Ferrari 2024: "Box box. 4 tires? Question."

TeamVerstappen

Max Verstappen & Red Bull Racing
Liittynyt
17.1.2023
Viestit
312
Albon sanoi että "the car is what it is" kauden alussa, sen jälkeen mihin auto lähtee kehittymään on se kehityssuunta joka on nopeampi. Perezhän halusi vanhemman kehitysversion joka sopi hänelle paremmin, mutta Red Bullilla ei sellaista vanhaa mallia enää ollut koska se ei ole nopea. Havainnollistetaan keissiä vaikka niin että Perez halusi fillariinsa apupyörät takaisin että pysyisi paremmin pystyssä, ei varmasti tarvitse kysyä kumpi fillari olisi nopeampi, apupyörillä vai ilman.

Se että autoa kehitetään johonkin suuntaan niin autosta pyritään tekemään nopea, eikä kädenlämpöinen molemmille kuskille että molemmilla kuskeilla olisi tasapuolista ja mukavaa.
Ei siellä kenellekään kuskeille rakenneta varta vasten autoja.

Autot suunnitellaan ja rakennetaan niin nopeaksi kuin mahdollista, ja se on kuskin homma sitten sopeutua ja ajaa sillä mahdollisimman nopeasti. Se on hyvin pieniä asioita mitä hienosäädetään kuskien palautteen ja toiveen mukaisiksi.
Writing for The Players' Tribune, Albon spoke at length about his time at, and demotion from, Red Bull, along with his memories of the first few days at the wheel of the RB15.

"When I got in the car and had a few sessions under my belt, I thought of Pierre," said Albon, before adding a message aimed at Gasly in solidarity: "I get it. I get it, mate."

"This isn’t to throw shade at anyone at Red Bull Racing or Max or anything, honestly. But the car is set up in a unique way that is built around the lead driver, and that’s Max. And, look, I totally get why.

"I mean, when all is said and done, he might be the greatest driver of all time. But he has a very distinct style of driving, and he likes the car set up a certain way that’s hard for a lot of drivers to sync up with. Of course, you can tinker and tweak your own car but just the Red Bull in general is suited to Max’s style."
 
Viimeksi muokattu:

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4246
Noinhan se menee, että autoa viedään tallin ykkösnyrkin ajotavan suuntaan, koska oletus on, että näin saadaan parempia tuloksia.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5124
Tuo on vain tietty otanta kaudesta jonka valitsit tarkasti. Tuoltakin ajalta käytännössä ovat tasoissa jos ottaa teknisestä viasta johtuvan Abu Dhabin keskeytyksen pois, ja ainoastaan sen takia että hän keskeytti Belgiassa. Mikset vain laske pisteitä sen jälkeen kun Hamilton lopetti testaamisen 8 ensimmäisen kisan jälkeen? Me molemmat taidamme tietää miksi
Olen pahoillani ettei lajin kesätauon ajankohta sovi agendaasi. Koko kaudesta ei saa laskea pisteitä, eikä ensimmäisestä puolikkaasta eikä kesätauon jälkeisestä joka ollut perinteisesti kauden puolivälin hengähdystauko. Belgian törttöily pitäisi katsoa läpi sormien. Myös tallipomot näkivät Russellin parempana sinä kautena. Aika paljon joudutaan tekemään latua 7-kertaiselle maailmanmestarille että kausi 2022 saataisiin pois laskuista.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5124
Writing for The Players' Tribune, Albon spoke at length about his time at, and demotion from, Red Bull, along with his memories of the first few days at the wheel of the RB15.

"When I got in the car and had a few sessions under my belt, I thought of Pierre," said Albon, before adding a message aimed at Gasly in solidarity: "I get it. I get it, mate."

"This isn’t to throw shade at anyone at Red Bull Racing or Max or anything, honestly. But the car is set up in a unique way that is built around the lead driver, and that’s Max. And, look, I totally get why.

