Ferrari 2005 - è buono?

Ferrari 4ever

Well-known member
Liittynyt
12.8.2001
Viestit
2669
Sijainti
Saarimaa
Ferrari - 2005

Aika tehdä uusi otsikko tuleville uutisille, huhuille ja kaudelle yleensä. Osallistuminen F1-puolen keskusteluun jäi hieman vähäiseksi menneellä kaudella mutta koitetaan päästä takaisin oikeille raiteille!

Vuosi sitten oltiin tilanteessa, joka oli vastustajien kannattajille mieluinen ja punaiselle väelle taasen tietyllä tavalla epämukava. Schumacher oli kyllä uusinut mestaruutensa viimeisessä kilpailussa mutta Ferrarin tasaisuus oli hieman kateissa ja muut tallit olivat ottaneet eron melkein kokonaan kiinni - tai siltä se ainakin näytti. Talvella huhut Michelinin ylivoimasta sekä Mclarenin hurjasta iskukyvystä kelluivat vahvasti pinnalla ja ihmiset "tiesivät", että yksi aikakausi oli saapunut päätökseensä.

Melbournessa kuitenkin nähtiin, että todellisuus on usein tarua ihmeellisempää. Schumacherin ja Ferrarin ylivoima oli murskaavaa ja voisi väittää, että Mclarenin / Williamsin selkäranka oli katkennut jo ensimmäisen kilpailun jälkeen. Näissä merkeissä jatkettiin kilpailusta toiseen kunnes Schumi varmisti mestaruutensa Belgiassa. Järkevämmällä pisteytyksellä kausi olisi kaiketi ratkennut muutamaa kilpailua aikaisemmin. No, loppukaudesta Bari piti sitten lippua ylhäällä ja Schumacher keskittyi lähinnä vastapuolen viihdyttämiseen - suoritustason luonnollisen notkahduksen seurauksena.

Nyt lähdetään sitten puolustamaan mestaruutta jo kuudennen kerran perättäin ja odotuksista ei tarvitse edes puhua. Eurosportin haastattelussa mekaanikko totesi osuvasti :

"Ferrarilla kaikki tekevät työnsä luonnostaan korkeimmalla mahdollisella tasolla. Tiedämme sanomattakin johdon odotukset ja meihin kohdistuvan paineen. Motivaation saamme ainoastaan voitetuista kilpailuista sekä saavutetuista mestaruuksista."

Lähtö uudelle sesongille tulee olemaan kiinnostava myös sen takia, että sääntömuutokset sekoittanevat pakkaa oikein kunnolla - vuoden 2003 tapaan. Ferrarihan on tottunut rakentamaan toimivalle konseptille, radikaalien ratkaisujen sijasta, joten muutamia kysymysmerkkejä on ilmassa. Rory Byrne on todennut uudesta autosta vasta muutamia asioita. Luonnollisesti se on "parannus" edelliseen verrattuna mutta se tulee olemaan myös paljon hitaampi. FIA:n pykälät tekevät siis tehtävänsä.

"I think next year's car is going to be different in quite a few areas. It's still early days and we're still busy on all the research but I'm quite sure it's going to be another step forward."

"The 2005 car will be better than this year's, that's for sure. In terms of overall performance, it won't, because of the rule changes. But, technically, it will be a big step forward. We are going to be lapping at least a second slower, probably more than that - in fact, considerably more than that at most circuits."

Uutta menopeliä ei nähdä kuitenkaan radalla, kilpailuissa, kuin vasta alkukauden jälkeen. Tuttu juttu show kaikille. Hybridillä mennään siis ainakin pari kisaa uuden moottorisäännön takia, joka pakottaa motin kestämään kaksi kilpailua kerrallaan. Jos Mclaren ja kumppanit ovat omilla anti-Schumi raketeillaan jäljessä kun ruutulippu heilahtaa Melbournessa niin punaisten pilttuusta saadaan varmasti muutama leveä hymy kansainväliseen televisioon.

Tässä vielä kommentti tuosta hybridin käytöstä...

"Because the rules were finalised too late and because they are so significant, we've had to do a lot of work and research to optimise the 2005 car. If we wanted to produce it early, we'd have had to make too many compromises on performance - and we don't want to.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Ferrari 4ever sanoi:
Aika tehdä uusi otsikko tuleville uutisille, huhuille ja kaudelle yleensä. Osallistuminen F1-puolen keskusteluun jäi hieman vähäiseksi menneellä kaudella mutta koitetaan päästä takaisin oikeille raiteille!

Vuosi sitten oltiin tilanteessa, joka oli vastustajien kannattajille mieluinen ja punaiselle väelle taasen tietyllä tavalla epämukava. Schumacher oli kyllä uusinut mestaruutensa viimeisessä kilpailussa mutta Ferrarin tasaisuus oli hieman kateissa ja muut tallit olivat ottaneet eron melkein kokonaan kiinni - tai siltä se ainakin näytti. Talvella huhut Michelinin ylivoimasta sekä Mclarenin hurjasta iskukyvystä kelluivat vahvasti pinnalla ja ihmiset "tiesivät", että yksi F1-historian aikakausista oli saapunut päätökseensä.

Melbournessa kuitenkin nähtiin, että todellisuus oli jälleen tarua ihmeellisempää. Schumacherin ja Ferrarin ylivoima oli murskaavaa ja voisi väittää, että Mclarenin / Williamsin selkäranka oli katkennut jo ensimmäisen kilpailun jälkeen. Näissä merkeissä jatkettiin kilpailusta toiseen kunnes Schumi varmisti mestaruutensa Belgiassa. Järkevämmällä pisteytyksellä kausi olisi kaiketi ratkennut muutamaa kilpailua aikaisemmin. No, loppukaudesta Bari piti sitten lippua ylhäällä ja Schumacher keskittyi lähinnä vastapuolen viihdyttämiseen - suoritustason luonnollisen notkahduksen seurauksena.

Nyt lähdetään sitten puolustamaan mestaruutta jo kuudennen kerran perättäin ja odotuksista ei tarvitse edes puhua. Eurosportin haastattelussa mekaanikko totesi osuvasti :

"Ferrarilla kaikki tekevät työnsä luonnostaan korkeimmalla mahdollisella tasolla. Tiedämme sanomattakin johdon odotukset ja meihin kohdistuvan paineen. Motivaation saamme ainoastaan voitetuista kilpailuista sekä saavutetuista mestaruuksista."

Lähtö uudelle sesongille tulee olemaan kiinnostava myös sen takia, että sääntömuutokset sekoittanevat pakkaa oikein kunnolla - vuoden 2003 tapaan. Ferrarihan on tottunut rakentamaan toimivalle konseptille, radikaalien ratkaisujen sijasta, joten muutamia kysymysmerkkejä on ilmassa. Rory Byrne on todennut uudesta autosta vasta muutamia asioita. Luonnollisesti se on "parannus" edelliseen verrattuna mutta se tulee olemaan myös paljon hitaampi. FIA:n pykälät tekevät siis tehtävänsä.

"I think next year's car is going to be different in quite a few areas. It's still early days and we're still busy on all the research but I'm quite sure it's going to be another step forward."

"The 2005 car will be better than this year's, that's for sure. In terms of overall performance, it won't, because of the rule changes. But, technically, it will be a big step forward. We are going to be lapping at least a second slower, probably more than that - in fact, considerably more than that at most circuits."

Uutta menopeliä ei nähdä kuitenkaan radalla - kilpailuissa - kuin vasta muutamien osakilpailujen jälkeen. Tuttu juttu show kaikille. Hybridillä mennään ainakin ensimmäiset kaksi kisaa uuden moottorisäännön takia, joka pakottaa motin kestämään ainakin kaksi kilpailua kerrallaan. Jos Mclaren ja kumppanit ovat omilla anti-Schumi raketeillaan jäljessä kun ruutulippu heilahtaa Melbournessa niin punaisten pilttuusta saadaan varmasti muutama leveä hymy kansainväliseen televisioon.

Tässä vielä kommentti tuosta hybridin käytöstä...

"Because the rules were finalised too late and because they are so significant, we've had to do a lot of work and research to optimise the 2005 car. If we wanted to produce it early, we'd have had to make too many compromises on performance - and we don't want to.

..ja sitten voimmekin rentoutua ja odotella hopeanuolten huimia talvitestejä, tallin sisällä kehittyvää kaksinkamppailua ja värikkäitä kommentteja sekä syitä Ferrarin mahdolliselle nöyryytykselle viimevuoden tapaan.





