Ferrari 4ever
Well-known member
Ferrari - 2005
Aika tehdä uusi otsikko tuleville uutisille, huhuille ja kaudelle yleensä. Osallistuminen F1-puolen keskusteluun jäi hieman vähäiseksi menneellä kaudella mutta koitetaan päästä takaisin oikeille raiteille!
Vuosi sitten oltiin tilanteessa, joka oli vastustajien kannattajille mieluinen ja punaiselle väelle taasen tietyllä tavalla epämukava. Schumacher oli kyllä uusinut mestaruutensa viimeisessä kilpailussa mutta Ferrarin tasaisuus oli hieman kateissa ja muut tallit olivat ottaneet eron melkein kokonaan kiinni - tai siltä se ainakin näytti. Talvella huhut Michelinin ylivoimasta sekä Mclarenin hurjasta iskukyvystä kelluivat vahvasti pinnalla ja ihmiset "tiesivät", että yksi aikakausi oli saapunut päätökseensä.
Melbournessa kuitenkin nähtiin, että todellisuus on usein tarua ihmeellisempää. Schumacherin ja Ferrarin ylivoima oli murskaavaa ja voisi väittää, että Mclarenin / Williamsin selkäranka oli katkennut jo ensimmäisen kilpailun jälkeen. Näissä merkeissä jatkettiin kilpailusta toiseen kunnes Schumi varmisti mestaruutensa Belgiassa. Järkevämmällä pisteytyksellä kausi olisi kaiketi ratkennut muutamaa kilpailua aikaisemmin. No, loppukaudesta Bari piti sitten lippua ylhäällä ja Schumacher keskittyi lähinnä vastapuolen viihdyttämiseen - suoritustason luonnollisen notkahduksen seurauksena.
Nyt lähdetään sitten puolustamaan mestaruutta jo kuudennen kerran perättäin ja odotuksista ei tarvitse edes puhua. Eurosportin haastattelussa mekaanikko totesi osuvasti :
"Ferrarilla kaikki tekevät työnsä luonnostaan korkeimmalla mahdollisella tasolla. Tiedämme sanomattakin johdon odotukset ja meihin kohdistuvan paineen. Motivaation saamme ainoastaan voitetuista kilpailuista sekä saavutetuista mestaruuksista."
Lähtö uudelle sesongille tulee olemaan kiinnostava myös sen takia, että sääntömuutokset sekoittanevat pakkaa oikein kunnolla - vuoden 2003 tapaan. Ferrarihan on tottunut rakentamaan toimivalle konseptille, radikaalien ratkaisujen sijasta, joten muutamia kysymysmerkkejä on ilmassa. Rory Byrne on todennut uudesta autosta vasta muutamia asioita. Luonnollisesti se on "parannus" edelliseen verrattuna mutta se tulee olemaan myös paljon hitaampi. FIA:n pykälät tekevät siis tehtävänsä.
"I think next year's car is going to be different in quite a few areas. It's still early days and we're still busy on all the research but I'm quite sure it's going to be another step forward."
"The 2005 car will be better than this year's, that's for sure. In terms of overall performance, it won't, because of the rule changes. But, technically, it will be a big step forward. We are going to be lapping at least a second slower, probably more than that - in fact, considerably more than that at most circuits."
Uutta menopeliä ei nähdä kuitenkaan radalla, kilpailuissa, kuin vasta alkukauden jälkeen. Tuttu juttu show kaikille. Hybridillä mennään siis ainakin pari kisaa uuden moottorisäännön takia, joka pakottaa motin kestämään kaksi kilpailua kerrallaan. Jos Mclaren ja kumppanit ovat omilla anti-Schumi raketeillaan jäljessä kun ruutulippu heilahtaa Melbournessa niin punaisten pilttuusta saadaan varmasti muutama leveä hymy kansainväliseen televisioon.
Tässä vielä kommentti tuosta hybridin käytöstä...
"Because the rules were finalised too late and because they are so significant, we've had to do a lot of work and research to optimise the 2005 car. If we wanted to produce it early, we'd have had to make too many compromises on performance - and we don't want to.