"I mean, when all is said and done, he might be the greatest driver of all time. But he has a very distinct style of driving, and he likes the car set up a certain way that’s hard for a lot of drivers to sync up with. Of course, you can tinker and tweak your own car but just the Red Bull in general is suited to Max’s style."
Jos tallissa kuunneltaisiin enemmän Pereziä niin Red Bull ajattaisi molempia kuskeja vanhalla kehitysversiolla koska talli ei voi kuskata kahta eri versiota autosta kisaviikonlopuille. Sillä on varmasti syynsä että paukut laitetaan alkukauden jälkeen Verstappenin koriin kun tallikavereille ei nopeampi auto sovi.

Kuten Albonkin toteaa että uunista tulee auto jota lähdetään kehittämään nopeammaksi ja kehityssuunta menee Maxin suuntaan ja onko ihme jos hän voittaa yksinkin valmistajien mestaruuden.

https://amp.formula1.com/en/latest/article.its-eye-watering-albon-shares-the-secrets-of-verstappens-unique-driving.3Dlce2QkRGzUDLMtDf3dOs.html

“The first thing is, a lot of people say that car is built around him, he’s kind of like the Michael Schumacher of Ferrari, he’s created this team around him,” began Albon as he discussed what it was like to be Verstappen’s team mate.

“Truthfully, the car is what it is, he is very quick, so what ends up happening is… He has quite a unique driving style, it’s not that easy to get along with.

“Everyone has a driving style, I would say my driving style is a bit more on the smooth side, but I like a car that has a good front-end, so quite sharp, quite direct. Max does too, but his level of sharp and direct is a whole different level – it’s eye-wateringly sharp.

Albon went on to explain that, as a season wears on and car developments arrive, a “snowball” effect is created and adds even more pressure to the driver in the opposite car to Verstappen.

“What ended up happening was, especially during my year, you start off being a little bit behind, but not by much, and then as the season goes on, Max wants this front-end in the car, he wants his car to be sharper, sharper,” the Thai-British racer commented.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2801
Aika pieni se otanta edelleen on loppupeleissä autoista joilla Max on päässyt ajamaan ja toisaalta myös tallikavereista. Vaikka nyt selvää jälkeä on varsinkin viime vuodet tehnyt, niin eipä tuota varmaksi voi sanoa miten jotakin huippukuskia vastaan kääntyisi.

Mutta sinänsä en kyllä pidä mitenkään mahdottomana sitäkään, että Max olisi oikeasti tämän hetken tai jopa kaikkien aikojen paras. Omasta mielestä yllättävän pienellä huomiolle jää se fakta, että on aivan maailman kärkeä myös simulaattoripuolella, missä väittäisin että se absoluuttinen taso huipulla on vielä tosielämää kovempi.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5124
Aika pieni se otanta edelleen on loppupeleissä autoista joilla Max on päässyt ajamaan ja toisaalta myös tallikavereista. Vaikka nyt selvää jälkeä on varsinkin viime vuodet tehnyt, niin eipä tuota varmaksi voi sanoa miten jotakin huippukuskia vastaan kääntyisi.

Mutta sinänsä en kyllä pidä mitenkään mahdottomana sitäkään, että Max olisi oikeasti tämän hetken tai jopa kaikkien aikojen paras. Omasta mielestä yllättävän pienellä huomiolle jää se fakta, että on aivan maailman kärkeä myös simulaattoripuolella, missä väittäisin että se absoluuttinen taso huipulla on vielä tosielämää kovempi.
Kenelläkään muulla gridillä ei tiettävästi ole yhtä yliohjaava ajotyyliä joten vaikea siinä on tallikaverin sopeutua jos tämä kehityslinja on se jolla saadaan nopeutta. Ei siellä kiusanpäällen aleta autosta tekemään hankalaa toiselle kuskille vaan haetaan nopeutta.