:thumbup:
Jos halusit tästä yleisen keskustelutopikin ensi vuoden suhteen, olisit voinut nimetä tämän hitusen järkevämmin.

Mitä tulee tuohon ensi kauteen, niin luulenpa ettei tämän vuoden alkupuoliskon kaltainen asetelma toistu. Elät haavemaailmassa jos kuvittelet että McLaren ja Williams tekevät samat virheet kuin 2003/2004 -offseasonilla. Tosiasia on se, että Wokingin tiimillä on nyt käytössään uusi tehdas, eikä vahvin kuljettajakaksikkokaan varmasti tallin panosta heikennä. Monty ja Kimi tietävät kumpikin, että yhteistyö on tärkeää. Lukeehan tuon jo miesten viimeaikaisista lausunnoista. Niin, ja muistuta minua, miten paljon Schumacherin suoritustaso laski kaudella 2002 mestaruuden varmistuttua. Se mies ei enää nuorene. Kauden 2005 jälkeen äijä huomaa olevansa pistetilastossa kolmas ja lyö hanskat naulaan.

Byrnen lausunnot ensi vuoden autosta voi oikeastaan jättää omaan arvoonsa (On toki totta, että autot hidastuvat). Onhan Norbert Haugkin jo ehtinyt julistamaan, että McLarenilla taistellaan ensi vuonna mestaruuksista. Kyllähän Ferrarilla on kaikki voiton avaimet taas käsissään. Testikieltoonhan ei heidän ole pakko suostua. Näin tiimi voisi varmistaa itselleen vieläkin ylivoimaisemman kauden kuin 2002 ja 2004 olivat. Ferrarillahan ei varmasti heitetä sitä avainnippua pois. Tyypithän ovat valmiita jo karsimaan elektroniikkaakin, jotta kustannuksia säästettäisiin. Sääli vain, että elektroniikan poistaminen ei tuo samanlaisia kustannussäästöjä kuin testikielto. Ja Ferrarillahan ollaan tunnetusti käytetty luistonestoa jo vuodesta 99 (Tämä ei missään nimessä ollut provokaatioyritys).

Älä vielä shampanjapulloja availe. :alppu:
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
Uutta menopeliä ei nähdä kuitenkaan radalla, kilpailuissa, kuin vasta alkukauden jälkeen. Tuttu juttu show kaikille. Hybridillä mennään siis ainakin pari kisaa uuden moottorisäännön takia, joka pakottaa motin kestämään kaksi kilpailua kerrallaan. Jos Mclaren ja kumppanit ovat omilla anti-Schumi raketeillaan jäljessä kun ruutulippu heilahtaa Melbournessa niin punaisten pilttuusta saadaan varmasti muutama leveä hymy kansainväliseen televisioon.

Tässä vielä kommentti tuosta hybridin käytöstä...
"Because the rules were finalised too late and because they are so significant, we've had to do a lot of work and research to optimise the 2005 car. If we wanted to produce it early, we'd have had to make too many compromises on performance - and we don't want to.
Tästähän Mäkki antoi viimekaudella hyvän esimerkin; eli kehitti montaa eri autoa samaan aikaan. :thumbup:

..ja sitten voimmekin rentoutua ja odotella hopeanuolten huimia talvitestejä, tallin sisällä kehittyvää positiivista ilmapiiriä ja värikkäitä kommentteja sekä syitä Ferrarin mahdolliselle nöyryytykselle viimevuoden tapaan
Ei Ferraria paljoa nöyryytetty tällä kaudella, korkeintaan Spassa ja Brasiliassa. Ensi kaudella varmasti pistetään punaisia autoja nippuun urakalla. :ahem: Ei ihme, että Ferrari ainoana vastustaa testirajoituksia. Muut tallit joka tapauksessa tulevat hyötymään perjantain ylimääräisistä harjoituksista joka radalla. Mäkki ainakin kolmannella autollaan kerää joka radalta dataa enemmän kuin tarpeeksi. Toivottavastr Maamme-laulu kuuluu sunnuntaisin useammin kuin Kolumbian virsi.
 

Ferrari 4ever

Well-known member
Liittynyt
12.8.2001
Viestit
2669
Sijainti
Saarimaa
Onhan se selvää, että Ferrarille testirajoitukset olisivat pahinta mahdollista myrkkyä. Luonnollisesti talli ajaa omaa etuaan tässä asiassa.

On todella mielenkiintoista nähdä, että miten Montoyan ja Räikkösen kaksinkamppailu tulee vaikuttamaan Schumacherin ja Barin mestaruustaistoon. Tulevat kuitenkin todennäköisesti napsimaan enemmän pisteitä toisiltaan kuin Rubens Schumilta. Tosin mistä sitä ikinä tietää.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Ferrarilla on asiat totta puhuen paremmin kuin hyvin.Tallilla on Bridgestonessa käytännössä täysin oma rengasvalmistaja muihin Michelinejä käyttäviin talleihin verrattuna, josta on hyötyä varsinkin nyt uusien rengassääntöjen takia (vaikka Sauber onkin poissa vahvuudesta) Eikä 2 kisan moottorisääntöäkään voi pitää järin epäedullisena ajatellen Ferrarin pomminvarmaa luotettavuutta.Ja toki lisänä lukuisten plustekijöiden joukkoon on tietenkin laskettava koko tallin tärkeimmän henkilöstön jatkaminen.

Aerodynaamisten sääntömuutosten en usko myöskään tuovan ongelmia.Kun lasketaan yhteen em tekijät Italialaisten nykyiseen tasoon suhteutettuna uskon että vaikka kausi mitä todennäköisimmin aloitetaan F2004-B (?) versiolla, eivät punaiset autot Melbournessa yllätä ketään... :rolleyes: ....tason pudotuksella ainakaan

Vakavia haastajia laskisin Ferrarin ja M.Schumacherin mestaruudelle olevan harvassa.Vahvimpana ja realistisimpana tietenkin Kimi Räikkösen ja Mclarenin.Monty toki omaa myös mahdollisuuden, mutta mies on mäkillä vasta ensimmäistä kauttaan

M.Webber voi Williamsilla ajaessaan yllättää monet, samoin kuin Renaultille siirtyvä G.Fisichella, kenen kanssa Alonso on vielä enemmän kuin ihmeissään :eek!:

Bar-Honda omaa toki myös yllätysmomentin Buttonin voimin, mutta miten todellinen se on.

Mutta kaikki on tässä vaiheessa vain arvailua voimasuhteista, oikea taso nähdään 110% varmuudella vasta Australiassa avausviikonloppuna :ahem:
 
Viimeksi muokattu:

Nopeahuoli

Pomo Hetteri
Liittynyt
5.4.2001
Viestit
27734
Sijainti
PDX, OR
Ferrari 4ever sanoi:


On todella mielenkiintoista nähdä, että miten Montoyan ja Räikkösen kaksinkamppailu tulee vaikuttamaan Schumacherin ja Barin mestaruustaistoon. Tulevat kuitenkin todennäköisesti napsimaan enemmän pisteitä toisiltaan kuin Rubens Schumilta. Tosin mistä sitä ikinä tietää.
No sen tietaa siita, etta nama tallit ovat jo monta vuotta ajaneet taysin eri taktiikoilla. Kenellekaan (ei myoskaan sinulle) voi olla yllatys, etta McLarenilla ajetaan kilpaa niin kauan myos tallikaveria vastaan kunnes tilanne (ja ehdottoman loppukaudesta) toisin vaatii. Tama on nahty monen monta vuotta.

Ja taysin painvastaisesti Ferrarilla ajetaan ja tehdaan duunia vain Schumille (missa ei pelkan voittamisen kannalta ole mitaan pahaa, rehellisen kilpailun kannalta kyllakin). Barrichello ei ole syonyt Ferrari aikanaan yhtaan pistetta Schumilta, eika tule syomaan tulevanakaan kautena. Painvastoin Schumi, ja itse Ferrari, on syonyt Barrichellolta montakin. Tasta on nayttoja vuosien varrelta, jopa rangaistustoimenpiteita myoten.

Se mita tulevalla kaudella tullaan nakemaan on vihdoin sellainen tallikoostumus, jota me pidemman linjan F1-seuraajat olemme jo pitkaan kadet puuhkassa ja lajiin taysin kyllastyneina toivoneet. Niihin totuimme 80-luvun alussa, 80-luvun lopussa ja miksei hieman myos 90-luvun alussa. Tiukkaa taistelua lahes tasavahvoilta tallikavereilta, jotka ovat tulisieluisia, ramapaisia ja ennen kaikkea (ainakin omasta mielestaan) maailman parhaita kuskeja: You dont f**k with me pal!