Aika tehdä uusi otsikko tuleville uutisille, huhuille ja kaudelle yleensä. Osallistuminen F1-puolen keskusteluun jäi hieman vähäiseksi menneellä kaudella mutta koitetaan päästä takaisin oikeille raiteille!
Vuosi sitten oltiin tilanteessa, joka oli vastustajien kannattajille mieluinen ja punaiselle väelle taasen tietyllä tavalla epämukava. Schumacher oli kyllä uusinut mestaruutensa viimeisessä kilpailussa mutta Ferrarin tasaisuus oli hieman kateissa ja muut tallit olivat ottaneet eron melkein kokonaan kiinni - tai siltä se ainakin näytti. Talvella huhut Michelinin ylivoimasta sekä Mclarenin hurjasta iskukyvystä kelluivat vahvasti pinnalla ja ihmiset "tiesivät", että yksi aikakausi oli saapunut päätökseensä.
Melbournessa kuitenkin nähtiin, että todellisuus on usein tarua ihmeellisempää. Schumacherin ja Ferrarin ylivoima oli murskaavaa ja voisi väittää, että Mclarenin / Williamsin selkäranka oli katkennut jo ensimmäisen kilpailun jälkeen. Näissä merkeissä jatkettiin kilpailusta toiseen kunnes Schumi varmisti mestaruutensa Belgiassa. Järkevämmällä pisteytyksellä kausi olisi kaiketi ratkennut muutamaa kilpailua aikaisemmin. No, loppukaudesta Bari piti sitten lippua ylhäällä ja Schumacher keskittyi lähinnä vastapuolen viihdyttämiseen - suoritustason luonnollisen notkahduksen seurauksena.
Nyt lähdetään sitten puolustamaan mestaruutta jo kuudennen kerran perättäin ja odotuksista ei tarvitse edes puhua. Eurosportin haastattelussa mekaanikko totesi osuvasti :
"Ferrarilla kaikki tekevät työnsä luonnostaan korkeimmalla mahdollisella tasolla. Tiedämme sanomattakin johdon odotukset ja meihin kohdistuvan paineen. Motivaation saamme ainoastaan voitetuista kilpailuista sekä saavutetuista mestaruuksista."
Lähtö uudelle sesongille tulee olemaan kiinnostava myös sen takia, että sääntömuutokset sekoittanevat pakkaa oikein kunnolla - vuoden 2003 tapaan. Ferrarihan on tottunut rakentamaan toimivalle konseptille, radikaalien ratkaisujen sijasta, joten muutamia kysymysmerkkejä on ilmassa. Rory Byrne on todennut uudesta autosta vasta muutamia asioita. Luonnollisesti se on "parannus" edelliseen verrattuna mutta se tulee olemaan myös paljon hitaampi. FIA:n pykälät tekevät siis tehtävänsä.
"I think next year's car is going to be different in quite a few areas. It's still early days and we're still busy on all the research but I'm quite sure it's going to be another step forward."
"The 2005 car will be better than this year's, that's for sure. In terms of overall performance, it won't, because of the rule changes. But, technically, it will be a big step forward. We are going to be lapping at least a second slower, probably more than that - in fact, considerably more than that at most circuits."
Uutta menopeliä ei nähdä kuitenkaan radalla, kilpailuissa, kuin vasta alkukauden jälkeen. Tuttu juttu show kaikille. Hybridillä mennään siis ainakin pari kisaa uuden moottorisäännön takia, joka pakottaa motin kestämään kaksi kilpailua kerrallaan. Jos Mclaren ja kumppanit ovat omilla anti-Schumi raketeillaan jäljessä kun ruutulippu heilahtaa Melbournessa niin punaisten pilttuusta saadaan varmasti muutama leveä hymy kansainväliseen televisioon.
Tässä vielä kommentti tuosta hybridin käytöstä...
"Because the rules were finalised too late and because they are so significant, we've had to do a lot of work and research to optimise the 2005 car. If we wanted to produce it early, we'd have had to make too many compromises on performance - and we don't want to.
Viimeksi muokannut moderaattori: