Virtaviivaisempi Ferrari myös entistä vahvempi
Turun Sanomat, Magny-Cours
PAOLO FILISETTI
USA:n Grand Prix kaksi viikkoa sitten käänsi formula 1 -kauden jälkimmäiselle puolikkaalleen. Kahdeksan kisaa on vielä ajamatta. Ferrari käynnistää tällä viikolla massiivisen takaa-ajon kuroakseen vielä umpeen Fernando Alonson 19 pisteen karkumatkan kuljettajien MM-taistossa.
Viimeisessä testissä Jerezin radalla Ferrari esittäytyi merkittävästi uudistetulla autolla, jolla tähdätään voittoihin varsinkin kolmessa seuraavassa kilpailussa.
Perjantaina Ranskan GP-harjoituksissa Ferrarin 248F1 nähdään uudessa taisteluilmeessään - niin aerodynaamisesti kuin mekaanisestkin. Indy-kisassa auto osoitti vakuuttavaa vauhtia, pitkälti rengasetunsa ansiosta. Ilmeisesti auto olisi joka tapauksessa ollut erittäin nopea, kun kuljettajat kiittelivät niin vuolaasti sen ajomukavuutta ja vakautta mutkissa.
Horjuttaakseen Renaultin ja Michelinin valta-asemaa näiden kotikilpailussa Ferrari tuo nyt taistoon mukaan uusimuotoisen etuosan ja etusiiven sekä takasiivekkeet, jotka fläppiensä uuden profiilin myötä lisäävät downforcea eli kiinnitysvoimaa rataan verottamatta kuitenkaan huippunopeutta.
Tämä yhdistelmä on arvossaan Magny-Coursin pitkillä suorilla.
Kiinnostavalta tuntuu myös auton keskiosaan sivuponttoonien edessä modifioidut ilmanohjaimet. Yläosien tasaisuus on vaihdettu sahanterämuotoon. Näin ilma virtaa entistä rivakammin ilmanohjainten reunasta, mikä vähentää turbulenssia, pyörteitä ja ilmanvastusta.
Lisätehoa 20 hevosvoimaa
Mekaanisella puolella merkittävin uutuus on Ferrarin viimeisin kehitysmoottori ja madallettu moottorikansi. Sisäpiirin tiedon mukaan moottori tuo 20 hevosvoimaa tehoa lisää. Tämä on merkittävä etu suorille nopeilla radoilla ja myös vahvistamaan downforcea kiharaisilla radoilla menettämättä suoravauhtia.
Pienet hienoparannukset takaripustukseen (4) edistävät autoa hyödyntämään Bridgestonen renkaat entistä paremmin. Renkaiden potentiaalin todisti viimeistään Indy-kisa.
Myös pohja kuuluu osaltaan aeropaketin kehitysprojektiin. Perässä pohjan ilmanohjain (5) kehiteltiin jo Pohjois-Amerikan kisoja varten. Nyt sitä on rukattu entisestään lisäämään ulosvirtauksia auton alta. Yhdessä sivukanavien kanssa muodostuu pyöreä profiili eteen ja uusi porrastettu lähemmäs pyöriä.
Edistystä eikä vikojen korjausta
Vaikka nämä saattavat näyttää vähäisiltä muutoksilta, todellisuudessa ne kuitenkin parantavat merkittävästi auton vakautta ja suorituskykyä - ainakin, jos uskoo Ferrarin insinöörejä.
Täytyy kuitenkin korostaa, etteivät nämä uudistukset merkitse Ferrarin pyrkineen korjaamaan virheitä ja paikkaamaan auton heikkoja kohtia. 248F1 on todistautunut luotettavaksi ja nopeaksi autoksi. Se syntyi hyväksi kilpa-autoksi perimättä viime vuoden F2005-mallin ongelmia tai heikkouksia.
Nick Tombazisin paluu Maranelloon ja nousu ensi vuoden Ferrarin pääsuunnittelijaksi on vauhdittanut jo 248F1 -autonkin kehitystä.
Julkaistu 12.7.2006 22:06:06