Oma veikkaukseni tulevasta onkin, etta Schumi vie mestaruuden jalleen kerran, mutta McLarenilla naytellaan koko kauden mielenkiintoisin naytos. Naytos, joka jattaa taman Ferrarin jokavuotisen farssin varjoonsa 100-0. Lehdet tulevat kirjoittamaan Pablon ja Kimin taistoista enemman kuin Schumin ylivoimaisista voitoista. Media tekee heista tana vuonna isompia staroja (vaara, karisma ja hulluus) kun Schumi on koskaan ollut. Kauden lopussa juhlitaan Michael "ai taasko, aijjaha??" Schumacherin mestaruutta, mutta kilvan ylistetaan seka McLarenia etta Pabloa ja Kimia siita, etta kilpa-autoilu ja verissa pain taistelu on tullut taas takaisin F1:iin. Elakoon kilpa-autoilu, elakoon rehti peli!

Ja silloin kiinnostuu Jenkitkin lajista (ja sehan tietaa rahaa ja arvostusta)... Laji lahtee uuteen nousuun. Odotellen samalla hiljaisen tyytyvaisena koko F1-historian menestyksekkaimman, mutta samalla koko lajin maineen mustanneen Schumin elakkeelle vetaytymista.

Toivoa on.
 

Musta Pekka

Well-known member
Liittynyt
1.6.2003
Viestit
431
Sijainti
Täällä näin
Joo Ferrari taistelee alkukaudesta tasaisesti mäkin ja williamssin kanssa, BAR notkahti hitusen taaksepäin eikä ole ihan niin vahvoilla enää, Renaultin auto on hyvä mutta moottorista on kadonnut luotettavuus. Ferrarin saadessa uuden auton on Ferrari radasta riippumatta 0.2-0.5sek muita edellä per kierros.

MM Tilanne 3 kisan jälkeen
M Shumi 18
Räikkönen 16
Montoya 15
Barrichello 12
...
...
...

Tässä siis minun arvioni:)
 

312T4

Lehtori
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
14346
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
Ferrarin menestys perustuu nykyään ensiluokkaiseen tiimityöhön, loistaviin insinööreihin ja suunnittelijoihin sekä valtavaan itseluottamukseen. Rahaa on myös käytössä riittävästi! Vanhana Ferrarifanina olen itsekkin äimistellyt tätä ylivoimaa ja odottanut pelonsekaisin tuntein alamäen alkua. Sitä ei ole tullut - onneksi!Uuskon, ettei ensikaudella ylivoima voi olla näin suurta; ehkä tulee kausi vuoden 2000 tyyliin:confused: :thumbup:
 

Ferrari 4ever

Well-known member
Liittynyt
12.8.2001
Viestit
2669
Sijainti
Saarimaa
Kun katsotaan vuosittaisia budjetteja niin suurin ero syntyy testeihin käytetyissä resursseissa. Ferrarilla luvut nousevat lähemmäksi sataa miljoonaa dollaria kun taasen toisena oleva Williams käyttää rahaa puolet vähemmän. Myös palkoissa Ferrari on luonnollisesti muita korkeammalla. Mclarenilla taasen syydetään kehitystyöhön eniten rahaa.

Uskomaton työmoraali ja omistautuminen omalle asialleen on Ferrarin ase muita tiimejä vastaan. Säännöistä puhuminen onkin sitten haihattelua, jolla osa vastapuolesta yrittää vähätellä Scuderian saavutuksia. Uusi pisteytys ja monet muut säännöt ovat yrittäneet antaa tasoitusta muille talleille, tulos pysyy kuitenkin samana. Habeas corpus. On luonnollista, että lajin tärkeimmällä ja sitä hallitsevalla tallilla on viimeinen sana sanottavana.

