona tietty on Le Mansin ja Indianapoliksen ajaminen ensi kaudella + ajoa mieluisessa sarjassa (ei F1) kilpailukykyisellä autolla.
 

Lazer

Well-known member
Liittynyt
19.6.2007
Viestit
319
Taitaa olla Alonson mahdollisuudet uuteen F1-mestaruuteen McLarenin mahdollisessa Mercedes -sopimuksessa. Vaikea uskoa, että mikään kolmesta kärkitallista Alonsoa palkkaisi (Ferrarilla Vettel ja hän tuskin Alonsoa toiseen autoon haluaa, Mersulla kaks kovaa kuskia (ja hyvä henki kuskien välillä, ei tarvetta muutoksille) ja Red Bullilla omat kuskit) ja Renaultista ei tiedä, koska sinne huipulle nousisi. Hondan mestaruusvauhtiin ensi kaudella tuskin uskoo Hondakaan. All in McLarenilla tai sit riskisiirto Renaultille, siinä ne taisivat vaihtoehdot kilpailukykyisen auton (mahdollisesti kisavoitoista taistelevien) suhteen tosiaan olla. Vaikea uskoa, että pienemmistä talleista on mestaruustaistoihin.

Vaihtoehtona tietty on Le Mansin ja Indianapoliksen ajaminen ensi kaudella + ajoa mieluisessa sarjassa (ei F1) kilpailukykyisellä autolla.
Alonso on jo riskin Hondan kanssa ottanut mikä vei 3 vuotta (tai 2-1 vuotta hukkaan, jos olisi pitänyt 2 vuotta kehittää ja tänä vuonna taistella mestaruudesta). Ensi vuonna ei taistella McLarenilla mestaruudesta, aikaisintaan 2019, mutta tuskin vielä silloinkaan.

Mestaruudet ovat Alonsoa vältelleet Ferrari-vuosinakin ja 11 vuotta ilman mestaruutta "gridin parhaana kuskina" on jo ihan liian pitkä aika varsinkin kun sitä seuraavaa mestaruutta ei ole ihan heti näkövinkkelissä. Alonso sanoo haluavansa toki kaikkein koviten voittaa formuloissa, mutta ei se näytä tulevan toteen. Kävisi vaikka Hondalla voittamassa Indyssä yhtenä kautena ja seuraavana Le Mansissa tai jossain. Näin hän voisi kenties nostaa omia osakkeitaan myös formulapiiteissä osoittamalla voitokuuttensa muissa sarjoissa (+saa ehkä sen haluamansa Motorsportin Tripe Crownin), ja antaa japseille pari kautta aikaa kehittää moottoria "pienemmillä paineilla".

Kyllähän tuolle jatkuvalle värkkäykselle ja tarpomiselle tulee Alonsollakin varmaan raja vastaan. Perusta oma talli niin kuin Prost ja Stewart 90-luvulla!!! :alppu:
 