Sitten kun yhtälöön lisätään vielä sadekeli niin meno on vielä murhaavampaa muihin verrattuna. Kaikki suuret nimethän ovat yleensä olleet taitureita myös sateella.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4246
Niin se tulee Maxikin kärjestä, eikä tätä siinä kohtaa sitten enää niin hurratakaan kun auto ei enää ole näin hyvä mitä se on ollut.
Nyt miehen+auton meno kyllä näyttää pysäyttämättömältä, mutta onko maailman paras, niin en menisi sanomaan. Aina se kauden huippukuski saa samaa hypetystä
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4246
Sitten kun yhtälöön lisätään vielä sadekeli niin meno on vielä murhaavampaa muihin verrattuna. Kaikki suuret nimethän ovat yleensä olleet taitureita myös sateella.
kyllä Maxillekin aikamoinen konttaus on osunut kohdalle sadekelillä, kun auto ei ollut iskussa.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5124
Niin se tulee Maxikin kärjestä, eikä tätä siinä kohtaa sitten enää niin hurratakaan kun auto ei enää ole näin hyvä mitä se on ollut.
Nyt miehen+auton meno kyllä näyttää pysäyttämättömältä, mutta onko maailman paras, niin en menisi sanomaan. Aina se kauden huippukuski saa samaa hypetystä
Kaikki loppuu aikanaan, myös Verstappenin ylivoima, ehkä tähänkin voi hommata aamukamman niin on jotain mitä odottaa. Jotenkin jännä ajankohta kyseenalaistaa hänen asemansa lajissa jossa on juuri paukuttanut ennätykset uusiksi. Kun on huipulla niin aina löytyy huutelijoita kuten Ocon että näyttäisi Verstappenille kaapin paikan Red Bullilla. Koittaisi ensin itse dominoida tämän hetkistä tallikaveria.
kyllä Maxillekin aikamoinen konttaus on osunut kohdalle sadekelillä, kun auto ei ollut iskussa.
Kuka on sitten mielestäsi tämän hetken paras märällä kelillä?

Sinulla on jännä tapa poimia Pereziltä ja Verstappenilta yksittäisiä kisoja ja tehdä johtopäätökset. Jos Latifi ottaa kauden ainoat pisteet sadekelillä, tekeekö se hänestä sadekelin spesialistin? Totta kai kaikille sattuu joskus huonoja kisoja.

Brasiliassa 2016 nuori Verstappen ohitteli kaatosateessa sakkia kuin muut olisivat olleet F2-autoja. Japanissa 2022 Verstappen veti 28 kierroksen tynkäkisassa yli 25sek kaulan kaatosateessa toisena olevaan. On ihan yleisesti tiedossa että kun vettä tulee niin yleensä Verstappen ja Hamilton ovat silloin vahvoilla.
 

TeamVerstappen

Max Verstappen & Red Bull Racing
Liittynyt
17.1.2023
Viestit
312
Olen pahoillani ettei lajin kesätauon ajankohta sovi agendaasi. Koko kaudesta ei saa laskea pisteitä, eikä ensimmäisestä puolikkaasta eikä kesätauon jälkeisestä joka ollut perinteisesti kauden puolivälin hengähdystauko. Belgian törttöily pitäisi katsoa läpi sormien. Myös tallipomot näkivät Russellin parempana sinä kautena. Aika paljon joudutaan tekemään latua 7-kertaiselle maailmanmestarille että kausi 2022 saataisiin pois laskuista.
Miksi jättäisimme kisoja välistä, ja laskisimme pisteitä jostain sinun valitsemasta ihmeellisestä ajankohdasta? Me voimme laskea pisteet heti siitä kisasta kun Hamilton lopetti "testaamisen". Eikö tämä kuulosta luonnollisesti järkevimmältä vaihtoehdolta tälläisessä tilanteessa? 🤣

Hamilton keräsi enemmän pisteitä kuin Russell heti siitä kisasta lähtien kun lopetti testaamisen. Hyvin yksinkertaista.
 