On totta, että kausina 02/04 useampi kuljettaja olisi kyennyt mestaruuteen autolla, jonka luotettavuus ja nopeus oli Jumalaista. Mutta Schumacherin tapaista päättäväisyyttä ja omistautumista omalle tallille ei löydy muista kuljettajista. Hän toi menestyksen mukanaan ja ilman häntä tuskin olisimme nykyisin tässä tilanteessa. Jos halutaan puhua ajotaidosta niin miehellä on sellaisia näyttöjä kuluneilta vuosilta, että kukaan nykyisistä (motivoitunut Jacques poikkeuksena) kuljettajista ei pysty vastaamaan niihin edes päiväunissaan.

Rambotoya kykeni hädin tuskin pitämään Ralfin aisoissa ja kuinka moni teistä pitää Ralfia Michaelin veroisena kuljettajana? Räikkönen on lupaus - se on selvä - mutta meriiteiltään lähinnä A.Yoong kun häntä vertaa Schumiin. Parempi kuljettaja kuin Schumacher saman ikäisenä? Siitäkin voi olla montaa mieltä. Michael haastoi useamman lajin legendan radalla nuorempana ja voitti ensimmäisen mestaruutensa saman ikäisenä.

Tuleva kausi tulee puhumaan puolestaan : A ciascuno il suo.
 
Viimeksi muokattu:

Ferrari 4ever

Well-known member
Liittynyt
12.8.2001
Viestit
2669
Sijainti
Saarimaa
Minulla on tässä tiedostona kohtuullisen tarkat arviot budjeteista jokaiselle tallille. Kas tässä :

Total $2,141,100,000

$443,800,000 Ferrari
$353,300,000 Williams
$304,600,000 McLaren
$290,400,000 Toyota
$225,100,000 BAR
$206,800,000 Renault
$119,500,000 Sauber
$ 79,200,000 Jordan
$ 78,800,000 Jaguar
$ 39,600,000 Minardi

Operating the cars at tests $260,800,000
$88,000,000 Ferrari
$48,000,000 Williams
$29,100,000 McLaren
$24,700,000 Toyota
$22,000,000 BAR
$19,800,000 Sauber
$14,600,000 Renault
$ 7,500,000 Jaguar
$ 3,700,000 Jordan
$ 3,400,000 Minardi

Team salaries $194,000,000
$41,400,000 Ferrari
$32,300,000 Toyota
$30,300,000 McLaren
$24,000,000 Williams
$16,500,000 Renault
$12,800,000 BAR
$12,700,000 Sauber
$10,600,000 Jaguar
$ 8,800,000 Jordan
$ 5,300,000 Minardi

Research and development $173,000,000
$35,000,000 McLaren
$21,500,000 Toyota
$20,300,000 Williams
$20,000,000 Ferrari
$16,900,000 Renault
$16,500,000 BAR
$15,400,000 Jaguar
$14,600,000 Sauber
$12,600,000 Jordan
$ 200,000 Minardi .:dunno:

Driver salaries $132,000,000
$44,000,000 Ferrari
$24,000,000 BAR
$20,000,000 Williams
$13,500,000 McLaren
$ 8,000,000 Jordan
$ 7,500,000 Toyota
$ 6,800,000 Sauber
$ 6,200,000 Renault
$ 1,500,000 Jaguar
$ 500,000 Minardi

Tuossa nuo neljä, jotka mainitsin. Tässä on näitä paljon enemmänkin mutta ei viitsi floodata yhtä sivua täyteen
 
Viimeksi muokattu:

Ferrari 4ever

Well-known member
Liittynyt
12.8.2001
Viestit
2669
Sijainti
Saarimaa
Tuo on muistaakseni tehty ennen edellisen kauden alkua. Tiedä sitten, että kuinka paljon luvut ovat muuttuneet.
 

Moderaattorit

Super Moderator
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
1391
Nyt on tästä otsikosta siirretty pois aiheeseen liittymättömät viestit. Otsikon tarkoituksena on keskustella ensi kaudesta, kuten hieman muokattu alustus osoittaa. Jos tulee pakottava tarve keskustella menneistä, tehkää se F1-vapaan puolella otsikossa Eeppistä vääntöä vanhoista asioista .
 

miika

Well-known member
Liittynyt
14.10.1999
Viestit
1141
Nerokkaasti muut tallit, kuten esimerkiksi "vaatimattoman" summan juuri uuteen tehtaaseensa sijoittanut McLaren ja muut keksivät vaatia säästöjä juuri testaamisesta...
 