JJ-SS

Well-known member
Liittynyt
15.9.2010
Viestit
57
6. sija Unkarista, Alonso voi viettää kesäloman tyytyväisenä. Jossain haastattelussa sanoi, että sopimusasiaa pitää miettiä syyskuussa, mitä lie silloin tapahtuukin. Tavallaan voisi jo lopettaa, kun sopimus päättyy tähän kauteen ja myöntää itselleen, että epäonnistui ja oppi myös häviämään urallaan ollen samanaikaisesti tyytyväinen myös aiempiin meriitteihinsä vuosien varrella. Mutta jos nyt lopettaa, niin tuleeko enää koskaan oikeasti takasin, saatika saako enää mahdollisuutta sellaisessa tallissa, jolla voittaa kauan tavoiteltu 3. mestaruus (tuskin). Taitaa olla paras kytätä Mersun/Ferrarin(/Renaultin) paikkoja 2019, tai toivoa ihmeitä ja tehdä 1 vuoden jatko McLarenilla vielä, ~35m€ liksalla luonnollisesti.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
6. sija Unkarista, Alonso voi viettää kesäloman tyytyväisenä. Jossain haastattelussa sanoi, että sopimusasiaa pitää miettiä syyskuussa, mitä lie silloin tapahtuukin. Tavallaan voisi jo lopettaa, kun sopimus päättyy tähän kauteen ja myöntää itselleen, että epäonnistui ja oppi myös häviämään urallaan ollen samanaikaisesti tyytyväinen myös aiempiin meriitteihinsä vuosien varrella. Mutta jos nyt lopettaa, niin tuleeko enää koskaan oikeasti takasin, saatika saako enää mahdollisuutta sellaisessa tallissa, jolla voittaa kauan tavoiteltu 3. mestaruus (tuskin). Taitaa olla paras kytätä Mersun/Ferrarin(/Renaultin) paikkoja 2019, tai toivoa ihmeitä ja tehdä 1 vuoden jatko McLarenilla vielä, ~35m€ liksalla luonnollisesti.
Tää oli kyllä kai vitsi? Miten Alonso on epäonnistunut? Tälläkin kaudella voisi sanoa jopa melko ilmiömäisiä suoritusksia. Ottaen huomioon Hondan tehoeron, Unkari oli kyllä huikea suoritus. McLarenin pirssi on kyllä oltava hyvä, koska jos noin alitehoisella autolla päästäään jo pisteille -> moottoritehojen parantuessa voittaja-auto Alonson käsissä.

Enkä usko itsekkään Ferrari-siirtoon, siellä on vain yksi kuljettaja ja toinen (Kimi) joutuu olemaan Sebastianin apuri. Mersulla ei ole tilaa ja Renaultin taso samaa tasoa kuin McLarenin, vaikka mylly on tehokkaampi. Joten McLaren jatko lienee luvassa. Veikkaan, että pysyy palkkakunkkuna, koska Hondan ja McLaren halu pitää Alonso on varsin korkea.
 
Viimeksi muokattu:

JJ-SS

Well-known member
Liittynyt
15.9.2010
Viestit
57
Tää oli kyllä kai vitsi? Miten Alonso on epäonnistunut? Tälläkin kaudella voisi sanoa jopa melko ilmiömäisiä suoritusksia. Ottaen huomioon Hondan tehoeron, Unkari oli kyllä huikea suoritus. McLarenin pirssi on kyllä oltava hyvä, koska jos noin alitehoisella autolla päästäään jo pisteille -> moottoritehojen parantuessa voittaja-auto Alonson käsissä.

Enkä usko itsekkään Ferrari-siirtoon, siellä on vain yksi kuljettaja ja toinen (Kimi) joutuu olemaan Sebastianin apuri. Mersulla ei ole tilaa ja Renaultin taso samaa tasoa kuin McLarenin, vaikka mylly on tehokkaampi. Joten McLaren jatko lienee luvassa. Veikkaan, että pysyy palkkakunkkuna, koska Hondan ja McLaren halu pitää Alonso on varsin korkea.
Jos Alonso siirtyisi IndyCar:iin ja lopettaisi tähän kauteen, tuskin kovin monikaan pitäisi Alonson 2015-2017 McLaren -vuosia onnistuneena.

Ei kuljettajana epäonnistunut, vaan joissain tallivalinnoissa.

Ferrarillahan paras vuosi oli aikanaan aina seuraava vuosi, nythän siitäkin on tultu alaspäin. Jotkut voi pitää sitäkin jonkin sortin epäonnistumisena.

Kun on ilmeinen mahdollisuus jatkaa yrittämistä, jos motivaatiota vielä riittää ajella vuosia ja näytttää että kuuluu edelleen lajin huipulle, niin kokeilkoot kun formulat on aina ollut se elämäntyö.

Moottoripuolen pitää onnistua lähivuosina. Ainakin kaksi vuotta kolmesta konsepti on rakennettu hyvin huonosti. 2015 täysin pieleen, 2016 selkeillä kehitysaskelilla hitaasti eteenpäin ja jotenkin kelvollisille pisteille useasti ilman sadekeliä/kolarisumia. 2017 tultiin taas selvästi alaspäin, mutta ei lähellekään 2015 -tasoa.