TeamVerstappen

Max Verstappen & Red Bull Racing
Liittynyt
17.1.2023
Viestit
312
Jos tallissa kuunneltaisiin enemmän Pereziä niin Red Bull ajattaisi molempia kuskeja vanhalla kehitysversiolla koska talli ei voi kuskata kahta eri versiota autosta kisaviikonlopuille. Sillä on varmasti syynsä että paukut laitetaan alkukauden jälkeen Verstappenin koriin kun tallikavereille ei nopeampi auto sovi.

Kuten Albonkin toteaa että uunista tulee auto jota lähdetään kehittämään nopeammaksi ja kehityssuunta menee Maxin suuntaan ja onko ihme jos hän voittaa yksinkin valmistajien mestaruuden.
Albon kertoi että heti kun ensimmäisen kerran istui autoon ja ajoi pari sessiota, hän ymmärsi heti mistä on kyse. Eli Red Bullin auto on jo tullessaan rakennettu Verstappenille, ja kehityssuunta menee juuri kuten sanoit myös tämänkin jälkeen Maxin suuntaan. En yhtään ihmettele että Daniel Ricciardon jälkeisillä tallikavereilla on voinut olla vaikeaa.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4246
Kaikki loppuu aikanaan, myös Verstappenin ylivoima, ehkä tähänkin voi hommata aamukamman niin on jotain mitä odottaa. Jotenkin jännä ajankohta kyseenalaistaa hänen asemansa lajissa jossa on juuri paukuttanut ennätykset uusiksi. Kun on huipulla niin aina löytyy huutelijoita kuten Ocon että näyttäisi Verstappenille kaapin paikan Red Bullilla. Koittaisi ensin itse dominoida tämän hetkistä tallikaveria.Kuka on sitten mielestäsi tämän hetken paras märällä kelillä?

Sinulla on jännä tapa poimia Pereziltä ja Verstappenilta yksittäisiä kisoja ja tehdä johtopäätökset. Jos Latifi ottaa kauden ainoat pisteet sadekelillä, tekeekö se hänestä sadekelin spesialistin? Totta kai kaikille sattuu joskus huonoja kisoja.

Brasiliassa 2016 nuori Verstappen ohitteli kaatosateessa sakkia kuin muut olisivat olleet F2-autoja. Japanissa 2022 Verstappen veti 28 kierroksen tynkäkisassa yli 25sek kaulan kaatosateessa toisena olevaan. On ihan yleisesti tiedossa että kun vettä tulee niin yleensä Verstappen ja Hamilton ovat silloin vahvoilla.
Jokainen kisa on erilainen. Välillä osuu kohdalleen ja välillä ei. Osa erottuu kokonaisuutena toisista, kuten nyt esim Max, Ham, Lando, Alo ym.

Mulle henkilökohtaisesti ei ole mitään väliä, että kuka olisi jotenkin kaikkein paras, koska seuraavassa kisassa se ei välttämättä enää siltä näytä.

Eikä sitä pysty oikein millään mittarilla edes mittaamaankaan, ainakaan ruudun tältä puolelta, kun yleensä ajavat eri autoilla. On vain mielipiteitä, jokaisella omansa.
 

TeamVerstappen

Max Verstappen & Red Bull Racing
Liittynyt
17.1.2023
Viestit
312
Jokainen kisa on erilainen. Välillä osuu kohdalleen ja välillä ei. Osa erottuu kokonaisuutena toisista, kuten nyt esim Max, Ham, Lando, Alo ym. Mulle henkilökohtaisesti ei ole mitään väliä, että kuka olisi jotenkin kaikkein paras, koska seuraavassa kisassa se ei välttämättä enää siltä näytä.
Aikalailla samaa mieltä. Itse vaikka Maxin fani olenkin, niin en itse henkilökohtaisesti pysty laittamaan häntä selvästi parhaimmaksi joukosta Lando,Leclerc,Russell, ennenkuin on todistanut että pystyy tuomaan mestaruuden tiukassa mestaruuskamppailussa. 2021 suli aivan totaalisesti neljässä viimeisessä kisassa, hänen täytyi voittaa vain ja ainoastaan yksi kisa. Samoin myös Leclercillä 2022 tuli virheitä tiukoissa paikoissa, ja sitten Lando ei ole koskaan edes vielä voittanut.