Pete

Well-known member
Liittynyt
28.11.1999
Viestit
1211
Sijainti
Oulu
miika sanoi:
Nerokkaasti muut tallit, kuten esimerkiksi "vaatimattoman" summan juuri uuteen tehtaaseensa sijoittanut McLaren ja muut keksivät vaatia säästöjä juuri testaamisesta...
Niin, onneksi Ferrari ei ole ajanut vain omaa etuaan sääntömuutosvaatimuksissa. Yllättävän usein FIA & Ferrari on täysin yhtämieltä siitä, mihin sääntöjä pitäisi muokata. Muut raukat yrittävät sitten joukolla asettua FIAa ja Ferraria vastaan, vaikka heidän tarkoitusperänsä ovat täysin puhtoisia.
 

Rami

Well-known member
Liittynyt
16.10.1999
Viestit
898
Sijainti
Lohja
Mikse tämä forumi anna kirjoittaa Ilta-sanomat linkkiä :confused:
Nico Rosberg haluaa päästä Ferrari-talliin

Hyviä uutisia suomalaisille:thumbup:
 
Viimeksi muokattu:

Pete

Well-known member
Liittynyt
28.11.1999
Viestit
1211
Sijainti
Oulu
Originally posted by Rami Nico Rosberg haluaa päästä Ferrari-talliin
Tuossa itse jutussa ei sitten puhuttu Ferrarista mitään. :doubtful: Tai ei ainakaan siinä mitä netissä julkaistaan. Nico on kääntänyt sitten takkia kun noin vuosi sitten kun Williams-paikasta höpistiin, Nico sanoi ettei Ferrari kiinnosta, koska siellä ei saa ajaa vapaasti kilpaa. Itseä ei hirveämmin haittaa jos suomalais-kuski ajaa Ferrarilla, mutta kuvottavaa tallin toiminta on jokatapauksessa.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
miika sanoi:
Nerokkaasti muut tallit, kuten esimerkiksi "vaatimattoman" summan juuri uuteen tehtaaseensa sijoittanut McLaren ja muut keksivät vaatia säästöjä juuri testaamisesta...
McLarenin tehtaassa tehdään paljon muutakin kuin rakennetaan F1-autoja, ja vanha tehdas oli 80-luvulta
(mm. Williams teki vastaavan päivityksen 90-luvulla jo).
McLarenin työsarka on lisääntyny paljonkin noista ajoista, jtoen ei ihme että uusi Paragon rakennettiin.
McLaren myöskin tuottaa voitoa varsinkin muiden projektiensa ansiosta, joten miksei rahaa voisi käyttää uusien toimitilojen rakentamiseen?
miten se testikieltoon yleensäkään liittyy, eihän Mäcillä olla suoranaisesti rahapulassa, vaan kyseessä on halu karsia kustannuksia muidenkin hyödyksi.

pointtihan tuolla testirajoituksella on tiputtaa kustannuksia jo pienienkin tiimien tähden, luultavasti Mäcillä olis kyllä pätäkkää löytynyt testaamiseen jos sikseen olisi tullut...
Testirajoituksen nään itse hyvänä koska myös Jordanilla ja Minardilla on näin ollen mahkut ajaa saman verran testiä kuin huipputiimienkin...
 
Viimeksi muokattu:

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Pete sanoi:
Niin, onneksi Ferrari ei ole ajanut vain omaa etuaan sääntömuutosvaatimuksissa. Yllättävän usein FIA & Ferrari on täysin yhtämieltä siitä, mihin sääntöjä pitäisi muokata. Muut raukat yrittävät sitten joukolla asettua FIAa ja Ferraria vastaan, vaikka heidän tarkoitusperänsä ovat täysin puhtoisia.
niin Ferrarihan ei tuohon testikieltoon ole mukaan lähtenyt, ainakin vielä hetki sitten Todt oli jyrkästi kieltänyt moiset sopimukset...
 

312T4

Lehtori
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
14346
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
FO110K sanoi:
niin Ferrarihan ei tuohon testikieltoon ole mukaan lähtenyt, ainakin vielä hetki sitten Todt oli jyrkästi kieltänyt moiset sopimukset...
Eikä muuten lähdekkään - muut tallit eivät onneksi Ferraria ohjaile:thumbup:
 
Ylös