Ens vuonna heittää varmaan sellasen parannuksen moottoritehoihin, että talli on 5.-7. valmistajissa. Tämähän ei Alonsoa tyydytä todellakaan täysin, koska tulee taas maksamaan yhden vuoden pois kärkitalleista. 2019 sitten ovia aukenee, jos onnistuu ’’kohentamaan asemiaan kuskimarkkinoilla’’ ts. enemmän liikkeitä tallipaikoissa ja lopettamisia, ei kummempia.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Jos Alonso siirtyisi IndyCar:iin ja lopettaisi tähän kauteen, tuskin kovin monikaan pitäisi Alonson 2015-2017 McLaren -vuosia onnistuneena.

Ei kuljettajana epäonnistunut, vaan joissain tallivalinnoissa.

Ferrarillahan paras vuosi oli aikanaan aina seuraava vuosi, nythän siitäkin on tultu alaspäin. Jotkut voi pitää sitäkin jonkin sortin epäonnistumisena.

Kun on ilmeinen mahdollisuus jatkaa yrittämistä, jos motivaatiota vielä riittää ajella vuosia ja näytttää että kuuluu edelleen lajin huipulle, niin kokeilkoot kun formulat on aina ollut se elämäntyö.

Moottoripuolen pitää onnistua lähivuosina. Ainakin kaksi vuotta kolmesta konsepti on rakennettu hyvin huonosti. 2015 täysin pieleen, 2016 selkeillä kehitysaskelilla hitaasti eteenpäin ja jotenkin kelvollisille pisteille useasti ilman sadekeliä/kolarisumia. 2017 tultiin taas selvästi alaspäin, mutta ei lähellekään 2015 -tasoa.

Ens vuonna heittää varmaan sellasen parannuksen moottoritehoihin, että talli on 5.-7. valmistajissa. Tämähän ei Alonsoa tyydytä todellakaan täysin, koska tulee taas maksamaan yhden vuoden pois kärkitalleista. 2019 sitten ovia aukenee, jos onnistuu ’’kohentamaan asemiaan kuskimarkkinoilla’’ ts. enemmän liikkeitä tallipaikoissa ja lopettamisia, ei kummempia.
Kukaan ei muista kausia 2015-2017 Alonson epäonnistumisina, vaan Hondan erittäin isona pannukakkuna. Kyllä tuolla gridillä on monta kuskia, ketkä eivät kuulu ajosuoritusten perusteella F1:iii eikä Alonson suoritukset missään nimessä ole sitä. Ei kannata vertailla mitään kausia tai näin, Vettelinkin toinen vuosi oli erittäin surkea Ferrarilla, kolmas oli jo parempi. Tällä hetkellähän McLarenin vauhti on juurikin sijoita 5-7. ajamista, kun nyt laitteetkin ovat alkaneet kestämään. Itse epäilen, että McLarenin runko saattaa olla jopa tasoa Mersu ja Ferrari, kunhan mylly on vaan kunnossa.
 
Viimeksi muokattu:

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Rellu sulkemassa ovea Alonsolta.

Renault not ready to sign Fernando Alonso for 2018 F1 season

The Renault Formula 1 team would not be ready to meet Fernando Alonso's expectations in 2018 so is not a viable destination for him, says managing director Cyril Abiteboul.
"We know that it's going to take us a bit of time to have a car that can offer that, so clearly the one thing that I would not want is to have a frustrated Fernando in a Renault car, that's for sure."
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
En usko, että vuoden 2007 tapahtumilla on merkitystä. Paluu McLarenille osoittaa, että hommat unohtuu helposti. Kuten Alonso ja Hamilton ovat todenneet, he ovat kypsyneet kymmenen vuoden aikana rutkasti.

Ei Renault kannata ottaa Alonsoa (enkä usko, että Alonso vakavastai harkitsikaan), koska ei heidän kärryllä mestaruudesta taistella. Alonson motivaatio nousee ainostaan hyvällä autolla ja ainoa järkevä vaihtoehto on luottaminen McLarenin nousuun.
 
Ylös