Ainoat kuskit jotka ovat mielestäni todistaneet itsensä ovat Alonso ja tietenkin Hamilton, ja omasta mielestäni näiden muiden kuskien pitää vielä todistaa itsensä jotta voitaisiin nostaa heidät keskusteluun kokonaisvaltaisesti parhaasta kuljettajasta sarjassa. Nopeudessa voivat olla lähellä tai edellä, mutta kokonaisvaltaisesti heidän pitää parantaa, tai ovat katsomattomia kortteja (Russell, Norris)
 
Viimeksi muokattu:

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5124
Miksi jättäisimme kisoja välistä, ja laskisimme pisteitä jostain sinun valitsemasta ihmeellisestä ajankohdasta? Me voimme laskea pisteet heti siitä kisasta kun Hamilton lopetti "testaamisen". Eikö tämä kuulosta luonnollisesti järkevimmältä vaihtoehdolta tälläisessä tilanteessa?

Hamilton keräsi enemmän pisteitä kuin Russell heti siitä kisasta lähtien kun lopetti testaamisen. Hyvin yksinkertaista.
Sinulla tosiaan on aina ollut omat uniikit pistetaulukot Hamiltonia varten kausille 2021 ja 2022. Ihan yleisesti tallipäälliköitä myöden Russellin kausi nähtiin parempana kuin Hamilton, ja onko ihme kun Hamilton itsekin totesi kauden olleen uransa surkeimpia ellei surkein.

Albon kertoi että heti kun ensimmäisen kerran istui autoon ja ajoi pari sessiota, hän ymmärsi heti mistä on kyse. Eli Red Bullin auto on jo tullessaan rakennettu Verstappenille, ja kehityssuunta menee juuri kuten sanoit myös tämänkin jälkeen Maxin suuntaan. En yhtään ihmettele että Daniel Ricciardon jälkeisillä tallikavereilla on voinut olla vaikeaa.
Montakohan mestaruutta Red Bullilla olisi voitettu jos autonkehityksessä olisi kuunneltu enemmän Gaslyä, Albonia tai Pereziä? Max on ilmeisen hyvä mitä tulee osallistuminen autonkehitykseen kun katsoo tuloksia.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5124
Aikalailla samaa mieltä. Itse vaikka Maxin fani olenkin, niin en itse henkilökohtaisesti pysty laittamaan häntä selvästi parhaimmaksi joukosta Lando,Leclerc,Russell, ennenkuin on todistanut että pystyy tuomaan mestaruuden tiukassa mestaruuskamppailussa.
Tietysti Verstappenillahan tässä se näytön paikka on ennen kuin hänet voidaan laittaa samalle viivalle Norriksen, Leclercin ja Russellin kanssa.
 

TeamVerstappen

Max Verstappen & Red Bull Racing
Liittynyt
17.1.2023
Viestit
312
Montakohan mestaruutta Red Bullilla olisi voitettu jos autonkehityksessä olisi kuunneltu enemmän Gaslyä, Albonia tai Pereziä? Max on ilmeisen hyvä mitä tulee osallistuminen autonkehitykseen kun katsoo tuloksia.
That said, Rocquelin - who held his head of race engineering role between 2015 and 2022 - lauded Verstappen for being "a boss" and maturing this year to dominate the rest of the F1 field, winning a record 14 races with two still left to go.

Rocquelin said: "I think Sebastian was a more complete driver than Max when he arrived with us. At the professional level, technique, mediation...he was trained at the [Michael] Schumacher 'school', who was his idol.

"He asked a lot of questions, took a lot of notes and when he arrived with us he was very thorough. It is no coincidence that he won several titles. He was more prepared technically, mentally.

"I think Max maybe had more natural talent, that's what he relied on the most. But Sebastian was the most complete.

"Max has always been a boss. He has enormous self-confidence, he knows what he wants and he is very direct.

"But I'll be honest, Max is weak technically compared to other drivers we've worked with. I think he still has a lot of progress to make.
"He is a leader by his attitude, his results. But I think he can improve from a technical point of view and in the way of developing the car."
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5124
Lukemalla muutakin kuin otsikon niin paljastuu Tostin uunous. Tost on kohtelias ja antaa kunniaa molemmille elossa olevalle Red Bull legendalle joiden kanssa on työskennellyt vain uran alussa. Tässä tuleekin sitten tämä hauska osuus kun hän valitsee paremmaksi aika-ajajaksi Verstappenin ja Vettelin paremmaksi kisakuskiksi. Tämähän on sikäli läppä kun Vettelillä on 57 paalua ja Maxilla vain 32 paalua, mutta Maxilla nyt jo silti enemmän voittoja kuin Vettelillä koko uransa ajalta. Verstappenhan on tunnettu kisanopeudestaan eikä aika-ajoistaan joka ei ole tarvinnut yhtä kipeästi paalupaikkoja voittaakseen. Verstappen ehti ottamaan jopa 7 voittoa ennen uransa ensimmäistä paalupaikkaa. Seniilillä Tostilla jäänyt iltalääkkeet ottamatta ja mennyt puurot ja vellit sekaisin.


Asked who would win the qualifying head-to-head between the pair, Tost replied: "Verstappen."

However, when quizzed on which driver would win more grands prix, he said: "Could be Sebastian."
 
Viimeksi muokattu:

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5124
Silloin kun Ferrarit 2000-2004, Red Bullit 2010-2013 ja Mersut 2014-2020 ottivat tuplavoittoja liukuhihnalta, ei ollut epäselvää ketkä olivat näinä aikakausilla lajin parhaita kuskeja, Schumi, Vettel ja Hamilton. Vettelin ylivoiman aikana tallipomot näkivät Alonsonkin suoriutuneen paremmin heikommalla kalustolla mutta silti yleisesti Vetteliä pidettiin parhaana koska mestari.

Nyt kun pelkästään yksi mies pitää tallikaveria myöten koko gridiä pilkkanaan, yhtäkkiä parhaasta kuskista ei olekaan tietoa. Verstappen alkaa pikkuhiljaa saavuttamaan Schumin ja Hamiltonin tilanteen, jossa porukka kyllästyy ylivoimaan ja nettietsivät etsivät todisteita häntä vastaan vaikka tulokset kertoo päinvastaista.

Vanha viisaus:

Mitä menestyneempi olet, sitä enemmän keräät vihamiehiä.
 
Viimeksi muokattu:

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4219
Albon kertoi että heti kun ensimmäisen kerran istui autoon ja ajoi pari sessiota, hän ymmärsi heti mistä on kyse. Eli Red Bullin auto on jo tullessaan rakennettu Verstappenille, ja kehityssuunta menee juuri kuten sanoit myös tämänkin jälkeen Maxin suuntaan. En yhtään ihmettele että Daniel Ricciardon jälkeisillä tallikavereilla on voinut olla vaikeaa.
Esimerkiksi Lando Norris (voisi olettaa että tietää sinua enemmän nykypäivän formuloista ja niiden ajamisesta) on sanonut seuraavaa asiasta:

“It’s not down to the team to just make a car design for a person,” Norris exclusively told RacingNews365.com

"Maybe that's a perfect world. It’s our job to deliver no matter what the car is.

It just doesn't work like that. It's very much down to the driver to drive the car they’re given.

I think this way, if I end up being slower than my team-mates because of whatever reason, then I'm not doing a good enough job.

It’s as simple as that. It's the driver's job. That's why we're here.”
 
Ylös